Miksi joku haluaa ottaa yhdistelmänimen tyyliä Ahokainen-Kirjukainen??
Joku Salo-Pesola vielä menee, mutta tällaiset pitkät Ahokainen-Kirjukaiset on ihan naurettavia.
Kommentit (56)
Eipä näy Virtanen-Tötterströmejä, mutta Tötterström-Virtasia kyllä!
Olen samaa mieltä! Kertokaa ajoissa mitä kirjoitetaan, älkääkä nurisko jälkikäteen, että " taas tuli kortti missä mun nimi oli väärin kirjoitettu"
Vierailija:
No, te kaksiosaiset sukunimettäret, mitä haluatte kortteihin kirjoitettavan nimeksi? Ärsyttää hlökohtaisesti kirjoittaa kaikkien nimiä erikseen, kuin olisivat eri perhettä samassa osoitteessa... Toivoisin voivani kirjoittaa " Perhe Virtanen" , en " Isä Virtanen, Äiti Koskinen-Virtanen ja lapset Koskinen" . Hmph.
Etunimestä olen jo harkinnut jättäväni viivan pois mutta sukunimi on valittu yhdysnimi.
Omaa sukunimeä on vain 100 kpl ja miehen 10 kpl ja siten harvinainen.
Joten pysyn nimessä joka on tyyliin: Marja-Leena Kakko-Lippola
Jos perheen joku jäsen on minulle läheisempi/tutumpi kun muut (vaikka ystävättäreni perhe) lähetän kortin:
Maija Meikäläinen +perhe
Jos kyseessä on perhe, joista kaikki ovat tuttuja, niin lähetän kortin lapsen/lasten nimellä:
Riku Meikäläinen
tai
Riku&Siru Meikäläinen
+korttiin mainita hyvät joulut myös äidille&isälle. Jos perheessä on monta lasta, joista yksi kummilapsi, läheän hänen nimellään kortin:
Riku Meikäläinen+perhe / muu poppoo /tmv.
Vierailija:
että olet päässyt naimisiin. Pelkkä Nieminen ei kerro samaa. Aika lapsellista.
Minulla ei ole mitään tarvetta korostaa naimisissa oloa. Emmehän ole vielä edes menneet naimisiin, koska avoliitossa olemme ihan samalla tavalla olleet perhe ja sitoutuneita toisiimme, kiirettä ei ole ollut, vaikkakin selviö että jossain vaiheessa naimisiin menemme, ihan vaikka sen takia, että avopuolisoilla ei ole mitään lainvoimaisia oikeuksia (mikä on takapuolesta IMHO).
Lapset ovat syntyneet ennen avioliittoa ja miehen nimelle ne laitettu (molemmille oli oikeastaan aivan sama kummalle nimelle laitetaan). Jos lapseni olisivat minun nimellä, niin en välttämättä naimisiin mennessä edes yhdysnimeä ottaisi, mutta tässä tilanteessa haluan saman nimen kuin lapsillani (sinä yhdysroikkeena perässä ;)).
Jos joku tässä on lapsellinen, niin sinä, joka vänkäät tässä ja haukut muiden motiiveja lapsellisiksi :D.
Sukunimeni on erikoinen nen-päätteinen, avomieheni sukunimi tavallinen nen-päätteinen. Olen sukuni viimeinen tällä nimellä ja haluan säilyttää nimen lapsillani jne. Ymmärrän kyllä, että mieheni ei välttämättä halua tätä erikoista nimeäni itsellensä. Hän on jo luonut uraa nimellänsä, vaikka se nimi tavallinen onkin, ja olisi ehkä kuitenkin konservatiiviselle miehelleni tiukka paikka ottaa naisensa sukunimi. En haluaisi olla pelkästään miehen nimellä, vaikka se olisi helpointa tässä tapauksessa. Myöskin " Jokinen-Lahtinen" kuulostaa typerältä. Pidän sukunimestäni, vaikka monilla on ongelmia sen tavaamisessa ym.
Voisi ottaa uudenkin sukunimen vaikka jostain kaukaa, mutta ei taida löytyä suvusta muita kuin meikäläisen erikoisnensukunimiä sekä mieheni tavisnensukunimiä.
Olen saanut positiivista ja negatiivista huomiota sukunimeni takia enkä tiedä, mitä tekisin sen suhteen, jos joskus lapsia siunaantuisi, että haluanko heille erikoisen sukunimen vai massaan katoavan, tavallisen.
Nyt tämä nainen on xxxxx xxx-xxxxxxxxxx-xxxx. Erikoista, mutta kaikkeen tottuu...
ei tiedettäisi että olet naimisissa. Kun olet Virtanen-Nieminen, sen tietää kaikki heti. Lapsellista kikkailua siis.
Ja takuulla olet niitä, jotka kitisee aina vielä siitä, ettei perhettänne saa kutsua Niemisiksi, vaan kaikki pitää erotella.
Niemiskä mikä Niemiskä. Miksei se kelpaa?
Vierailija:
ei tiedettäisi että olet naimisissa. Kun olet Virtanen-Nieminen, sen tietää kaikki heti. Lapsellista kikkailua siis.Ja takuulla olet niitä, jotka kitisee aina vielä siitä, ettei perhettänne saa kutsua Niemisiksi, vaan kaikki pitää erotella.
Niemiskä mikä Niemiskä. Miksei se kelpaa?
Kyllä tutut varmasti tietävät, että olen PÄÄSSYT naimisiin sitten, ja mistä ne joihin muuten satunnaisesti törmään, tietävät onko " Nieminen" tyttö- vai naimanimeni?? Sillä kun ei ole mitään merkitystä minulle.
Varmaan pitäisi pitää vihkisormusta vasemmassa nimettömässäkin sitten, että KAIKKI VARMASTI TAJUAVAT, että olen PÄÄSSYT naimisiin :D! VOI LOL!
Se ja hienostelun tarve. Nirppanokkainen, mutta silti pelkkä Niemiskä.
Vierailija:
Se ja hienostelun tarve. Nirppanokkainen, mutta silti pelkkä Niemiskä.
Vierailija:
Tyhmää noin tavallisilla nimillä!
niin silloin voi ottaa vain toisen tai on juntti?
Mutta jos toisen sukunimi on pitkä ja toisen lyhyt (esim. Aho-Koivukainen) niin voi yhdistää?
Tai jos toisen nimi loppuu -nen ja toisen nimi on perusnimi (esim. Honka-Hallinen) niin voi ottaa yhdistelmän?
Ja jos nimet eivät sovi yhteen kauniisti (esim. Sikiö-Hoffström) niin ei voi yhdistää?
En ymmärrä. Eikös noilla kaikilla esimerkeilläni ole yhtä hyvä syy kuin nelosvastaajalla?
Vierailija:
No, te kaksiosaiset sukunimettäret, mitä haluatte kortteihin kirjoitettavan nimeksi? Ärsyttää hlökohtaisesti kirjoittaa kaikkien nimiä erikseen, kuin olisivat eri perhettä samassa osoitteessa... Toivoisin voivani kirjoittaa " Perhe Virtanen" , en " Isä Virtanen, Äiti Koskinen-Virtanen ja lapset Koskinen" . Hmph.
Meille, kiitos, kortit saa lähettää perheen yhteisellä nimellä, esim. perhe Virtanen. EI tarvitse kirjoittaa Maija Meikäläinen-Virtanen, Matti, Liisa ja Ville Virtanen. Käy myös vaihtoehto Maija, Matti, Liisa ja Ville Virtanen. En pahastu enkä huomauttele jälkikäteen, vaikka nimeni ei ole virallisessa muodossa. Virtanenhan on meidän perheen yhteinen nimi.
En halunnut luopua omasta nimestä , mutta ei halunnut mieskään omastaan. Miksi siis pakottaa toinen siihen?
En ottanut yhdysnimeä, koska oma sukunimeni on pitkä ruotsalainen nimi ja miehen tavallinen suomalainen -nen- päätteinen. Kuulostaisi tosi hölmöltä nimi tyyliin " Gustafsson-Nieminen" . Ja mulle ei ollut väliä kenen nimellä lapset on, päätettiin vaan laittaa miehen nimelle.