Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: minkä ikäinen voi olla ulkona yksin ja millä "ehdoilla"?

Vierailija
06.11.2008 |

Tuli toisesta ketjusta mieleen, että olenko ihan vastuuton, kun annan 5-vuotiaan jäädä kaverinsa kanssa leikkimään meidän rivariyhtiön pihalle tarhapäivän jälkeen siksi aikaa, kun teen ruuan? Toki välillä kurkin, että kaikki on ok (valitettavasti keittiön ikkunasta ei pihalle näe, vaan on pakko mennä ihan ovelta asti kurkkimaan), ja muistutan aina, että pihasta ei saa poistua edes parkkipaikalle.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosi paljon lapsesta.

Meidän kohta 4-vuotias saa joskus leikkiä omalla "takapihalla" hetken aikaa esim kotiin tullessa, kun teen ruokaa tms.. Mulla silloin ovi ulos auki ja koko ajan kuulostelen mitä tekee ja kurkin ulos. Piha ei ole varsinaisesti aidattu, mutta autotietä ei ihan vieressä, mutta muutaman sadan metrin päässä kuitenkin.

Vierailija
2/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläkin aidatun taloyhtiön pihalla, ehdolla porteista ei mennä ulos ja postilaatikoita pidemmälle ei mennä. Jos ei heti ole näköyhteyttä niin huudellaan et missä ollaan, nyt poika on viisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin, tai sisarusten kanssa. Piha on iso aidattu oamkotitalon piha, jossa ei ole vaarallista tietäkään heti lähellä. Naapuri antaa jo 2½ vuotiaan leikkiä yksin ulkona, meillä sen ikäinen joutuu kyllä olemaan vielä vanhemman valvonnassa. Alle kouluikäistä en päästäisi ulos mihinkään julkiseen pihaan/paikkaan jossa en voisi jatkuvasti itse vahtia esim. ikkunasta. Näköyhteys on oltava.

Vierailija
4/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte olin 5- vuotiaana kova likka karkaan tarhasta.

Eikä sen ikänen missään nimessä selviä itte liikenteessä. Ihme ettei mitään tapahtunut!

MInkäs ikäsiä ne lapset oli jokka viime talvena karkas pph.lta? Nehän oli kans aika "vanhoja" lapsia?

Samaten ne veljekset jokka hukku jokeen oli vissiin just jotain 3-5- vuotiaita?

Meillä on aidattu piha, olen ulkona kun lapset on ulkona. Ollaan opeteltu pihan rajoja aina, mutta yhtään en lapsiini luota.

Jatkuvasti kuulen lapsien äänet tai ne on näkökentällä, silti siinä on pieni riski.

Itse lähdin pienenä katsomaan muurahaisia tarhasta. Joten se yllättävä lapsen "katoaminen" ei ole mikään ihme, aina voi pihaan eksyä kissa, perhonen tai lähdetään jotain vanhaa juttua kokeilemaan.

Mua ihmetyttää miten kirjotat "edes parkkipaikalle" -sehän on pirun vaarallinen paikka!

Puhumattakaan että pallo saattaa karata parkkipaikalle, ei tollanen pieni silloin toimi yhtään järkevästi. :(

Vierailija
5/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On onnistunut puistossa, kirjastosta ja kaupastakin katoamaan valvovan silmäni alta sekunnissa, mennyt metsään tekemään majaa, autoja katosmaan ulos ja vaikka mitä. Joka kerta nuhdellessa ollut aidon hämmästynyt miksi en tajua, että hänen ikäisensä iso lapsi kyllä löytää tutusta paikkaa kotiin ja olisi ollut vaan hetken poissa eikä olisi tehnyt tuhmuuksia. Kovin on impulssiivinen vielä meidä napero.

Vierailija
6/13 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat olleet aidatulla omakotitalon pihalla kahdestaan pieniä aikoja. Esim. nopean ruuanlaiton ajan, jolloin olen kurkkinut ikkunasta, että kaikki ok.

Vierailija
7/13 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siis noin 10 nekilön aidattu piha (kerrostalon eka kerros maan tasalla), ja minä istun koko ajan ikkunan takana ja seuraan mitä tapahtuu. Siinähän tuo leikkii, kesällä muovielukoilla pihalaatoilla, nyt syksyllä tekee hiekasta ja vedestä kaikenlaisia pöperöitä.

Itse olen alkanut liikkumaan silloisen taloyhtiömme pihalla yksin joskus 5-vuotiaan. Silloisen taloyhtiön piha oli selkeästi rajattu, enkä minä lähtenyt vaeltelemana luvatta mihinkään. Jos meidän lapsi on yhtä kiltti ja tottelevainen (kuten tuntuu olevan), niin eiköhän me mennä samoilla linjoilla ulkoilujen ym. suhteen.

Vierailija
8/13 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman taloyhtiön pihalla, jonne en näe ikkunasta itse, jota käyn kurkkimassa aika ajoin jne.

Se on ihan normaalia toimintaa, että lapset leikkii itsekseen, ilman valvontaa, kun vanhemmat on todenneet ympäristön riittävän turvalliseksi ja lapsen siihen kykeneväksi eli ei karkaile jne.

Meillä siis tuon ikäinen saa leikkiä pihapiirissä kyllä, mutta vasta kouluikäinen saa rajatusti ja luvalla lähteä pihalta pois. En ihan ymmärrä niitä vanhempia, jotka antaa eskari-ikäisten kulkea jo kilometrin-kahdenkin säteellä omia teitään (kaupunkiolosuhteissa) tietämättä missä lapsi on... näitäkin tiedän useita, jotka etsii lasta milloin mistäkin.

Vierailija
9/13 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 5-vuotias pystyy turvallisella pihalla leikkimään ilman jatkuvaa valvontaa. Toki riippuu paljon lapsesta, mutta yleensä uskoisin 5-vuotiaan pystyvän tuohon. 4-vuotiaan kohdalla riippuu vielä enemmän pihan turvallisuudesta ja lapsen luonteesta. Meillä 4-vuotias saa olla lyhyitä aikoja yksin omakotitalon takapihalla, mutta hän on luonteeltaan suht rauhallinen eikä harrasta omituisia säntäilyjä hetken mielijohteesta. Isompien sisarusten (9 ja 11) valvovan silmän alla meillä ulkoilevat sekä 2- että 4-vuotias omalla pihalla, ja 4-vuotiaan olen päästänyt 11-vuotiaan, luotettavan isosiskon kanssa jo lähipuistoonkin (itse asiassa tais päästä jo 3-vuotiaana). Ja silloin, kun kuopus oli vielä turvavöissä rattaissa pysyvä 1-vuotias, hän pääsi isompien sisarusten (silloin 8 ja 10) kanssa vaunulenkeille lähistön pyöräteille!

Vierailija
10/13 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on oltu omalla pihalla tai taloyhtiön pihalla hiekkalaatikolla leikkimässä. Pidemmälle ei ole vielä saanut mennä. Minusta et ole yhtään vastuuntunnoton, jos toimit, niin kuin olet toiminut.

Meidän naapurustossa on paljon 4-5 -vanhoja lapsia, jotka saavat aika vapaasti pyöriä pihoilla ilman, että yksikään aikuinen katsoo perään. Yksi naapurin 4-vuotias käveli kerran meidän avoimesta takaovesta omin luvin sisään leikkimään. Meni varmaan puoli tuntia, ennen kuin äiti alkoi pihalla kyselemään, että mihinköhän se lapsi on oikein mennyt... minusta tuo nyt on jo vähän turhan luottavaista.

Vierailija
11/13 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5v päästetty yksin ulos pihalle leikkimään (omakotitalo). Mutta ei tietenkään olla annettu lupaa lähteä pihasta pois yksin.

Nyt 6 vuotiaana laskisin hänet jo viereiselle leikkipuistolle yksin, mutta poika ei vielä uskalla yksin lähteä. No, ehkä vuoden päästä kun on jo koululainen :)

Vierailija
12/13 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. sen ajan, kun puen pienemmän lapsen eikä isompi jaksaisi odotella. Ikkunasta katson välillä, uskoo vanhempiaan eikä poistu pihasta. Leikkii vanhemman kaverinsa kanssa pihalla. Noin 30min, olen max antanut olla. Osaa myös tulla soittamaan summeria, jos joku hätänä. Ensi kesänä sitten enemmän, 5v on varmaan ihan hyvä ikä.

Vierailija
13/13 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi on saanut olla pieniä hetkiä yksin pihalla, esim. pk-päivän jälkeen, 4v alkaen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän