Päivähoitopaikan hakeminen - osa- vai kokoaika?
Olen tässä käynyt katselemassa lähialueen päiväkoteja, tarkoitus olisi laittaa lapsi (silloin 1 v 11 kk) keväällä hoitoon kun teen opintoni loppuun. Hoidon tarve olisi n. 25 -30 tuntia viikossa, sellaisia 5 tunnin hoitopäiviä, tai sitten välillä esim 4 x 6 tuntia viikossa. Onko kysymys kuitenkin kokopäivähoidosta tällöin, mikä on kokopäivähoidon tuntimäärä viikossa?
Ongelmana on se, että saatan myöhemmin (kesän jälkeen) tarvita pojalle kokoaikahoitopaikkaa (n. 35 tuntia viikossa) tai mikäli jään uudelle äitiyslomalle niin ehkä vaan muutamana päivänä viikossa hoitoa. Kannattaaako minun siis hakea kokopäiväpaikkaa, vaikkei lapsi hoidossa olekaan 7-8 h päivässä 5 päivää viikossa? Myöhemmin nyt haettu osa-aikapaikka on varmaan aika hankala saada kokopäiväpaikaksi? Mitä sanovat jos haen kokopäiväpaikkaa ja sitten lapsi onkin siellä vähemmän kun ' pitäisi' ?
Kommentit (6)
Kaupungista riippuen maksuluokat menevät alle 5h ja yli 5h alle 10h. Joissain kaupungeissa on myös 5-7h maksuluokkakin.
Toinen vaihtoehto on hakea tiettyjä hoitopäivämääriä kokopäiväisinä kuukaudessa.
Itse hakisin osapäivähoitoa. Sitten jos tilanne muuttuisi muuttaisin hoitosopimusta. Ei pitäisi olla kovin hankalaa, jossei osa-aikapaikka ole " lomitettu" vuoropäivin jonkun toisen lapsen kanssa yms. Kuitenkin se 5-7h lapsi vie sen kokopäiväpaikan.
Meillä lapsi aloitti syyskuussa hoidon ja olemme sen jälkeen muuttaneet hoitosopimuksen hoitojan kahdesti. Ensin hain osa-aikaisena, sitten vaihdoin kokopäiväiseksi ja nyt sitten vähemmän päiviä kuukaudessa. Käytännössä vasta näin miten saadaan hoidettua. Sopimuksen osalta taitaa olla että pitää vain hakea kuukautta aikaisemmin, tosin ei ihan kai kuukausittain voi aina muuttaa ja hoitoaikaa seurataan määriteltyinä 3kk jaksoissa.
Eli olen ihan eri mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Hakisin ehdottomasti osa-aikaisen hoitopaikan ja muuttaisin sitä sitten jos ja kun olisi tarvis.
Taidan kuitenkin hakea kokopäiväpaikkaa. Kävin tänään vierailulla päiväkodissa, ja siellä sanottiin, että jos ei aivan aamukahdeksasta esim iltapäiväneljään tarvitse olla hoidossa, niin sitten lapsen kannalta parempi olisi olla aamu-kuin iltapäivä hoidossa. Aamulla kun on enemmän ohjattua toimintaa ja lapsi pääsee paremmin päiväkodin touhuihin sisään.
Ajattelimme, että mieheni veisi lapsen aamulla n. kahdeksan-puoli yhdeksän hoitoon, ja sitten minä hakisin hänet n. kahdelta kotiin. Tuo viisi tuntia kerrallaan on ehkä kuitenkin hieman liian vähän, kun kuudenkin tunnin päiviä välillä tulisi tai ainakin viiden ja puolen tunnin. Ilmoitan sitten tietyn määrän poissaoloja tarhaan (lapsi olisi hoidossa luultavasti 3-4 päivää viikossa.)
Olen samaa mieltä kuin Insinööriäitikin: hae se aika, minkä nyt tarvitset ja vaihda myöhemmin. Kyllä niitä hoitoaikoja voi myöhemmin muutella, mutta ei ihan jatkuvasti. Neuvottele ajoista ja mahdollisista muutoksista jo paikkaa hakiessasi.
Eri kaupungeissa on hieman eri tuntirajat, mutta täällä meillä päin puolipäivähoito eli osa-aikahoito on korkeintaan viisi tuntia päivässä. Jos lapsi on hoidossa enemmän kuin viisi tuntia päivässä, kyse on silloin kokopäivähoidosta. Joissain kaupungeissa tuo raja saattaa olla neljä tuntia päivässä.
Jos lapsesi ei tarvitse päivähoitoa viikon jokaisena arkipäivänä, niin kannattaa laskea, kuinka monena päivänä kuukaudessa lapsi hoitoa tarvitsee. Varaat sitten sen verran hoitopäiviä kuukaudessa. Tällöin kyse on sopimuspäivistä. Hoitomaksu on vähän halvempi kuin jos lapsi olisi hoidossa joka arkipäivä.
Ratkaisevaa on siis se, kuinka monta tuntia päivässä lapsi on hoidossa sekä se, miten monena päivänä kuukaudessa lapsi on hoidossa.
Tsemppiä opintoihin!
Riippuu tietenkin hoitopaikasta, mutta oma lapseni nukkuu aina kahdelta hoitopaikassaan päiväunia. Kun itse vein lapseni pienenä hoitoon, niin pyrin siihen, että päiväunet nukuttaisiin kokonaisuudessaan hoidossa, jotta aikaa vanhempien kanssa jäisi enemmän. Sain sitten muutettua työaikaani niin, ettei tarvinnut kotona odotella lapsen päiväunien loppumista. No, tämä asian tuli ihan vaan sivuhuomautuksena mieleen...
pikkuhapsiainen:
Ajattelimme, että mieheni veisi lapsen aamulla n. kahdeksan-puoli yhdeksän hoitoon, ja sitten minä hakisin hänet n. kahdelta kotiin.
Kannattanee siis laskea paljonko hoitopäiviä kuukaudessa olisi keskimäärin ja hakea sen mukaisesti hoitoa. Toisissa kaupungeissa tuo haetaan niin että ilmoitetaan poissaolopäivien lukumäärä.
Onko niin että teidän kaupungissanne ei ole tuota 5-7h päivässä maksuluokkaa? Jos olisi niin sekin kannattaisi käyttää. Tämä kun on puolipäivän (se alle 5h) ja kokopäivän (alle 10h) välimuoto.
Viimeisimmälle kirjoittajalle, että yleensä (ei kaikissa) päiväkodeissa päiväuniaika on 12-14 välillä, jolloin klo 14 hakeminen onnistuu hyvin. Meillä päiväkodissa on ainakin jo välipala klo 14 lapset on herätetty jo kyllä ennen sitä.
Noilla tuntimäärillä se on kokohoitopaikka joka tapauksessa. Päiväkodin tuntimäärät on alle 5h, alle 7h tai yli 8h. Eli sä joutuisit hakemaan tuota alle 7h paikkaa, koska niitä 6h päiviäkin tulisi. Sitä ei voi muuttaa kesken kaiken. Järkevintä sun on sitten ilmoittaa tietty määrä vapaapäiviä kuussa eli vaikka 8 vapaapäivää kuussa niin silloin olisi 3 päivää viikossa tuon alle 7 h tai 4 vapaapäivää, jolloin olisi neljänä päivänä hoidossa viikossa jne. Käytännössä päiväkodissa ei pystytä kamalan joustavasti ja koko ajan aikoja/maksuja rukkaamaan eli parempi hakea enempi ja sitten vaan pitää poissa. Sillä ei ole kenellekään merkitystä, jos pidät vähempi kuin tilaat ja maksat paitsi omalle kukkarolle tietenkin.