Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

taivaslaulu-kirja

Vierailija
28.10.2013 |

Olen vl-nainen ja luin taivaslaulu-kirjan. Se antoi kyllä todella ahdistavan kuvan uskosta. En kyl ite ja kovin moni muukaan jaksaisi tuollaista elämää. Moni asia oli sellaisia mistä en oo kuullutkaa. Että aika ihmisraunio oli kirjan päähenkilö!! Enkä kyllä koe noin ahdasmielistä painostusta kenenkään taholta.

Jos henk.koht. koen etten ole valmis raskauteen, hoidan asian niin etten myös tule raskaaksi.

Mutta tahdon lapsia monta, niin että ovat kaikki toivottuja omalta taholta, en muiden. Kukaan ei minulle voi tulla sanomaan ja tuomitsemaan. Näin olen muidenkin vl- ihmisten kanssa puhunut. Ihminen on inhimillinen eikä voi jaksaa loputtomiin.

Kirjassa ei kuvata vuosia eteenpäin kun ehkäisykin on jo arkea, kun parisuhde ei välttämättä suju niin kuin toivoisi, eikä lasten tulo pilaa kaikkea.

Ei puhuta siitä että elämä ei ole onnellista silloinkaan vaikka ei olisi lestadiolainen. Aina tulee asioita mille ei vaan ihminen voi mitään.

Moni asia kirjassa oli kyllä ihmisten omaa pahuutta, ei uskon oikeaa pyhyyttä. Sitä pahuutta on aivan liikaa viljelty ja kuulutettu.

Kirjassa oli pilkallsesti ja rumasti kuvattu lest. kulttuuria.

Paljon oli myös totta ja voin kuvitella että jotkut ovat kokeneet kauheita asioita.

Itse koen rakkautta paljon ja armollisuutta ja niin kauan haluan tässä uskossa elää kun pystyn nauttimaan elämästä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:11"]

Olen siis itsekin vl, mutta en kipuile ehkäisykiellon kanssa eikä raskaus ole minulle kauhistus. En nimittäin tunnusta ehkäisykieltoa ja meille jokainen lapsi on rakastettu ja toivottu jo kun teen sen positiivisen raskaustestin. Taivaslaulun kaltaista elämää näen valitettavan paljon ympärilläni (kirjasitaattien perusteella): kohdunpoisto on suomen kielen kaunein sana. Olen kohtuni vanki jne. Sydän särkyy kun ajattelee, miksi ihminen kaivaa itselleen tuollaisen kuopan.

[/quote]

Ai IHMINENKÖ ITSE "kaivaa itselleen tuollaisen kuopan"?

Kyllähän se on vl-lapsuuden, kotikasvatuksen ja seurapuhujien sekä yhteisön tuottama "kuoppa" jonka pohjalle nainen jää yksin. Jos suostuu jäämään.

Sinuahan tämä ei koske koska itse haluat suurperheen. Mutta kaikki uskovaiset ei suinkana koe samoin. Et voi mitata itselläsi muita uskovaisia!

t. M.L.

[/quote]

Ei niitä omia lapsia synnytä kukaan muu kuin juuri sinä itse eli siinä mielessä se kuoppa kaivetaan itse. Mutta totta on se että jos et synnytä kaikkia lapsia jotka sinulle annettaisiin niin teet syntiä ja sinua ei pidetä enää uskovaisena. Ikävä tilanne koska joutuu sen kuopan ihan itse kaivamaan koska ei ole muuta vaihtoehtoa jos nimenomaan haluaa pysyä uskovaisena.

Vierailija
22/53 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 18:45"]Minäkin luin Taivaslaulun melkein yhdellä istumalla eilen. Paljon samaa olen kokenut. Ja Rauhala toi esiin myös lestadiolaisuuden helmiä, esim. yhteisöllisyyden ja pyhyyden kokemukset seuroissa veisatessa, ja myös lasten tuomaa onneakin kuvataan. Rauhalan kuvaama lestadiolaismies Aleksihan pelastaa lopulta vaimonsa kuolemalta ja kirjalla on onnellinen loppu. Se kertoo valinnasta omakohtaisen uskon ja perinteen välillä. Minussa kirja ei herättänyt inhoa lestadiolaisia kohtaan, vaan myötätuntoa ja kunnioitusta. 

[/quote]

Hei älä paljasta loppuratkaisua, kaikki eivät ole vielä lukeneet kirjaa!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 20:11"]

En ole lukenut kirjaa, koska sen aihepiiri ei kiinnosta minua. Toisaalta sen kieltä on kehuttu kovasti, niin sen takia saattaisin kyllä lukea.

Olen siis itsekin vl, mutta en kipuile ehkäisykiellon kanssa eikä raskaus ole minulle kauhistus. En nimittäin tunnusta ehkäisykieltoa ja meille jokainen lapsi on rakastettu ja toivottu jo kun teen sen positiivisen raskaustestin. Taivaslaulun kaltaista elämää näen valitettavan paljon ympärilläni (kirjasitaattien perusteella): kohdunpoisto on suomen kielen kaunein sana. Olen kohtuni vanki jne. Sydän särkyy kun ajattelee, miksi ihminen kaivaa itselleen tuollaisen kuopan.

[/quote]

Jos olet vl, niin todellakin sitten tiedät että ehkäisy ON syntiä. Toiset pyrkivät elämään syntiä välttäen ja näin ollen ottavat vastaan kaikki lapset jotka heille annetaan. Hyvin monessa perheessä niitä lapsia annetaan paljon ja usein mikä aiheuttaa  fyysistä ja henkistä uupumusta ja väsymystä, riittämättömyyden tunnetta, pelkoa, ahdistusta jne.  Taivaan Isältä rukoillaan voimia jaksamiseen.

Jos käytät ehkäisyä ja näin ollen puutut Jumalan luomistyöhön, sydämesi luopuu Jumalasta.

[/quote]

olen viikkokausia etsinyt keskustluja siitä miten raamatulla voidaan lapsiasiassa perustella että ehkäisy on sopimatonta uskovaiselle. En ole löytänyt... mietin että tämä uskovaisen (puhujan?) kirjotus on mielestäni raamatullinen kommentti ns. "ehkäisykieltoon". Nimimerkki on Filippus:

http://freepathways.wordpress.com/2014/02/17/pyynto-saarnatkaa/#comment-6710

Niinhän se on että uskon pitäisi aina perustua Raamattuun.

Vierailija
24/53 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi  lukea ihan riippumatta mitä hengellisyyttä itse kannattaa.

Vierailija
25/53 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut liikkeen piirisäs kasvaneet, mutta siitä sitten eroon lähteneet ihmiset ovat julkaisseet kirjan siitä, mitlä tuntuujättää lapsuuden usko ja rauhanyhdistyksen yhteisö.

Nyt vapaa olen – Kun kaikki on arvioitava uudelleen

http://freepathways.wordpress.com/2014/04/06/nyt-vapaa-olen/

Kirjoittajat ovat 25-50 vuotiaita, sitä ikäluokkaa.

Vierailija
26/53 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:37"]

Olen elänyt myös ajan kun en ollut lestadiolainen, eikä myöskään mieheni. Tiedät 2 kuinka epäoikeudenmukaista, tyhjää ja tuskaista sekin voi olla.

Voin sanoa että en kaipaa sitä, enkä tule kaipaamaan. Nykyään elämässä on sentään jonkin sortin tarkoitus, kauneus ja luottamus!

ap

[/quote]

Aha, olet siis valaistunut myöhemmin etkä lapsesta saakka kasvanut lestadiolaisuudteen. (anteeksi vääräuskoinen ilmaisuni uskoontulosta).

Sinä olet siis ihan itse tehnyt oman valintasi toisin kuin lapsesta saakka lestadiolaisten piirissä kasvaneet. Siksi sinä näet uskosta ne paremmat puolet, kun olet tavallaan vapaaehtoisena tullut. Eihän sinua silloin tarvitse painostaa.

Minä luen juuri nyt tuota kirjaa, ja tähän saakka lukemastani sanoisin: yllättävän kauniisti kirjoitettu, vaikka vaikeasta asiasta. Ilman katkeruutta, joskaan ei täysin tyytyväisenä.

