Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kova NUHA vastasyntyneellä :-(

Vierailija
06.11.2008 |

Tyttö on huomenna tasan 3 viikkoa ja eilen alkoi kova nuha, joka jatkuu vielä pahempana tänään. Hengitys nenän kautta rohisee kamalasti, nenästä valuu keltaista räkää vähän ja niistäjällä sitä saa ulos vähän enemmän. Aivastelee myös kovasti, kuumetta ei ainakaan vielä ole ollut.

Meillä on koko muu perhe pitkittyneessä kuumeettomassa flunssassa paitsi minä - eli täysimetetty vauva ei niitä arvokkaita vasta-aineita saa edes rintamaidostani... Toivon niin itsekin sairastuvani, niin vauvakin toipuisi ehkä nopeammin?

Miten hoitaa vauvan nuhaa? Keittosuolatipat eivät auta, koska nenä on täynnä (ei kuivaa) räkää ja tipat vaan tukkivat sitä entisestään. SÄngyn pääty on nostettu ja yö menikin yllättävän hyvin rohinasta huolimatta. Heräsi kaksi kertaa syömään ja nukahti takaisin saman tien.

Mistä tiedän onko vauvalla hengitysvaikeuksia? Siltä ainakin kuulostaa, mutta eikö vauva alkaisi hengittää automaattisesti suun kautta jos ei nenän kautta saa tarpeeksi happea? Milloin mennä lääkäriin? Onko aiheellista ollenkaan jos ei kuumetta tule?

Muita vinkkejä vauvan olon helpottamiseksi?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni menee helposti huonoon kuntoon.

Vierailija
2/11 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssan ja vastaavien vasta-aineet hänellä on jo, on saanut ne raskausaikana . Nämä varannot kestävät sinne asti, kun lapsi on 6 kk vanha.

Äidinmaidosta tulee vauvalle vasta-aineita suolistosairauksiin.

Tsemppiä sairaan lapsen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin menisin noin pienen kanssa aika nopsaan lääkäriin.

Kannattaa nukuttaa pystyasennossa. Mä olen "nukkunut" itse nojatuolissa ja vauva pystyssä sylissä. Kantoreppu tai liina on hyvä apu.

Vierailija
4/11 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolasta tuskin osataan sanoa yhtään mitään mitä et jo tiedä. Jos olet pk-seudulla mene lastenklinikalle, meillä katsottiin hyvin pikaisesti kaikki veren hapettuminen, verikokeet otettiin, korvat, keuhkot tarkastettiin.

En jäisi todellakaan enää kotiin noin pienen kanssa.

Vierailija
5/11 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko soittanut neuvolaan? Sieltä saat varmasti vinkkejä, miten hoitaa noin pientä nuhanenää. Meillä eka nuha oli 6viikkoisena. Kannatan suolatippojen käyttämistä ennen niistäjällä niistämistä, ainakin meillä toimi niin hyvin. ( Sai enemmän imettyä räkää pois.) Onko teillä pikkuniistäjä vai frida? Frida on parempi, mielestäni- tietysti pikkuniistäjälläkin voi olla kannattajansa.

Kannattaa niistää usein, ainakin ennen syöttämistä.

Jostain oon kuullu että vauvan kanssa voi mennä lämpiävään saunaan ja heittää vähän löylyä. Näin saa annettua höyryhengitystä! En tiedä voiko tehdä noin pienen vauvan kanssa.

Tsemppiä kovasti! Pienen nuha on niin kamala, kun tuntuu ettei voi tehdä mitään. Ole vaan iloinen ettet itse ole kipeä, jaksat paremmin hoitaa pikkuistasi.

Vierailija
6/11 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä jos ei kuumetta eikä yskää niin ei mitään hätää..

tiedän että vuavan nuha on tosi ikävä, miellä oli kans jollakin lapsista ihan pienenä paha nuha. ei siinä auttanut kuin koittaa saada vauva juomaan tarpeeksi ja puhdistaa nenää.

jos yö meni noin hyvin niin vauvalle ei ole kovinkaan huono-olo. jos nukkuminen ja syöminen ei suju siitä tietää että jotain on vialla.

mutta jos oikeasti tuntuu että vauvan on huono hengittää, kannattaa käyttää varalta lääkärissä niin kuuntelevat keuhkot yms.

Vierailija
7/11 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli 2vk samassa kunnossa. Lastenklinikalta ei sitten edes päästetty kotiin kun sinne mentiin koska räkää piti imeä jatkuvasti. Noin pieni ei osaa hengittää suun kautta, vaikka kuinka olisi nenä tukossa.

Sitten kun räkää on hiukan vähemmän, osta sellanen letkuniistäjä apteekista, kun laittaa suolatippoja ensin ja sitten sen letkun kunnolla sieraimeen saa sitä räkää ulos. Itse nukutin pojan kotona sitterissä pahimman rään aikana.

Vierailija
8/11 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin pienellä ei vielä toimi lämmönsäätely. Ei siis voi tietää rajaa, koska vauvalla ob kuumetta. Kävisin lääkärissä joka tapauksessa.

3

Vierailija
9/11 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vauva on nukkunut koko aamun sitterissä pystyasennossa. Voiko olla että onkin sen vuoksi väsynyt, että ei saa tarpeeksi happea. Onko tosiaan niin etteih hän osaa vaihtaa suuhengitykseen tarpeen vaatiessa? Voi apua!

Asumme Pirkanmaalla ja TAYSissa on lähin lastenpäivystys. Mutta oliko niin, että ennen jälkitarkastusta vauva kuuluu vielä synnytys-/synnyttäneidenosaston potilaaksi? Vai koskiko se vain äitiä?

Vierailija
10/11 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meille sanottiin että niin pieni , 2vk, ei osaa suun kautta hengittää. Kun lastenklinikalta kotiin päästiin, saatiin kovat ohjeet, että heti takas jos yhtään tuntuu hengitykseen vaikuttavan ja et yhtään ei saa epäröidä ambulanssiakaan soittaa.

Mä soitin Hesassa eka kättärille, josta sanottiin että lähtekää heti lastenklinikalle. Luultavasti sunkin kuuluisi mennä sinne TAYSIIN. Ne ei mistään käännytä noin pientä pois, me päästiin ihan heti suoraan kaikkien ohi lääkärille kun on noin pieni kipeenä. Kannattaa mennä kattoon se veren hapettuminen, et saako tarpeeks happea ja verikokeet ettei ole ainakaan kuivumassa.

Vierailija
11/11 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon vanhana ja seuraavan kolmiviikkoisena. Nukutin sitterissä, niin kuin sinäkin, laitoin nenään keittosuolatippoja (äidinmaito käy myös) ja imin varovasti niistäjällä. Hengitys kuulosti aika kamalalta, ja onhan se rankkaa äidin seurata pientä vierestä. Meillä parannuttiin kuitenkin hyvin kotioloissakin, minä kyllä valvoin yöni lapsen hengitystä kuunnellen. Meillä päivystyksessä puhelimesta neuvottiin seurailemaan kotona. Noin pienen kanssa kannattaa toki olla tarkkana sen voinnin seuraamisen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä