Kannataisko ruveta perhepäivähoitajaksi, kun tilanne on tämä:
Olen aineenopettaja ja alle kouluikäisen lapsen äiti. Lapsi käy päiväkodissa.
Tykkään työstäni, mutta toisaalta olen usein aika väsynyt siihen, että iltaisin ja viikonloppuisinkin työt ovat mukana ja mielessä. Oppilaiden kokeita ja vihkoja on korjattavana pinkkoja, tuntisuunnitelmia täytyy tehdä (ja haluankin tehdä, jotta työ sujuisi mahdollisimman hyvin). Työtahti on aika tiivis, tuntuu ettei saa koskaan kunnolla vedettyä henkeä, kun aina on jotain uutta projektia ja kurssia ja muuta tulossa.
Työmatka on melko pitkä, melkein tunnin suuntaansa.
Pidän kasvatustyöstä. Olen alkanut haaveilla siitä, että saisin toteuttaa itseäni vähän leppoisammassa ja pienemmässä ympyrässä kuin nykyinen koulumaailma. Olen miettinyt perhepäivähoitajaksi ryhtymistä. En loppuiäkseni, vaan muutamaksi vuodeksi ainakin ensi alkuun. Palkka putoaisi, mutta saisinko vastapainoksi kiirettömämmän elämän?
Saisin olla kotona, tehdä työpäivän lähiympäristössä. Saisin ulkoilla työpäivän aikana. Saisin laittaa ruokaa työpäivän aikana (pidän ruoanlaitosta). Saisin toteuttaa myös haluani ja taipumustani, joka liittyy lasten kasvatukseen.
Onko idea ihan utopistinen vai kuulostaako järkevältä?
Onko joku tällaisen toteuttanutkin ja miltä on tuntunut?
Kommentit (25)
Kyllä perhepäivähoitajaksi kannattaa ryhtyä, jos itsestä tuntuu siltä, että työ sinulle sopisi. Tosin pahimmassa tapauksessa sama kiire ja riittämättömyyden tunne jatkuu perhepäivähoitajanakin, jos lapsia on paljon (monissa kunnissa hoitajilla on liikaa lapsia, tai voi olla että sinulle laitetaan pelkkiä puolipäiväisiä jolloin et ehdi hoitaa ketään oikein kunnolla), ja työt jatkuvat myös iltaan ja viikonloppuihin (esim. työpäivä klo 7-22, tai 6-11 ja 15-19).
Mutta jos saat muutaman kokopäiväisen hoidettavan siedettävillä hoitoajoilla, niin todennäköisesti tykkäät työstäsi aivan valtavasti.