Help! raskausviikkoja 13. ja yöllä alkoi vuoto... ov
Alkuun paperiin tuli vähän kirkkaampaa ja myöhemmin vähän sellaista vaalean ruskeaa, alkkareissa ihan pieni läikkä. Onko mun vauva nyt vaikeuksissa :( Viime viikolla ultrattiin ja kaikki oli hyvin. Nytkään ei ole kipuja tms. Turha varmaan äippäpolille soitella, ei kait tässä vaiheessa voi mitään tehdä. Seuraanko tilannetta ja odottelen vai mitä mun täytyy tehdä? Tää on toka raskaus.
Kommentit (13)
Ei tuo km:lta kuulosta, siinä on kovat kivut, mutta joskushan käy niin että keskenmeno keskeytyy, silloin sikiö ei tule itsellään ulos. Luultavasti kaikki on hyvin:)
Alkaako äippäpoli ultraamaan tällaista pientä kivutonta tihkuttavaa näin päivystysajalla? Ja tk:ssa ei ole lääkäriä joka osaisi katsoa, eikä konettakaan. Ap.
Todella usein varsinkin raskauden alkukolmanneksella esiintyy pientä vuotoa (etenkin poisjäävien kuukautisten aikaan). Kyllä keskenmenoon liittyy aina sellaiset kivut ja niin runsas vuoto, ettei sitä voi " missata" . Itselläni vuosi ekassa raskaudessa pariinkin otteeseen ihan silleen, että piti side laittaa (vähän kuin kuukautisten vikana päivänä, kun vielä selkeästi vuotaa, mutta ei kauhean runsaasti). Neuvolalääkäri piti ihan normaalina. Ja terve lapsi syntyi.
Parasta, mitä nyt voit tehdä, on ottaa ihan rauhassa.
mennyt tuommoisen takia päivystykseen. Oli todella nihkeää päästä sinne ilman lähetettä. Lääkäri sitten suostui ottamaan vastaan kumminkin. Eli ilman lähetettä voi joutua pois sieltä. Minä sain keskenmenon, mutta vuotoni oli suurempaa kuin sinulla. (Mulla on ollut alkuun keskenmenoissa kivutonta vuotoa)
Keskenmenossa tuossa vaiheessa vuoto voi olla jo niin runsasta että yleensä tahtovat ne hoitaa osastolla.
Sehän voi olla mitä vaan!!
Mulla tuli toinen kaksosista tolla viikolla just ulos. Vuosin kolmisen viikkoo ihan kirkasta verta. Onneksi toinen säilyi...
kivut tuli vasta sitten, kun sain ne tyhjentävät lääkkeet. Mulla km todettiin 11+3 viikolla.
Tsemppiä,vähäinen vuoto on sitäpaitsi normaalia (vaikka ensimmäisessä ei olisikaan)
Mulla oli vkolla 12 todella raju kirkas vuoto ja ottivat päiystykseen. Kun soitin, tenttasivat tarkkaan vuodon määrää ja laatua, hyytymiä jne. Ei oli ottaneet, jos olisi ollt niukkaa ja ruskeaa.
Mutta mulla siis kaikki ok, vuosi vajaan viikon todella reilusti ja hyytymäisesti ihan kirkasta. Ilmeisesti joku hematooma siellä tyhjeni.
Ruskea vuotohan on aina " vanhaa verta" ja hyvin saattaa tihuttaa ilman sen kummempia ongelmia. Kirkas veri aina pahempi juttu.
Itse tuossa tlanteessa soittaisin maanantaina tk-lääkärille ja pyytäisin lähetteen samalle päivälle. Ikäää sinne polille on mennä tappelemaan, kun ovat todella nihkeitä näiden " taristuttajien" kanssa. Niitä ilmiesesti ihan liikaakin, pienen ruskean veripilkun takia ultraan juoksevia...
Pääsin omalle neuvolalääkärille tarkistukseen ja kyseessä oli keskeytynyt keskenmeno. Sikiö oli kuollut pari viikkoa aiemmin. Mitään muita oireita ei ollut. Kaavintaan päädyttiin.
Toivottavasti AP:llä on kuitenkin kaikki hyvin.
sikiö. Täytyy nyt yrittää maanantaihin jos tämä ei tästä kummemmaksi muutu. Kurjaa.. ap.
Omasta kokemuksestani tiedän, että keskenmenossa EI TODELLAKAAN ole aina kovia kipuja (kuten joku kirjoitti että " ei voi missata" )! Mulla on useampi keskeytynyt keskenmeno takana, yksi ei vuotanut lainkaan, toinen vuosi vain todella vähän. Kipuja ei tuossa vaiheessa ollut lainkaan (vasta siinä vaiheessa tulivat kivut, kun vuoto runsastui tablettien avulla)! Spontaanit keskenmenot ovat taas alkaneet heti runsaalla vuodolla.
Joten sinuna menisin äkkiä päivystykseen, niiden tehtävä on siellä hoitaa ja tarkistaa tilanne, eikä sanoa että " ei katsota kun on noin vähän oireita" ! On toki totta, että toisilla esiintyy vuotoja alkukolmanneksen aikana, mutta itselle vuodot eivät ikinä ole merkinneet mitään hyvää. Onnistuneissa raskauksissa minulla ei vuotoja ole ollut!
Oman mielenrauhan vuoksi tarkistamaan tilanne!
saat ainakin itsellesi varmuutta.