Vierailija
27/53 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy on syntiä, mutta eikö uskovaiset saa syntinsä anteeksi kun vaan tunnustavat ja pyytävät anteeksi? Vai olenko ymmärtänyt väärin koko kristillisen uskon, kun kuvittelin Jeesuksen ristikuolemallaan kaikki sovittaneen?

Miksi ehkäisy olisi ainoa anteeksiantamaton synti?

Vierailija
28/53 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä uskossa ole kenenkään pakko olla.

Vierailija
29/53 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin ulkopuolinen ja luin kirjan uteliaisuuttani. Järkytyin. Hienosti kirjoitettu karmeista asioista.

Vierailija
30/53 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2013 klo 16:50"]

Jokaisen kulttuurin täytyy kestää kritiikkiä ja kyseenalaistamista. Sellainen asenne, että "ei meidän elämä kyllä tuollaista ole kuin kuvaillaan" on jo sinällään vähän omituinen, koska eihän ap eikä kukaan muukaan voi tietää, miten muut yhteisön jäsenet elämänsä ovat kokeneet. Jos tämä on Rauhalan kokemus, ja hän on siitä tehnyt kirjan, niin se kokemus on aito ja uskottava, vaikka hän olisi koko yhteisön ainoa, joka niin on kokenut. 

Jos tämä kirja ei jotenkin puhuttelisi ihmisiä, ei siitä olisi otettu viittä painosta näin lyhyessä ajassa, eikä se olisi Oulun pääkirjaston kaikkien aikojen lainatuin kirja. Sille on tarvetta, ja terve yhteisö sallii keskustelun jonka se herättää ja kannustaa siihen. Jos yhteisössä eläminen on aivan aidosti oma valinta, ja ihminen on siinä onnellinen, ei hän koe tällaista keskustelua uhaksi sille omalle elämälleen.

[/quote] Kirja oli tosi hyvä.

Vierailija
31/53 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse kuulu mihinkään seurakuntaan, mutta ajattelen uskon perustuvan Raamatun totuuksiin. Kirja oli kiinnostava; yhtä aikaa surullinen mutta kauniskin tarina erään perheen kokemuksista. Parasta oli ehkä se, että tukea tämä väsynyt äiti sai aina kuitenkin jostain. Pahinta se, että ymmärrystä ja tukea ei löytynyt sieltä, mistä olettaisi sitä löytyvän. Olen lukenut Raamattua paljon (läpikin), mutta ehkäisykieltoa en sieltä löydä. Eihän kukan siementäkään voi tappaa, ellei sitä ole ensin laitettu kasvamaan.Silloin se on jätetty vaan kylvämättä. Miten tämä kenties lestadiolaisuuden suurin ristiriitakysymys on jätetty näin vähälle perustelulle? Mihin Raamatun kohtaan ehkäisykielto perustuu? "Lapset ovat Herran lahja" ei riitä tähän. Lapset syntyvät vain kylvetyistä siemenistä, ei kylvämättömistä.

Vierailija
32/53 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse kuulu mihinkään seurakuntaan mutta ymmärrykseni mukaan uskon ja tekojen tulee perustua Raamatun totuuksiin. Luen paljon Raamattua (läpikin luettu) enkä ole tähän ehkäisykieltoon perusteita Raamatusta löytänyt. Eihän kasvin siemenen poisheittäminen ole tappamista. Samaten vain kylvetty siemen voi kasvaa ja synnyttää uutta elämää. Sama metodi toimii ihmisillä. Tämän vuoksi "Lapset on Herran lahja" ei riitä perusteluksi.
Kirjan luin kiinnostuksella ja mielestäni siinä oli jotain rumaakin mutta paljon kaunista. Yhteisöllisyydessä yleensä on näin. Tarinan väsynyt äiti sai tarvittaessa jostain aina apua, mutta ei välttämättä sieltä, mistä olisi eniten odottanut.Silmiä avaava lukukokemus lestadiolaisuudesta ja yksittäisten ihmisten kamppailusta uskon ja tunteiden ristiaallokossa.

