Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysely koirien lenkittämisestä

Vierailija
14.10.2013 |

Koiranomistaja,

miten määrittelet seuraavat ajallisesti (esim. minuuteissa, tunneissa jne):

- Lyhyt pikapissatus

- Lyhyt lenkki

- Pitkä lenkki

Tavallisena arkipäivänä, kuinka pitkiä (ajallisesti, ei kilometreissä) ovat teidän:

- Aamulenkki

- Päivälenkki

- Iltalenkki

Ulkoiletteko vapaapäivinä/viikonloppuisin koiran kanssa enemmän kuin arkena?

Saako koiranne mielestänne tarpeeksi liikuntaa?

Mitä muuta teette koiran kanssa kuin lenkkeilette?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikapissatus=5-10min

Lyhyt lenkki 20-30min

Pitkä lenkki 60-90min

Meillä tehdään yleensä kaksi lyhyempää ja yksi pitkä lenkki päivässä. Pikapissatus on vain äärimmäisessä kiireessä. Omaan pihaan koira ei edes pissaa vaan on pakko käydä pitemmällä.

Vierailija
2/61 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika oleellinen asia unohtui ap:lta! KOIRANKOKO / ROTU

Meillä on havannan koira, joka on pieni koira, lyhyet jalat ja vaikka on tosi vikkelä ja jaksaa juostakin (ihmisten) lenkillä, on se vähän eri asia kun lähtisi jonkun ison labbiksen tai schäferin kanssa. Meidän koira on aika poikki 45 min- 1 h lenkin jälkeen ja näitä siis tehdään, mutta ei välttämättä edes joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 puhuu asiaa. Ja niinhän se usein on, ne joiden koirat pääsevät vain vähän ulos, makaavat vaan sisällä, niin makaavat kun ovat masentuneita, ei niillä ole kunnollista koiranelämää. Jos koiralta kysyy, se ei takuulla halua maata päivät ja illat sisällä, jos on terve. Viekää nyt hyvät ihmeset koirianne kunnolla ulos, ne tarvitsevat sitä ollakseen onnellisia. Jos siihen ei pysty voisi tyytä elottomaan söpöön karvakoiraan joka napittaa aina paikallaan siinä sohvalla eikä edes uneksi lenkeistä, niinkuin elävät.

Vierailija
4/61 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on pieni (3,5kg) villakoira, kävelylenkit mennään n. 5,5-6km/h vauhdilla ja juoksulenkit (tai paremminkin ehkä hölkkälenkit tällä vauhdilla) 7-9km/h. Usein kävelylenkeillä myös pysähdytään treenaaman tokoa tai leikkimään. Kävelylenkit tehdään tavallisesti vapaana, juoksulenkit koira on vetovaljaissa.

- Lyhyt pikapissatus

n. 5min

- Lyhyt lenkki

2-4km

- Pitkä lenkki

5-12km

Olen vuorotyössä, joten valitettavasti meillä ei ole säännöllistä päivärytmiä. Usein teen päivässä muutaman pissatuskävelyn tai vartin kävelyn ja yhden pidemmän (0,5-2h päivästä riippuen) lenkin.

Usein kyllä. Pakko myöntää että sää myös vaikuttaa, pieni sade ei minua haittaa, virkistää vain, mutta kaatosateella ei minua huvita lenkkeillä niin pitkään. Koira ravistelee itseään sateella, mutta muuten se ei koiraa häiritse (on muuten luonnetestattu kaatosateessa, eikä se näkynyt koiran käyttäytymisessä mitenkään).

Riittävästi tämän kokoiselle, mutta välillä tunnen huonoa omatuntoa jos en ole ehtinyt/jaksanut tehdä pitkää lenkkiä.

Mitä muuta teette koiran kanssa kuin lenkkeilette?

Harrastetaan agilitya, tokoa, canicrossia (tämän tosin laskin lenkkeilyksi, mutta vaatii tietty koiralta eri tavalla kuntoa ja aivojen käyttöä kuin kävelylenkkeily), leikitään monta kertaa päivässä (sekä muiden koirien kanssa että ihmisten kanssa) ja kesällä veneillään ja uidaan. Välillä käydään vaihtelun vuoksi treenaamassa mejää.

Vierailija
5/61 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus arkiaamuisin pelkkä pikapissatus, yleensä kuitenkin n 15 min lenkki. koulusta tullessa poika vie taas 15 min lenkille ja kun minä tulen kotiin on 30-60 min lenkki. Illalla vielä 20-30 min lenkki. Viikonloppuisin on pissatusten/pikkulenkkien lisäksi kaksi pitkää lenkkiä, koirat menee vapaana vähintään pari tuntia. Samoin jos mulla arkivapaita. Kesät ovat vapaina omalla pihalla.

2 havannan koiraa mulla. Pennun takia on nyt pikapissatuksia vaikka kuinka, mutta pärjää hyvin pitkilläkin lenkeillä.

Sateeseen eivät mene, ovat hienohelmoja.

Aika riittävästi tossa on. Touhuillaan kyllä muutakin koirien kanssa. Isompi tykkää noutaa palloa yms ja yritetään kouluttaa lisää käskyjä pikku hiljaa. Turkin hoitoon menee viikonloppuisin yli 2 tuntia isommalla koiralla, arkisin 15 min.

Koirat peuhaa paljon keskenään ja ovat aika vähän yksin. Jos ovat yli 5 h yksin siskoni käy lenkittämässä. Minusta koiran ei kuulu olla yksin, siksi niitä on kaksi ja ihmisetkin paljon kotona tai sitten koirat mukana.

Onnellisilta koirilta vaikuttaa :)

Vierailija
6/61 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran koko vaikuttaa. Kääpiökokoiset ei viiihdy talvella ulkona. Onneksi meille tulee ragdoll kissa. Saadaan ulkoilla hienoilla ilmoilla. Miten te jaksatte lähteä ulos säällä kuin säällä?

Vierailija
7/61 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran koko vaikuttaa. Kääpiökokoiset ei viiihdy talvella ulkona. Onneksi meille tulee ragdoll kissa. Saadaan ulkoilla hienoilla ilmoilla. Miten te jaksatte lähteä ulos säällä kuin säällä?

Vierailija
8/61 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä vastaan vaikka kakkaa tulee niskaan. Aamuisin ja iltaisin pikapissat eli noin 5 min. Aamulla rynnätään kamalalla kiirellä koiran kanssa pihalle, koska yötauko on kovin pitkä. Siksi silloin harvemmin tulee käveltyä pidemmälle kuin pakko. Illalla taas koko naapurusto täynnä koiria ja toi räyhää remmissä, eli mennään metsikön reunaan. Kerran päivässä lenkki yleensä 25min, kesäisin tulee tehtyä 45-60 min pari kertaa viikosssa. Jos on kiireisiä päiviä, voin mennä koko päivä pikapissoilla. Talvisin lenkittäminen on todella veemäistä kun kaikki reitit latuina, ja rattailla kulkeminen haastavaa monessa paikkaa.

Vierailija
9/61 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pienikokoinen terrieri jolla energiaa riittää. Lenkitetään 2-4 kertaa päivässä vuodenajasta ja säästä riippuen. Talvipakkasella koira oli pakko viedä väkisin ulos, inhoaa kylmää niin paljon vaatteista huolimatta. Kesällä taas saattaa ulkoilua tulla enemmän kun tuo 4 kertaa päivässä. Koira jaksaa kyllä, tänäänkin itse olin vapaalla ja kävimme "aamulenkillä" vasta puolen päivän jälkeen. Olimme ulkona lähes 3 tuntia. Tuossa ajassa käveltiin kävelytiellä, hiekkatiellä ja nurmialueilla/metsässä. Koira oli sekä vapaana että hihnassa, suurimman osan kuitenkin vapaana. Kotiin tultua nukkui tyytyväisenä monta tuntia. Päivittäin leikitetään koiraa jotenkin, joko opetetaan temppuja tai piilotellaan nameja joita sitten saa etsiä (tätä koira rakastaa eniten) tai ihan vaan riehutaan leluilla tai harjoitellaan tottelevaisuutta. Äsken koira oli miehen kanssa iltakävelyllä ja kävi nyt tyytyväisenä lepäämään. Ei häiriköi kotona yksin ollessaan eikä tee tuhotöitä. Koira on hyväkuntoinen ja vaikuttaa tyytyväiseltä elämäänsä. En voisi elää itseni kanssa jos en näkisi vaivaa eläimeni hyvinvoinnin eteen. Kuulostaa rajulta, mutta minä (ja mieheni) olemme vastuussa koiran ELÄMÄSTÄ. Siitä miten mielekästä ja virikkeellistä se on. Kun olen koiran ottanut perheenjäseneksi, olen samalla sitoutunut tarjoamaan sille niin hyvän elämän kuin mahdollista. En ole täydellinen ja virheitä olen varmasti tehnyt, mutta joka päivä koirani antaa minulle niin paljon iloa, että haluan sen sille korvata jotenkin. Minulle se tarkoittaa koiran erityistarpeiden (liikunnan ja aivojumpan sekä koulutuksen tarve) huomioimista niin hyvin kuin vain voin.

Mielestäni tuollainen pikapissatus on asumismuodosta riippuen joko omalla takapihalla tai sitten "talon nurkalla". Lyhyt lenkki on 25min- 1 tunti. Pitkä lenkki sitten mitä tahansa yli 1 tunti. Meillä se saattaa joskus olla viisikin tuntia, kesällä tykätään olla paljon ulkona koiran kanssa. Ikävä on tosiaan huomata se, että todella moni koiranomistaja on tosi vastuuton. Lemmikki häiritsee esim. kerrostalossa naapureita metelöimällä, ulosteet jätetään keräämättä jnejne. Koiran tarpeista ei huolehdita (liikunta, hyvä ravinto) ja koira turhautuu muuttuen "ongelmaksi". Ihminen on todella itsekäs omistushalussaan ("PAKKO saada koira, kai mä siitä jotenkin sitten huolehdin").

Vierailija
10/61 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko uskoa etten käy ollenkaan lenkillä koirani kans joka sentään on länsisiperian laika?!! Mitä tuo lenkkeily ees tarkottaa.....nykyajan muotia vai? Meillä ollaan vapaana ulkona kokoajan ja välillä metällä haukutaan hirveä.kun ajan hevosiani,joita on yhteensä 30 niin koira on mukana siinä pihassa.tontilta ei poistu.mitä ihmeen lenkkejä siinä tarvii?

Vierailija
11/61 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pikapissatus = korttelin ympäri, 10min

Lyhyt lenkki = n. 2km, 20-30min

Pitkä lenkki = 7-10km, 60-90 min

Kaatosateella, kovilla pakkasilla ja yli 30 asteen helteillä ei lenkkeillä, tällöin vain pikapissatus. Normaalina työpäivänä yleensä 2 pikapissatusta ja lyhyt lenkki tai 2 lyhyttä lenkkiä ja 1 pikapissatus, vapaalla lyhyen lenkin sijasta usein 1 pitkä lenkki. Välillä työpäivänäkin pitkä lenkki, työvuorosta ja harrastuksista riippuen. Riittää meidän keskikokoiselle koiralle. Käytännössä koskaan ei juokse vapaana (kesällä mökillä pääsee sen pari kertaa vuodessa vapaana juoksemaan ja joskus koirapuistoon, jos puisto sattuu olemaan tyhjä).

Vierailija
12/61 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt pikapissatus = ihan viimeinen iltapissa esim. klo 22, jos on tultu pidemmältä lenkiltä klo 20, kestää todellakin vain viitisen minuuttia, että koira saa tyhjätä rakon yötä vasten.

- Lyhyt lenkki = vartista puoleen tuntiin

- Pitkä lenkki = tunnista kolmeen

Tavallisena arkipäivänä

- Aamulenkki = aina, viikonloppuisinkin, vain 10-15 minuuttia. Sen jälkeen kahvitellaan, luetaan lehti ja sitten joko lähdetään töihin tai (viikonloppuna) pidemmälle lenkille.

- Päivälenkki = riippuu esim. edellisen päivän lenkin pituudesta, jos ollaan oltu useamman tunnin lenkillä, niin päivälenkki voi olla vain tunnin

- Iltalenkki = jompikumpi on päivän pidempi lenkki, mutta yleensä iltalenkki on vain n. 30-45 min.

Kyllä ehdottomasti, on aikaa ja intoa enemmän.

Rehellisesti, ei. Se on hyväkuntoinen ja hyvärakenteinen, syö hyvin, siihen verrattuna kai sitten "tarpeeksi" että ei kuitenkaan ole lihonut ja ihan varmasti saa paljon enemmän kuin moni muu koira, mutta haluaisin tarjota sille paljon enemmän. Tästä syystä, näillä resursseilla, en usko että enää jatkossa otan koiraa. Koen vaan aina huonoa omatuntoa sen puolesta. =(

Vierailija
13/61 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit sellaista pientä suhteellisuudentajua haluaisin tuoda tähän lenkityskeskusteluun, että miettikääpä, millaista koirien elämä suomessa noin yleisesti ottaen on ollut viime vuosikymmeniin asti, ja millaista se on edelleen suurimmassa osassa maailmaa. Koiria on pidetty pihan perällä narussa, monilla nillä on ollut talvisin paleltumavammoja, niitä on "koulutettu" pieksämällä eikä niiden ruuan laadulla ole ollut niin väliä, pääasia että koira on ollut hengissä. Se, että koira nukkuu päivät pitkät turvallisessa, lämpimässä asunnossa pehmeällä sohvalla vatsa täynnä ruokaa ei ole pahinta, mitä koira elämässään voi kokea. Vaikka koiralle ei nyt sen 15 vuoden aikana, mitä se elää, olekaan joka ikinen hetki joka ikinen päivä tarjota täydellisen ideaalia koiranelämää,niin asiat eivät ole huonosti, koira onneton ja omistaja vastuuton.

Vierailija
14/61 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on karvaton kiinanharjakoira, kääpiö villakoira ja chihu. Kaikki ovat tottuneet ulkoilemaan ja lenkkeilemään. Itseasiassa näistä karvaton versio on mieluiten pitkään ulkona. Talvisin tietysti oikein puettuna, fleece ja coretex päälimmäisenä.

Pikapissatuksia meillä käytetään vain ektrana pesun ja trimmauksen jälkeen kun olemme huomanneet että silloin on tarve päästä pissalle.

Muuten aamulla 20-30min, iltapäivällä arkisin sama 20-30min kun on kiire ruuan laittoon. Iltalenkille lähdetään seiska uutisten tunnusmusiikilla ja varjele jollei silloin nouse peppu penkistä niin hämmennys on kova. Silloin arkisin päivän pisin lenkki, säästä riippuen 30min-puolitoista tuntia.

Vapaa päivinä viikonloppuisin päivälenkki on pitkä 1,5-2h ja kaikki kävelevät sen mielellään. Muuten ei juurikaan ole aktiviteettejä, leikkivät keskenään vaikka ovat jo 6-8v, välillä me ihmisetkin tietysti osallistumme leikkiin ja kohellukseen. Kun koirat ovat 3-7kg paljon vähempikin liikunta riittäisi mutta näin meillä kaikki ovat tyytyväisiä. Ja minä kyllä ihmettelen niin kissan vessaan tai viemärille pissatettavia chihuja jotka eivät pääse ulos juuri koskaan ja silloinkin kannetaan laukulla. Minä olen pitänyt ja haluan pitää chihunkin koirana mutta jokainen tietysti harkitsee omat ratkaisunsa.

Vierailija
15/61 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on karvaton kiinanharjakoira, kääpiö villakoira ja chihu. Kaikki ovat tottuneet ulkoilemaan ja lenkkeilemään. Itseasiassa näistä karvaton versio on mieluiten pitkään ulkona. Talvisin tietysti oikein puettuna, fleece ja coretex päälimmäisenä.

Pikapissatuksia meillä käytetään vain ektrana pesun ja trimmauksen jälkeen kun olemme huomanneet että silloin on tarve päästä pissalle.

Muuten aamulla 20-30min, iltapäivällä arkisin sama 20-30min kun on kiire ruuan laittoon. Iltalenkille lähdetään seiska uutisten tunnusmusiikilla ja varjele jollei silloin nouse peppu penkistä niin hämmennys on kova. Silloin arkisin päivän pisin lenkki, säästä riippuen 30min-puolitoista tuntia.

Vapaa päivinä viikonloppuisin päivälenkki on pitkä 1,5-2h ja kaikki kävelevät sen mielellään. Muuten ei juurikaan ole aktiviteettejä, leikkivät keskenään vaikka ovat jo 6-8v, välillä me ihmisetkin tietysti osallistumme leikkiin ja kohellukseen. Kun koirat ovat 3-7kg paljon vähempikin liikunta riittäisi mutta näin meillä kaikki ovat tyytyväisiä. Ja minä kyllä ihmettelen niin kissan vessaan tai viemärille pissatettavia chihuja jotka eivät pääse ulos juuri koskaan ja silloinkin kannetaan laukulla. Minä olen pitänyt ja haluan pitää chihunkin koirana mutta jokainen tietysti harkitsee omat ratkaisunsa.

Vierailija
16/61 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/61 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 15:43"]

Aamun pikapissatus n10min

Lyhyt lenkki n klo 12 20min

Pitkälenkki ja tai koirapuisto iltapäivällä n 2h

Samoin illalla viimeinen lenkki n 1-2h

Viikonloppuisin usein  tulee koirankanssa oltua ulkona enemmänkin, nuo siis välillä MA-PE

Koira on hihnassa niinkuin pitääkin mutta koirapuistossa saa juosta ja temmeltää ilman hihnaa ja niinkuin iise haluaa

Koira n vuoden ikäinen "Shettis"

[/quote]

LOLOLOL  älkää kuunnelko tällaista himolenkittäjää, joka luulee että koira tarvitsee vain liikuntaa. Enemmän kuin liikuntaa, koira tarvitsee aivojumppaa.  Mutta nää himolenkittäjät eivät sitä tajua.  Ikävä kyllä

Vierailija
18/61 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 18:44"]

[quote author="Vierailija" time="14.10.2013 klo 17:42"]

Olen monesti miettinyt, että miksi juuri ne koirat, jotka eivät saa näitä monen tunnin lenkityssessioita, ovat niitä jotka on kaikkein rauhallisimpia? Ovatko nämä koirat alunperinkin rauhallisia, vaan onko vaan niin, että jos koiran ympärillä ei ihan koko ajan höösätä, koira rauhoittuu paremmin omalle paikalleen?

[/quote]

Monen tunnin lenkki ja koiran ympärillä hössöttäminen on kaksi aivan eri asiaa :D Koira joka ei saa lenkkejä mutta on rauhallinen, on todennäköisesti joko sairas, vanha tai masentunut/onneton. Ja jos haluaa että koira asettuu, niin sen ympärillä ei tietenkään saa hössöttää vaan pitää antaa sen olla niin varmasti asettuu :D Kaikenlaisia sitä ihmiset miettii heh..

[/quote]

Tämä nyt ei koirista tiedä yhtään mitään !  Himolenkitys ei todellakaan ole koiran parhaaksi !  Voi jeesus tätäkin "faktaa" Koira joka ei saa lenkkejä mutta on rauhallinen, on todennäköisesti joko sairas, vanha tai masentunut/onneton

Vierailija
19/61 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä arkena:

Aamu "lenkki" 10-15min eli tekee vain tarpeet, muuten virittyy ylivilkkaaksi ja tuhoaa kun jää kotiin.

Töiden jälkeen: Pikapissat HETI kun joku tulee kotiin (teini yleensä)

klo 17-18 aikaan lähdetään koirapuistoon jossa vähintään tunti

Illalla 23 aikaan lenkki n 45min-1,5h riippuen säästä, tuosta ajasta 30min treeniä vapaana. (kepin hakua, odottamista, etsimistä jne)

Viikonloppuisin aamulla ensin pikapissat ja kakat

Aamupäivällä sitten rauhassa kunnon lenkille ja alkuillasta koirapuistoon.

Illalla sitten pikappissat 23-00 aikaan.

Saa kyllä tarpeeksi liikuntaa ja virikkeitä.

Vierailija
20/61 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikapissatus = korttelin ympäri, 5 minuuttia, tarkoituksena tehdä tarpeensa

Lyhyt lenkki = 15-30 min

Pitkä lenkki = 1,5-3 h

Aamu"lenkki" = pikapissatus, jonka jälkeen koiralla on kovin kiire kotiin, kun tietää saavansa puuhaleluja yksinoloajaksi

Päivälenkit = lyhyt lenkki heti puolenpäivän jälkeen kun ensimmäinen ehtii kotiin, iltapäivällä pitkä lenkki, kavereitten kanssa leikkimistä ja/tai tottista kentällä, huonolla ilmalla temppujen opettelua sisällä

Illalla käy taas ennen nukkumaanmenoa pikapissoilla ulkona.

Koira lenkeillä joko kiinni tai irti ympäristöstä riippuen. Jos vastaan tulee joku koiran ollessa irti, koira tulee vierelle ja ohittaa kontaktissa.

Ei haittaisi yhtään, vaikka liikuntaa olisi enemmänkin. Koira on puuhakas nelivuotias staffordshirenbullterrieri, joka kuitenkin vaikuttaa tyytyväiseltä elämäänsä ja väsyneeltä iltaisin, joten kaipa se on ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän