~ Maalismasut viikolla 47 ~
En huomannut uutta pinoa, joten laitetaanpa tämäkin viikko alulle =)
Siinäpä viime viikko:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=11706687&p=&mpage=1&tmode…
Mä en ehdi nykyään millään kirjottelemaan kun mies siirtyi sinne reissuhommiin ja on viikot pois :( Esikoinen kun on vasta alle 1-vuotias niin puuhaa riittää päivisin =)
Makeanhimosta oli puhetta ja täytyy kyllä myöntää että täällä menee karkkia, suklaata ja suolaista niin paljon että hävettää =/
No voi ei, nyt se pikkuherra taas heräsikin...
Pimmi 21+5 (?)
PS. Miten [b]Haltiakummi[/b]lla menee?!
Kommentit (26)
Pakko kommentoida Poplizia (olikos se niin?) noiden villavaatteiden osalta. Vaikka esikoista odotankin enkä sillain tiedä lasten vaatteista tuon taivaallista vielä, mutta villavaatteita silti puolustaisin (kun ovat minulle käsityöharrastajana niin kovin tärkeitä :). En itse ainakaan jättäisi villavaatteita käyttämättä pelkän pesuperusteen mukaan, sillä ensinnäkin oikein hoidettuina villavaatteita ei tarvitse pestä jokaisen käyttökerran jälkeen (villalla on itsepuhdistava vaikutus kuten monilla muillakin luonnonmateriaaleilla, jota voi pesun jälkeen halutessaan ylläpitää omalla hoitoaineellaan). Toiseksi valitsisin langaksi konepesunkestävän langan, joita nykyisin on ainakin Novitalta tarjolla melkein joka kaupassa. Voi pestä 40 asteisessa vedessä ihan normaalisti muun pyykin seassa (niin olen itse ainakin tehnyt villasukkien ja paitojen kanssa, eikä niille mitenkään ole käynyt). Ei päästä väriä eikä juuri kutistu (sen enempää kuin vaatteet yleensäkään ekalla pesukerralla).
Eriasia sitten on jos ei itse neulo vaan ostaa vaatteet jostain muualta. Silloin langasta ei välttämättä tiedä voiko sitä laittaa koneeseen ollenkaan ja lisäksi käsinneulotut vauvanvaatteet on aika hintavia.
Meillä on kaappi täynnä vanhoja kietaisupaitoja, ajattelin tälläkertaa kokeilla josko saisin käytettyä, joukossa kun on tosi kivojakin. Esikoisen kanssa en kyllä käyttänyt kuin bodeja, kun niitä saatiin silloin lainaksi paljon. Saa nähdä täytyykö sitä mennä bodykauppaan vielä... Bodyistä ne kietaisubodyt on mielestäni ihan mahtavia pienen vauvan kanssa.
Minäkin tykkäsin käyttää potkareita ja sitten sukat siihen päälle. Pelkät sukat eivät pysyneet jalassa alkuunkaan. Ohuet paremmin kuin paksummat. Potkarit yksinään eivät pysy kovin hyvin paikallaan, vaan aina on vauvan jalat pussissa, jos sukat ei pidä paikoillaan Myös ohuehkot trikoiset housut on mielestäni hyviä ja kivan näköisiä. Itse tykkäsin käyttää myös päällipaitoja, tosin nyt kesävauvan kanssa ei varmasti niin paljon tarvitse. Huput ovat ihan kamalia.
Yökkäreissä tykkäsin ohuista istuvista, joissa pitkä vetoketju. Meillä ei kyllä juurikaan jouduttu öisin vaippoja vaihtelemaan, kun neiti nukkui lähes aina yön läpeensä syömättä.
Se suloiset herrasteluvaatteet tosiaan olivat vähällä käytöllä, kun eivät paikoillaan pysyneet ja painoivat paksuine saumoineen.
Aatuska 24+
samoilla linjoilla olen kuin muutkin. parhaita pikkuvauvan vaatteita minustakin olivat bodyt ja puolipotkarit yhdessä. tykkäsin myös sellaisista trikoohaalareista, joissa kulki vetoketju edessä toisesta jalasta kaulukseen asti (ne olivat minusta ihan aluksi kaikkein helpoimpia pukea). paitoja käytettiin meillä vasta kun lapsi nousi pystyyn ja alkoi kävellä (sitä ennen ne olivat rullalla kainalossa).
vaunuissa pakkasilla minä suosin lämmintä haalaria, lämpimiä hanskoja ja töppösiä ja lampaantaljaa alla sekä peittoa päällä. ja oikein kylmällä kelillä vielä villapuku haalarin ja sisävaatteen väliin. hyvin istuva ja lämmin hattu tietysti myös. tosin meidän vauvat syntyy nyt maaliskuussa, joten ehkä ei enää kovin kovia pakkasia ekaan kevääseen tulekaan.
jep. mukavaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti!
Kertoilen tuossa myöhemmin kuulumisia, nyt kommentoin vaan tätä vaateasiaa ennen kuin unohdan. Kolmatta odotellaan, ja aika hyvin osaa jo katsoa kaupassa mitä kannattaa ostaa ja mitä ei. Tietenkin maut vaihtelee, mutta helppous ok a ja o silloin, kun vaippaa vaihdetaan kahden tunnin välein.
Eli bodyt on munkin mielestä ehdottomia, ja kakkosellakin niitä vielä pidän, valitettavasti 92 cm alkaa olla pieniä ja isompia ei kaupoista löydy. Meillä vauvoilla on parhaaksi todettu puolipotkarit, eli meidän pullukkajaloilla ei ole mitkään sukat pysyneet jalassa ja toisaalta en jaksa potkareita olla aina riisumassa hartioilta asti. Puolipotkarien ja bodyn kanssa vauvaa ei tarvi hoitopöydällä käännellä riisuessa ja pukiessa.
Yöllä meidän muksut on pitäneet kokopukua, eli vetoketjullista/napillista pikähihaista ja -lahkeellista pukua. On mukavan löysä nukkua ja osallaan ollaan silläkin tehty ero yön ja päivän välillä kun illalla laitetaan ihan toisenlaiset kuteet ja mennään nukkumaan. Nyt harkitsen unipussin hankkimista, kun meillä on välillä aika viileäkin ja heräilen nyt jo kahta peittelemään kun pelkään että niitä palelee. Nykyiset vaipat on niin imukykyisiä, että vaikka päivällä on kestoiltu niin yöllä on pidetty kertiksiä eikä niitä ole vaihdettu muuten kuin kakan tai pissan läpitulon takia. Siinä yksi hyvä syy miksi toivon tyttöä, ne kastelee vaipan tasaisemmin eikä pissavahinkoja juuri tule.
Villavaatteet on ihan ehdottomia etenkin päiväunilla ulkona. Vaikka tulisi pissat läpi niin villa pitää lämpimänä ja mitään muuta niin lämmintä ja mukavaa ei ole. Eli meillä pannaan ensin pari kerrosta villaa ja vasta sitten keinotekoisia toppapukuja, jos pakko on. Olen melko varma että huhtikuu on pitkällä ennenkuin tämä muksu syntyy, joten toppavaatteita ei varmastikaan tarvita ollenkaan.
Yleisesti ottaen kaikki pehmeä on hyvää, kankeita vaatteita ei kalsa pukea eikä vauvalla ole niissä hyvä olla. Ja muistetaan että ne vauvat on vauvoja vain hetken, annetaan niitten näyttää vauvoilta eikä vedetä heti muotikuteita päälle :)
Maaria 23+3
Ja kohta muuta asiaa :)
Täällä on ollut hiljaista kun oltiin matkoilla. Oikein kauhistuin kun aloin pinoa lukemaan, mutta ei siellä onneksi huonoja uutisia ollutkaan. Kiva siis kuulla, että kaikilla menee suht hyvin!
Kotiuduttiin eilen illalla Kyprokselta, ja matka meni yllättävän hienosti. Kukaan ei tullut kipeäksi ja muksut jaksoi hienosti matkat ja nauttivat perillä. Kypros oli hieman pettymys, saattoi johtua siitä että oltiin sesongin ulkopuolella ja siellä oli kuivempaa kuin 30 vuoteen, joten maisemat oli aika karuja. Osaa taas arvostaa oman maan mukavuuksia!
Mahan puolesta oli kyllä viimeiset hetket olla pitkällä matkalla, lentokoneessa pystyi just istumaan ja jaksoi vielä matkalaukkujen kanssa. Huomasin, ettei ihan kauhean kovaa pysty enää kävelemään tai alkaa supistelemaan. Koneessa oli tuskaa kun poika pomppi sylissä ja sai kunnon supistukset aikaan. Huomasin jo pari viikkoa sitten kun olin kampaajalla, että kahta tuntia ei voi istua paikallaan tai saa kärsiä kamalista liitoskivuista kaksi päivää. Onneksi koneessa sai kahden lapsen kanssa usein kävellä vessaan ja takaisin :) Tajusin, että töissä en voisi enää olla ollenkaan, onpa hyvä ettei tarvi edes yrittää.
Nyt täytyisi taas jaksaa tätä arkea... Joulusiivoukset täytyy aloittaa, plääh... Piti tilata siivooja joululahjaksi itselle, mutta nyt täytyy nipistää kaikista mahdollisista menoista kun tuli yllättävä 9000 ¿ meno :( Onneksi ei tästä tiedetty kun matkaa varattiin, olisi pian jäänyt tekemättä!
Nyt alan katsomaan Tyttö sinä olet tähti -elokuvaa, saa nähdä pysynkö hereillä loppuun asti..
Maaria
Nekulla olikin hyviä havaintoja vauvalle sopivista vaatteista. Voin allekirjoittaa, paitsi että mä oon tykännyt pitää vauvalla perinteisiä potkuhousuja + pikkusukkia, pysyvät jalassa, eivätkä purista mahaa ja jos sukka putoaa, ei varpaat silti palellu. Bodyt on ehdottomia, huput vaatteissa huonoja, neuleita en oo käyttänyt, kun pestävä on vähän väliä. Pikkusukissa on paljon eroja, toiset pysyy toiset ei. Ainakin Lindexissä on ollut hyviä sukkia, joissa frotee sisäpuolella, ovat pysyneet aika hyvin. Puolipotkuhousuja oon käyttänyt bodyn kanssa öisin, on tuntunut vaipanvaihto näin helpommalta, kun ei tarvi pimeässä laittaa nappeja. Hienosteluvaatteet on kivoja oikeastaan vain kyläreissuilla, normaalikäytössä suosittelen trikoota ja collegea. Vauvaa pitää kuitenkin nostella ja kantaa, joten vaatteet kannattaa olla semmosia jotka ei paina eikä purista eikä rypisty eikä nouse kainaloihin.
Ulkohaalarista vielä, että vauvalla paras on semmonen, jossa vetoketju lahkeen alaosaan asti tai sitten semmonen kaksoisvetskari, jolloin haalarista aukeaa leveämpi osa keskeltä auki. Ja mitkään hienot tossut sitten tuskin pysyy vauvan jalassa, kun potkivat sukatkin helposti jalastaan.
Mukavaa viikonloppua kaikille, toivottavasti saadaan lunta.
popz (rv 23 + 3)