Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentomatka pienen kanssa-> vinkkejä kaivataan!!

28.11.2007 |

Eli olemme lähdössä lomalle 1v3kk vanhan poikamme kanssa. Lentomatka kohteeseen kestää noin 6h ja kaikenmoista tekemistä ja puuhaa on varattu matkalle. Askarruttaa vain ne nousut ja laskut...

Mikä helpottaa pienen oloa? Purkkaa tuo ei syö, mutta tuttipullosta juo..Nieleskeleminenhän helpottaa oloa eikös juu?

Joku sanoi että muovikupit korvilla helpottaisivat paineen tasausta????

Miten te olette tehneet..

Kaikki vinkit tervetulleita, kiitos jo etukäteen..

keru ja poikanen

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö oli viimeisellä reissulla 3v ja 7kk ja oli neidin neljäs lomamatka. Ollessaan 1v ja 7 kk lensimme myös tuon 6 tuntia. Soitin matkatoimistoon ja pyysin, että he kirjasivat koneelle tiedon halustamme päästä ensimmäiseen penkkiriviin. Vielä lähtöselvityksessä kysyin onko mahdolilsta päästä ekaan riviin. Tämä helpotti paljon, koska lapsella ei ole omaa paikkaa voi seistä lattialla ja rakennella vaikka legoja äidin sylissä. Tilaa oli siis enemmän.

Nousuissa ja laskuissa meillä ei ole ollut onglemia, joskus on nukuttukin niiden aikana. Vauvana annoin tuttipulloa, seuraavalla reissulla laitoin nasolin nenätippoja. oli hiukan nuhainen ja olin kuullut, että se auttaa korviin juuri nousun aikana. Annoin tipat juuri ennen nousua. Mukaan leluja ja muuta puuhaa, naposteltavaa ja reipasta mieltä.

Mukavaa lomaa!

Vierailija
2/19 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että menette koneeseen ihan viimetipassa sisälle. Näin me olemme tehneet kun kyseessä on ollut pitkä lento. Koneessa istuminen on puuduttavaa aikuisellekin ja lapset ehtivät kyllästyä uuteen paikkaan ennen koneen nousua. Ainakin meillä kun sisälle mennään loppujoukoissa, uutuuden viehätys kestää yleensä jopa nousun (ja turhat kiukut pysyvät poissa). Mutta, jos ajatuksena on viedä paljon käsimatkatavaroita sisään koneeseen, tämä strategia ei toimi.

Nousuista, nesteiden juominen on paras vaihtoehto, mutta toisaalta kun lapsi on sinulla sylissä lisävöissä, et paljoa pysty juottamaan ellei lapsi osaa jo itse. Minä olen ottanut kassiin takuuvarmoja herkkuja mukaan, meidän perheessä tikkarit ovat kovaa valuuttaa - kaikki tosin eivät halua antaa pienille vielä karkkia. Tikkari kestää pitkään ja auttaa nielemään --> korvat pysyvät auki.

Meillä nousu on yleensä se helpompi, laskeutumisessa tulee itkut korvista. Paras tapa laskeutua meille on että lapsi nukkuu... :-)

Lasten kanssa lentäminen on kyllä vähän venäläistä rulettia, koskaan ei voi tietää miten tulee sujumaan. Minulla itselläni on kaksi lasta, asumme ulkomailla ja lennnän yli 10 lentoa vuodessa lasten kanssa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneeseen ei ole vinkkejä, mutta lentokentällä meillä on ollut tuon ikäisen kanssa käytössä valjaat. Rattaat on laitettu ruumaan, ja siinä on vanhemmilla kyllä kädet olleet täynnä kaikkien turvatarkastusten ja muiden kanssa, niin valjaat ovat helpottaneet kummasti.

Muuten meillä ei ole valjaita sitten käytettykään.

Vierailija
4/19 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutti/tuttipullo auttaa asiaa. meillä oli rattaat aina portille asti mukana, jossa sitten luovutettiin ne. Housuvaippoja suosittelen lennon ajaksi, helpompi pikkuvessassa laittaa. Meilä oli aikoinaan, pikkusyötävää, uusi lelu jne. aina koneessa. Kirjoja luettiin ja piirettiin.

