Olenko yliherkkä? Koen " tytöttelyn" loukkaavana
Hieman taustaa: olen 29-v kahden lapsen äiti. Korkeasti koulutettu ja töissä tällä hetkellä. Tuttavapiiriini kuuluu 58-v mies, joka on samalla alalla töissä ja töiden vuoksi olen häneen tutustunut. Hän oli joskus esimiehenikin. Hänellä on mielestäni ikävä tapa tytötellä, ja en tykkää siitä yhtään. Hän ei yleensä tee niin, mutta joskus rempseästi jostain puhuessaan saattaa sanoa: " Luepas tyttö tuosta!" tai " Kirjoitapas tyttö tämä ja tämä" . Ehkä olen yliherkkä, mutta minusta se kuulostaa loukkaavalta ja alentavalta. Ehkä hän ei sitä niin tarkoita, koska kuitenkin muuten käyttäytyy ihan korrektisti.
Kommentit (54)
Kuten myös teillä kaikilla jotka tytöttelystä teette tasa-arvokysymyksen. Ylipäänsä minkäänlaisen arvokysymyksen. Ongelma on omassa päässänne, ei vanhemmassa herrassa joka käyttää vanhaa sanontatapaa.
Nykyisin ainoastaan silloin kun ilmaisu on selkeästi loukkaavaksi tarkoitettu. Olen antanut mennä toisesta korvasta ulos. Kyllähän sen sävy on negatiivispainotteinen mutta itse antaisin varmaankin olla. Jos kovasti häritsee niin sano vaikka että kutsuu sinua mieluummin Katjaksi (tai mikä nyt nimesi onkaan)
Mikä olisi miehelle vastaava nimitys? Kumma kun tällaiset nimittelyt yms kuriositeetit liittyvät aina naiseuteen. Esim nyt V:n hokeminen. Kerran bussissa kuuntelin 20 min kun teinit keskustelivat (=huusivat) keskenään ja joka toinen sana oli V. Sitten sain tarpeekseni, käännyin heihin päin ja sanoin että voisitteko vaihtaa ton V:n välillä kyrpään. Menivät sanattomiksi. Mutta miesten elintähän nyt olisi kauheata hokea julkisesti, mutta naisten jalkoväliä saa jakaa mielin määrin.
En sietäisi tytöttelyä, eikä kenekään tarvitse jos se häiritsee.
Vierailija:
Mikä olisi miehelle vastaava nimitys? Kumma kun tällaiset nimittelyt yms kuriositeetit liittyvät aina naiseuteen. Esim nyt V:n hokeminen. Kerran bussissa kuuntelin 20 min kun teinit keskustelivat (=huusivat) keskenään ja joka toinen sana oli V. Sitten sain tarpeekseni, käännyin heihin päin ja sanoin että voisitteko vaihtaa ton V:n välillä kyrpään. Menivät sanattomiksi. Mutta miesten elintähän nyt olisi kauheata hokea julkisesti, mutta naisten jalkoväliä saa jakaa mielin määrin.En sietäisi tytöttelyä, eikä kenekään tarvitse jos se häiritsee.
Tuo mies voi olla muuten fiksu ja asiallinen, mutta paljastaa suhtautumisensa naisiin tuolla tytöttelyllä.
Tiedoksenne, jopa miehet pystyvät tekemään töitä tytöttelemättä ketään: jos minä naisesimiehenä pystyn delegoimaan hommia kutsumatta ketään tytöiksi ja pojiksi, niin pystyy hänkin. Etunimi riittää mainiosti.
Minusta osoittaa ap:ltä sosiaalista tajua havaita että esimies osoittaa kunnioituksen puutetta. Sen sijaan ne jolle siinä ei ole mitään outoa, ovat ehkä itse niin nuoria tai vielä ammatissaan kokemattomia että se heille sopiikin. Aikuiselle naiselle se ei ole mikään kohteliaisuus.
Ja teen sen ihan tieten tahtoen ja kyllä siinä pikkaisen on joukossa sitä, että haluan kohottaa itseäni muiden yläpuolelle ja kyllä se on tietyllä tapaa alistava ele. Pojuttelen satunnaisesti kaikkia alle 55-vuotiaita. Vanhempia teitittelen kunnioittavasti.
Olen työssä miesvaltaisessa paikassa, jossa naisia helposti aliarvioidaan ja tosiaan tytötellään. Ko. käytökselläni osoitan että kanttini ja toisaalta huumorintajuni kestää ja että minulle on turha alkaa tytöttelemään.
En saa osakseni alistavaa käytöstä miehiltä toisin kuin muutamat naispuoliset kollegat.
Yli viisikymppiset saa minua tytötellä ihan rauhassa, jos joku nyt viitsii, sillä silloin ikäero on sen verran iso että ihan oikeastikin voivat pitää tyttösenä. Ikää minulla kolmekymmentä ja risat.
Hirveän turhauttavaa että toiset tekemällä tekevät pienestä asiasta ongelman.
Vierailija:
Minusta osoittaa ap:ltä sosiaalista tajua havaita että esimies osoittaa kunnioituksen puutetta. Sen sijaan ne jolle siinä ei ole mitään outoa, ovat ehkä itse niin nuoria tai vielä ammatissaan kokemattomia että se heille sopiikin. Aikuiselle naiselle se ei ole mikään kohteliaisuus.
Onko hän jollakin osa-alueella epäpätevä? Laiska? tms. Tytöttely on ongelma VAIN niille jotka keskittyvät epäolennaiseen. Ei naiseus tai tasa-arvoisuus ole siitä kiinni miten kutsutaan, vaan siitä mitä on omien korvien välissä.
Sano sinä UKKO tai " Seppo" tai Ukkeli hei,...
Kerran palaverin jälkeen istuttiin vielä kahvien kanssa ja mun puhelimeni soi. Juttelin siinä ihan normaaliin ääneen että " joo täällä mä vielä istun firman papparaisten kanssa *naureskellen*.. aha joo, no ei nää mitään niistä asioista enää tiedä..plaaplaaplaa"
Eli hoidan hommani viimeisen päälle hyvin, en niuhota tytöttelystä, mutta minä laitan aina välillä kauniisti hymyillen takaisin. Nämä kääkät eivät mua tytöttelyllä nujerra, päinvastoin, vahvistaa.
häntä papaksi, isoisäksi tai vanhukseksi. Taitaisi ottaa luonteen päälle, kun monesti ton ikäiset äijät tykkää olevansa vielä parhaassa iässä.
Vierailija:
Vähän alentevaa, mutta toisaalta ihan mukavaakin kun ei vanhana tätinä pidetä. Kaksipiippuinen juttu.Tosin töissä haluaisi jo vähän arvostusta, kun palkka, ura ym. riippuvat kuitenkin työkokemuksesta etenkin minulla (olen DI).
että tässähän se jo todetaan, että nainen on joko tyttö tai vanha täti. Ei ne minusta mitenkään mairittelevia ole kumpikaan nimitys. Tulee vähän sellainen olo, että on joko sellainen raakile, noviisi, joka ei ehkä ole vielä oikein sisäistänyt työkuvaansa tai sitten on katkera, kuiva täti, jolle nyt on turha edes puhua, kun se on niin tympääntynyt työhönsä.
Todellakin, kun kerran minä pystyn keskustelemaan miespuolisen työkaverinsa kanssa kutsumatta häntä pojaksi, mieheksi, äijäksi tai papaksi - vaan ihan etunimellä tai ilman mitään sanaa siinä kohtaa - niin miten se voi olla ylivoimaista miehelle minua kohtaan? Sulkekaa vaan silmänne tytöttelyn todelliselta viestiltä, kun ette uskalla sitä ajatella. Päällepäätteeksi kannattaa juuri noin naureskella kaikille tytöttelystä loukkaantuville, alleviivatakseen omaa huumorintajuaan ja hyvän jätkän rentoa elämänotetta! Way to go, tytöt!
Vierailija:
Todellakin, kun kerran minä pystyn keskustelemaan miespuolisen työkaverinsa kanssa kutsumatta häntä pojaksi, mieheksi, äijäksi tai papaksi - vaan ihan etunimellä tai ilman mitään sanaa siinä kohtaa - niin miten se voi olla ylivoimaista miehelle minua kohtaan? Sulkekaa vaan silmänne tytöttelyn todelliselta viestiltä, kun ette uskalla sitä ajatella. Päällepäätteeksi kannattaa juuri noin naureskella kaikille tytöttelystä loukkaantuville, alleviivatakseen omaa huumorintajuaan ja hyvän jätkän rentoa elämänotetta! Way to go, tytöt!
Olisi ihanaa jos tyttömäisyys säilyisi vielä kauan vaikka oikeasti se taitaa olla jo menneen talven lumia. Monesti kuulen kun esimieheni puhuu minusta ja parista muusta ikäisestäni käyttäen yhteisnimitystä tytöt. Toisen tiimin keski-ikä on noin 50 ja heitä hän kutsuu rouviksi.
Tietysti jos tytöttely tulee vain sättimisen yhteydessä, niin silloin voisi loukatakin.
Vierailija:
ja usein mua tytötellään työpaikallani. Mitäs tuosta, huvittavaa vaan kun monet mua nuoremmat tytöttelee mua (asiakkat), kun luulevat, että olen joku kaksvitonen neitonen. Sitten ovat vähän hämillään kun mä totean että kuules poika, mulla on tuo neljäkymmentä lähempänä kuin kolmekymmentä, mutta kiitos kuitenkin!Ei kannata ottaa nokkiinsa tuosta tytöttelystä, tuskin pomo sitä piruillessaan tekee.
eikä todellakaan ole kyse mistään tiukoista nutturoista
Seuraavalla tytöttelykerralla sanot paheksuvasti ja silmiin katsoen, että et pidä tytöttelystä ja lopetatko sen tästä lähtien.
Jos mies ei usko, alat kutsua häntä joka tytöttelyn jälkeen esim. selvä isi!
Minä sanoin näin aivan huomaamattani eräälle miehelle ja ympäristön miehet rähähtivät nauramaan tälle tytöttelijälle;-)
Jos asia kovin vaivaa niin sano siitä " tytöttelijälle" itselleen, sanot vaikka että olisi mukavampaa jos kutsuisi nimellä.