Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö se täysimetyssuositus ole 6kk asti?

Vierailija
06.11.2008 |

Miksi syöttää sitä velliä ja sosetta jo 3-4kk:n iästä?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mun mielipiteeni on juuri päinvastainen tuon laiskuuden osalta. Koin itse, että juuri siksi imetin niiiin kauan, kun se oli just se helpoin tie. Pullorumba tuntui vaikeammalta. Näinollen minä just olin se laiska! Olen just sitten niin ajatellut, että vain laiskat äidit imettävät kauan, kun se on niin helppoa. Näin ei sitten nähtävästi kaikilla olekkaan, jos joku ajattelee että ne pullot ja soseet on helpompi tie.

Vierailija
2/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kuitenkin antaa sille vauvalle ruokaa kuin tappaa se energian puutteeseen. Ei ne kaikki asiat mene aina kaikilla niin yksin kertaisesti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojan kasvu miltei pysähtyi 3 kk:n iässä. Suosittelivat kovasti aloittamaan kiinteät jo tuolloin. Minä en siihen nähnyt tarvetta, kun poika kuitenkin lupsutti tissiä ja oli todella tyytyväinen ja iloinen lapsi. Painetta se neuvola kyllä loi ja välillä epäilinkin itseäni. Tutkimuksissa ei mitään epäilyttävää löytynyt ja vihdoin yksi erikoislääkäri sanoikin, että itse olet lapsesi mittari, joten jatka vain imetystä, kun mitään hälyyttävää ei ole, eikä lapsi reagoi mitenkään, että nälkä olisi. Siitäin on poika kasvanut ihan normaalisti omalla käyrällään ja pieni hän on edelleenkin 3 v vanhana ja syö pieniä annoksia ja me vanhemmatkin olemme pieniä näin aikuisenakin. Kuten joku jo aiemmin sanoikin: suosituksia tärkeämpää on lapsen hyvinvointi, olipa kyse lihavuudesta tai laihuudesta. Ehdottomasti olisin toisia vaihtoehtoja harkinnut, jos lapseni olisi jollain tapaa välittänyt viestiä nälästään.

Meillä myös tuttavapiirissä yksi sellainen tapaus, että lapsi oli rintamaidolla paisunut huomattavasti ylipainoiseksi. Lapsen sokerit olivat jo koholla, kai sitten rintamaito oli sellaista, joka sen teki tai en tiedä sitten. Lapsella oli myös ihan samanlaisia vaivoja kuin liian lihavalla aikuisella kuten velttoutta, liikkumattomuutta, hillitöntä hikoilua jne. Tuttavani tuli myös vähentää rintamaidon antamista soseiden avulla, vaikka imettämistä vielä jatkoikin.

Tilanteita kun on yhtämonta kuin on meitäkin, joten kukin varmaan yrittää parhaaksi katsomallaan tavalla lapsen parasta ajatellen.

Vierailija
4/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jostain WHOn julkaisusta luin, että jos lapsi saa vaikka sitä oman äidin maitoa kerran pullosta, niin ei ole enää täsyimetetty vaikka ei olekaan saanut muuta ruokaa kuin oman äidin maitoa.

täysimetykseksi tiukasti vain suoraan rinnasta tapahtuvan ruokinnan?

Kun itse olen törmännyt määritelmään että täysimetystä on kun lapsen ainoa ravinto on rintamaito, ja myös lääkkeet ja ravintolisät on sallittuja. Muuten ei suomessa montaa täysimetettyä vauvaa olisikaan kun lähes kaikki saavat d-vitamiinilisää.

"Exclusive breastfeeding: The infant has received only breast milk from the mother or a wet nurse, or expressed breast milk, and no other liquids or solids with the exception of drops or syrups consisting of vitamins, mineral supplements, or medicines"

Vierailija
5/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsi täysimetetty vai annettu pullosta äidinmaitoa (tai jopa jotain muuta äidinmaidon korvaavaa)? Onko sillä mitään merkitystä mihinkään, haloo!!! Pelkästään paperilla oleva määritelmä.

Vierailija
6/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon pelkällä korvikkeellakin kasvaneita lapsia... Nää ei o ehkä niitä ihan vaavimpia juttuja mailmassa. nempi surettaa kun 3-vuotias etsii yöllä äitiään kaduilla. Sellaisia murehtisin korvikkeen tai vellin antamisen sijaan.

Vierailija
7/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa, että meidän lapsi ei ole koskaan pulloaan suuhun saanut tai jotain. Meillä ainakin jouduttiin laitoksella antamaan ensimmäisinä öinä lapselle äidinmaitoa pullosta, kun minä olin niin huonona synnytyksen jälkeen, etten voinut imettää. Kun imetys lähti käyntiin, niin sitten se lähti. En vain missään keskustelussa kenenkään kanssa ole tarvinnut korostaa sitä, ettei lapseni sen sairaalan jälkeen ole tarvinnut pulloa. Minäkään en tajua, miksi sitä pitäisi jossain kuuluttaa erikseen. Ihan samanlainen lapsi tuo on, kuin on muutkin!!!

Vierailija
8/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi sai laitoksella peptidituttelia jo ensimmäisen vuorokauden aikana. Näin ollen ei ollut täysimetetty.

Mutta tosiaan, kun lapsia pahoinpidellään, laiminlyödään, raiskataan ja tapetaan(miettikääs tänä syksynä tapahtuneita juttuja), niin tämä on aivan älytön keskustelu. Aivan sama mitä ravintoa lapsi saa, kunhan henkinen puoli on kunnossa.

Vierailija
9/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsi täysimetetty vai annettu pullosta äidinmaitoa (tai jopa jotain muuta äidinmaidon korvaavaa)? Onko sillä mitään merkitystä mihinkään, haloo!!! Pelkästään paperilla oleva määritelmä.

Meillä kolme lasta on "täys"imetetty enemmän ja vähemmän. Ei näy eroja sairasteluissa (vesirokko, flunssa käyty... allergioita, korvatulehduksia ei kellään ole). Neidin nro 2 kirjoitus oli lähinnä nolo, taisi purkaa vain väsymystään tai pahaa oloaan???

Vierailija
10/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se imeekö se lapsi sitä tissiä vai imeekö se sitä tuttelia/nannia siitä tuttipullosta ei ole mitään helvetin merkitystä lapsen kehitykselle tai yhtään millekkään.. Tuttipullosta se ainakin saa tarpeeksi, se on varmaa. Meillä ei rintaimplanttien takia imetetty sekuntiakaan ja hyvin on terve poika tullut. Ei ole sairastellut vielä kertaakaan mitään korvatulehdusta tai rokkoa tms. kuumetta on ollut kerran (rokotuksen jälkeen sanoivat että saattaa nousta ja niin nousi) ja ikää on nyt 2v ja tarhassa ollut reilu 1v asti..

Vierailija
11/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä sekä muut äidit että lääkärit ovat vilpittömän hämmästyneitä, kun kuulevat, ettei 4kk vanha ole vielä saanut soseita.

Vierailija
12/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan korviketta parempaa ravintoa. Lisäksi nämä lukuisat tutkimukset ovat täysin samansuuntaisia - eli yksikään tutkimus ei sodi vastaan tätä tosiseikkaa.

Vierailija
13/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2004, suositellaan, että vauva totutellaan soseisiin jo 4kk:n iästä alkaen.

2005, älä missään nimessä anna mitään soseita ella puolivuotiaalle, eli pelkkää rintamaitoa! Ja sitten aloitat perunalla.

2006, on huomattu, että jos aloitat soseet 4 kk:n iässä, niin tulee vähemmän allergioita.

Näin meillä :) Omat lapseni kyllä aloittivat kiinteät 5,5kk:n iässä, sanoivat neuvolan tädit sitten mitä vaan.

Vierailija
14/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta kun on niin jänskää antaa vauvalle kaikenmaailman mömmöjä, ja lukeehan niissä purkeissakin että 4kk eteenpäin. Ja mummokin sanoi että täytyyhän sen vauvan nyt kunnon ruokaa saada.

Älykkäät äidit imettävät pidempään, onhan se jo moneen kertaan tutkimuksissakin todettu.

Vierailija
15/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin aina sanon, että meidän lapset on täysimetetty siihen 6 kk asti, vaikka muutaman kerran onn jouduttu antamaan korviketta migreenilääkkeiden vuoksi kummallekin.

Vierailija
16/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäs siinä jos hyvältä tuntuu,mutta henk.koht.en voisi kuvitellakaan omaa uhma-ikäistäni vielä rinnalla roikkumassa...johan se osaa ääneen pyytää tissiä...kivat julkisilla paikoilla :) "täysimetin" 5kk:n ikään ja makuannoksina ensimmäinen kuukausi soseita,osittain 1v.2kk:n ikään,ja kyllä sen osalta itseni ihan onnistuneeksi tunnen äitinä.Täysimetys siksi suluissa että vauvani sai kiireellisen sektion johdosta synnärillä pari kertaa korviketta,maitohan ei siis noussut samantien minulla.Eli huijari minäkin.Mutta tosiaan,lapsi ei sairasta juuri ollenkaan,eikä ole allerginen/yliherkkä millekään,tietysti olen mielissäni jos tämä on imetyksen ansiota,ei se loppujen lopuksi enää mitään nautintoa pikku-vauva ajan jälkeen ollut nimittäin.Samalla kaavalla tod.näk. mennään nyt toisellakin kierroksella.

Vierailija
17/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaista imetystä 1v 2kk:n ikään piti kirjoittamani,on toki ruokaa saanut tämän jälkeenkin =O

mikäs siinä jos hyvältä tuntuu,mutta henk.koht.en voisi kuvitellakaan omaa uhma-ikäistäni vielä rinnalla roikkumassa...johan se osaa ääneen pyytää tissiä...kivat julkisilla paikoilla :) "täysimetin" 5kk:n ikään ja makuannoksina ensimmäinen kuukausi soseita,osittain 1v.2kk:n ikään,ja kyllä sen osalta itseni ihan onnistuneeksi tunnen äitinä.Täysimetys siksi suluissa että vauvani sai kiireellisen sektion johdosta synnärillä pari kertaa korviketta,maitohan ei siis noussut samantien minulla.Eli huijari minäkin.Mutta tosiaan,lapsi ei sairasta juuri ollenkaan,eikä ole allerginen/yliherkkä millekään,tietysti olen mielissäni jos tämä on imetyksen ansiota,ei se loppujen lopuksi enää mitään nautintoa pikku-vauva ajan jälkeen ollut nimittäin.Samalla kaavalla tod.näk. mennään nyt toisellakin kierroksella.

Vierailija
18/40 |
07.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas keskustelemassa a) tuoreet äidit, b) 3v. asti imettävät ja c) jotka oikeasti tietää asiasta mitään. C:lle onkin tuttua jo SLL-katsaus, muille suosittelen esim. Lääkärilehden lukua ko. aiheesta.

Vierailija
19/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sitten annetaan korvikeseosta illalla, että vauva varmasti nukkuu yöt kokonaan. Ei haittaa, vaikka lehmänmaito tuon ikäiselle altistaa mm. diabetekselle tai se, että suoliston kehitykselle olisi hyvä, että vauva saisi pelkkää rintamaitoa sinne puolivuotiaaksi asti. Elikäs tämänkin ilmiön takana on se, että äidillä olisi mahd. helppoa, vaikka itse koenkin imetyksen kaikkein helpoimmaksi. Nämä velliäidit eivät ylipäätänsä imetä pitkään, jos ollenkaan, koska eivät vaivaudu ottamaan selvää imetyksen "lainalaisuuksista", joten he luulevat oitis, ettei maito riitä (jos vauva vaikka haluaa olla siinä rinnalla tiuhaan) ja sitten annetaan korviketta ja oman maidon tuotanto huononee jne...

Eli tyhmyys ja laiskuus käsi kädessä on vastaus kysymykseesi.

Vierailija
20/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, otitko jo lääkkeesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme