Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko yliherkkä? Koen " tytöttelyn" loukkaavana

Vierailija
21.11.2007 |

Hieman taustaa: olen 29-v kahden lapsen äiti. Korkeasti koulutettu ja töissä tällä hetkellä. Tuttavapiiriini kuuluu 58-v mies, joka on samalla alalla töissä ja töiden vuoksi olen häneen tutustunut. Hän oli joskus esimiehenikin. Hänellä on mielestäni ikävä tapa tytötellä, ja en tykkää siitä yhtään. Hän ei yleensä tee niin, mutta joskus rempseästi jostain puhuessaan saattaa sanoa: " Luepas tyttö tuosta!" tai " Kirjoitapas tyttö tämä ja tämä" . Ehkä olen yliherkkä, mutta minusta se kuulostaa loukkaavalta ja alentavalta. Ehkä hän ei sitä niin tarkoita, koska kuitenkin muuten käyttäytyy ihan korrektisti.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ongelma ei ole oman pään sisällä.

Minua ihmetyttää, miten jotkut naiset voivat olla niin sokeita, että väittävät silmäöt kirkkaina, että tytöttelyyn liittyvä alentuva sävy on vain jonkun heikkoitsetuntoisen " tyttösen" omaa keksintöä. Jos teillä on vain ja ainoastaan kokemuksia tytöttelystä neutraalina tapana sanoa jotain, mitä se toki voi myös joillan työpaikolla olla, niin se ei tarkoita, että sitä ei alentavassa mielessä työyhteisöissä esiintyisi.

Ja silloin kun esiintyy, niin pitäisi keksiä keinojka päästä siitä eroon.

Ettekö te lue lehtiä/katso telkkaria/palkkatilastoja/kertomuksia naisten ja miesten urakehityksistä. Minusta kaikista noista tihkuu samoja ilmiöitä, joita nimitellään yleisesti työttelyksi/tädittelyksi.

Vierailija
42/54 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minua ihmetyttää, miten jotkut naiset voivat olla niin sokeita, että väittävät silmäöt kirkkaina, että tytöttelyyn liittyvä alentuva sävy on vain jonkun heikkoitsetuntoisen " tyttösen" omaa keksintöä. Jos teillä on vain ja ainoastaan kokemuksia tytöttelystä neutraalina tapana sanoa jotain, mitä se toki voi myös joillan työpaikolla olla, niin se ei tarkoita, että sitä ei alentavassa mielessä työyhteisöissä esiintyisi.

En tiedä mistä johtuu, mutta mua ei ole koskaan tytötelty. En ole antanut aihetta siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en salli sitä ja se on loppunut kun olen puuttunut asiaan

Vierailija
44/54 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksesi vaan, olen Nainen, enkä mikään tytöntyllerö. Ja siinä juuri näkyy hyvä itsetuntoni, en ota paskaa vastaan keneltäkään mieheltä. Säälittäviä olette naiset, jotka ette sen vertaa kunnioita sukupuoltanne, että tiedostaisitte nämä asiat. On helppo haukkua tiukkapipoiseksi ja huumorintajuttomaksi. Olette jokaisen sovinistin unelmaliittolaisia. Nainen on naiselle susi, todellakin. Hyväksi jätkäksi en ala, pidän kiinni oikeudestani olla nainen. Miksi miehet eivät pyri kilvan hyviksi akoiksi? Miksi miehet saavat olla mitä ovat (pojat on poikia) kehdosta hautaan. Nämä asiat kääntyvät aina naisia vastaan.

Ja vielä, enpä ole kuullut yhtäkään julkista keskustelua, jossa kyrpää käytettäisiin kuin olla -verbiä, kuten naisten sukuelinten haukkumanimen suhteen tehdään.

Tsemppiä sulle ap, vihjaisin kyllä sinuna asiasta tuolle miehelle.

T. 31

Vierailija
45/54 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihmeellistä ettei ihminen tajua olevansa Nainen ilman että mies sitä joka käänteessä korostaa ja tuo ilmi -siksihän tytöttely pitää kieltää.

Äkkiäkös kirosanoissakin tavat muuttuvat -aloita sinä vaikka uusi trendi sillä alalla.

32

Tämä huumorintaju tulee aina esiin uudestaan ja uudestaan. Juuri tuollaiset " harmittomat" asiat, joita huumorin siivellä levitetään, ovat kaikkein haitallisimpia.

Tuota miehen korostamista en käsitä ollenkaan. Miesten ei tarvitse korostaa naiseuttani (mitä se käytännössä edes on?), mutta he eivät myöskään saa väheksyä tai alistaa minua.

Teen elämästäni vaikeaa. Jaa. Onhan se aina helpompi alistua ja " ottaa kaikki vastaan huumorilla" , kuin asettaa rajoja. Niinhän naispapeiltakin on pitkään edellytetty väistämistä, jos miespappi ei voi hänen kanssaan työskennellä omien vakaumustensa vuoksi. Ninen ymmärtää, taipuu, on hiljaa ja hymyilee vaan, tuli naamalle sitten mitä vaan.

Minulla on paljonkin huumorintajua, en ole mikään tiukkapipoinen bitch. Minusta on tärkeää, että juuri nämä pienet asiat tiedostetaan, sillä niistä se suuri virta muodostuu. Jos työpaikalla jatkuvasti tytötellään, se rooli voi miesten päässä jäädä päälle, ja seuraavaksi edellytetään että kiikutat miehille kahvia ja sitten ei olekaan niin tärkeää saako juuri se tyttö sen ylennyksen. Mieluummin ainakin itse asetan omat rajat sille miten annan muiden kohdella itseäni. Uskon että se on ainoa tapa kuitenkin saavuttaa kunnioitusta ja arvostusta muiden silmissä. Senkin uhalla että leimautuu tiukkapipoiseksi ja huumorintajuttomaksi. Tuo huumori on vähättelyn keino ja ilmentymä. Tilannetajua täytyy olla, mutta kaikkea ei saa niellä huumorinkaan nimissä. Huumori on viattomalta näyttävä peitetarina, susi lampaiden vaatteissa. Kaikki ei ole yhdentekevää, vaikka sovinistit niin toivoisivatkin.

Niin, ja kiroilemaan en ala.

T. 31

Vierailija
46/54 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitan että meillä yksi tytöttelijä on kommentoinut näin. Minusta se on samaa juttua, miehet on nimiä ja naiset tyttöjä, miehet jämäköitä ja naiset huumorintajuttomia tiukkapipoja.

En aio hyväksyä loukkauksia, ja pidämme erään toisen " nartun" kanssa myös nuorempiemme puolta.

Vierailija
47/54 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja usein mua tytötellään työpaikallani. Mitäs tuosta, huvittavaa vaan kun monet mua nuoremmat tytöttelee mua (asiakkat), kun luulevat, että olen joku kaksvitonen neitonen. Sitten ovat vähän hämillään kun mä totean että kuules poika, mulla on tuo neljäkymmentä lähempänä kuin kolmekymmentä, mutta kiitos kuitenkin!

Ei kannata ottaa nokkiinsa tuosta tytöttelystä, tuskin pomo sitä piruillessaan tekee.

Vierailija
48/54 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35-vuotias nainen ja minua on kutsuttu työpaikalla seuraavilla " kutsumanimillä" :

Mummo ( minulla ei ole lapsenlapsia)

Tyttö

Kottarainen

Kulta

Rouva/Neiti

jne...

Tuota kultaa ihmettelen eniten!? Mitä ihmettä miehen mielessä liikkuu, kun käyttää tuollaista nimitystä työkaveristaan? Keskustelin asiasta oman miehen kanssa ja hän ihmetteli moista kielenkäyttöä. Itse koen sen jotenkin minua alentavaksi. Ei nuo muutkaan vaihtoehdot ole mitenkään hohdokkaita, mutta otetaan nuo kaikki huumorilla ;)

Vierailija
49/54 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä ettei ihminen tajua olevansa Nainen ilman että mies sitä joka käänteessä korostaa ja tuo ilmi -siksihän tytöttely pitää kieltää.

Äkkiäkös kirosanoissakin tavat muuttuvat -aloita sinä vaikka uusi trendi sillä alalla.

32

Vierailija:

Tiedoksesi vaan, olen Nainen, enkä mikään tytöntyllerö. Ja siinä juuri näkyy hyvä itsetuntoni, en ota paskaa vastaan keneltäkään mieheltä. Säälittäviä olette naiset, jotka ette sen vertaa kunnioita sukupuoltanne, että tiedostaisitte nämä asiat. On helppo haukkua tiukkapipoiseksi ja huumorintajuttomaksi. Olette jokaisen sovinistin unelmaliittolaisia. Nainen on naiselle susi, todellakin. Hyväksi jätkäksi en ala, pidän kiinni oikeudestani olla nainen. Miksi miehet eivät pyri kilvan hyviksi akoiksi? Miksi miehet saavat olla mitä ovat (pojat on poikia) kehdosta hautaan. Nämä asiat kääntyvät aina naisia vastaan.

Ja vielä, enpä ole kuullut yhtäkään julkista keskustelua, jossa kyrpää käytettäisiin kuin olla -verbiä, kuten naisten sukuelinten haukkumanimen suhteen tehdään.

Tsemppiä sulle ap, vihjaisin kyllä sinuna asiasta tuolle miehelle.

T. 31

Vierailija
50/54 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen tylsää se on silloin, kun se tulee asiakkaan taholta. Paha mennä oikein mitään sanomaan, vaikka kuinka jurppii.

Olen huomannut, että aika usein +50 miehet tytöttelevät myös silloin, kun eivät (ainakaan tiedostetusti) halua alistaa. Kysessä on tällöin kai puhtaasti huono tapa, josta jokaisen miehen pitäisi pyrkiä eroon. Tytöttelyä käytetään toki myös täysin tarkoituksella alentamaan ja halventamaan naista.

Vaan vahinko tai ei, niin minusta se on aina yhtä tuomittavaa. Jopa vitsinä se osoittaa vähintäänkin huonoa makua ja köyhää huumorintajua. Vähän kuin rasistinen vitsi, joka ei kyllä naurata missään olosuhteissa, vaikka vitsi sinänsä olisi kuinka hauska tahansa. Huumori, etenkin tilannehuumori, onkin älykkäiden laji. Tytöttelijöillä ei yksinkertaisesti osamäärä riitä laadukkaampaan huumoriin.

Tytöttelijöille voisi vastata vaikkapa niin, että " heti kun iskä alkaa maksaa mulle viikkorahaa, on tytöttelykin ok" .

Vierailija
51/54 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

woman is the nigger of the world

Vierailija
52/54 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

TODELLISET ongelmat johtuvat juuri niistä asenteista, olettamuksista ja ennakkoluuloista joita me kaikki (myös me naiset) kannamme mukanamme. Naisen historia " tasa-arvoisena" miehen kanssa on historian mittakaavassa todella lyhyt, eivätkä syvään juurtuneet asenteet muutu hetkessä. Tarvitaan todennäköisesti useita sukupolvia.

Niin kauan, kun asenteet eivät muutu, eivät ongelmatkaan poistu. Tytöttelyt ja muut naista halventavat ilmaisut ja käytännöt ovat näiden asenteiden ILMENTYMIÄ. Eiköhän olisi hyvä aloittaa myös asenteiden muokkaus SAMALLA kun keskitymme niihin todellisiin ongelmiin.

Vierailija
53/54 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

TODELLISET ongelmat johtuvat juuri niistä asenteista, olettamuksista ja ennakkoluuloista joita me kaikki (myös me naiset) kannamme mukanamme. Naisen historia " tasa-arvoisena" miehen kanssa on historian mittakaavassa todella lyhyt, eivätkä syvään juurtuneet asenteet muutu hetkessä. Tarvitaan todennäköisesti useita sukupolvia.

Niin kauan, kun asenteet eivät muutu, eivät ongelmatkaan poistu. Tytöttelyt ja muut naista halventavat ilmaisut ja käytännöt ovat näiden asenteiden ILMENTYMIÄ. Eiköhän olisi hyvä aloittaa myös asenteiden muokkaus SAMALLA kun keskitymme niihin todellisiin ongelmiin.

Vierailija
54/54 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta minulle ei tuota ongelmia huomauttaa tytöttelystä ja SAMAAN AIKAAN pitää huolta siitä, että saan esim. työstäni saman korvauksen kuin vastaavaa työtä tekevät miehetkin.

Sana tai kaksi tytöttelijälle ei siis ole mitenkään pois siitä työstä, jota teen todellisten ongelmien poistamiseksi. En ole koskaan varsinaisesti " jäänyt nysväämään" yhden tytöttelijän kohdalle pidemmäksi aikaa.

Tätähän voisi kai ajatella vähän kuin lasten kasvatuksena. Jokainen vastuullinen aikuinen kai huomauttaa lapselle, milloin käytös ei ole sopivaa. Jokainen vastuullinen nainen voisi tehdä saman myös miehelle, jos tämä käyttäytyy huonosti ja mauttomasti. Saman huomautuksen voi antaa myös rasisteille. Näin vähitellen rasistinen käytös tai naisen alistaminen vähenee, koska jutuille naurajia tai niitä hiljaisia hymähtelijöitä ei enää löydykään.

Ja tasa-arvon nimissä: myös miehet voivat täysin vapaasti huomauttaa naisia alentavasta käytöksestä milloin sellaista kokevat. SItäkin varmasti on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme