**KESÄNUPUT TO-SU**
Kommentit (38)
Moikka!
Oon täällä käynyt lueskelemassa teidän juttuja, mutta en oo vielä itse kirjottellut. Mä oon 24-vuotias ja odotan nyt kolmatta. Esikoinen täyttää juolukuussa 4v. ja kuopus on juuri täyttänyt 1v. Aika pienellä ikäerolla tulee siis tää kolmas, eikä nyt oltu varsinaisesti suunniteltu seuraavaa ihan näin pian, että se hieman yllätti, mutta ihana asia on kuitenkin ja erittäin tervetullut on uusi tulokas. Vaikka hassua kyllä ajatella, että meidän pienestä vauvasta on tulossa isosisko, vaan kerkeäähän tuo kasvaa vielä aikalailla, vasta oppi kävelemään pari päivää sitten! ;)
Itsellä oli tänään ensimmäinen neuvola, mutta siellä ei oikeastaan tapahtunut mitään erikoista vielä, paperita vaan täytettiin ja kuulumisia vaihdettiin. Hyvä kuitenkin tietää, että kaikki itsellä kunnossa, verenpaine, hemppa ym. Vielä ei vaan tunnu yhtään todelliselta tämä raskaus, kun ei sitä yritystä ollut sillä tavalla eikä vauvakuumettakaan oikeestaan, ennen tätä raskautta, niinkun oli ennen kahta edellistä. Ultrakin on VASTA 17.12! Onko muita, joilla ois niin myöhään, mulla jo viikko 13 sitten menossa. Tuntuu, että niin moni on täällä käynyt nyt jo ultrassa.
Itse olimme ajatelleet pitää asian salassa ultraan saakka, mutta saa nähdä saanko piiloteltua massua niin kauan, kun mulla on aina tullut tosi aikaisin massu esiin.
No, sellaista täällä, pakko mennä jo katsomaan mitä lapset tekevät, kun on niin hiljaista... :)
Kakstähtee + pikku tuike rv9+2
Kauris-80: mulla annostus 60mg/2krt vuorokaudessa. Annostusta varmaan pienennetään kunhan tukos on poissa, luulisin.. Ikäväähän tää pistely on ja pistelykohtaa kirvelee vielä pitkän aikaa. No, viikko vasta tätä kuuria takanapäin.
Mulla np-ultra 14.12 ja siihen tuntuu olevan vielä älyttömän pitkä aika! Masu alkanut jo pyöristymään, esikoisesta näkyi tosi myöhään ja nyt kamalan aikaisiin pömpöttää jo. Tosin olen hoikka, 177cm/62kg ja näkyy sentakia varmaan aikaisin. Vaikka sama paino oli esikoistakin odottaessa, ehkäpä nää venyneet paikat.. :)
Kivaa viikonloppua kaikille!
Lähden hakemaan esikoista päiväkodista, itsellä kun on nyt 1kk sairaslomaa tän veritulpan takia ja poika 5h päivässä tarhassa touhuamassa että saan levätä.
Niin ja olen 24-vuotias, kirjoitusvirhe aiemmin :P
Tytteli: minä olenkin miettinyt, että voiko liikkeitä tuntea jo nyt, kun itsekin olen pari kertaa ajatellut, että aivan kuin tuntuisi liikkeet.
Mullakin on eka ultra 3.12. niinkuin Eliadorilla, eli toivotaan, että ensi viikko menee nopeasti. Mulla kiinnostaa, että pysyykö tuo la samassa vai siirtyykö, kun esikoisen kohdalla siirtyi viikon aikaisemmaksi eka ultrassa. Väsymys alkaa onneksi pikkuhiljaa helpottamaan ja töiden jälkeen jaksaa muutakin kuin vain maata.
Me lähetettiin tällä viikolla minun ja miehen vanhemmille ja sisaruksille kortit jossa runon muodossa kerrottiin tulevasta vauvasta. Sai sit tiistai-illan olla puhelimessa kun kaikki soitteli... On se vaan jännä miten tuntuu että kaikki menee onnesta sekaisin...
Esikoiselle 2,5 v ollaan vähän puhuttu, että uusi kaveri on tulossa.
mimi 11+4
Olen takapiruna seuraillut keskustelujanne silloin tällöin mutta nyt sitten kun la varmistui niin ilmoittaudun mukaan.
Kävin tänään ultrassa ja viikkoja olikin jo 12+5 ja la siirty 3 viikolla eli kesäkuun alkuun.
Meille tulossa 3. ja aika piellä ikäerolla. Esikoinen täytti juuri 3 ja toinen 1v. Neljä vuotta sitten taisteltiin lapsettomuuden kourissa ja kohta on suurperhe kasassa ; )
Pienoinen yllätys oli tämä kolmas. Kaksi aiempaa on clomifen-poikia ja tämä kolmas siis täysin yllätten LUOMU : )
Ilmoitan vielä meidätkin tuonne varsinaiseen kesäkuisten esittely pinoon, niin päästään suuren jonon jatkoksi : )
Hyviä vointeja kaikille (itsellä olo vaihteleva)
art 12+5
Mukavaa, että vielä ilmaantuu uusia mukaan. Toivotaan iloista odotusta meille kaikille!
Mä kävin vaihteeksi tänään lääkärissä. Mulla oli poskiontelotulehdus johon söin jo yhden antibioottikuurin. Jälkioireita ei ollut muuta kuin hampaita vihloi silloin tällöin joten menin tarkastettavaksi kun lääkäri edelliskerralla sanoi että pitää tulla jos vähänkin oireita. Onneksi menin, ei se tulehdus mihinkään ollut lähtenyt. Punkteerasivat että nopeutus paraneminen. Eihän se nyt mieltä ylentävä kokemus ollut ja hampaita särki sen jälkeen aikalailla mutta jospa tämä tauti tästä lähtee. Sain vielä toisen antibioottikuurin, pikkusen vahvempaa ainetta.
Eilen soittivat neuvolasta, sain lääkäriajan tiistaiksi. Maanantaina on ensin se np-ultra. Joten hyppään koko ajan lääkärissä tms.
Muutkin oli tuntenut liikkeitä. Minä myös välillä olen tunnistavinani sellasia liikkeiden tapaisia.
Mulla on ihan hassu ruokahalu. Välillä on hirvee nälkä, mutta voin syödä aika vähän kun jo tulee täysi olo. Töissä söin tänään hampurilaisen ja ranskalaisia ja jo puolesta hampparista tuli tosi täysi olo. Normaalisti olen aika suuri ruokainen.
Oon aatellu töissä kertoa joillekin vauvasta ens viikolla sen ultran jälkeen. Isovanhemmat jo tietää, mutta annan sitten luvan kertoa lopulle suvulle :)
t. SannaNu ja tiuhti rv 12+4
Hei. En ole tänne esittäytynyt, koska olen ollut pidempään todella huonokuntoinen, enkä pysty olemaan koneella. Nyt sain avuksi Primperan suppoja, niin pystyn istuu ja jotain syömään/juomaan.
Niitä ei uskalla montaa ottaa. Mutta se auttaa myös suojaamaan vatsaa. Sain reseptin kättäriltä, kun olin tiputuksessa maanantaina.
ÄLÄ ala ottaa rautaa vielä, se on kiellettyä ja muutenkin kantsii puhua siitä eka neuvolassa. HB nousee nestehukassa, mäkin luulin et taas mulla olisi anemia, mutta kantinkontit. Taivaissa hb. Jos ei juo tarpeeksi saa päänsärkyä. Mä olen pystynyt noin 4-5 dl pidettyä sisällä.
Oireet alkoivat rv 6+6 ja nyt mulla on 10+3. Olen ollut sairiksella 2,5 vk. Laihtunut 3 kiloa, mutta mulla oli pieni alkupaino. Edellisessä raskaudessa " laihduin" 8 kg ja silloin olin kyllä huonommassa kunnossa, oli kesä ja olin pidempään ja useammin tiputuksessa.
Hirveetä aikaa tää on, tsemppiä!!! Ja hae ihmeessä sairista.
(Mä siis oksennan koko ajan, nyt tuo lääke auttaa. Ekassa odotuksessa en saanut lääkettä) Jos pääsen joskus parempaan kuntoon, esittäydyn tänne:=) Tsemppiä ja onnea kaikille! EN rv 10+3 (kaksi ultraa takana)
Mulla on myös palelua ja se johtuu ainakin mulla nestehukasta.
Nopsaan mennyt päivä taas, nyt vasta eka mahdollisuus kirjotella tänne tänään.
Tosi kiva että on taas uusia liittynyt mukaan, tervetuloa! :)
Eilen kun sain sen lähetteen np-ultraan neuvolalääkäriltä, niin tänä aamuna kävin sit siihen liittyen labrassa verta antamassa. Ja ti ultraan. Onkin sit jo 3.ultra. Ihan kiva! :)
Sitten me miehen kanssa töissä paljastettiin kaikille työkavereille tämä raskaus. Olivat ihan innoissaan ja onnessaan. Työpäivä meni sit vähän niin ja näin kun kaikki kävi kyselemässä kaikkea pitkin päivää :D
Taas yhtä asuntoakin käytiin katsomassa. Isompaa kun ollaan jonkun aikaa etsiskelty tässä. Maanantaina selviää meneekö tarjouksemme läpi. Pitäkää peukkuja! :) Ois se kiva päästä muuttamaan nyt hyvissä ajoin...
Huono olo iski 14 jälkeen. sit kotona 16 jälkeen piti taas käydä yökkäilemässä,yök..
Onneks on viikonloppu ja saa NUKKUA :)
a_j + pötkäle 12+1
Mulle se lääkäri sanoi, että saan aloittaa raudan syönnin heti kun maha tuntuu paremmalta. Hemppa oli vaan 112, normaalisti se on 145. Esikoisen aikaan hemppa laski myös paljon ja raudan syönti kohensi oloa huomattavasti. Aloitin se raudan syönnin pari päivää sitten ja heti on alkanut olo parantua.
Mulle ei sopinut tuo pahoinvointilääke, tuli tosiaan ikäviä sivuvaikutuksia. Nyt oon kyllä ollut jo viikon oksentamatta. Tuntuu, että kyllä tää tästä pikkuhiljaa. Nyt suurimman osan päivästä on jokseenkin hyvä olo. Tuleehan niitä pahan olon puuskia paljonkin, mutta selviän niistä syömällä ja lepäämällä. Pari viikkoa sitten ei auttanut mikään.
Oon mie juonut nyt reilusti. Tiedän kokemuksesta, että rauta oli just sitä mitä mie tarvitsin. Palelu ei ole toistaiseksi helpottanut, vaikka oonkin saanut ihan tarpeeksi nesteitä.
Tytteli-83 rv 12+5
Mie en ymmärrä mistä on tullut käsitys, että raudan syöminen on kiellettyä ekan kolmanneksen aikana. Kysyin töissä gynekologilta, että saako rautaa syödä ja vastaus oli että saa, mutta yleensä ei tarvitse. Lisäksi kun veri vasta laimenee, niin rauta-arvo ei välttämättä ole todellinen. MUTTA: Jos rautaa tarvitsee, niin toki sitä saa syödä.
Toiseksi, miehän en enää ole ekalla kolmanneksella. Toka kolmannes alkoi jo.
Vitsi mie oikeesti alan olla jo onnellinen tän voinnin suhteen. Arvatkaa vaan miten epätoivoinen olo oli viikko sitten siellä sairaalassa tippaletkut kädessä. Silloin tuntui, että mikään ei pysy sisällä ja olo oli aivan kauhea. Jotenkin sitä kuvitteli, että mie oon kirottu kärsimään siitä olosta koko raskauden. Nyt tuntuukin uskomattomalta kun oikeesti on välillä ihan normaali olo.
Menihän se pahoinvointi esikoisenkin aikaan ajan kanssa ohi. Kun se vaan nyt oli puolet pahempi, niin ajattelin sen myös kestävän puolet pidempään. On vielä pitkä odotus edessä... huoh! Ekasta raskaudesta jäi vaan ne hyvät asiat mieleen odotuksessa. Nyt on muistunut kaikki ikävät asiat mieleen. Lisäks kun on toi pikkunappula, mistä pitää huolehtia, niin oma vointi jää kakkoseksi.
Kiva, että monella on jo ollut hyviä ultrakuulumisia! Ja kiitos kun ootte jaksanut tsempata ja kuunnella miun valituksia!
Tytteli-83
Moikka,
Eilen jäikin kirjottelematta tänne.
Jaksoin eilen aamusta käydä spinning-tunnilla!!! sitä en oo jaksanu tehdä yli kuukauteen. Ai ihanaa :)
Päivällä oltiin sit miehen kans myös shoppailemassa hetken aikaa. Syömässä Rossossa myös :D Suolainen ruoka maistuu täälläkin joo.. :D
Sit otin ihanan pitkät päikkärit ja jakso illalla hyvin lähtee elokuviin.
Pahan olon aaltoja oli vain muutamia päivän aikana, ei enää liian pahasti. Säännöllinen ruokailu auttaa. Ja nämä viikotkin varmaan jo..
Yön nukutti tosi hyvin. Unta siis riittää ja silti väsyttää.
Tänään mennään katteleen taas asuntoja, näyttöjä tossa iltapäivällä sit.
Miehen synttäritkin tänään.
Eipä mulla vissiin tän ihmeempää ;D
a_j + pötkäle 12+3
Täällä aamu alkoi " ihanasti" ...aamupalaa syödessä iski ihan hirveä oksetus ja ei siinä muu auttanut kuin suunnata oksentelemaan. Tähän mennessä on selvitty kolmella oksentamisella ja olen niin iloinen siitä, ettei tuo ole sellaista jatkuvaa. Huono olo on päivittäin, mutta oksentaa ei ole onneksi tarvinnut tuon useammin. Mutta silti olis ihanaa, että olo alkaisi jo helpottamaan, mutta sen aika ei taida tulla ihan vielä...
Muuten täällä jaksellaan ihan hyvin. Eilen löysin kaupoilta jopa yhdet sellaset rennot ja väljät housut, joita kestää pitää varmaan pitempäänkin. Tarviisin vaan melko pian jotain siistimpääkin, kun työ on sellainen, ettei aina kehtais tyyliin verkkareissa kulkea :)
Nyt on siis rv 10+ 4...aikahan jopa menee eteenpäin. Se on kiva se :)
Mulla kans oksennus lensi aamulla ihan kiitettävästi.. ja vielä päivällä. Johtui varmaan siitä kun meillä oli vieraita käymässä enkä muistanut pitää tiukasti kiinni ruokarytmistä. Lisäks ei tietyllä tavalla viitsis olla ronkkeli kun on muita läsnä, mutta pakko melkein on. Tänään nimittäin söin sellaista ruokaa, mitä ällötti jo katsoa. Mitäpä muuta siitä olisi voinut seurata kuin oksentaminen.
Huomenna lähden kokeilemaan tuota töissä oloa. Tän päivän perusteella tuntuu, että ei tuu mitään. Mieskin lähtee taas huomenna reissuun. Mie inhoan maanantaita ja tiistaita. Onneks enää kaksi viikkoa noita reissailuja, sit ne loppuu.
Ärsyttää kun kinkkukiusaus on melkein ainoita ruokia, mikä pysyy sisällä ja se on kaupasta loppu. En millään jaksa lähteä eri ruokakauppoihin etsimään kyseistä ruokaa. Toivottavasti sitä ois tullut huomenna. Se on hyvää ja täyttävää.
Tytteli-83 rv 12+6
Tsemppiä kaikille kovasta pahoinvoinnista kärsiville! Omat voinnit tuntuu ihan huipulta noihin kertomuksiin verrattuna. Ja oikeastikin pahoinvointi tuntuu hieman hellittäneen, vaikka iltaisin on edelleen kuvotusta. Mutta siis parempaan suuntaan kuitenkin.
Me ollaan vähän pakosta aloitettu jouluvalmistelut ajoissa. Ollaan nimittäin esikoisen kanssa tulossa Suomeen jo heti itsenäisyyspäivän jälkeen - työreissuun, ja sitten jäädään saman tien joulun viettoon. Mies tulee sitten perässä. Mutta pitää ennen matkaa yrittää saada kortit ja lahjat kasaan ja haluttaa vähän kuitenkin tehdä joulupuuhasteluja kotonakin... tänään ostin torttutaikinaa, voisi illalla leipoa. Meillä ei ole kyllä yhtään lunta vielä :( Toivottavasti vointi tosiaan pysyy hyvänä, muuten voi tulla vähän turhan raskas reissu.
Alkaa tosiaan lääkärissä ravaaminen: ensi viikolla pitäisi viedä pissinäytettä, seuraavalla viikolla ennen reissua on vielä käytävä lääkärissä, verta antamassa (hienosti eri päivänä, vaikka samassa paikassa) ja np-ultrassa. Joku kyseli onko kaikki menossa np-ultraan: menen, mutta ehkä eniten sen takia, että saisi nähdä yleisesti pikkuisen voivan hyvin. Esim. down-lapsen kohdalla en keskeyttäisi todellakaan raskautta, mutta toisaalta voisi olla helpompi, jos tietäisi siitäkin etukäteen.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
Taika, 10+1
mahottoman vilkasta täällä! kolme varttia saa lukea juttuja että pääsee kärryille kun olen vissiin puolen viikon maissa viimeksi käynyt....
Tervetuloa uudet odottajat ja huippua lukea neuvolakäynneistä ja voinneista muutenkin. Jotenkin tuntuu että ei koko ajan viitsi kavereille/miehelle tätä samaa asiaa jankata (siis raskaudesta puhua tarkoitan) niin hyvä että täällä kaikki pyörii saman teeman ympärillä:) helppoa...
Oulussahan tosiaan ollaan niinkin höveleitä että tarjotaan jopa rakenneultra -ei muuta. tosin ens vuoden alussahan siihen asiaan tulee muutos, kun vissiin joku laki, suositus tms astuu voimaan ja kaikissa kunnissa pitää tarjota kaksi ultraa. no, asiapa ei taida enää sitten minua koskea kun toinen on varmaan tähän alkuraskauteen. olemme menossa huomenna yksityiselle ultraan, jännää! torstaina on sitten lääkärikin, siis ihan neuvolan puolesta. kuulin kehuja tutuilta tuosta yksityisestä (siis että hyvä tyyppi se kätilö siellä, lääkäriä siellä ei ole)mihin ollaan menossa, ihan kivalla mielellä siis senkin puolesta ootan.
mulla on nyt loppuviikosta ihan hirveästi pyörinyt mielessä synnytys ja muutenkin jaksaminen/oma terveys loppuraskauden aikana. jotenki ihan puoli tuskissani olen miettinyt mitä kaikkea voi tapahtua ja samalla että no kyllähän se tuo terv huolto henkilöstö asiansa osaa.... ja voi näitä epätietoisuuden puuskia, pikkuasioitakin pyörittelen mielessäni tuntikausia ja jahkailen vain.... -vaikka yleensä en tosiaankaan ole mikään jahkaaja, toiminnan naisia enemmänkin! ja yleensä en myöskään hirveästi ressaa etukäteen asioista, vaan pystyn luottamaan siihen että hommat etenee omalla painollaan ja minä kyllä pysyn kärryillä. tuo kai se varmaan onkin mikä siinä synnytyksessä jo vähän jänskättää, kun ei välttämättä itse ole sen tilanteen herra..... joo, yritän relata tässä vaiheessa.
Mites muilla mielialanvaihtelut? itkua ja hammasten kiristystä, välillä (turvonneen) mahan onnellista taputtelua?
tuskastuttavan omanapaista kirjoitusta, anteeeeeeksi.
tiitu 12+1
ja tytteli suuret voimahalit, jotta jaksaisit. Älä turhaan töissä itseäsi kituuta, jos et jaksa. Myös kaikille muille huonovointisille jaksuja, toivotaan että helpotusta tulisi teille kaikille.
Oma olo on varsin hyvä. Väsymys ja pahoinvointi on hellittänyt ja tulee enää ajoittaisina kohtauksina. Iltaisin toki olen väsynyt ja sänkyyn kaadun aikaisin, yöt on kuitenkin aika levottomia ja heräilen usein.
Viikon päästä maanantaina on ultra, jota suunnattomasti odotan. Sen jälkeen on ajateltu kertoa läheisille.Kädet ristissä toivon, että kaikki masuasukilla olisi hyvin. Meikäläisellä pyörähti uusi viikko käyntiin ja tässä vaiheessa se tuntuu aina ihan juhlalta.
Joulua on täälläkin pikkuhiljaa alettu ajattelemaan. Joulukortteja olen askarrellut sekä lapsen joulukalenteriin tavaroita metsästänyt. Laatikoita ajattelin myös alkaa tekemään hyvissä ajoin pakkaseen. Inhoan, jos viimeiselle viikolle ennen aattoa jää liikaa tekemistä. Lahjojakin olen ostanut aika monta. Tällä hetkellä ulkona taitaa sataa vettä, joten se ei kauheasti joulumieltä nostata.
Eliador 11+0
kesäkuisista, joka jäi kiinni niskaturvotuksesta. Eli olen menossa ensi viikolla istukkanäytteeseen - toivon vaan että se saadaan otettua, sillä lääkäri perjantaina vähän epäili, että ei ehkä saada otettua, kun on istukka niin huonossa paikassa. Siinä tapauksessa joudun odottelemaan vielä 3 viikkoa, että pääseen lapsivesipunktioon ja niiden tulosten tulo kestää sitten myös kauemmin.
Meidän piti niin kertoa kaikille raskausuutinen, kun ollaan ekassa ultrassa käyty, mutta saa naähdä kuinka kauan joudutaan uutista vielä panttaamaan....
Ja uusille lämpimästi tervetuloa. Onpas täällä aktiivista porukkaa, jos pariin päivään ei käy lukemassa on lukemista sitten tuhottoman paljon.
Uskomatonta tytteli että sä tunsit jo liikkeet! Ihanaa ajatella sitä hetkeä, silloin sitä ihan oikeasti alkaa tuntumaan siltä että meille tulee vauva.
Ja paljon oli taasen hyviä ultra ja lääkäri käyntejä monella. Todella kiva juttu. Aika tuntuu matelevan, kun oma ultra-aika on vasta 3.12.
Onko täällä niitä, jotka eivät ole vielä läheisilleen kertoneet? Oletteko suunnitelleet jotain kivaa ylläriä? Itse ajattelin ostaa pikkuruisia sukkia ja laittaa ne pussukkaan pienen runon kera. Nämä " lahjat" ajattelin antaa isovanhemmille sekä miehen siskolle.
Mukavaa alkanutta viikonloppua kaikille nupuille!
Eliador 10+5