Miksi tuotte lapsen pph:lle liian aikaisin aamulla?
Jos hoitosopimukseen on kirjoitettu, että hoito alkaa klo 7 niin se ei ole sama asia kuin 6.45!!! Tänään taas eräs äityli tuli ovelle lingottamaan tuohon aikaan (ja olen kieltänyt lingottamisen aamulla, koska koululaiset nukkuvat vielä). Sanoin ihan ystävällisesti, että kello ei taida olla vielä 7:ää.... Siihen äiti, että " ai katos, no kun meidän xxxx heräsi niin aikaisin niin ajattelin tuoda jo aiemmin, jotta saan kerättyä liukumia..." . Voin tänne hyvin kirjoittaa, sillä ko. mamma ei osaa avata edes tietokonetta eikä heillä ole sitä kotona, joten tuskin av:lla on....
Kommentit (39)
no ala sitten pph:ksi ja ota lapsia vastaan ihan nonstop -periaatteella.... t. äskeinen pph, jonka mies kolmivuorotyössä, ei haittaa työntekoani yhtään...
MUUTEN ALKAISINKIN MUTTA PITÄÄ MIEHENI SAADA NUKKUAKKIN JA ON NIIN HUONOPALKKAISTA HOMMAA...
SITÄPAITSI, MÄ EN KYL OO IKINÄ EES AATELLU SITÄ NOIN NIIKU TE AATTELETTE... ON MULLAKIN OLLUT LAPSIA HOIDOSSA, MUTTA EN OLE PPH!!! ENKÄ MÄ IKINÄ OO IKKUNASSA KYYLÄNNY,ET VOI VITSI,NYT NE TULEE JA KELLO ON KYMMENTÄ VAILLE... PITÄSKÖ MENNÄ VESSAAN PIILOON KYMMENEKSI MINUUTIKSI, HALOOO...
OTTAA TENAVAT VASTAAN JA ON TYYTYVÄINEN!!!!
ETTÄ OLEN PALVELUAMMATISSA, MYYJÄNÄ JA JOS MINÄ OLEN AAMUVUOROSSA, AUKASEN KYLLÄ LIIKKEEN 10-5 MINUUTTIA AIKASEMMIN JOS NÄEN ETTÄ SIELLÄ ON IHMISIÄ ODOTTAMSSA...
MIKSIPÄ EN AUKASISI?? JA KAIKILLA ON HYVÄ MIELI...
JA SAMOIN KUN ILLALLA OLEN SULKEMASSA LIIKETTÄ, OVET ON JO PUOLIKSI SULETTU,NIIN TULEE JOKU MATTI MYÖHÄNEN JA SANOO, TARVISIN HUOMISEKSI (VAIKKA HAUTAJAISIIN PUVUN)
NO SE ON SITTEN VAAN ALAKAA ETSIMÄÄN OIKEAA KOKOA JA KOKONAISUUTTA. ASIAKKAALLE JÄÄ HYVÄ MIELI JA ON KIVA TULLA UUDELLEEN!
SUN TÄYTYY VAIHTAA AMMATTIA JOS EI HOMMAT KIINNOSTA!!!
pk aukeaa 6.30, ymmärrän ap:n tympäännyksen.
hyvä tehoste voisi olla taustalla häärivä alaston mies, puuskuttaen hänkin...
aamuisin ennen töiden alkua voi tehdä mitä vaan omassa kodissaan eennkuin se muuttuu työmaaksi....
En ole itse hoitaja ja lapsenikin ovat tarhassa, mutta ymmärrän kyllä yskän. Aika moni mamma täältäkin on tosi tarkka, että omassa työpaikassa liukumat kertyvät oikein. Mitäs tuumisitte, että teidän tj. tulisi yksi aamu ja ilmoittaisi, että työaika alkaa muuten sitten tästä eteenpäin 7:45, mutta työajanseuranta ja palkka lähtee liikkeelle 8:00, eihän se yksi vartti nyt missään tunnu......
Töissä ne hoitajatkin vaan ovat, ihan kuin me muutkin.
MUTTA on käsittämätöntä jos joku toimii näin niinkuin ap kertoi! Vihaksi pistää täälläkin. Kannattaa ehkä kuitenkin sanoa vanhemmille asiallisesti tällaisessa tilanteessa jos on vaikka unohtunut ajat. Jos ei sen jälkeenkään mene jakeluun niin sanoisin kyllä jo hieman SELKEÄMMIN ;)
Itse haen ja vien lapset hoidosta juuri silloin kun on sovittu.
mutta joskus sattuu palaveri tai esim sovittu asiakas joka ei pääse muulloin niin et pitäis lapsi saada puol tuntii ennen hoitoon. Siihen pph:n pihaanko jätetään odotteleen koska tuskin kotoa yksin hoitoon pääsee jos sinne jättää. Vai pitäiskö hoitoaika sopia alkaan tunti ennen siltä varalta jos joskus tarvii aiemmin viedä.
edellistä esimiestä , joka aamuisin avasi ovet 10-30min ennen avaamista . asiakkaat oppivat siihen ja me muut myyjät saatiin haukut kun ei avattu vasta kun tasalta . mitäpä tuota avaamaan , kun palkkaakaan ei siitä saatu . Mutta päällikkö tasolta tuli komento , että liikkeen aukiolo aikoja aikaistetaan tunnilla, koska myyntiä näkyy tulevan jo ennen norm . aukioloa .
Jos tulee muutoksia niin niistä keskustellaan ja kysytään pph:lta, sopiiko.
" ajattelin kerätä vähän liukumia...ziisus" .
Lapsemme olivat reilun puoli vuotta pph:lla ja siihen saumaan meillä sattui muutamia sellaisia aamuja, että molemmat jouduimme lähtemään reissuun ennen puolta seitsemää. Mummot asuvat toisella paikkakunnalla ja kun ekan kerran tuskailin tätä asiaa hoitajalle, hän ehdotti itse että ilman muuta voidaan sopia niin, että tuon tuolloin lapset jo tuolloin kukon laulun aikaan hoitoon. Naureskeli vielä että jos vaan meitä ei haittaa että tulee avaamaan yöpaidassa. Olin ihan mykistynyt ja tietenkin korvasimme hoitajalle nämä muistaakseni kolme tällaista aamua erikseen " kirjekuoressa" . Mutta sopimatta ei olisi tullut mieleenkään viedä minuuttiakaan ennen hoitoajan alkua lapsia hoitoon.
Varmasti poikkeustilanteetkin sujuvat joustavammin jos yleisesti pysytään hoitosopimuksen puitteissa.
aivan sama ongelma. Jo pkoti menee kiinni klo 17, niin on vanhempia jotka saapuvat järjestelmällisesti 10 tai vartin yli. Itse olet viimeisessä vuorossa ja omat lapset odottaa toisessa päiväkodissa, että menen hakemaan ja sitten siellä joutuu vastaavasti hoitaja olemaan ylitöissä....Kierre on valmis...
Täällä ei hoitopaikan ovi avaudu ennen kuin hoitoaika alkaa. Meidän tapauksessa 8.00. Ihan turhaa sinne ripaan on mennä roikkumaan. Ja sitten kun hoitoaika loppuu kello 15, jos siitä myöhästyy joutuu maksamaan 10 dollarin sakon plus dollarin jokaisesta minuutista jonka myöhästyy ja jos vanhempaa ei saada yhteyttä tunnin sisällä, viedään lapsi suoraan lastensuojeluun.
Ja lapsi on perhepäivähoidossa.
Varmasti tuo karsii turhat myöhästelyt. Suomessakin saisi tulla sanktiot jos mielivaltaisesti tullaan ja mennään. Kunnallisella puolella pph:ssa ei vanhemmille ole mitään seuraamuksia kun ei noudateta hoitoaikasopimusta. On vanhempia joihin toistuvat keskustelut ja huomautukset eivät tehoa.
Vierailija:
mutta joskus sattuu palaveri tai esim sovittu asiakas joka ei pääse muulloin niin et pitäis lapsi saada puol tuntii ennen hoitoon. Siihen pph:n pihaanko jätetään odotteleen koska tuskin kotoa yksin hoitoon pääsee jos sinne jättää. Vai pitäiskö hoitoaika sopia alkaan tunti ennen siltä varalta jos joskus tarvii aiemmin viedä.
hoitaja tietää jo odottaa lastasi ja herää vaikka 15 minuuttia etuajassa. Näin meillä ainakin toimitaan.
Minä olen kunnallinen pph ja joustan kyllä melkein päivänä kuin päivänä tunnin kumpaankin suuntaan, kunhan siitä sovitaan. Ja sovittaessa onnistuisi aivan hyvin vaikkapa yöhoito, tai tuonti aamuyöllä, tai hoito iltayhdeksään, kunhan se ei ole jatkuvasti toistuvaa ja siitä sovitaan yhdessä. Kyllä minä joustan, mutta toivoisin vanhemmilta sitä, että ottaisivat minutkin huomioon. Jos hoitoajan aluksi on sovittu 7.00, saatan varttia vaille vielä olla unessa ja aika karmeaa on herätä ovikellon soittoon alasti tukka pystyssä.
Itsekin pph:na ymmärrän SATUNNAISET myöhästymiset ja aikaisin tuomiset, jos niistä on SOVITTU etukäteen. Onneksi minulla on niin fiksuja vanhempia, että eivät koskaan myöhästele eivätkä etuile hoitoajoista :) Joskus olen saattanut pitää pidempään, jos siitä ollaan sovittu vaikka tekstiviestitse etukäteen.
Kiitos kaikille mukaville ja asiallisille vanhemmille :)
Ap:lle sen verran, etten todellakaan tiedä miksi toiset vanhemmat tekevät noin. Lähinnä sanoisin, että välinpitämättömyyttään - pakkaa samoilla vanhemmilla olevan yleensä se asenne, ettei perhepäivähoitajilla ole juuri ihmisarvoa sen enempää kuin heidän lastensa täyspäiväisenä hoitajana. Ihan sama, koska hoitajan työpäivä alkaa tai päättyy - hänhän on HEIDÄN kultamussukkansa hoitaja ja tokihan nyt hoitaja kaitsee HEIDÄN kultamussukkaansa vaikka öisin. Enkä ole itse pph, mutta vihaan asennevikaisia vanhempia... Ei ihmekään jos menee perhepäivähoitajan kanssa sukset ristiin kun unohtuu, että pph on vain ihminen ja tekee vain työtään... Älä avaa ovea ja jos avaat, niin todellakin silmät ristissä haukotellen...
joo ehkä et sanois näin, jos joka ikinen aamu vastaanottaisit mukulan vanhempineen etuajassa... Ei tuo maailmaa kaada, jos se on vain yksi kerta ja vain yhden lapsen kohdalla, mutta kun lapsia on 4!!! Onneksi osa vanhemmista tuntee jo kellon ja ymmärtää, että hoitajallakin on oma elämä. Miksi sitten kaupan ovet avautuvat aina tasalta eikä 15 min. aiemmin, jos siellä on joku näistä älykkäistä av-mammoista oven rivassa kiinni.....
ps. meilläkin puhutaan lingottamisesta tai pimpottamisesta, olen Pohjois-Karjalasta. Ja kumpikaan näistä sanoista ei muuten ole kirjakieltä.
t. eräs pph, johon tämä juttu kolahti....