Onnea matkaan ja varapäreet mukaan :)

Vierailija
5/19 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan myös lähdössä viikon päästä matkalle, lennot 6 h suuntaansa. Poika on 1v3kk joten tuota tekemistä olen minäkin pähkäillyt :) Me otetaan läppäri mukaan (tallennetaan sinne lastenohjelmia, kun CD-asemaa ei kuulemma saisi koneessa käyttää). Lisäksi ostin piirtotaulun ja nuppipalapelin, joita en näytä ennenkuin koneessa. Vielä pitäisi naposteltavat hankkia.

Onko kukaan kokeillut korvapuudutetippoja? Ne siis puuduttavat korvan, mietin että olisikohan niistä apua myös lennon aikana esiintyvään korvakipuun? Ajattelin ostaa niitä varmuuden vuoksi mukaan, jos tulee ns. hätätilanne.

Hassu juttu muuten, me lennetään Finnairilla eikä sieltä suostuttu myymään lisämaksusta lastenateriaa alle 2 vuotiaalle, selityksenä kun lapsella ei ole omaa istumapaikkaa :( Mitähän järkeä lastenateriaa on myydä 2-12 vuotiaille, ketkä saavat ruuan koneessa muutenkin. Höh. Taitaa siis mennä vanhempien ruuat parempiin suihin :)

-piirakka

Vierailija
6/19 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori kirjotin aika paljon aiheen vierestä kun innostuin..

-piirakka taas.

Vierailija
7/19 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Me oltiin tytön kanssa ihan muissa asioissa lääkärillä, mutta suunnitteilla on yli 12h lentomatka alkuvuodesta, neiti silloin puolitoistavuotias. Kyselin lastenlääkäriltä että olisiko jotain vinkkejä matkaan, hän suositteli käymään tarkastuttamassa korvat pari päivää ennen lentoa, oli sitä mieltä että jos korvissa on vähänkin tulehdusta niin lennosta voi tulla aika tuskainen koko koneelliselle :). Mitään erikoisempia korvaongelmia meillä ei ole ollut, yksi korvatulehdus. Hän sanoi myös että pistäisi niitä puuduttavia korvatippoja joista joku jo mainitsikin ja antaisi vielä kuume/kipulääkkeen (esim. Panadol) ja pistäisi Nasolinia tai vastaavaa nenään nousuissa ja laskuissa. Meitä kyllä vähän hirvittää lennon pituus mutta näitä lääkärin ohjeita ajattelin ainakin kaikkia kokeilla! Hauskaa matkaa!

Vierailija
8/19 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietty pojalla (tuolloin aika tasan 1v.) just päivä ennen lentoja 40 astetta kuumetta ja kunnolla tulehtuneet molemmat korvat. Saatiin lääkäriltä kuitenkin lentolupa ja kipuun reseptillä Pronaxenia. Se on nestemäistä, annostelu oli sen kokoiselle vain 2milliä/12 tuntia, eli oli tosi helppo antaa.. Ja sit lääkäri sanoi et tuo toimii parhaiten panadolin kanssa eli laitettiin vielä lentokentällä vessassa panadolisuppo. Näillä kipulääkkeillä meni lennot niin hyvin että ei poika itkenyt kertaakaan (söi tuttia nousut ja laskut) ja lentoemokin jo kittilän päässä kyseli että taitaa tykätä lentämisestä/onko paljonki matkustellut ennen? niin hyvin siis meni.. Että jos on tulehdusta niin pyytäkää tuota nestemäistä kun sen vaikutus on se 12 tuntia ja annostelu on helppoa.. Ei sit joudu pieni matkustaja kärsimään kivuista.

Muuten saitkin jo hyviä vinkkejä, piti vaan tulla kehumaan tuota kipulääkettä! :D

Vierailija
9/19 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi 6 tunnin päivälento Gran Canarialle takana. Poika oli 1v2kk. Kaikki muu meni hyvin paitsi soseiden syöminen (tuli hirveä sotku, eikä ruoka maistunut)

Suosittelen mukaan;

-kentällä ja siirtymisten ajaksi taaperoreppu+ valjaat (ellei rattaita voi viedä koneeseen saakka).

Koneeseen

- paketti vauvojen savetteja

- vaihtovaippoja

- vaihtovaatekerta lapselle ja äidille (jos tulee kakat syliin)

- uusia pieniä leluja, kirjoja

- helppoa sormiruokaa ja juotavaa nousun ja laskun ajaksi (maissinaksuja, erilaisia keksejä, leivänpalasia + maitoa tai vettä. (meillä ei ole ollut ongelmia nousun tai laskun aikana)

- jos aikoo syöttää koneessa soseita, tarvitaan paljon puhdistuspyyhkeitä ja paperia !

Poika nukkui pitkät päiväunet edessämme olleiden pöytien päällä, laitettiin koneesta saatuja tyynyjä pehmusteeksi.

Loppulennon aikana jatkuva paikoillaan istuminen oli pojasta ikävää joten enemmän olisi voinut olla mukana leluja tai vaikka dvd-soitin.

Vierailija
10/19 |
01.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olimme juuri syksyllä lentomatkalla (4 tuntia) 1v 2kk ikäisen kanssa. Lennot sujuivat ennakkopeloistani huolimatta todella hyvin, lentokoneessa riittää kuitenkin niin paljon ihmeteltävää vielä noin pienelle. Missään vaiheessa ei kannata lasta päästää esim. käytävälle kävelemään vaan pidettiin sylissä vuorotellen lapsen isän kanssa.

Mukaan paljon uusia kirjoja ja leluja, esim. meillä oli 4 uutta kirjaa, joista vaan 2 ehdittiin tuon matkan aikana lukea, koska niissä riitti niin paljon tutkittavaa (erityisesti Nallen Värikirja oli mieleen), lisäksi piirustusalusta, leikkipuhelin joka piti pientä pirinää (ei haitannut kanssamatkustajia, koska ääni oli niin vaimea), naposteltavaksi rusinoita ja viinirypäleitä paloina...Lisäksi koneen etuosassa oli muitakin lapsia, joten välillä tytöstä oli kivaa vain " seurustella" takana istuneen pikkutytön kanssa. Myöskin koneen TaxFree-esitteet kiinnostivat tyttöä todella paljon ja niitä järjestelikin osan matkaa niihin koneen penkin lokeroihin.

Nousuissa meillä oli käytössä tutti ja paluulento olikin yölento, jolloin annoin tuttipullosta unimaidon, jonka jälkeen tyttö nukkuikin koko matkan. Nousussa tyttö vain hieman haroi kerran korvaansa eikä sen jälkeen ollut moksiskaan eli luulen että paineenvaihtelu vain tuntui hassulta korvissa.

Ruokailuissa söimme miehen kanssa vuorotellen, eli ensin toinen söi oman ateriansa, jolloin tyttö oli toisen sylissä ja sen jälkeen toisinpäin.

Koneessa kannattaa varautua siihen, että lapsen oman ruuan lämmittäminen voi kestää, koska lämmittävät vesihauteessa sen eli ajoissa pyydät henkilökuntaa lämmittämään lapselle aterian. Meillä oli mukana valmisruokapurkki ja valmispuurotetra iltapalaa varten.

Eniten matkustamiseen mielestäni vaikuttaa kuitenkin vanhempien oma asenne, eli iloinen mieli mukaan ja stressi pois - lapsi vaistoaa tämän heti aikuisesta. Toivottavasti näistä oli jotain hyötyä teille ja oikein hyvää matkaa vain pikkuisen kanssa!! :)

Vierailija
11/19 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin olin kovasti tyrkyttämässä tuttipulloa, mutta ei sitä huolinut eikä reakoinut mitenkään nousuihin ja laskuihin. Nykyisin vaan nauraa kun kone pompii ja tärisee. Joskun nukahtanutkin kesken nousun syliin eikä edes herännyt laskeutumiseen. Joten älä stressaa tuhaan se voi mennä todella hyvinkin. Tuttipullon voit varata ja tarjota sitä juuri nousun alkaessa, mutta ei se nousukaan kovin kauan kestä jos se sattuisikin olemaan ongelma lapsellesi.

Vierailija
12/19 |
02.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuu:

olimme juuri syksyllä lentomatkalla (4 tuntia) 1v 2kk ikäisen kanssa. Lennot sujuivat ennakkopeloistani huolimatta todella hyvin, lentokoneessa riittää kuitenkin niin paljon ihmeteltävää vielä noin pienelle. Missään vaiheessa ei kannata lasta päästää esim. käytävälle kävelemään vaan pidettiin sylissä vuorotellen lapsen isän kanssa.

Vierailija
13/19 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli kahden tunnin lennoilla kannattaa kaikkien käydä välillä jaloittelemassa, koneessa paikallaan istuminen on epäterveellistä.

Jos lapsi jo kävelee hyvin, niin reippaasti vaan esim. vessaan (vaipanvaihtoon) omin jaloin, niin matka sujuu rattoisammin.

Olen lentänyt oman tyttöni kanssa muutaman yli kymmenenkin tunnin lennon, yhden matkan juuri 1v3kk ikäisenä. Itse lentomatka oli kaikkein helpoin osuus reissua, lentokone on jännittävä paikka.

1v3kk ikäiselle ei laskut yleensä ota korviin, jollei ole tulehdusta. Omalla lapsellani oli ainoastaan 2-vuotiaana vähän korvakipua.

Jos vielä on matkaan aikaa, niin tila lapselle babybasket, niin saatte eturivin paikan, usein basketin saa laittaa koneen noustua lattialle.

Vierailija
14/19 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

, toki uusia leluja ja kirjoja voi ostaa myös kohteesta.

TOinen, mikä tuli mieleen, on se ettei pue lapselle liikaa päälle, jos ja kun istuu vanhempien sylissä koko matkan. Kerrospukeutuminen helpottaa siis matkantekoa, jos koneessa kuitenkin kävisi veto. Tosin noin pieni saattaa mahtua välillä istumaan vanhempien välissäkin, kun nostaa käsinojat ylös. Pyytäkää vaikka lentoemännältä heti alussa tyynyjä ja peittoja pehmikkeeksi!

Vierailija
15/19 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukit korvalla on ihan huuhaata. Meillä meni noin 1v. kanssa ihan hyvin reissu. Syötin nousun ja laskun ajan. Nukkui myös osan matkasta. Kannattaa hankkia tosiaan jotain ihan uutta - vaikka vähän " isompien lasten" leluja matkaviihdykkeeksi. Kirjoja jne.

Vierailija
16/19 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen matkustanut lasten kanssa jonkin verran heidän ollessaan 10kk-3v. Rento asenne on ollut mielestäni aina paras lääke. Kipuja ei ole ollut lapsilla kertaakaan nousussa/laskussa. Esikoisen kanssa käytettiin nenäsuihketta ekalla lennolla, kun oli hiukan nuhainen, mutta kaikki meni ok. Purkkaa tai jotain imeskeltävää karkkia ovat syöneet. Alle vuoden ikäiselle olen tarjonnut juotavaa nokkamukista.

Yhdeksi tärkeimmäksi vinkiksi olen itse huomannut sen, että kävelevä lapsi saa peuhata ja kuljeskella lentokentällä suht. vapaasti ja näin purkaa energiaansa ennen lentoa. Sen jälkeen olen nakannut toivottavasti hiukan väsyneemmän matkalaisen Ergolla selkään ja sen avulla ollaan päästy tosi kätevästi koneeseen. Molemmat kädet ovat olleet vapaana matkatavaroille ja lapsi on ollut turvallisesti kyydissä. Rattaat olemme kerran ottaneet lentokentälle, kun silloin 3-vuotias poikamme tuli lähes suoraan sairaalasta (joutui rajun ripuli/oksennustaudin takia tiputukseen) koneeseen. Silloin rattaat olivat tarpeen, mutta muuten mielestäni pärjää hyvin noilla kantosysteemeillä. Tuolla kovaonnisella reissulla kiipesin itse asiassa niin koneeseen, että pienempi oli Ergolla selässä ja isompi, kipeä lapsi oli edessä normaalisti sylissä ;-).

Ainoa " läheltä piti" -tilanne on meille sattunut juuri tuon 3-vuotiaan kanssa, kun ilmakuoppien takia jouduttiin pitämään pitkään turvavöitä koneessa kiinni. Pojalla oli hurja vessahätä ja mies oli jo tyhjentämässä limpsapulloa, että saadaan tehdä toimitus siihen ;-). Onneksi lentoemännät olivat valppaita ja ohjasivat pojan heti varoituskilven sammumisen jälkeen jonon ohi vessaan.

Eturivin paikkaa kannattaa tosiaan kysellä ja jos olisi kyseessä pidempi kaukolento, itse maksaisin extran yli vuoden vanhalle omasta istumapaikasta.

Hyvää ja rentoa matkaa! Itsekin olen pienoisessa matkakuumeessa. Seuraava reissu on varattu keväälle, jolloin lapset ovat 4,5v, 2,5v ja 3kk. Tuo kokoonpano hiukan jännittää, mutta eiköhän siitä hengissä selvitä ;-).

t. Jogu

Vierailija
17/19 |
03.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsen annettu kävellä myös mielin määrin lentokentällä, purkaa näin energiaa, joten jaksanut sen jälkeen hyvin istua tuon 4 tunnin lentomatkan sylissä eikä ole annettu käytävillä kävellä. Aikoinaan olen saanut tuon vinkin kokeneilta matkustajilta ja olen sen todennut hyväksi meille! Ja välillä aikuisen poistuessa jaloittelemaan esim. vessaan, on saanut " jaloitella" /istuskella tämän aikuisen penkin päällä sen aikaa.

Käytävälle emme ole päästäneet kävelemään, koska jos sen kerrankin antaisi meidän tytön tehdä, niin meidän temeperamenttinen tyttö ei haluaisi sen jälkeen muuta tehdäkään kuin kävellä siellä enkä jaksaisi sitä kitinää kuunnella koko matkaa kun ei päästettäisi. Lisäksi lentokoneen käytävät ovat sen verran ruuhkaiset ja ahtaat ettei siellä sovi pientä lasta antaa kävellä/juosta lentoemäntien tiellä. Kuitenkin suurimman osan noin lyhyestä matkasta lentoemot kärräävät koko ajan edes takasin ruokaa, juomaa ja kauppaavat taxfree-ostoksia kärryillään.

Näin siis meillä!

Vierailija
18/19 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on pitkä lentomatka edessä 1,4 vuotiaan kanssa keväällä ja hyviä vinkkejä on tullut! Itse mietittiin tuota omaa paikkaa, mutta olis tullut maksamaan tosi paljon n. 70 euroa tunnilta jos näin laskee :) joten luovuttiin ajatuksesta....ja ainakin eturivin paikat kuitenkin yritämme varata! En tiedä kuinka tuskaa matka tulee olemaan, mutta kun onhan siinä sekin vaihtoehto, että kaikki menee hyvin.....:)

Mukavia reissuja kaikille lapsiperheille ja kiitos vinkeistä!

Vierailija
19/19 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mukaan, niin hyvin menee :)

Kotiuduimme reissusta juuri, mukana lapset 5v, 3v ja 8kk. Ja paljon on tullut lasten kanssa reissattua, laskimme että esikoinen on lentänyt Atlantin yli 18 kertaa + muut lennot päälle...

Omaa paikkaa suosittelen ainakin pitkille lennoille, 6 tuntia on mielestäni jo siinä rajoilla. Me emme ole koskaan antaneet lasten kävellä " huvikseen" käytävillä (eivätkä monet lentoyhtiöt sitä nykyään edes salli), mutta vessassa on yritetty käydä ahkeraan. 3v pojalle laitoimme nyt vaipan koneeseen, vaikkei sitä muuten käytäkään juuri noiden pitkien kiitoradalla odottelujen/ilmakuoppien takia, aina ei pääse vessaan kun olisi tarve. Meillä lapselle ainakin ratkaisu oli helpotus. Ja nukkuessakin voi edelleen sattua vahinkoja.

Kantoreppua/liinaa suosittelen, on rattaita helpompi turvatarkastuksissa ja lapsen voi kantaa siinä koneeseen/poiskin.

Syötävää kannattaa pakata mukaan reilusti, nyt juuri reissussa odottelimme kiitoradalla pitkiä aikoja - olisi ollut tosi kurjaa, jos mukana ei olisi ollut syötävää nälkäisille lapsille/vanhemmille. Vaippoja olen myös pakannut reilusti, joskus matka on lentojen peruuntumisen vuoksi venynyt vuorokaudellakin eikä väsyneenä ole mukava etsiskellä vaippoja...

Korvat eivät meidän lapsille ole koskaan aiheuttaneet suuria ongelmia, vaikka korvatulehduksessakin on lennetty. Nasolinia ole antanut tukkoisille, muuten ei mitään erikoistoimenpiteitä. Usein ovat nukkuneet laskut ja nousut.