Vierailija
33/53 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse kuulu mihinkään seurakuntaan, mutta ajattelen uskon perustuvan Raamatun totuuksiin. Kirja oli kiinnostava; yhtä aikaa surullinen mutta kauniskin tarina erään perheen kokemuksista. Parasta oli ehkä se, että tukea tämä väsynyt äiti sai aina kuitenkin jostain. Pahinta se, että ymmärrystä ja tukea ei löytynyt sieltä, mistä olettaisi sitä löytyvän. Olen lukenut Raamattua paljon (läpikin), mutta ehkäisykieltoa en sieltä löydä. Eihän kukan siementäkään voi tappaa, ellei sitä ole ensin laitettu kasvamaan.Silloin se on jätetty vaan kylvämättä. Miten tämä kenties lestadiolaisuuden suurin ristiriitakysymys on jätetty näin vähälle perustelulle? Mihin Raamatun kohtaan ehkäisykielto perustuu? "Lapset ovat Herran lahja" ei riitä tähän. Lapset syntyvät vain kylvetyistä siemenistä, ei kylvämättömistä.

Vierailija
34/53 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2013 klo 22:24"]

Lestadiolaisuudessa on sanonta että "ei saa lapsiaan sääliä" koska se on "väärää sääliä".

Uskovaisen ei sovi lapsia sääliä

[/quote]

Tuota linkkiä ei saanut auki, mutta tässä piätisi toimia:

http://freepathways.wordpress.com/2013/11/20/ei-sovi-lapsia-saalia/

Vierailija
35/53 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pauliina Rauhalalle myönnettiin jälleen palkinto, nyt lukijoiden ja kirjakauppojen Kiitos kirjasta -palkinto

http://www.kaleva.fi/uutiset/kulttuuri/pauliina-rauhala-sai-kiitos-kirjasta-palkinnon/662517/

Kirja on kaikki palkintonsa ansainnut! Suosittelen jokaiselle, riippumatta uskonnollisesta vakaumuksesta. Onnea kirjailijalle!

Vierailija
36/53 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Taivaslaulu on vähän sekava ja ajoittain puuduttavan tylsä. Paljon siitä löytyi tuttuja ajatuksia, mutta paljon myös tosi outoja ja ahdistavia. Mutta päähenkilöhän menettää mielenterveytensä, niin kai sen kuuluukin olla ahdistavaa. Jotenkin ohueksi kirjan koin. Lopussa oleva kaivajakertomus on kyllä hieno; juuri noin koin ennenkuin huomasin eläväni ulkoaohjautuvasti enkä omakohtaisesti uskossa. Nykyään olen ajoittain ehkäisyä käyttävä, onnellinen vl- nainen.

Vierailija
37/53 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:19"]

Minusta Taivaslaulu on vähän sekava ja ajoittain puuduttavan tylsä. Paljon siitä löytyi tuttuja ajatuksia, mutta paljon myös tosi outoja ja ahdistavia. Mutta päähenkilöhän menettää mielenterveytensä, niin kai sen kuuluukin olla ahdistavaa. Jotenkin ohueksi kirjan koin. Lopussa oleva kaivajakertomus on kyllä hieno; juuri noin koin ennenkuin huomasin eläväni ulkoaohjautuvasti enkä omakohtaisesti uskossa. Nykyään olen ajoittain ehkäisyä käyttävä, onnellinen vl- nainen.

[/quote]

Eikö ehkäisyn käyttö ei ole ristiriidassa sen opetuksen kanssa jonka olet saanut?

Vierailija
38/53 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 12:19"]

[/quote]

Eikö ehkäisyn käyttö ei ole ristiriidassa sen opetuksen kanssa jonka olet saanut?

[/quote]

SRK on muuttanut ehkäisyasian niin että ulkopuolisilel sanotaan että se on yksityisasia johon seurakunta ei puutu.

Näin ei tosiasiassa ole mutta tositilannetta ei haluta lausua julki.

Vierailija
39/53 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Taivaslaulusta. Luin ja itkin ja itken edelleen. .

Vierailija
40/53 |
01.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan