Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko teillä on kestänyt SSRI-lääkkeiden lopetusoireet??

Vierailija
24.09.2013 |

Lopetin viikonloppuna lääkkeen (olin aiemmin jo pienentänyt annosta) ja oireet ovat todella epämiellyttäviä. :( On huimausta, huteraa oloa, sähköiskumaisia "rapsahduksia" päässä, epätodellista oloa, kasvojen ja kielen kihelmöintiä, päänsärkyä, pahoinvointia, ripulia...

Pahinta on huimaus, kun koko ajan saa pelätä tasapainonsa puolesta. Olen lukenut netistä, että joillakin oireet ovat kestäneet viikko- tai kuukausitolkulla.

Miten teillä?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin noin kuukausi sitten Sertralin orion 50-100mg/pv. Aloitin v.2011 venlafaxin, ei sopinut ja siirryttiin sertralin. Vaikea masennus/ahdistus, ja terapian myötä todettu tunne-elämän epävakaus ja adhd. Lopetin lääkkeet koska olin ylilääkitty. Zombi. Seksuaalisuuteni katosi, alapää vielä kuukauden lopettamisen jälkeen tunnoton. Pienensin hiljain annosta, kunnes lopetin 25mg jälkeen. 1,5 vuotta jatkuneet kivuliaat ja kiusalliset vatsavaivatkin alkavat helpottaa. Tunnekuohut on vielä pahoja, sähköiskut lamauttaa, tyhjyyden tunnetta, kutinaa, pistelyä, raivareita...eli perusminä ennen lääkkeitä. Mulle sanottiin psykalla että tuskin pärjään koskaan ilman. Kaikista oireista huolimatta olen positiivinen. Saan kauheita raivareita mutta ahkeran mindfulness-taustan/terapian jälkeen nekin tuntuu vaan haasteilta mitkä mun on voitettava. Mä pystyn tähän. Mä en suostu enää olemaan kaikkien vihaaja ja vihattu. En haluu olla ilkee muille vaan siks et mun tunne-elämä on kuin 13 vuotiaalla vaikka oonkin 25v. Jatkuvat ja epämukavat vatsatutkimukset lopetin, koska lääkärit eivät kyseenalaistaneet kertaakaan oireiden johtuvan tästä SSRI-lääkkeestä jota olen syönyt vuosia, vaan tekivät epämukavia kokeita ja suhtautuivat kuin hulluun. Vierotusoireita saa helpotettua kannabiksella, jos on käyttökokemusta siitä. Vuosien lääkepöhnän jälkeen oon taas elossa. Ajatus liikkuu, touhuan, siivoan. Tietoisuus-harjoitukset on erittäin suotavia. Terveellinen ruoka ja säännöllinen syöminen vähentää v-oireita, samoin jooga. Olen hyväksynyt sen asian, että on mahdollisuus että masennun lähikuukausina, vielä ei tosin tunnu siltä. 

Vierailija
2/81 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä lopetusoireet taas joku kaunisteltu lääkäritermi. Pitäisi puhua vieroitusoireista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 18:27"]Jos kyseessä on venlafaxin, oireita voi tulla vaikka lopetuksen tekisi kuinka pienillä annosvähennyksillä. Kaikki eivät pääse huimauksesta ja sähköiskuista eroon koskaan.
[/quote]

Mä käytin kans venlafaxinia, lopetin hyvin hitaasti ja oireet kesti monta kuukautta!!
Loppui vasta kun aloitin uuden lääkkeen! Joka ei kyllä ole ssri lääke.
Noita oireita tuli myös venlafaxinin käytön aikana, siksi lopetin.

Vierailija
4/81 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko nämä lopetusoireet taas joku kaunisteltu lääkäritermi. Pitäisi puhua vieroitusoireista"...

Kyseessä on näiden p**sk-lääkkeiden LOPETUSOIREET. Vieroitusoireet ovat asia ihan toinen, liittyen esimerkiksi niin kutsuttuihin "bentsoihin", rauhoittavat aiheuttavat siis VIEROITUSoireita. !

Vierailija
5/81 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varsinaiset lopetusoireet tulivat varmaan itse lopetuksen aikana ja vain vähän sen jälkeen, koska lopetin sen todella hitaasti ja oireita kuunnellen. Loppuviikot meni niin, että hiljalleen harventaen joka toinen/kolmas päivä otin ensin 5mg, sitten tyyliin joka kolmannen kerran otinkin 2,5mg, sitten siitä taas joka toinen kerta 2,5mg ja joka toinen 5mg, sitten pelkästään 2,5mg, sitten siitä harventaen kunnes oltiin jo n. 4 päivän syklissä - ja siitä kokonaan lopettaessa ne varsinaiset aivosähköiskut yms. olivatkin tosi lievät ja kestivät vain vähän aikaa.

Mielialavaikutuksia oli ehkä parin kuukauden sisällä vähän lisääntyneenä ahdistuksena. Nyt puoli vuotta lopetuksesta ja hyvin menee.

Vierailija
6/81 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 23:26"]

Mä lopetin joskus pari vuotta sitten SSRI-lääkityksen, jota olin syönyt 3 vuotta. Loppettamisepisodi kesti noin puoli vuotta. Se oli ihan hirveää. Pahin oire oli ne sähköiskut ja rapsahdukset päässä. Tein sen lopulta niin, että pienensin annosta aina viikon parin välein. Ne oli kapselimuotoisia lääkkeitä, joissa oli sisällä lääkeainetta pieninä muruina. Poistin aina viikottain kapselin sisältä sisällön määrä. Kapseli sitten vaan kiinni. Tätä vähentämistä kului sen puoli vuotta. Sitten sisällä oli vain yksi murunen lääkettä ja aina kun sain sähköiskuja otin sen yhden murun. Ja jotenkin siitä pääsi eroon lopulta.

EI ENÄÄ IKINÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[/quote]

Päivärahat pois hulluilta jotka ei syö lääkkeitään!
[/quote]haista sinä vittu!!

Vierailija
7/81 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi viikkoa sitten helpotti

Vierailija
8/81 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai lopettanut kuin seinään? SSRI-lääkkeet on lopetettava toooodella hitaasti ja kärsivällisesti, veistämällä ensin muru kerrallaan tablettia pienemmäksi ennenkuin voit edes puolittaa. Lopetus tehdään viikkojen ja kenties kuukausien kuluessa. jos sulla on nyt voimakkaat lopetusoireet, palauta lääkitys hetkeksi ennalleen ja aloita LÄÄKÄRIN OHJEEN MUKAAN se lopetus uudelleen. Muuten oireet kestävät kauan. Mulla kesti varmaan 2 kk ennenkuin hävisivät kokonaan, kun lopettelin omin päin vaikka kuvittelin tekeväni sen aika hitaasti. Aloitin 5 mg uudestaan ja sitten lopetus siitä oli melko helppoa. 

Vierailija
9/81 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3: Missä kohtaa mielestäsi kirjoitin lopettaneeni kuin seinään tai omin päin?

ap

Vierailija
10/81 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nopeasti sitten lopetit? Jos on pahat lopetusoireet, lopetit liian nopeasti. Siitähän ne johtuvat, pitoisuuden liian nopeasta muutoksesta.  Joten jos haluat lievittää oireita, nosta pitoisuutta hieman takaisin.

Vierailija
11/81 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti noin kuukauden, lopetin kerrasta. Olihan se aika shokki elimistölle.

Vierailija
12/81 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin pikku hiljaa 1 kk:n aikana, psykiatrin ohjeen mukaan. ap

Vierailija
13/81 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on venlafaxin, oireita voi tulla vaikka lopetuksen tekisi kuinka pienillä annosvähennyksillä. Kaikki eivät pääse huimauksesta ja sähköiskuista eroon koskaan.

Vierailija
14/81 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lääkkeen lopetuksesta nyt 7-8kk ja edelleen on huimausta, välillä kunnolla kaatavaa ja pyörittävää kohtauksittaista huimaamista. Välillä mietin että pitäiskö tutkituttaa pää kun jatkuu näin, mutta toisaalta on alkanut heti siitä kun lääkkeen lopetin. Ja olen myös kuullut että vieroitusoireet voi kestää, söinhän lääkettä 8 vuotta :/

Vierailija
15/81 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut ehkä noin 3 kertaa pienentämällä annosta kahden kuukauden ajan. Ilman lääkkeitä olen ollut jokaisella kerralla ehkä noin pari viikkoa maximissaan. Sähköiskut ja huippaus ovat epämiellyttäviä kyllä, mutta se vitutus oli jotain ihan järkyttävää. Vihasin kaikkea. Oli pakko alottaa uudelleen. Tai siis halusin alottaa uudelleen, kukaan ei tietenkään pakottanut. Nyt syön Optiparia 10 mg aamuisin (eli puolitan 20 mg tabeltin). Yritän pitää annoksen mahdollisimman alhaisena. Mitä lääkkeitä AP on syönyt? Minkälaisella annoksella? Ja miten pitkään?

Vierailija
16/81 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut mitään lopetusoireita.

Vierailija
17/81 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oireet kestivät kuukauden verran. Lopetin todella hitaasti, mutta se ei auttanut.

Vierailija
18/81 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin vähentämällä sepramia kk ajan 20 mg:sta, koska olen 6vkolla raskaana,enkä halua sen takia syödä SSRI-lääkkeitä. Menin niiden ohjeiden mukaan, mitä lääkäri antoi edellisellä kerralla,kun yritin lopettaa. Olen syönyt citarlopramia 6 v, korkeintaan 30mg. Asun tällä hetkellä ulkomailla maassa,jossa masennulääkkeasioista ei paljon puhuta eikä kyllä tapaamani lääkäritkään herätä luottamusta siinä suhteessa. Lähes 3vkoa ilman lääkkeitä on ollut yhtä kiukkua, vihan tunnetta,itkua ja päässä heittoa. Työkaverit on ihmeissään, kun mm.itken kesken joulujuhlan ja lähen kotiin (jep,tänään juuri). Nyt päätin ensimmäistä kertaa kirjottaa oloistani keskustelufoorumille - sekä jäädä sairauslomalle ja ylityövapaille, josko tilanne rauhoittuisi. Töitäkin kun on ollut viikonlopuille asti viimeaikoina. Eihän tässä toki tiedä, mitä nuo tunteenpurkaukset on, johtuuko alkuraskaudesta, lääkkeiden lopettamisesta vai molemmista. Sietämätön tilanne ainakin on. Voi olla, että selvitäkseen täällä työsopparin loppuun, täytyy lääkitys alottaa uudelleen. Suomessa vakiopsykiatrini takuulla suosittelisi sitä, sillä on sanonut ennenkin,että lääkitystä ei tarvi lopettaa raskaanakaan. Mutta täälläpä olen tutkinut asiaa niin paljon netistä, että en millään haluaisi sitä jatkaa..

Vierailija
19/81 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa kesti, vaikka vähensin kuukauden ajan ja söin lopulta neljännespillerin joka toinen päivä. 

Vierailija
20/81 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kerralla, lääkärin ohjeen mukaisesti. Vierotusoireet kesti 22 tuntia. Kerralla ohi onneks! Oli ihan hirvee olo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi