Kannataisko ruveta perhepäivähoitajaksi, kun tilanne on tämä:
Olen aineenopettaja ja alle kouluikäisen lapsen äiti. Lapsi käy päiväkodissa.
Tykkään työstäni, mutta toisaalta olen usein aika väsynyt siihen, että iltaisin ja viikonloppuisinkin työt ovat mukana ja mielessä. Oppilaiden kokeita ja vihkoja on korjattavana pinkkoja, tuntisuunnitelmia täytyy tehdä (ja haluankin tehdä, jotta työ sujuisi mahdollisimman hyvin). Työtahti on aika tiivis, tuntuu ettei saa koskaan kunnolla vedettyä henkeä, kun aina on jotain uutta projektia ja kurssia ja muuta tulossa.
Työmatka on melko pitkä, melkein tunnin suuntaansa.
Pidän kasvatustyöstä. Olen alkanut haaveilla siitä, että saisin toteuttaa itseäni vähän leppoisammassa ja pienemmässä ympyrässä kuin nykyinen koulumaailma. Olen miettinyt perhepäivähoitajaksi ryhtymistä. En loppuiäkseni, vaan muutamaksi vuodeksi ainakin ensi alkuun. Palkka putoaisi, mutta saisinko vastapainoksi kiirettömämmän elämän?
Saisin olla kotona, tehdä työpäivän lähiympäristössä. Saisin ulkoilla työpäivän aikana. Saisin laittaa ruokaa työpäivän aikana (pidän ruoanlaitosta). Saisin toteuttaa myös haluani ja taipumustani, joka liittyy lasten kasvatukseen.
Onko idea ihan utopistinen vai kuulostaako järkevältä?
Onko joku tällaisen toteuttanutkin ja miltä on tuntunut?
Kommentit (25)
Kyllä perhepäivähoitajaksi kannattaa ryhtyä, jos itsestä tuntuu siltä, että työ sinulle sopisi. Tosin pahimmassa tapauksessa sama kiire ja riittämättömyyden tunne jatkuu perhepäivähoitajanakin, jos lapsia on paljon (monissa kunnissa hoitajilla on liikaa lapsia, tai voi olla että sinulle laitetaan pelkkiä puolipäiväisiä jolloin et ehdi hoitaa ketään oikein kunnolla), ja työt jatkuvat myös iltaan ja viikonloppuihin (esim. työpäivä klo 7-22, tai 6-11 ja 15-19).
Mutta jos saat muutaman kokopäiväisen hoidettavan siedettävillä hoitoajoilla, niin todennäköisesti tykkäät työstäsi aivan valtavasti.
Tietääkö kukaan, onko perhepäivähoitajalla mahdollisuus valita työpäivän pituutta? Esimerkiksi niin, että työpäivä alkaisi 7.30-8:n aikaan ja loppuisi viimeistään klo 16.30-17.
Asumme alueella, jossa on pulaa perhepäivähoitajista ja paljon lapsia. Onko siis mitään mahdollisuutta vaikuttaa siihen, että saisi hieman " lyhyemmän" työpäivän? Aamuseitsemästä iltaviiteen tai kuuteen tuntuu vähän turhan pitkältä, kun on vielä omakin lapsi, jolla haluaisi antaa aikaa.
ap
olen joskus tutkinut. Isoiltahan ne eivät vaikuta, mutta toimeen kai tulee?
Millaisia palkkoja teillä on, jotka olette nyt perhepäivähoitajina? Ja kuinka monta lasta on hoidossa?
Itse haluaisin ehdottomasti muutaman vakituisen lapsen, joihin saisin tutustua kunnolla. Pidän lapsista paljon, ja olen hoitanut muidenkin lapsia kuin omiani. Uskon siis, että lasten kanssa tulisin hyvin toimeen, mutta asiat jotka askarruttavat ovat työaika ja toisaalta palkkaus. Millainen se palkka sitten lopulta onkaan?
ap
Niin, tätä en ole muistanutkaan ottaa huomioon. Täytyy ottaa selvää näistä eri vaihtoehdoista tarkemmin. Ilmeisesti sitten kunnallinen pph ei voi vaikuttaa työaikoihinsa, eikä muuhunkaan?
ap
Osa ohjaajista tekee päättömiä ratkaisuja, osa taas ottaa huomioon sekä lakipykälät että hoitajan, että myös lapset. Oman alueesi perhepäivähoitajat varmasti osaavat parhaiten vastata siihen, minkälaisia käytäntöjä teidän ohjaajallanne on.
Palkkaa saa täydellä ryhmällä ja täydellä työajalla noin 1450 ¿+ kulukorvaukset. Minä saan kuuden lapsen (yksi oma) hoitamisesta 1120 ¿ - eli palkka ei määräydy lapsi- vaan paikkamäärän mukaan.
Yksityiseksi hoitajaksi ryhtyminen kannattaa etenkin, jos ohjaajan kanssa ei tunnu yhteistyö sujuvan.
perhepäivähoitaja tienasi ihan kivasti, kun sillä oli vuorotyöläisten lapsia. eli lapset nukkuivat tämän naisen luona. sellainen sopisi mullekkin...
Samanlainen työpaikka se on kuin muutkin, eli ei " sinne" tosta noin vaan mennä töihin.
Katso hoitomaksuasioita jne. yksityisten perhepäivähoitajien sivuilta.
Pääpiirteittän: Hoitolapsi 500e / kk ja palkasta maksat erilaisia maksuja n. 25 % ja siihen oma veroprosenttisi päälle. Eli reilu puolet jää käteen.
sekin, miten pitkiä työpäivät ovat?
Lyhyemmät työpäivät - pienempi palkka, eikö vain?
Mutta eikös kuusi lasta ole liian iso ryhmä? Muistelen, että saisi olla vain 4 lasta, vai oliko se 5?
ap
Vierailija:
sekin, miten pitkiä työpäivät ovat?
Lyhyemmät työpäivät - pienempi palkka, eikö vain?
Mutta eikös kuusi lasta ole liian iso ryhmä? Muistelen, että saisi olla vain 4 lasta, vai oliko se 5?ap
Kirjoilla voi olla vaikka viisitoista lasta, mutta paikalla saa olla 4 alle eskari-ikäistä ja yksi puolipäiväinen eskarilainen. Lakia vain ei valitettavasti noudateta joka paikassa.
kuntamme tarvitsee perhepäivähoitajia. Jatkuvasti haetaan uusia ihmisiä. Toki tiedän senkin, että pph:n työhön ei tuosta vain mennä, ei tietenkään, mutta olettaisin, että minulla koulutetulla opettajalla olisi edellytykset työssä toimimiseen, olenhan kasvatusalan ammattilainen ja motivoitunut työn tekemiseen.
Kiitos vinkeistä ja laskelmista. Ne auttavat hahmottamaan, millainen palkkaus olisi. En ole vielä tänä vuonna hakeutumassa, aikaisintaan ensi syksynä, mutta kaikki täytyy tietysti puntaroida ja miettiä valmiiksi, jotta voi sitten tehdä oikean ratkaisun.
ap
jos oma lapsi on sairas, niin menettää koko päivän palkan. Selvä epäkohta! Ja taitaa niitä epäkohtia olla monia muitakin pph:n työssä, mutta kummasti se vain minua on kiinnostanut ja kiehtonut. En ole vain aikaisemmin kunnolla uskaltanut ajatella asiaa juuri tuon kehnon palkkauksen ja työaikojen takia, mutta ehkä elämänlaatu vetää kuitenkin sen pidemmän korren kuin mikään raha.
ap
kasata sinulle hyvän porukan. Eli useampia kokopäiväisiä, ja muutenkin ryhmän josta saat täyttä palkkaa. Jos aloittaa kesken kauden ja vähän pikaisesti, saa kaikki " jämälapset" , ja palkka voi olla monia kuukausia minimipalkka 517 ¿, eikä sillä juurikaan asuntolainaa maksa.
Vierailija:
jos oma lapsi on sairas, niin menettää koko päivän palkan. Selvä epäkohta!
Jos minulla on oma lapsi esimerkiksi vähän kuumeinen, ilmoitan vanhemmille että lapseni on sairas, hoitoon saa tulla, mutta olemme sisällä koko päivän. Vanhemmat saavat itse päättää, tuovatko " sairastuvalle" vai vievätkö muualle. Useimmiten lapset tulevat sairaudesta huolimatta, ja nuo lepäilypäivät ovat monesti oikein hauskoja sisäleikkipäiviä.
Kuulostaa hyviltä nuo teidän kommenttinne.
Voi kun saisinkin nyt niin paljon varmuutta ja rohkeutta asiaan, että uskaltaisin jo keväällä ilmoittautua halukkaaksi, jos syksyksi tarvitaan perhepäivähoitajia. Vielä vähän arkailuttaa nuo paljon puhutut palkkaukseen ja työaikoihin liittyvät jutut, mutta muutoin tiedän kyllä että pitäisi työstä ihan varmasti. Olin 3 vuotta kotiäitinä ja nautin siitä ajasta paljon. Kotielämä lapsen (lasten) kanssa ei ahdista minua, vaan päinvastoin tuntuu mukavalta ja leppoisalta.
ap
myös kunnallisella puolella voi jonkin verran vaikuttaa työaikaan. Itselläni ei ole koskaan ollut iltaisin lapsia vaan työpäivä loppuu klo 17. Meillä vuorolapset sijoitetaan vuoropäiväkotiin. Enkä itsekään haluaisi iltaa enää hoitaa vieraita lapsia, kun on nuo omatkin hoidettavana.
ja jos oma lapsi on sairas niin siinä menettää palkan. Mutta aika harvoin onneksi omani ovat olleet niin sairaita, että en voi ottaa hoitolapsia. Kuumeinen lapsi on asia erikseen. Ja mieskin voi ottaa sairaslomaa ja hoitaa omaa lastansa kotona :)
Työ on vaihtelevaa, kunto kasvaa, ja happimyrkytyksen saat varmasti :) Me ulkoillaan noin 3-4 tuntia päivässä ja siitä vanhemmat myös tykkäävät, koska työpäivän päätteeksi ei tarvitse enää lapsia ulkoiluttaa.
Onnea uudelle urallesi, jos siihen päädyt ja ainahan voit palata takaisin vanhaan työhösi, jos tuntuu, että pph-ala ei olekaan sitä mitä haluat. Tässä työssä olet lähinnä itse itsesi pomo.
tuota ulkoilua niin kaipaankin! Nykyisin ei enää ole siihen niin paljon mahdollisuutta, kun kaikki välitunnitkin kuluvat monistuskoneen luona tai käytävillä ravatessa.
Yksi pph:n työn parhaista puolista on varmasti tuo, että saa ulkoilla ihan työkseen ja olla se oma pomonsa, saa määrätä aika vapaasti päivän
kulun, tietyissä puitteissa tietenkin. Ja ovathan ne lapset ihania :)
ap
Voi hyvinkin olla, että vuoden päästä olenkin täällä kotona töissä ja nautin lasten kanssa olemisesta.
ap
Silloin on paljon enemmän valinnanvapautta ja palkkasikin määrittelet itse.
Ruoka pitää olla valmiina kun tulette sisään ulkoilemasta. Muuten kuulosti hyvälle : )