Ihmettelen syvästi täälä käytäviä keskusteluja sairaanhoitajista.
En ole pitkään aikaan käynyt palstalla ja nyt muutamanan päivänä kävin ja ihmettelen täälä käytävää keskustelua sairaanhoitajista, ihan kuin olisi noitavainot menossa...
Ollaan kiitollisia, että meillä todellakin on korkeasti koulutettu hoitohenkilöstö, joka olisi ansainnut vieläkin korkeammat korotukset.
Täälä haukutaan, sätitään, arvostellaan, irvaillaan ym. Miettikääpä mikä instanssi hoitaa vastasyntyneen vauvanne, jolla on vakava sydänvika? Kuka hoitaa keskosena syntyneen pienokaisenne? Miten äidin ja lapsen henki pelastetaan kun synnytyksessä alkaa kaikki mennä pieleen? Kuka hoitaa isänne tai miehenne kun ovat olleet liikenneonnettomuudessa? Kuka yrittää viimeiseen saakka pelastaa omaisenne sydänpysähdyksen sattuessa? Mistä saat avun lapselle kun iskee tiukka astmakohtaus? Äitisi tai sinä itse sairastut rintasyöpään, kuka on tiiviinä apuna kirurgille leikkauksessa, kuka antaa sytostaatti ja sädehoidot?
Ajatelkaapa kaksi kertaa näitä asioita ja toivokaa, että pysytte terveenä. Hyvää hoitoa ei ymmärrä ennen kuin kokee itse valtavan trauman ja vakavan sairauden. Toivottavasti opitte ilman tuota kokemusta arvostamaan suomalaisia sairaanhoitajai.
Kommentit (23)
Äksöniä.
Kyllä mä nostan hattua myös sille lähihoitajalle, joka jaksaa perehtyä dementiaan ja kykenee lääkkeettömään dementiahoitoon. Sekin vaatii erikoisosaamista. Ei ole vaan niin seksikästä kuin ensihoito.
kansainvälisen vertailun mukaan Suomessa on yli 14 sairaanhoitajaa per 1000 asukasta kun muiden maiden KESKIarvo jää 9 /100 asukasta. Ruotsissakin on alle 9 !
Onhan se ihan outo yhtälö, että meidän hoitajat valittavat kiirettä ja lähtisivät mieluummin Ruotsiin töihin, jossa luulisi sitä kiirettä vasta piisaavankin. Tehotonta sakkia, ei voi muuta sanoa.
Onko se hyvä vai huono? En tiedä.