Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rukoileville pieni kysymys

21.11.2007 |

En kysy tätä pilkatakseni tai halveksiakseni. Vaan ihan silkasta uteliaisuudesta

Aloittelin juuri Teuvo Pakkalan romaania Elsa (1894) (joka on muuten melkoisen kriittinenkin aikalaista kirkkoa ja uskontoa kohtaan), josta juohtui mieleen kysymys ihan yleisesti kaikille teille, jotka rukoilette.

Pieni sitaatti Elsan alusta:

" Uskoa ja rukoilla itselleen parempaa osaa, kevempää kuormaa kuin onnettomimmalla lähimmäisellä, se on tyytymättömyyttä Jumalan armoon. Sellaista rukousta ei Jumala kuulisi eikä kuule. Se on väärä..."

Näin ajattelee Nikkilän isäntä sairasvuoteellaan.

Mitä ajattelette te, jotka rukoilette? Onko rukous paremmasta, oli se sitten siunauksen, paranemisen, jokapäiväisen leivän ym. rukoilu tyytymättömyyttä Jumalan armoon? Miksi ylipäätään rukoilla? Eikö pelkkä ' kiitos' riittäisi?

Tämähän siis koskee muitakin kuin kristittyjä. Eikö esim. wiccojen rituaalit ole tietyllä tapaa " rukouksia" ?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun tahtosi" .

Vierailija
2/5 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että on joku jonka kanssa jakaa taakkansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan lähinnä sitä, että eikö ole turhauttavaa rukoilla asiaa X, jos sen saaminen ei riipu rukouksesta lainkaan? Jumala antaa sen, jos niin hyväksi katsoo, rukoilit tai et.

Kiitos- ja ylitysrukouksethan ovat asia erikseen, koska niissä ei pyydetä mitään,

Vierailija
4/5 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että ateistin on tätä vaikea käsittää.

t. 2

Vierailija
5/5 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre:

Mitä ajattelette te, jotka rukoilette? Onko rukous paremmasta, oli se sitten siunauksen, paranemisen, jokapäiväisen leivän ym. rukoilu tyytymättömyyttä Jumalan armoon? Miksi ylipäätään rukoilla? Eikö pelkkä ' kiitos' riittäisi?

Jumala itse kehoittaa rukoilemaan monella eri tavalla. Kehottaa kiittämään, huutamaan avuksi hädän päivänä, jokapäiväistä leipää, neuvoa ja mitä nyt yleensä haluaa, ja kuitenkin myös Jumalan tahdon tapahtumista siitäkin huolimatta että se tapahtuu.

Minua kuten varmaan kaikkia rukoilevia kristittyjä koskettaa tämä klassikkolainaus rukouksesta:

" Avuksi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua."

Voi myös pyytää tyytymistä Jumalan tahtoon, vaikkei se olisi sitä mitä itse alun perin olisi toivonut. On aika hyvä ajatella niin, että joka tapauksessa kokonaisuus on järjestetty parhain päin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä