**KESÄNUPUT TO-SU**
Kommentit (38)
No nyt on se eka neuvolakäynti ja eka ultrakin takana. Kyllä aamulla jännitti ihan hirveesti lähteä neuvolaan! Mutta nyt on mieli hyvin levollinen ja iloinen - masussa oli ihan oikeasti elämää. Vauveli hyppeli siellä alkuun ihan hirveesti ja sitten rauhottui ja oli ihan sykkyrällä. Kaikki oli oikein hyvin :) Se mittasi sen np:nkin ja se oli ok. Oli myös kiva kuulla, että neuvola tarjoo rakenneultrankin. Kauhean paperinivaskan sieltä sai mukaan, täytynee tutustua niihinkin. Sisko ainakin kehui, että se kierrekantinen Vauvan odotus äidille/isälle on tosi mielenkiintoinen. Näin siis täällä.
Laskettu aika olisi sitten 18.6., nyt rv 10+1.
Ensin kuitenkin pahoittelut miruliille ja voimia suruun! Uutta yritystä vain sitten, uusi raskaus auttaa.
Tänään käytiin siis aamulla neuvolalääkärissä. Jännitti ihan kamalasti, koska viimeksi tässä neuvolassa ei kuulunut mitään ja oli se tuulimuna, Tiesin, ettei voi tuulimuna olla nyt mutta pelotti kuitenkin. Sydänäänet kuitenkin kuuluivat tällä kertaa ja tunne oli ihana! Tuntuu ensimmäistä kertaa todelliselta ja samalla ihan kummalliselta, että tuolla sisällä kasvaa pieni ihminen. Sikiön syke oli jotain 160 tienoilla, oma sykkeeni vissiin lähes yhtä korkea, kun jännitin niin paljon. Lääkäri ainakin naureskeli, että voisit vähän rennomminkin tämän ottaa :).
Painoa oli tullut yllättävän paljon viime neuvolasta, 1,3 kg! Olin ihan järkyttynyt. Toisaalta viimeksi oli tullut tässä vaiheessa vain 300 grammaa lisää ja olikin sitten se tuulimuna, joten ehkä minun kroppani kuuluukin tässä vaiheessa jo vähän lisätä painoa. Lisäksi olen aika turvoksissa nyt ja maha oikein näkyy, joten osa painosta voi olla vain nestettä. Terveydenhoitajan mielestä painonnousu oli ihan normaalia, 325 grammaa viikossa. Pitää tässä nyt kai jo totutella siihen ajatukseen, että paino tulee väistämättä nousemaan.
Nyt sitten odottelen maanantain ultraa jo vähän rennommin mielin. Jos siellä on vielä kaikki hyvin, voi alkaa vähitellen oikeasti nauttia tästä raskaudesta. Tähän asti on ollut koko ajan vähän paniikkia tuolla jossain mielen perukoilla. Mieskin meinasi, että nyt jos maanantaina menee kaikki hyvin, hänkin voi alkaa jo töissä kertoa tulevasta vauvasta.
Sori tämä hurjan omanapainen selostus mutta en nyt kykene muuhun. Ihanaa olla raskaana!
Niina 11+6
Moikka vaan,
Tytteli: Hyvä et sulla alkaa olo kohenemaan.
Makri: Onnea ultrakuulumisista!
Mulla on tänään parin tunnin päästä neuvolalääkäri. Tuun sit myöhemmin kertomaan mitä siellä tapahtui.
Toissailtana ja eilen, oli taas sitä tuttua huonoa oloa. Ja ihan mieletön väsymys! Huoh..
Eilen käytiin katsomassa kaveripariskunnan pienen pientä poikavauvaa. Oli eilen 3 viikkoinen ja eilen painoa jo 3kg :D Oli syntynyt 5 viikkoa etuajassa. Kyllä se oli sellanen pikku tuhisija :)
Ja ne innostu kun kerrottiin meidän uutiset että ikäeroks tulee jotain n.7kk sitten.
Palailen myöh!
a_j + pötkäle 12+0
Hei! Kirjoittelen tänne ekaa kertaa, vaikka olen kyllä seuraillut keskusteluja pidemmän aikaa.
Kiinnitin huomiota noihin mahansuojalääkkeisiin; minkä nimistä lääkettä käytät? Olen itse meinaan joutunut syömään Losec Mups -nimistä lääkettä (meniköhän nimi oikein..), jotta mahahapot saatais kuriin. Hirveän alkupahoinvoinnin, joka kesti onneksi " vaan" 4 viikkoa, ylös nousevat mahahapot aiheutti kamalan palan tunteen kurkkuun. Kävin parin viikon kärvistelyn jälkeen korva-kurkkulääkärillä ja palantunne tuli joistain äänihuulten " nappuloiden" ärtymisestä. Pahoinvoinnin kärsin ihan oksentamatta, mutta tuo palantunne kurkussa pisti yökkäämään pari kertaa! Ihan kamala vaiva sekin, onneksi nyt tuntuu menevän pikkuhiljaa ohi. Noista lääkkeistä on vaan itsellä vähän huono fiilis, kun lääkäri ja varsinkin apteekin työntekijä varoitteli, ettei välttämättä kannattais kauhean pitkään niitä syödä. On ilmeisesti vähän ristiriitaista tietoa, onko niillä vaikutusta sikiöön raskausaikana vai ei.
Täällä ollaan siis kolmatta lasta pukkaamassa. Vanhin on jo kohta teini-ikäinen ja kuopus puolitoista vuotias terminaattori. Ikäeroa tulee näille kahdelle nuorimmalle aika tarkkaan kaksi vuotta. Kahdessa ekassa raskaudessa ei ollut oikeastaan minkäänlaisia vaivoja alkuajan väsymystä lukuunottamatta, mutta nyt tässä kolmannessa on sitten niidenkin edestä :)
Eka neuvola on takana ja ensi viikolla edessä np-ultra.
Nyt vasta huomasin tuolta viime sunnuntailta, että Nala_II:llakin on ollut surua. Voimia ja halauksia sinne, toivottavasti tosiaan pääset pian takaisin palstalle!
Niina
Minulle sanottiin neuvolassa että sokerirasitukseen pääsee vasta normaaliin aikaan rv25-28(muistaakseni). Silloin sokeriaineenvaihdunnan heittelyt ovat suurimmillaan. Paitsi jos on ollut insuliini hoidolla niin tehdään aikaisemmin.
Mutta kannattaahan se kysyä jos pääsee aikaisemmin. Ei olisi ensimmäinen kerta että eri neuvoloissa on erilaiset ohjeistukset.
Ihana lukea hyviä ultra kuulumisia. Itse jo malttamattomana odotan ultra aikaa. Se on vasta 12.12.07
ilonella3 9+3
viikoilla 10+4 mennään vaikka masusta voisi kuvitella ainakin 5 viikkoa lisää :) no lohdutti hieman kun eilen oli neuvolan eka lääkäri ja sanoikin kohdun olevan jo niin hyvän kokoinen että on ymmärrettävää ettei normaalihousut enää mene jalkaan..ja että masua on jo vaikea piilotella.
lääkäri lmyös ohdutteli tästä kamalasta olotilasta että se on vaan hyvä merkki, että on oikein hyvä raskaus jo minä voin huonosti :( ei ole silti todellakaan kivaa! nytkin on ihan hirvittävä olo. Odottaa vaan että työkaveri tulisi syömästä ja pääsisi itsekin syömään jotain..
kaikki oli lääkärin mukaan hyvin ja oli iloinen yllätys että lääkärillä olikin ultra (en tiennyt-harmitti kun mies ei ollut mukana!) ja katseltiin että yksi vauva siellä on, sydän sykki kauniisti, kädet ja jalat löytyivät kaikki. Aluksi vauva oli koko ajan kovassa liikkeessä mutta sitten ykskaks jähmettyi aivan paikoilleen ja vielä sellaiseen asentoon ettemme enää häntä selkeään kuvaan saaneet :) kuuntelimme vielä sydänääniä, mitkä kuuluivat selkeästi.
aiomme kuitenkin vielä odottaa np-ultran, ennen kuin kerromme tämän iloisen uutisen eteenpäin :)
Pahoittelut minunkin puolestani Miruliille ja Nala_II:lle. Voimia jatkoon ja tietysti kovasti tsemppiä uuteen yritykseen!
Olen ollut alkuviikon kotosalla sairaan esikoisen kanssa, tänään tehtiin miehen kanssa vaihto, pääsin lääkäriin ja töihin. Olikin jo pinna aika kireällä kun istuin kolme päivää neljän seinän sisällä. Eilen illalla karkasin kyllä jo kauppaan...
Mulla oli tänään eka lääkäri ja nyt tuntuu jotenkin todellisemmalta kaikki! Vaikka kävin kaksi viikkoa sitten ultrassa, siitä tuntuu olevan jo ikuisuus...En arvannutkaan, että lääkäri ultraa myös, oli kiva yllätys. Viikot täsmäsi tasan tarkkaan kuukautisiin, kaksi viikkoa sitten näytti vielä viikon vähemmän kuin kuukautisten perusteella. Kai ne mitat on vaan alkuvaiheessa niin millimetreistä kiinni, ettei kannata kovin suuria johtopäätöksiä tehdä niitten perusteella. Olipa tosiaan ihana nähdä pikku matkalainen siellä heilumassa, vaikea orientoitua töihin taas...
Hyviä vointeja kaikille!
Taika, 9+5
Mulla oli kans tänään neuvola ja siellä ultrattiin! Siellähän se pikkuinen huiski menemään ja kaikki näytti oikein hyvältä =)
Seuraava neuvola onkin jo sitten kahden viikon päästä, mulla siksi usein neuvola kun viime raskaus päätyi keskenmenoon rv16 niin nyt halutaan seurata tiuhemmin, ihan kiva homma =)
Np-ultra onkin sitten jo 3.12 joten sitä nyt odotellessa.
Mukava kuulla toistenkin hyviä neuvola- ja ultra kuulumisia =)
Täällä jatkuu myös kova kuvotus etenkin iltaisin, mut parempi näin että oireita yhä löytyy vaikkei ne kaikki mukavia olekkaan =)
Kauris ja pulla rv 9+6
Mulla on Ranicur-niminen lääke. Vauvan sisäelimet ovat jo kehittyneet ja mulla on välttämätön tarve tolle lääkkeelle, joten on sitä käytettävä. Kyllähän siinä paketissa lukee, että ei raskauden aikana ellei ole pakottavaa syytä. Mutta mulle määräs pätevä gynekologi ton lääkkeen ja luotan hänen arviointikykyynsä täysin. Eihän sitä mitään lääkkeitä anneta jos ei ole pakko.
Itse ajattelin syödä lääkettä 10 päivän ajan. Nyt oon syönyt 5 päivää. Maha limakalvo alkaa jo olla selvästi parempi ja lääkäri sanoi, että voin lopettaa sen heti kun olo on hyvä. En viitsi kuitenkaan vielä lopettaa, ettei tule takapakkia paranemisen kanssa.
Eihän tuo mahansuojalääke vahvimmasta päästä ole, joten en ole ollenkaan huolissani. Jos siitä olisi esim. Suomessa ennakkotapauksia (eli vauva olisi siitä jotenkin kärsinyt), niin tuskin sitä käytettäisiin. Itse kun kysyin lääkäriltä lääkkeistä, niin hän sanoi että voi olla ihan huoletta. MItään lääkkeitä ei käytetä, mikä vaurioittaisi vauvaa.
Tytteli-83
No näin minäkin ajattelin, että pakko nuo lääkkeet on syödä että saa itsensä kuntoon. Olen vaan ollut kahden edellisen raskauden aikana suhteellisen absolutisti kaiken " vaarallisen" kanssa. Välttänyt esim. täysin alkoholia ja lääkkeitä, edes päänsärkyyn, en ole halunnut syödä jos ei ole ollut ihan pakko. Sen takia tässä nyt on vähän ikävä olo..
Kerroit viikonloppuna, että käyt täällä kirjoittamassa kuulumisia, ja kun muistin, että teillä on tänään jännä päivä, niin pakko oli tulla kurkkaamaan kuulumiset. Tiedoksi siis, että joskus kurkin täälläkin. Ja ihania kuulumisia! Onnea! :)
T. kummitytön äiti
Moi,
Olipa kiva lukea hyviä ultra- ja lääkärijuttuja täältä :)
Mekin oltiin miehen kanssa siellä neuvolalääkärillä iltapäivästä.
Kylläpäs oli mukava lääkäri, n.45v mies, siis tosi symppis ja mukava.
Hän alkuun kertoi kaikkea mahdollista, mm.lääkkeistä ym. Ja sitten kyseli multa ym.
Sitten hän kertoi että kohta tekee sisätutkimuksen ja samalla kuunnellaan sitten sydänääniä. Varoitteli kovasti etteivät ne välttämättä vielä näillä viikoilla kuulu..
No, eipä niitä tarttenu ettiä! Heti alko kuulumaan ja kunnolla, IIHANAAA.. :)
Syke hakkas koko ajan pötkäleellä 160. Sit lääkäri teki sisätutkimuksen, kohdunsuu kiinni ja 4cm oli. Sanoi että kaikkihan on siis tosi hyvin.
Sitten kysyin että mites kun viime pe ei ultrassa puhuttu mitään siitä niskaturvotusasiasta. Hän sit heti antoi lähetteen mulle siihen. Eipä siitä oltu aiemmin sanottukaan mitään.
Huomen aamuna verikokeeseen labraan ja ti aamuna on sit ultra-aika sitä varten. Ihan kiva nähdä sit pötkäle taas :)
Kaikki siis hyvin!
Mulle iski kunnolla huonon olon sit tossa vasta 18 jälkeen.. Piti käydä taas yökkäilemässä pöntöl pariin kertaan, yök..
Tänään on mulla synttäritkin, onpa ollu mulla ihana ja ainutlaatuinen synttäripäivä! Sai kuulla vauvan sydänäänet :))
Palaamisiin!
a_j 12+0
pitkästä aikaa sain itteni koneelle lukemaan teidän muiden kuulumisia ja jos tässä sais itekki jotai omia kuulumisia kirjotettuu =) Viime viikot on ollu yhtä pahoinvointia ja väsymystä, nyt näyttäs siltä et pahoinvointi ois helpottamaan päin. Tänään vain kerran ällötti vähän aikaa! =) väsymys kyllä vaivaa edelleen, töitten jälkeen oon ihan poikki.
Maanantaina oli lääkärineuvola ja ultrattiin. Kaikki oli hyvin, siellä se meidän pikku vauveli köllötteli ja sydän sykytteli ihanasti, vastasi viikkoja. Seuraavaksi on sitten np-ultra joulukuun alussa. Massuki on jo sen verran pyöristyny (tai sit on turvotusta =) ) et täytyi siirtyä äitiyshousuihin. Kaivelin varastosta edellisen raskauden aikaset vaatteet ja onpas ihanaa ku ei housut purista.
Nyt oon pikkuisen flunssan kourissa, täytyy vain toivoa et ei tästä pahene. Painunpa tästä taas sohvan pohjalle köllöttelemään.
pirpana81 ja hipsu 10+2
Eilen illalla ja tänä aamuna kun kävin kyljelleni makaamaan, niin tuntui sellaista hentoista liikettä tuossa häpyluun yläpuolella. Tuntuu ihan samanlaiselta kuin esikoisen aikaan. Vihdoinkin tapahtuu jotain kivaa tässäkin raskaudessa!!
Vielä menee varmasti monta viikkoa, ennen kuin liikkeet vahvistuu, mutta kyllä mie oon ihan varma, että nää on vauvan liikkeitä. Kyllähän mulla suoletkin liikkuu paljon, mutta tää on ihan erilaista. Esikoisen aikaan tunsin jo rv 16+ liikkeet ihan selvästi. Silloin näkyi jo vatsan päältäkin.
Onnellinen Tytteli-83 rv 12+4
mutta onneksi on jo perjantai. Eilen kävin keuhkolääkärillä, tarkistettiin astmalääkkeen sopivuus raskausaikana. Sanoi että minulla ei ole ollenkaan huonosti asiat kun keskiverto keuhkotilavuus minun ikäisellä naisella on noin 4,5L ja minulla se on peräti 5,5L ! :) iso nainen siis kaikin puolin :)
kiva kuulla välillä jotain positiivista. Mieli on jotenkin herkästi pahoittuva, on vääntöä exän kanssa isompien lasten tapamisista ja nykyinen mies on väsynyt ja pinna tiukalla. Otan minäkin sitten herkästi itseeni kaiken, syömisistä ja painosta vihjailun. vai vihjaileeko siitäkään oikeasti kukaan mutta vain vastaanotan sen niin.. tuntuu että kaikki kiukuttelevat ja teen kaiken väärin. :( välillä tekisi mieli ryömiä johonkin koloon ja itkeä oikein kunnolla.
Pahoinvoinnit ovat helpottaneet näköjään. Tai ennemmin on semmoista syötävän valikointia kuin suoranaista pahoinvointia. Kaikkea ei voi edelleenkään syödä. Tennispallo tuntuu alavatsassa selvästi.
DumbAss rv 9+1
Hei!
Huolittekos joukkoon mukaan kirjoittelemaan? :)
Olen 23-vuotias toista lasta odottava Helsingistä. Esikoinen on 2-vuotias. Kävin alkuraskauden ultrassa, jossa LA määriteltiin. Toista lasta odotetaan syntyväksi 19.06.2008. Tänään siis menossa 10+1. Mulla todettiin viikko takaperin rv 9+2 veritulppa vasemmassa käsivarressa ja olen nyt seurannassa raskauden takia tarkkaan. Pistän joka päivä 2krt/vrk Klexane-pistoksen vatsanahkaan. Liuotushoito käynnissä ja kun saadaan tulppa pois käytän estolääkitystä koko raskauden loppuun asti.
Niin ja lisätään vielä:
Tuli aika paljon omanapa-juttua mutta ajattelin esittäytyä näin aluksi :-)
Mulla on np-ultra 14. joulukuuta. Tuollon rv 13+1. Parin viikon päästä verikokeisiin Meilahden sairaalaan ja tutkitaan onko käsivarren veritulppa yhtään parantunut. Käsi vielä todella kipeä ja käyttökiellossa.
Paljon onnea kaikille plussista ja toivottavasti kaikilla sujuu raskausaika hyvin!<3
Piti alkaa muutama rivi kirjoittaan sulle kun mä olen myös tarkemmassa seurannassa tän raskauden aikana ja myös pistä klexan-lääkettä joka päivä yhden kerran (annos 40g/pv).
Mulla tämä klexan-lääkitys siksi kun tämän vuoden kesäkuussa sain keskenmenon rv16 ja syyksi paljastu että ilmeisesti oli tullut tukos napanuoraan tai istukkaan. Tähän mennessä kaikki on sujunut ihan hyvin ja laskettu aika olisi 20.6 =)
Kauris ja pulla rv10
Esikoisen aikaan oli se nimi käytössä. Ja on edelleen tuolla Yahoossa.
Kävin aamulla vaakassa ja 2,5kg on tippunut paino. Nyt en oo edes oksentanut kolmeen päivään. Mut en pysty syömään paljoa kerralla ja mikään herkku ei maistu. Saapahan loppuraskauden syödä sit vähän huolettomammin. =)
Paha oli väijyy koko ajan, mutta oon saanut sen pidettyä jotenkin hallinnassa tiheällä syömisellä. Mahansuojalääkkeet ovat auttaneet tosi paljon, tuntuu että vatsan limakalvot alkaa pikkuhiljaa olla kunnossa. Ei ainakaan enää korvenna. Kohta puoliin aloitankin rautalääkityksen kun särkee joka päivä päätä + on aika heikko olo. Ja palelee ihan törkeästi!! En tiedä voiko hemppa vaikuttaa tuohon palelemiseen.
Taas on jo torstai ja kohta pitää miettiä, onko sitä maanantaina työkuntoinen. Tää heikotus on tällä hetkellä varmaan enemmän ongelma kuin pahoinvointi. En mie pysty pitkään olemaan seisaallaan kun meinaa taju lähteä. Ja mulla kun on seisomatyö, niin voi olla vähän hankaluuksia..
Tytteli-83 rv 12+3