Onko teidän mielestä tärkeää, että lapsi saa raittiin joulun?
Että perheessä ei joulunaikana juoda alkoholia.
Aiotteko viettää raittiin joulun? Jos ette, niin missä menee juomisen raja?
Kommentit (48)
on tärkeää, ettei juoda humalaan ja aleta örveltää. viiniä ruoan kanssa on ihan ok.
me emme tosin alkoholia käytäkään.
Tiedän kuitenkin perheitä joissa alkoholi on kuvioissa jouluna, eikä vain pelkästään ruokajuomana.
Paikalla on useita aikuisia ja kyllä, juomme viiniä ruoalla ja varmaan jälkeenkin drinkkejä. Kellään ei kuitenkaan mene överiksi. Hätätilassa pääsemme taksilla liikkeelle.
Itse otan kännin ehkä kerran vuodessa, joten ei ole ongelma lasillinen viiniä.
Mä saatan ottaa saunasiiderin tai pari joskus. Jouluna luultavasti nautiskelen vähän glögiä tai punaviiniä tai molempia. Mies ei meillä juo lainkaan.
10:
perinteisesti vedetään hirveät kännit ja sammutaan kuusen alle
Vesitti joulun tunnelman, kun piti sen yhden mäntin takia tehä näin ja noin ja niin. Ei mitenkään kiva. Toinen humalainen vain myötäili.
Ja minä olin sentään aikuinen jo tuolloin. Mutten uskaltanu itsekään sanoa vastaan.
kimaltelevan kauniiseen hankeen jää vaimon ja lasten paljaiden jalkojen sievät jäljet, kun isi saa taas lahjaksi kirveen.
Muuten kyllä joisin pari lasia viiniä ruuan kanssa. Kumma miten monella on sellainen käsitys, että joko ollaan hirveässä kännissä tai sitten ei oteta lainkaan. Tai ei se oikeastaan mitenkään kumma ole, jos on alkoholisti, niin ei pysty juomaan hillitysti. Se on joko olan takaa tai ei ollenkaan. Mutta sitten on meitä normaaleja ihmisiä, joiden ei tarvitse kipata sitä viinaa kaksin käsin, vaan oikeasti pari lasillista riittää eikä enempää tee mieli.
emme humallu. Ei ole hienoa jos vanhemmat örveltää kännissä koko joulun. Humalan juomme silloin tällöin muulloin eikä silloin ole lapset paikalla. Joulu on perheen juhla ei kännäämisen!
Joulupöydässä on varmaan 2-3 pulloa punaviiniä ja ne juodaan illan mittaan 7 aikuisen voimin. Kolmannesta pullosta jää vielä yleensä osa juomatta. Lisäksi menee muutama keskiolutpullo. Siis alle 5 koko porukalta.
Itse juon ehkä kaksi lasia viiniä klo 17-22 välisenä aikana.
Juomme ruuan kanssa viiniä tai olutta ja snapsit. Humalassa ei olla, kun syöminenkin kestää kauan eikä lasit ole mitään ämpäreitä :)
On tärkeää, että paikalla on aina vähintään yksi täysin selvä aikuinen ja että muutkaan eivät ole näkyvästi ja kuuluvasti humaltuneet.
Meillä ei enää ole pikkulapsia ja pidämme tärkeänä, että nuoret näkevät kotona normaalia alkoholinkäyttöä ts. että joulun aikaan tapoihin kuuluu lämmin glögi ja myös ruoan aikana voi olla viiniä. Mieheni ei kuitenkaan juo ollenkaan.
lähipiirissäni 2 joulua, jossa on juotu kunnolla. Itse olin selvä. Sen jälkeen olen ollut erillään joulut kyseisistä ihmisistä. Ja lähipiiriin kuuluu sisarukset ja vanhemmat, joilla osalla alkoholi kuuluu kaikkeen juhlaan ja paljon!
Kuitenkin joulupöydässämme on tarjolla viiniä ja/tai olutta ja aikuisille on illemmalla punaviiniglögiä. Mielestäni raittius ei ole ole se pointi, vaan kohtuukäyttö.
Miellämme joulun ennenkaikkea lasten juhlaksi, tietysti aika pitkälle lasten ehdoilla mennään...eli alkoholi ei kuulu meillä joulun viettoon ollenkaan, ei myöskään lastenmme mummoloissa.
Joulun tunnelman luo kynttilöiden, koristelujen jne lisäksi se lasten riemu ja jännitys, siinä ei voi aikuinenkaan olla tulematta joulumielelle :)
Humalassa en muista nähneeni ketään paitsi joskus appiukon ja sekin sitten lasten jo mentyä nukkumaan. Mitä nyt sitten raittiiksi määritellään.
Ja ruoan alle glögit tai illalla saunakaljat. Ei jeesustella ja olla muka absolutisteja, mutta missään nimessä ei myöskään oteta liikaa. Lapset näkevät ihan terveen tavan käyttää alkoholia, eivätkä luule että se on jokin smörrimöykky, jota sitten salaa on kokeiltava! Tapansa kullakin, kuitenkin lapset ovat tärkeimmät jouluna.
kohtuus!