♥SYYSKUU04 WEEKEND♥
Kommentit (33)
Aamukahvilla täällä istuskelen ja ajattelin viettää sen parhaassa seurassa!
Motti pieni nukkuu, ollaan lähdössä ostoksille kunhan mies tulee ja pieni herää. Nukahti vasta puoli yksitoista eilen, joten uni tulee tarpeeseen. Tosin viideltä syötiin (ei syönyt eilen oikein mitään ja aamulla heräsi kädet täristen) ja laulettiin muutamat unilaulut, seitsemältä tarvittiin kainaloa.
Lila, meillä on ollut samat puuhat eilen, en siksi päässyt soittamaan sulle edes takaisin:/. Olen keittiön kaappien osalta odotellut muuttoa, mutta eilen illalla ajattelin (Onneksi!) että pakko siivota, kun ei kuitenkaan muuteta vielä kuukausiin. Ajattelin sen olevan nopea juttu....kunnes myös yläkaapeissa tuli vastaan hiirten papanoita. No, nyt on siistit ja tyhjät kaapit, aika monta jätesäkillistä tavaraa vietiin ulos. Tosi kiva! Mun siedätyskyky on kehittynyt vuosien varrella, muutama vuosi sitten pelkkä ajatus hiiristä sai mut pakokauhun valtaan, mutta vanhassa talossa metsän laidalla niinhin on pakko tottua. Myrkytettiin kyllä ja hävisivät pari viikkoa sitten, mutta en ihan arvannut että ne noin ylös kiipeää...Ja saman jatkuu uudessa paikassa, sekin kun on vanha ja metsän keskellä.
Viime ja sitä edellinen viikko olivat kyllä turhan kiireisiä, torstai iltana minusta ei ollut enää minkään tekijäksi. Mutta eilinen yhteinen vapaapäivä Motin kanssa korjasi asian: ulkoiltiin, leivottiin, leikittiin ja nukuttiin päikkärit, nyt jo taas jaksaa. Mies on ollut tosi kipeä, koko viikon sairaslomalla, mikä on aiheuttanut pientä onkkelmaa eläintenkin kanssa. Meillä mies ei koskaan valita ja saa olla tosi kipeä että kotiin jää, eikä silloinkaan edes makaa tms. Ihme tyyppi!:)
Joulusta en suostu ottamaan stressiä. Minusta kaappien ym. siivous kuuluu johonkin muuhun vuoden ajankohtaan ja joulukuu pitää pyhittää rauhoittumiselle, ystävien tapaamiselle ym. En saa joulutunnelmaa aikaiseksi hirmuisella siivoamisella ja kun en siellä kaapissa jouluna istu...Lahjat meillä pääosin jo on, ostettu ympäri vuoden, viimoset hankitaan tänään. Enemmän olemme miettineet sitä, mitä voisimme antaa omasta yltäkylläisyydestä niille, joilla näin ei ole. Tähän vuoden aikaan varsinkin on tarve tehdä jotain hyvää. Ajattelimme ainakin osallistua Joulupuu keräykseen, jossa kerätään lahjoja niille lapsille, jotka eivät niitä muutoin saa. Olemme myös miettineet, että voisimme lahjoittaa joulukuusia, jos sen jotenkin järkevästi keksisi toteuttaa. Ja sitä aikaa niille, jotka sitä eniten odottaa.
G: Mitä muuta vastaavaa voisi tehdä?
Motti meilläkin odottaa kovasti joulua ja ehkäpä jo tänä viikonloppuna kaivamme jotain koristusta esille. Toiveet vaihtelevat päivittäin: viime viikonlopun harras ja ainoa toive oli sähkökitara. Kun hiukan moista toivetta ihmettelin; kerrottiin ymmärtämättömälle äidille, että tietenkin Motti sitä soittaa, isi laulaa ja äiti tanssii:D. Muutoinkin MOtti on niin suloinen ja jutut todella hurmaavia. Eilen leikki koko päivän vauvaa, piti kannella vauva-asennossa ja ihmetellä kuinka pienet kädet ovat ym. Tosin tämä vauva osasi puhua. Taitaa olla hiukan mustasukkainen serkustaan;)
Väsyneillä ja valvoneille voimia kovin! Olethan Helli varma ettei ole teillä allergiaa? Kun eikös teidän poitsulla silloin aikanaan jotain ollut? Voimia, tule kertomaan kuinka sujuu! Voisiko esim. kotiapu sinua auttaa? Äitikuun pienelle pikaista paranemista. Enkelille voimia allergioiden sietoon.
Missä Jatu?
Nyt menen höpöttelemään pienelle miehelle, joskos se pian jaksaisi herätä.
Näissä tunnelmissa,
Aavis ja Motti
Pieni syysneiti kävi äsken kertomassa, että imisteli ensin ja sitten puraisi näin (näytti puraisun). Suomennos: Halusi kerrankin xylitol-pastillin ja kertoi kuinka imeskeli ja sitten puraisi sitä:) Kotona ei ole pastillit tai purkka kelvanneet, onneksi päiväkodin pastillit kelpaa.
Olin eilen pikkujouluissa. Olipa kivaa. Teemana 70-luku. Osa olikin aivan mahtavasti pukeutunut 70-luvun juhlavaatteisiin. Ihania! Nähtiin pieni pätkä kuinka Åke Blomqvist opetti 28 vuotta sitten opetti diskotanssia. Sen jälkeen maestro itse saapui lavalle meitä opettamaan! Mahtava juttu! Olin muuten vesiselvänä eikä haitannut yhtään, päinvastoin. Kotiin tulin ennen puoltayötä, mutta sitten menikin tunti nukahtamisessa (lääkkeistä huolimatta). Onneksi lapset heräsi vasta kasilta tänään!
Nyt lakkasi ajatus kulkemasta.
T: Ynis
Ps. Tsemppiä algeerioihin ja valvomisiin! Muuta en oikein osaa sanoa, mielessä olette!
En tiedä miksi, mutta jotenkin koen niin ongelmalliseksi ton auttamisen. Kun oiskin joku juttu jota kautta pystyis ihan suoraan auttamaan. Kaikenlaiset keräykset jostian syystä tökkii. Ehkä se on sitä, ettei ole itse toimittamassa konkreettisesti apua perille. Ehkä en ole tarpeeksi motivoitunut etsimään niitä itselleni sopivia kanavia.
Paitsi, että Enkeli (joka ei toki ole vähäosainen), minähän kuitenkin teen esim. jotain laatikoita itse ja aina niitä tulee liikaa! Jos kelpaa, niin voin tuoda teillekin! Oikeasti siis. Ymmärrän täysin, jos teillä ei riitä energia sellaiseen.
Taas katkesi ajatus. Tekee mieli vielä peiton alle, joten taidan valua sohvalle...
Nukuin yön paplarit päässä, mutten laivalle päässytkään hiuksiani näyttämään. Rosa on kipeenä, miestä hiivisti sen verran jäädä yksin kipeän Rosan kanssa, että toivoi minun jäävän kotiin. Jännä juttu, minua ei edes harmita. Jotenkin en uskaltanut itselleni risteilyä etukäteen hehkuttaa, kun Rosa on ollut jo pidemmän aikaa terve. Kipeän Sinin kanssa mies olisi pärjännytkin, mutta sairastelu Rosan kanssa on vähän haastavampi juttu.
Kävin kanssa kaksin ruokakaupassa, tosi mukavaa. Sini käyttäytyy kaupassa aina niinkuin pieni enkeli.
Enkeli, olin samoissa fiiliksissä Rosan kanssa, vajaa kuukausi sitten, reippaan viikon lomallani. Että syötän vielä 15v lasta väh 2x yössä (+latistusoireet ja niihin liittyvät heräilyt) ja mitään kiinteitä ei ole. Onneksi saan olla töissä, minun nuppini ei kestä Rosan algeeria-asioita, jos olen kotona niitä kokoajan miettimässä. Kestokooma on kyllä melkoinen, öitä ei koskaan saa nukkua ja vuorotöissä on silti oltava kokoajan skarppina. Nautin tästä, että tässä pyörityksessä ehdin ajatella vain päivän kerrallaan, en ehdi miettiä tulevaisuutta, jota kukaan ei tiedä. Älä jää pysyvästi miettimään asioita, mitkä on persuksillaan ja joihin et voi itse mitenkään vaikuttaa. Yritä nähdä **tutuksen ja väsymyksenkin keskellä, ne elämän kauniit asiat ja yritä nauttia niistä. Enkelit kun tarvitsevat kauniita asioita siipiensä alle, noustakseen lentoon. Ethän ryötä siipiäsi, jäämällä pysyvästi lannistumisenlätäkköön. Kyllä me tästä vielä noustaan, eikös??? ;o)
Aaviksen ja Yniksen pähkäilyyn; Plan-kummius. Minimimaksu on 50e/kk. Itse jaan kummityttöni äitini kanssa ja silloin hinta on minun tuloilleni mielestäni kohtuullinen per kuu, kun kyllä sitä kuussa turhempaankin laittaa 25e. Jos löytätte useammankin kummin lapsellenne, niin hintahan tietysti vähenee per nuppi. Lisää kerron, jos kysytään. ;o)
Lila75, Sini 3v1kk ja Rosa 1v8kk
kuten jouluvaloihin! Että ketuttaa, kun viime vuonna ostamistani useista jouluvaloista yhdetkään ei enää toimi. Jopa suurin osa lampuista saattaa olla sammuneita!
Tää päivä on muutenkin ollut ihan hanurista, aina meillä käy näin. En jaksa:( Kaikki kauniit säät menee hukkaan, kun meidän perhe mököttää sisällä. Nyt tekis niin mieli vaan huutaa, raivota, kiroilla ja itkeä. Miksi viitsii edes mitään yrittää enää.
Söimme lauantaitraditiomme mukaan pizzaa. Syöntiä ennen ja sen jälkeen kyselin Antsalta, josko jo olisi pissa- tai kakkahätä (vaipan otin pois päikkäreiden jälkeen). Poika toisteli: " Ei pissa, ei kakkahätä" . Kohta käveli makuuhuoneeseen ja tuli sieltä kummallisesti kävellen, kikkareita tipuskeli lahkeista lattialle. Poika totesi: " Uli pissa, uli kakka!" . Kysyin, jotta mihin se pissa ja kakka olisi pitänyt tehdä ja Antsa näytti pottaa. Kysyin, minne se tuli tehtyä, jolloin poika näytti haarojenväliään....
Tarhaan olemme joutuneet sanomaan, että ulos mennessä täytyy laittaa vaippa. Neljä kertaa on käynyt jo niin, että mies on poikaa hakiessaan huomannut pojan pissanneen vaippaan, haalarit märkinä, ei vaippaa, pakkasta 10 astetta. Hoitajat sanovat, että Antsa on ulos lähtiessä pissannut, mutta eipä se näytä riittävän.
Minä en vain oikein innostu Facebookista viakka muutaman kerran olen yrittänyt siihen tutustua ja kuvanikin sinne laittanut. Muutama ystävän kuva on, mutta olen unohtanut jo salasanankin. Minulle täytyy nettiviestimisen olla suht helppoa, että jaksan keskittyä. Aina kuvittelin olevani jotenkin rauhallinen ja harkitseva, mutta nykyään huomaan olevani ylenpalttinen säntäilijä. Läheisin työkaverini vitsailee minun olevan " aivan ADHD" hmmmmmm...
Voi harmi, Lila, ettet päässyt reissuun. Hyvä, ettet jaksa siitä kuitenkaan murehtia. Kyllä kotonakin on kivaa.
kaikille taas jaksamista, kauniita unia ja kaikkea hyvistä!
SaaMa
Ihan äimistyin itsekin kun katsoin kelloa tullesssani tähän koneelle. Kello oli himpun yli 8 ja Onni nukkuu!
Oltiin yö mummulassa ja se heräs aamulla 7 aikaan. Illalla nukkumaan meno viivästyi ja kun vihdoin sain sen matkasänkyynsä, se käveli siellä edes takaisin ja hoki vaimeasti " äiti" moneen kertaan. Yritin olla vaan hiljaa, jospa se siitä rauhoittuis nukkumaan. Lopulta se sanoi äiti mua kakattaa (naama punaisena). Sitten vaan kolmannen kerran kakalle sille päivälle ja uni tuli het kun vein pojan takas sänkyyn. Mun serkku tuli sitten sinne myös viinipullon kanssa ja lähti sitten 1.30 aikaan:) Kivaa oli ja viintä ei jäänyt muille:)
Täksi yöksi tultiin sitten kotiin. Oli kova homma pitää Onni hereillä koko matka, johon menee alle 15 min yleensä. Ihan viime metreillä oli simahtamassa, oli jo silmät kii ja nyökkäili vain kun sanoin että älä nukahda. Onneksi oli kauppa just kohdalla, mentiin käymään siellä ja sitten loppumatka, vajaa kilsa, tultiin hereillä kotiin. Siksipä se poikanen nyt jo nukkuu.
Ihan aikaansaapa olen ollut tässä parin tunnin aikana, mitä on kotona oltu. Silitin nuo verhot (4 verhoa, kun yks on aina ikään kuin puolikas) olohuoneeseen. Vaihdoin syksyn alussa just tilaamani vaaleat verhot ja maton olkkariin ihan testauksen vuoksi mutta nyt sitten kun joulukin on jo lähellä, vaihdoin takas nuo punaiset ja ruskeat ja punaisen maton vielä vaihdan huomenna.
Taidanpa mennä katseleen josko uutiset näkyis pian. Ihanaa kun saa rauhassa olla vaan kun Onni jo nukkuu ja oon muuten yksin.
Tuosta jouluhommasta sen verran, että mulla on ihan kaikki siihen liittyvä vielä tekemättä. Just katsoin lakanakaappia, että voi herranen aika missä siivossa se on. Siinä kaapissa on sekalaista tavaraa, mm. ylähyllyllä kaikki joulukoristeet, sitten on valokuva-albumeja 100 kappaletta suunnilleen yms. Mutta minä en kyllä jouluksi kaappeja siivoa. Keväällä kävin läpi, josko taas ensi keväänä. Mutta muuten: lahjat on kaupassa, piparit leipomatta ja ylipäänsä suunnitelmat tekemättä. Mies kun ei muista muka kysyä koskaan vanhemmiltaan, tulevatko jouluksi tänne. Sama se siinä mielessä, me ollaan täällä kuitenkin. Mutta ruokien suhteen sitten tulee vähän säätöä, jos nekin tuele tänne meille.
Minä stressaannun joulun alla ihan hillittömästi,usein syynä on ne lahjat, jotka on pakkopullaa hankkia. Siis kun on pakko keksiä jotain... Toissa joulu oli muutenkin ihan hirrrveä. Onnilla oli silloin allergioiden takia yöt ihan hirveitä plus että se heräs aina klo 5, viimeistään klo 6. Olin niin raato, ettei ruokakaan maistunut ja olin suoraan sanottuna kuin perseelle ammuttu karhu koko joulun. Jospa tänä vuonna oikeasti osais nauttia, tosin viime joulukin oli kyllä jo kiva kun Onnikin ymmärsi joulusta jo jotain.
No ehkä meni jo sivuraiteille. Mutta ainakin Enkelille ja muille, joiden lapsukaiset valvottaa voin sanoa,e ttä tiedän tunteen. Se väsymys on jotain ihan hirveää kun ei saa nukkua.
Nyt uutisten pariin.
T-P
Ihminen on vähän hölmö. Minä ainakin. Viime yönä valvoin vapaaehtoisesti. Sitä edellisen pakosta, kun olin töissä. Nyt väsyttää, ZzZzZzZz....
Mutta viime yön valvominen kannatti. Olin muuten vaan " lataamassa akkuja" pikkujouluissa. Hyvää jouluruokaa, mukavaa seuraa sekä hyviä esiintyjiä Katinkullassa. Uskallanko tunnustaa näin julkisesti, että taisin viime yönä hiukan ihastua...!? Nimittäin Lauri Tähkän lauluihin... Oih ja voi :)
Nyt sitten mies on pikkujouluissa. Pienet nukkuvat, esikoinen katsoo telkkaria. Huomenna olisi taas työpäivä. Luulen, että kömmin kohta peiton alle nukkumaan. Jaksaisi sitten aamusta ulkoilla pienten kanssa, jos vaikka kävisi pulkkamäessä...?
Hyvää Yötä. Nukkukaa hyvin!
Mimmu ja lapset x3
En huuda sitä suurella äänellä vaan viittaan hiljaa " käsi kertoo" !Eli työ vie ajan,kiva Aavis että joku vielä muistaa mut..Yleensä käyn täällä kun mies on treeneissä mut se oli kokovkon saikulla ni eipä ehtiny.
Lukasi jutut, s-postin avaaminen säikäytti,en edes tiedä mistä ja millon alkasin lukemaan..Apua!Saisko lomaa s-postin päivitystä varten?!
Viime vklna oltii miehen kanssa turussa kaksin :-) Appivanhemmat tuli yhdessä lapsia hoitamaan ja anoppikin oli ihmisiks!KAikki oli mennyt hyvin heillä ja lapsilla.
Meillä matka alko hauskasti.Ei ole juuri ajeltu ja autoo seisoo kylmässä ja kosteassa.No,siinä alko vilkut reistaamaa ja ne vilkutteli minnesattuu ihan itestää :-/ Oli kiva ajella ku ihmiset varmaa katto et mitähän noi tekee!!!
Turun tiet on vielä jotenki ihan outoja,en tajuu miten siellä ihmiset osaa ajaa minnekää!!!!
Käytii syömässä rauhassa kaksin :-) Illalla mentii Maata näkyvisä festareiden iltakonseerttii ja siellä nähtii paljon kavereita :-) MEntii yhen bändin takiamut ku paikkoja piti varata ni kuultii myös hyvin huonoa musaa ;-)) Illan puhuja oli todella hyvä ja Jumalan rakkaus suuri illan aikana.
SAin myös mustan silmän kun joku tyttö läks menee penkkien yli ja potkas mua vahingossa silmän alle..Nyt mustelma kellertää ja valuu poskelle-todella kaunis!
Bändi mitä mentii kuuntelee on ekoja hengellisiä heavybändejä mitä mä oon kuunnellu ja miehelle suurimpia vaikuttajia miks se lako soittaa.Päätettii sit me+kaverit et nimmarit pitää jonottaa.No,meni sit halli kiinni enneku oltiiedes lähellä bändiä,mutta bändi olikimeidän hotellissa yötä ja aamupalalla oltii yhtäaikaa :-) Eli nyt on nimmarit :-)
Oli kyl ihan huippu hetki!!
turussa saatii myös yöajelua koska parkkihalli oli menny lukkoo yöllä kaheltatoista ja piti ettiä kadunvarresta paikkaa!
Yöunet jäi hyvin lyhyeks ja viimevko oli töissä aika vaikee!Mullaki räkis on kokoajan päällä enempi tai vähempi ja miehel oli keuhkoputkentulehus.
Eilen oli työpaikan pikkujoulut!MEil oli hawaii teema...Ei ihan imassu näin marraskuussa mut kivaa oli.En kyllä jatkoille lähteny vaan kotona olin puol12aikaa.
To ois ollu miehen pikkujoulut meille molemmille,mut mies oli liian kipee ja tänää ois ollu jumpan pikkujoulut mut en jaksanu lähtee...SAunailta kotona sopii mulle paremmin :-)
Lapset on ollu paripäivää hyvässä sovussa ja ovat leikkineet yhessä..Se oli suorastaan pelottavaa!Onneks sit alkoivat tappelee,kinaa,lyömään yms.kotosta ni voin olla varma että ne todella on mun lapset :-/ Ei ole helppo tuo sisarussuhde!!
Ja neidin uhma ei helpota asiaa yhtään!!
Pinon luin ja kaikkia ajattelin mut päähän ei hirveesti asiat jää.Työkaverit voi todistaa ;-)
Joulu...odotan,odotan!!!Saan kai lomaakin välipäivät ja uudenvuodenaaton :-) Mutta lahjastressi iskee!Ruuat ostan aikalailla valmiina..siis laatikot ja sillee,ei paineita niistä!Onneks aatto on ma ni voi vklna siivota jakäydä kaupas!Ja viimevuonna jokuviisas täällä sanoi ettei aio joulua kaapissa viettää kuten en minäkään,joten niitä en siivoa!
Valot on partsilla,huomenna laittelen ikkunoihin jos ehin!Oon niin jouluihiminen et koristeita tulee.
Täytys töihinki alkaa jotain miettiä...kalenteria ja sellast.
Mä anna tavaraa Fidalle ja joulupataan tms.Mun tätin mies toimittaa suoraan jakoon vähävarasille,työttömille,alkoholisteille ni sinne annoin viimeks säkin mis oli takkeja ja sellast perusvaatetta.Kuulemma naisten vaatteista on ihan pula.KEräyksiin annan rahaa ja toivon et menee perille-ikävä kyllä epäilys on aina!
Jokohan riittäs tarnat....Jokaille jaksua omissa ongelmissa ja kasvavaa joulumieltä :-)
jatu
Olen ihan pihalla pinoista. Onneksi on tuo spostilista, että pysyn mukana edes vähäsen kuulumisista. Mulla on tiukka aika töissä menossa. Joulun alusaika pitää kiireisenä ja lisätöitäkin on monen asian vuoksi tullut. Kaikki loppuaika menee perheen parissa. Onneksi nyt alkaa taas ilo voittaa, vaikka suku osaakin usein vetää mielen apeaksi sanomisillaan.
Nöösä voi suht hyvin. Ihmeellistä on seurata, miten leikit ja taidot kehittyy vauhdilla. Suloinen pakkaus! Terveyspuolella: Ruokanirsoilu tekee arjesta haastavaa, kun muutenkin on niin laiha tuo ruokavalio. Mutta Nöösällä ei ole vatsakipuja ja vatsa toimii upeasti. Jee! =)
Ihan ymmyrkäisenä ollaan monessa asiassa, kun tuli tämä astma mukaan kuvioihin. Niin, siis satavarmaa diagnoosia ei vielä ole, mutta kovasti näyttää siltä, että tämäkin asia otetaan kuormaan mukaan. Näitten lääkeitten ja suihkausten ja kaiken kanssa vielä harjoitellaan, kun flunssat sun muut sekoittaa pakkaa. Jos vain jaksaisin, niin alpiin kirjoittaisin, mutta en vaan jotenkin jaksa. Pitäisi kai ottaa puhelin käteen ja soittaa jollekin.
Joulu tulla jolkottaa kohti. Lahjat on melkein kaikki hommattu. Odotan jouluviikkoa, kun sitten on koko viikko vapaata. Marraskuun alusta on viikkovapaista ainakin toinen jäänyt pitämättä, joten kerrytän ne sinne. En kasaa paineita jouluun. Haluan vain olla perheen kanssa rennosti omassa kodissa. Ihanaa! Työn vuoksi jouluun on jo virittäydytty, kun lasten joulukirkot on ihan just ja muutenkin joulusanoman vieminen lapsille alkaa huomisesta. Tykkään joulusta. Vielä kun tulisi lunta. =)
Tässä vähän juttua meistä. Voimia allergiataistoihin ja jaksua väsyneille! Smuik!
-Mimmuli
Ilo on ylimmillään kun kamalan yön jälkeen Nea herätti kuudelta. Sen kanssa on vaan sitten pakko nousta, kun alkaa ulvomaan ja herättää Mininkin..nyt istun vihaisena koneella ja Nekku tekee palapelejä vieressä. Vielä pari kuukautta sitten ei kiinnostunut niistä yhtään ja nyt tekee 45 palan palapelin. Ihanaa kun viihtyy pitkiä aikoja niiden parissa, Mini työllistää ihan tarpeeksi..
Lila, kiitos rohkaisusta. Pidettiin Mini eilen pelkällä maidolla, jotta maha rauhottuisi ja päivä meni paremmin ilmavaivojen suhteen! Nyt taas pitää varovasti alotella mustikkaa ja maissia. Ongelma on vaan, et mustikka ei oikein maistu. Kahden hampaan kanssa kuivatut mustikat jää kurkkuun ja oksentaa. Maissi menee vaan naksuina, kun kokonaiset sylkee ja soseesta saa inhon puistatukset. No ei voi mitään.
Ihanaa, kun joillain on joulumieltä, ehkä se tarttuu itseenkin, kunhan tän liman keskeltä selvitään. Kamalaa yskiä itsensä lähes oksennuksen partaalle, eikä loppua näy.. ääni kulkee onneks vähän paremmin. Nea sanoi eilen, et oo hiljaa, ku sul on kamala ääni, kun yritin raakkua jotain, mistä mies ei saanut mitään selvää. ;-)
Kaapeista. En mä niitä joulun takia oo siivoamassa, vaan siksi kun omasta vaatekaapistakaan en löydä mitään, tavaraa tippuu syliin kun oven avaa.. Ja sama tilanne alkaa olla lasten kaappien kanssa ja se hieman hankaloittaa elämää, kun pukeakin pitäis jotain päälle. En oo koskaan harrastanut kaappien joulu tai kevätsiivousta. Eilen piti kyllä imuroida, mut istuin voipuneena lattialla ja katsoin kärsien ympäröivää likaa. Yskiminen vetää ihan veltoksi.
Jatu, kuulosti tosi kivalta teidän reissu! :) Voi kamala kun sait potkun naamaan! :-O
G: Me ollaan srk:n kautta laitettu lähetystyöhön, johon liittyy myös avustustyötä jne. Fidalle laitetti vanhaa kamaa ja vaatetta ja tänä vuonna ois tarkoitus laittaa turhia leluja Pelastuarmeijalle.
Eilinen pvä oli aika rasittava-ulos lähdettiin liian myöhään. Ehdittiin olla 2min ja Nea raivostui kun olis pitänyt pitää kiinni kädestä, tuloksena uhmakohtaus ja pakko oli lähteä takas sisällä kirkuvan, väsyneen lapsen kanssa. Päiväunien jälkeen oli jo pimeää, ei jaksettu lähteä minnekään. Ketään ei voinut pyytää kylään, kun tätä räkää riittää ja istuin sitten lattialla lasten seurana. Telkkarista yritin katsoa Avaraa luontoa, lapset katsoi kauhuissaan niitä nilviäisiä ja kaloja ja meduusoja, jotka kieltämättä näytti hurjille meidän suuruudenhullussa 50 tuuman telkussa.. Lopulta Nea sanoi, et pelottaa ja loppui sekin siihen. Tänään pakko keksiä jotain. Srk taitaa jäädä myös iltakirkkoineen välistä tän mun kamalan yskän takia..
Tarinaa riittää. Nea kysyi, et en kai oo enää vihainen.. En, mutta väsynyt. Lasten ohjelmiinkin on vielä aikaa. Miten tuntuu nyt niin raskaalta koko tuleva päivä..
Mimmuli, voi harmi tuota astmaa, mut ihanaa, et Nöösän maha nyt kunnossa! :) Voimia töihin!
Ynis, toivottavasti teilläkin on mukavampi päivä tänään!
Nyt yritän lopetella..hyvää vointia kaikille!
Enkeli1 ja Nea+Mini
Ynis, mielelläni otan vastaan sun tekemiä laatikoita, jos oikeasti teiltä jää ylimääräiseksi! Oot ihana! :)
Kävin suihkussa ja kohta alkaa lastenohjelmat, mun aamupalahetki toivottavasti rauhassa!
Väsyttää niin, että on paha olo. En taaskaan nukkunut kunnolla (luomu-unien vuoro pari yötä).
Enkeli, just heitin viime vuotisista laatikoista pari maksalaatikkoa roskiin pakastimesta:) En kyllä yleensä tee kuin maksalaatikkoa ja porkkanalaatikkoa (mummot tekee loput), mutta jos ne kelpaa tai toinenkin, niin ilman muuta saatte. Rosolliakin teen aina iiison annoksen! Eli katellaan niitä sitten lähempänä joulua. Teen varmaan sillon viikonloppuna aattoa ennen.
Joo, toivon minäkin parempaa päivää, myös muille tarvitseville!
Mutta ensiksi
Enkeli. Voimia! Voisiko mustikoita liottaa vedessä tai kiehauttaa, että pehmenisivät? Vai pitääkö ne nimenomaan syödä kuiviltaan? jos pitää, voisko niitä jauhaa jotenkin esim sauvasekoittimella? Puremista toki sais myös opetella, mutta jos ei kerran hampaita oo....
Joulua en vietä kaapeissa ja siksi en tokikaan siivoa kaikkia. vain ne, joiden siisteys erityisesti helpottaa elämää jouluaikana (= vaatteet ja astiat löytyvät ja uuttakin mahtuu hieman) ja ilahduttaa mieltä vielä pitkään. muutoin siisti ympäristö tuo rauhallista mieltäkin ja jouluvalot ilahduttavat ja rauhoittavat, joten siksi olen viime päivinä sii-von- nut. Onneksi en tullut kaatumisesta kovin kipeäksi. Toki se välillä muistuttelee. Verannalla on jääpuikkovaloverho ja kahdessa huoneessa kyntteliköt. Tänään jos saisi lastenhuoneen jouluverhot silitettyä ja laitettua ja sängynpäälliset. Toisi lämpöäkin. ja tähti ikkunaan. vaikkei vielä ole adventti, niin kuukausi vaan on jouluun, joten pidän jo valoja päällä. ymmärtääkseni nuo ei kovin paljon sähköä vie (sammutetaan yöksi, paitsi ulkovalo ja silloin kun emme ole kotona turvallisuussyistä). Ripustan sen edestä entistä useammin pyykkejä narulle kuivumaan rumpukuivauksen sijaan ja tupa lämpenee ilmalämpöpumpun ja puuhellan/ -lämmitteisen saunan avulla sähköpattereitten sijaan.
Lahjat on kaupassa enkä edes listaa oo tehnyt, suunnitellu vaan, mutta sekin tahtoo tökkiä. Ei oo mitään tietoa, milloin päästään kauppaan. viime aikoina mulla on täälläkin kylillä ollu lapsosia mukana, niin ei oo voinu rauhassa katella, mitä täältä sais. Pitäis ehkä tähänkin miettiä lahjakorttivaihtoehtoja. Hirvenlihaa menee myös joulutervehdyksinä.
Peukut pystyssä, et tänään kaatui viimeiset hirvet ja päästäis sitte kaupoillekin ja mies ois muutenki enemmän kotona.
Aaviksen G: Liekö tämä vastaus, mutta kerron, miten me toimitaan. Koitamme " olla asialla" ympäri vuoden. Mies kuuluu leijoniin ja vaikka mä siitä monesti motkotan (tärkeilyä...) ja mieskin moitti muualle/ kansainvälisiin kuvioihin... meneviä rahamääriä, niin tosiasia on, että tekevät myös paljon hyvää: avustavat nuoria hyvissä hankkeissa ja harrastuksissa/ matkojen teossa, avustavat vanhuksia lumitöissä, puitten hakkuussa... käyvät viemässä joulutervehdyksen jokaisella kunnan yksinasuvalle vanhukselle (kahvipaketti, omenoita ja pipareita, jos joku ei tarvi, loput menee hoivakotiin), tässä tärkeää myös sosiaalinen puoli.
Minä kuulun spr: n ja MLL:n. jäsenmaksut makselen ja vien myytävää & ostan jotain myyjäisistä... Kuulun kestovaippayhdistykseen ja olen tämän alueen ja ystäväpiirin epävirallinen kestovaippa- ja kantoliinatukihenkilö. Lainaan myös omia vaippoja ja liinoja ja osan olen antanutkin eteenpäin. Lastenklinikoitten mummien kortteja laitan ihmisille tervehdykseksi. mitään suuria summia mun maksuista ei kerry, mutta asialla kuitenkin.
Omana seurakunnan diakoniatyötä avustan kohtuullisesti. lähetystyöasiat on tuntuneet aika kaukaisilta, tosin yhteisvastuukeräykseen oon aina laittanut rahaa. Mutta nyt kuulin, että kirkon ulkomaanavun kautta raha menee parhaiten perille (= vähiten " sivukuluihin" ...), joten pitänee kunnostautua siinäkin.
Omat voimavarat ei riittäny kutomaan tilkkuja, joista tehdään peitteitä tarvitseville, mutta tuli mahdollisuus lahjoittaa lankoja ja sen tein. Olen myös kerännyt vaatepaketteja Vaakan kautta.
Hankinnoissa suositaan mahdollisuuksien mukaan paikallisia yrittäjiä ja tuetaan täkälsisiä yhdistyksiä.
Hyvä joulumieli- keräys koskettaa ja siihen osallistumme. Itselläkin on muka rahat vähissä, mutta tosissaan ei oo tarvinnu murehtia ruuasta. siksi.
Naapureita avustettiin keväällä pojan sairastuessa monin eri tavoin.
Vaikka maailmassa on paljon pahaa ja ymmärrän, että väärinkäytöksiäkin tapahtuu, niin en halua olla kyyninen vaan haluan uskoa hyvään. Jos ei voi tehdä paljoa, pienikin asia kertaantuu.
T@hti
ps. koitan jatkaa muilla asioilla jossain vaiheessa. Nyt Iika kaipaa seuraa
onko joku teistä käynyt katsomassa Joulutarinan? mietin että onkohan nuo liian pieniä sinne (3v ja 4,5v). Elokuvissa on käyty katsoon Autot elokuva, joka kesti 2t, mutta täähän ei kyl oo piirretty, ja vissiin osa tarinaa aika synkkää?
Emme taida mennä, vaikutti aika pelottavalta ja moni asioita mitkä askarruttaa muutenkin (vanhempien kuolema, oma kuolema) niin alkaisi sitten pyöriä liikaa mielessä. Kysyyköhän tänä vuonna muutama muksu pukilta, että onko sun äiti ja isä kuolleet :/
Illalla menemme iloisempaa pukkia katsoon joulunavaukseen ja ilotulitusta :)
Tuttis: Näin osan Joulutarinasta, kun olin töissä avajaisissamme, jossa se esitettiin. Elokuva on kaunis, maisemat ihania (osin ihan tästä läheltä :0)), mutta olen minäkin sitä mieltä, että liian pelottava vielä alle 6-7-vuotiaalle. Itse en Antsaa sitä katsomaan veisi. Isommat olisivat halunneet sen nähdä, mutta en sitten saanut heitäkään sinne vietyä. Luokkakaverinsa olivat käyneet katsomassa.
Mielessä monta asiaa, työasioita, henkilökohtaisia juttuja, sydämenkin asioita. Lähipäivinä ovat päässäni pyörineet erilaiset sävelet, Eppu Normaalia, Juicea. Mikä on teidän lempikappaleenne Epuilta ja Juicelta?
Kysyy toiseksi vanhin syysmamma :)
Saamuska, raihnas ;)
Emme ole siis menossa joulukadun avajaisiin, mutta eilen oltiin Typyn kanssa messuilla ja tänään ollaan menossa konserttiin. Mies tekee koko viikonlopun kiireisiä töitä (äkkiprojekti), joten koitetaan tehdä jotain hauskaa siitä huolimatta.
Aamulla keitimme yhdessä kahvia ja kun kaadoimme vettä keittimeen Typy tokaisi, että luota mun aivoihin. Pikkasen hymyilytti :-)
Saamuska: Eppujen Vihreän joen rannalla, ollut jo kauan kestosuosikki. En ole enää varma liittyykö omaa henkilöhistoriaan tuo kappale vai onko oikeasti hyvä biisi :-)
Valintaa Juicen tuotannosta täytyy hetki miettiä. Osittain vetoaa verbaliikka (niinkuin monissa Eppujen sanoissa), mutta riittääkö sanat tekemään jostain ehdottoman suosikin... *hmmm*
Keilin
Taitaa isommat jo kohta tulla pyhäkoulusta, mutta josko jotain ehtisin.
Koputan puuta, mutta hiiret on toistaiseksi pysyneet välikatossa ja sieltä päätyneet loukkuihin. Sen sijaan kaamea haju rupes tulemaan nenään meidän makkarissa ja syyksi paljastui koiran lihapussi, joka mieheltä oli unohtunut varaston lattialle ja ruennut pilaantumaan.
Enkelille paranemisia ja Minille toivon pian löytyvän ruokia ja muutenkin helpotusta teidän eloon.
Ynis. Ihanaa, jos annat Enkelin perheelle joululaatikoita :)
Lila. harmi, kun et päässyt reissuun. Ihailen yhä asennettasi, ettet tuostakaan viiti harmistua.
Saamuska. Mä en oo ollenkaan Facebookissa. Kunhan nyt jotenkin ehtis olla asialla näissä kuvioissa, johon on aloittanut kirjoittamaan. Ennemmin pitäis karsia tästäkin. Voimia pohdintoihin!" Purahan sinäkin s-postiin, jos siltä tuntuu.
G: Epuilta en jotenkin muista mitään. Juicelta en osaa päättää. Kuuntelen nykyään niin vähän yhtään mitään enkä milloinkaan oo ollut kovin aktiivinen. Mies osais kyllä heti vastata ;) Juicelta valitsis varmaan Ihmisen pojan.
Mimmu.K. Kiva, että säkin oot päässyt vähän " tuulettumaan" . Voimia ja lepoa!
Jatu. Ihanaa, et tekin pääsitte miehen kanssa reissuun :) Mäkin oon joskus hamassa nuoruudessa käynyt Maata Näkyvissä- festareilla. Oli siellä tänäkin vuonaa porukkaa täältäpäinkin.
Mimmuli. Voimia! Kunpa läheisesi ymmärtäisivät harkita sanojaan. Pura vaan kaikkea s-postiin, jos suinkin tuntuu, et siitä voi olla apua. Ei sinunkaan kaikkea tarvi jaksaa.
Jouluruuissa ja -leipomisissa koitan vähän armahtaa itseäni. Tuntuu noita hommia riittävän ihan muutenkin. Mulle maistuu hyvin kaupankin antimet (ja perheelle myös). Äitini tekee yleensä laatikoita meillekin asti ja myyjäisistä ja lähituotemyymälästä saa ostettua omatekoisia, jos ei itse jaksa / ehdi. Mutta toki kiva on saada edes maistiasia ja joulun tuoksua itekin aikaan.
Iika (1v 4kk) on siirtynyt kävelijöitten sakkiin :) Kauan ja hartaasti taitoa harjoitteli ja oli tosi varovainen, mutta nyt menee jo puolijuoksua paikasta toiseen ja tutkii joka paikan sekä kuljettelee tavaroita. sikisikin laitoin monta laatikollista lasten leluja pois esiltä. Eipähän oo niin paljon levitettävää ja mahtuu vähän uuttakin jonnekin.
Pekka syyslapsonen on myös ihana tapaus. Toki haastava uhmis myös. Aamupv kävin pienten kanssa ulkoilemassa ja vedin Pekkaa pulkassa. takaisin tullessa tuumi: " Nyt minä jatsan tävellä! Ja voin vetää pulttaatin" (Ois toki jaksanut vaikka koko matkan kävellä, otin vaan pulkan mukaan.
Neiti 5v saa kyllä mut hetkessä suuttumaan ja miettimään, miten pitäisi toimia. Ihana tyttönen hänkin, mutta kyllähän mulla on tahtotytön kanssa työtä kovasti. (Ja itseni kanssa ennenkaikkea).
Esikoinenkin on omalla laillaan niin hellyyttävä, vaikka myös pikkutarkka" poliisi" .
Oltiin eilen miehen kanssa yksissä pikkujouluissa. Tarjolla oli " täydellinen jouluateria" :) Ihanaa ruokaa kauniisti katettuna ja seurakin ihan ok. Ens viikolla päästään vielä teatteriin ja syömään ja sen kustantaa ammattiyhdistys :) Eilisillasta ois vähän pitänyt itekin maksaa, mut appiukko kuittasi :)
T@hti, väsyneenä, mutta onnellisena
Räkä virtaa ja yskittää yskittää. Eilen heräsin aamulla puoli 5 yskimään, nyt onneksi vasta seitsemältä. Minihän herätteli taas tehokkaasti, välillä 10min välein. Ihanaa. Alkaa olla mitta täynnä näiden allergiajuttujen kanssa. Otettiin riisi uudelleen kokeiluun. Nyt tuntuu, kuin oltaisiin palattu ajassa vuosi taakse päin. Päiväunille mennessä kiljutaan, vaunuja pitää välillä vatkata, kun Mini herää kesken unien. Illalla ei nukahdeta, yöt piereskellään. Eilenkin illalla oli puolentoistatunnin nukutus ja lopulta Mini nukahti kun heiluteltiin sylissä. Ravintoterapeutti laittoi vastauksen s-postiin, että taas alotetaan alusta. Yhtä ruokaa kerran päivässä jne, hitaasti taas-me ei edetä tässä yhtään!!! Monta kuukautta junnattu riisin, maissin ja mustikan kanssa ja taas alotetaan lähtöpisteestä. Mietin kyllä, et onko järkeä sitä riisiä väkisin yrittää tunkea joukkoon, kun lopputuloksena aina ilmavaivat, kun annoskoko yhtään kasvaa. EN JAKSA! Lapsi ei saa koskaan mahaansa täyteen ja nuku öitä. Ja on ikuisesti kai noi kaksi hammasta suussa, ylhäältä pilkottaa yks hammas sivussa ja ikenet on räjähtämispisteessä ja kipeät! Anteeksi valitus.
Helli, halaus. Voi kun teilläkin pitää olla noin rankkaa.. Mini alkoi viihtyä rattaissa puolivuotiaana. Nekku aikoinaan vasta yli vuoden ikäisenä. Eli nyt ulkoilut sujuu ok sen kamalan alun jälkeen. Mäkään en ole viitsinyt laittaa Miniä vielä tonne maahan, kun syö KAIKEN ja ei kaiketi ole hyväksi tässä allergiatilanteessakaan.. Voimia rankkoihin öihin ja toivottavasti pojan verensokeritilanteeseen tulee selvyyttä tutkimuksissa!
Marille myös voimia ja lepoa!
Äk, hyvä kun korvatulehdus selvisi! Toivottavasti pieni paranee pian! Ja vau, teillä jo kohta juostaan! :) Mini kävelee sellasen auton kanssa ja puita pitkin. Kyllä odotan et kävelis jo.
Eilen oli niin uupunut olo, kun ei saa kipeänäkään levätä. Mini vainoaa vain mua, mies saa olla rauhassa. Mun perässä kulkee ja valittaa ja ulvoo vessan oven takana ja repii lahkeesta. Katkonaisten öiden jäljiltä on aina väsynyt ja kiukkuinen päivisin. Hieroo silmiään ja on itkuinen, kanneltava. Naapurin 1-v on niin iloinen ja touhukas, puuhailee omiaan ja ei ole takertuva. Olenko katkeran oloinen taas.. Nyt ihme kyllä Mini on viihtynyt olkkarissa Nekun kanssa, joka katsoo lastenohjelmia. Sain rauhassa kahvin juotua ja mud cake maistui.. Voi kamala tätä herkkujen määrää, mitä ahdan itseeni väsyneenä!
Öttis, hienoa, et Veetin puheessa edistystä! :)
Mitähän sitä tänään tekisi.. Ei jaksais uloskaan mennä, väsymys kamala. Mies on vielä ensi viikon sairaslomalla selän takia. Sopii mulle, ihanaa kun ei tartte väsyneenä yksin olla lasten kanssa. Kaikki kotityöt tuntuu ykivoimaisilta ja eilen stressasin sotkuisia kaappeja. Sit tuli tajuaminen, et nyt on pakko relata ja odottaa helpompia aikoja. Ei mitään järkeä puolikuolleena univelkaisena vaatia itseltään ylimääräistä. Tästä tuli mieleen joulu. Mua sen tulo ahdistaa..viime joulu oli kamala, Mini juuri syntynyt ja niin rankkaa, en jaksanu paljon joulua laitella. Ajattelin, et ens vuonna sitten. No. Nyt ei tilanne sen järkevämpi tän väsymyksen osilta ja Nekku kovasti odottaa joulua.. Mitään en jaksais tehdä, enkä laittaa ja inhoan kauppojen jouluruokia- Lahjat onneks aika hyvin hankittu. Et ei oikein joulutunnelmaa ole.. :-(
Taas unohdin, oli varmaan jotain vielä, mut nyt ei aivotoimintaa enempää. Jaksamisia kaikille!
Enkeli1 ja Nea+Mini