kannattaako joululaatikot tehdä itse? Tuleeko niistä parempia kuin kaupan valmislaatikoista?
Mitä muuta teillä syödään joulupöydässä kuin nuo perinteiset jouluruuat??
Kommentit (39)
Mä tein viimejouluna valmiista kaupan soseista sen sisepussin päällä olevalla ohjerlla ja tuli kyllä parhaat laatikot ikinä.
Itse tehdyt on ehdottamasti paremmat. Jos siis vaan osaa... Mä luulin aina etten tykkää joululaatikoista mut ku kerran erehdyin tekemään ite niin johan maistu. Aiemmin olin siis vaan syöny niitä valmislootia.
Kyllä se vaan tulee kalliimmaks ostaa! Valmiit maksavat 2,99 e 700g. Itsetehtynä ostat ensin foliovuoat, siirapin, korppujauhoja, voita, kermaa, perunat,lantut,porkkanat, riisin yms. Paljon kalliimpaa on tehdä itse!!!!!!!
Siis tulee kalliimmaks thdä itse kuin ostaa piti kirjoittaa!
Itsetehty parasta. Ja vanhanaikaisilla ohjeilla. Kermaa ja siirappi ja riittävästi mausteita...
Riippuu haluaako sellaisia mitä on valmiina tarjolla. Meillä porkkanalaatikossa on enemmän suuntuntumaa kuin kaupan soseissa, eli ei voi korvata valmislaatikolla. Perunalaatikosta pidän suolaisena, ja kaupassa tarjoavat vain imellettyä, eli sitäkään ei voi korvata. Lanttulaatikkoa meillä ei ole koskaan syötykään. Mitään ideologista syytä tälle ei ole enkä jotain euron säästöä itse tekemällä tavoittele.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 19:42"]Itsetehty parasta. Ja vanhanaikaisilla ohjeilla. Kermaa ja siirappi ja riittävästi mausteita...
[/quote]
Varsinkin kaupan soseet on vähän vetisiä, jolloin mausteet on vielä tärkeämmät. Omat sitten täyttä tavaraa
Stockan laatikot hyviä. Ainakin lanttu maistuu suurin piirtein samalta kuin anopin aikoinaan.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 19:24"]
Kyllä se vaan tulee kalliimmaks ostaa! Valmiit maksavat 2,99 e 700g. Itsetehtynä ostat ensin foliovuoat, siirapin, korppujauhoja, voita, kermaa, perunat,lantut,porkkanat, riisin yms. Paljon kalliimpaa on tehdä itse!!!!!!!
[/quote]
Ei tartte uusia foliovuokia, ihan normaaliin vuokaan voi tehdä (ja foliovuokiakin voi muuten pestä ja käyttää uudelleen). Siirapilla ja korppujauholle jää todella vähän hintaa, loput eivät mene kaapissa miksikään, vaikka käyttäisit vasta seuraavana jouluna. Lanttu on todella halpaa, samoin peruna. Kermassa maksaa meillä eniten laktoosittomia. Porkkanalaatikkoa emme tee, mutta punajuurilaatikkoa kyllä, jollaista ei valmiina saa.
Olen pienestä pitäen tottunut syömään joka joulu äitini valmistamia lanttu- ja porkkanalaatikoita. En ole missään muualla maistanut niin maukkaita.
Valmislaatikoissa on aina maistaessani ollut joku sivumaku josta en pidä... Myöskään kenenkään muun valmistamat laatikot eivät ole olleet oikein mieleisiäni...mutta äitini valmistamat - OI NAMI :)
En mä ainakaan ikinä osta foliovuokia, teen ihan normaaleihin Arabian vuokiin, mitä muulloinkin ruuan laitossa käytän. Laatikot on tosi helppoja tehdä itse ja edullisia, ja niitten tekemisestä tulee joulun tunnelma ja tuoksu.
Laatikoista saa juuri sellaisia kuin haluaa, kun maistelee samalla kun maustaa ja laittaa uuniin vasta kun seos on omasta mielestä huippuhyvää.
Teen ennen joulua itse yhden laatikkosatsin ja monesti joulun jälkeen ostan kaupasta tarjouksella jos vielä maistuu.