Päivähoitomaksuun 400 e, ei hitto!
Kommentit (17)
Mulla palkka 1700 eur netto, siitä 400e/kk, jää vielä 1300e. On se enempi kuin kotihoidontuki.Ja vielä lapsilisät päälle, eli käytännössä hoito maksaa vaan 200 e.
toisaalta se on hyvin pieni summa siitä, että lapsi saa siellä jo esim. syödäkseen useamman sapuskan hoidon aikaan yms.
Tuohon ku lisää vielä päälle mahdolliset toisen auton osto- ja käyttökustannukset niin menee aika plus-miinus-nolla ;)
Mun ei tarvii opiskella kelan rahalla, saan parempaa rahaa - joulun jälkeen brutto siitä tulee olemaan 700 e/kk. Mutta mulla on lisäksi perhehoitotuloja sellainen 500 e/kk.
Mies tienaa sellaiset ihan kohtuudella.
Vielä syksyn ajan oltais saatu kotihoidontukea, mutta päätin alkaa opiskella. Perhehoitotulot tippuivat opiskelun vuoksi 200 e/kk, joten kun matkakulut lasketaan mukaan niin ei tosiaan kannata taloudellisesti. Mutta kai tää on silti hyvä näin.
ap.
Mulla palkka 1700 eur netto, siitä 400e/kk, jää vielä 1300e. On se enempi kuin kotihoidontuki.Ja vielä lapsilisät päälle, eli käytännössä hoito maksaa vaan 200 e.
Siis näinhän se pitäisi laskea:
1700€-400€
=1300€-240€ (kotihoidontuki)
=1060€-työmatkakulut (auto, bensa, bussi, juna)
eli voitat rahallisesti n. tonnin, kun käyt töissä vs. kotihoidon tuki
Ei juuri töihin meno kannata. Kaksi lasta.
Töihin meno kannattaa aina, makselet sitten veroja yhteiseen hyvään. Pitäisi vähentää noita sosiaaliavustuksia, luovat selviä työhönmeno kannustinloukkoja.
En vaan vähentänyt matkakuluja (25 km suuntaansa). Ja tulos on, että tulot tippuu kotihoidontuen aikaisesta 300 e/kk. Siis ne tosiaan tippuu... eikä edes matkakuluja ole vähennetty!
Ap.
Töihin meno kannattaa aina, makselet sitten veroja yhteiseen hyvään. Pitäisi vähentää noita sosiaaliavustuksia, luovat selviä työhönmeno kannustinloukkoja.
Yksi päivähoitopaikka maksaa kunnalle 1400 e/kk, joten 2800 e/kk palaa kotikunnan rahaa pelkästään lasten hoidon järjestämiseen. Ja vaikka pienensivät (tietenkin) perhehoitotyöstä maksettavaa hoitopalkkiota, niin kyllä kunnalle käy kalliimmaksi järjestää päivähoito silläkin taholla.
Lasten hoitaminen kotona on ihan oikeasti arvokasta työtä.
Minulle kertyi hyvin eläkettäkin kun olin kotona, koska tuloni lähes samat kuin nyt.
ap.
Yksi päivähoitopaikka maksaa kunnalle 1400 e/kk, joten 2800 e/kk palaa kotikunnan rahaa pelkästään lasten hoidon järjestämiseen.
Just kuulin vaalien alla poliitikon tv-haastattelussa, että yhden lapsen päivähoidon järjestäminen maksaa keskimäärin 900 e/kk. Onko sinulla referenssiä tuohon lukuun 1400e/kk? Lasten hoitoa mitenkään väheksymättä, mutta töistä muuten voi saada muutakin iloa kuin pelkkää rahaa ja lapset uusia leikkitovereita.
Yksi päivähoitopaikka maksaa kunnalle 1400 e/kk, joten 2800 e/kk palaa kotikunnan rahaa pelkästään lasten hoidon järjestämiseen.Just kuulin vaalien alla poliitikon tv-haastattelussa, että yhden lapsen päivähoidon järjestäminen maksaa keskimäärin 900 e/kk. Onko sinulla referenssiä tuohon lukuun 1400e/kk? Lasten hoitoa mitenkään väheksymättä, mutta töistä muuten voi saada muutakin iloa kuin pelkkää rahaa ja lapset uusia leikkitovereita.
Kotikunnan sosiaalitoimen pöytäkirjoista olin löytävinäni tuon summan. Lapset ovat ryhmiksessä, päiväkotipaikka on täälläkin parisataa edullisempi. Pieni kunta.
Ja joo, taloudessa kirpaisee, mutta ehkä tästä hyvinvoinnista pitääkin maksaa. Lapsilla ja äidillä on nyt virikettä riittämiin, saa tankattua tulevaisuuteenkin :)
ap
koska on yksityinen kielipainotteinen pk, jota ei kunnallisella puolella tarjolla.
Suostun maksamaan vaikkei rahassa ryvetä, koska lapsi viihtyy erinomaisesti, ja kielitaito kehittynyt hyvin. Eikä päiväkodista tule fiilistä että olis pelkkä säilytyspaikka lapsille.
niin toisen tulot on sit riittävät elättämään perheen ;-)) näinhän se on laskettu eli kuten sanoit, hyvä jos pääset plusmiinusnollaan. Opiskelu on tietty aina sijoitus tulevaisuuteen. Ja hyvä hoito lapsille.
Ei tarvitse maksaa hoitomaksua. Meillä ainakin tehdään näin kun ei täällä syrjäseudulla ole sellaista ylellisyyttä kuin päivähoito. Mies tekee 2 työtä ja minä yhtä työtä + hoidan lapset 4 kpl.
.Kaksi kokopäivähoidossa ja yksi eskarilainen puolipäivähoidossa.
jäisi ainakin pari sataa plussalle vaikka olisi matala palkka.
Mutta opiskelunhan ei olekaan tarkoitus kasvattaa perheen tuloja. Sen opiskelun hedelmät on tarkoitus poimia sitten tulevaisuudessa, siellä työelämässä.
jää noin 300 e enempi käteen töissä ollessa kuin kotihoidontuella. Kaksi lasta ryhmiksessä 7 h / päivä. Mutta saan sitten ansiosidonnaista kun työpätkä loppuu.
Paljonko saat nettona palkkaa? Lasten iät?