~*~ Kesäheinien viikko 47 ~*~
[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia vauva-arjen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika oli kesä-heinäkuun 07 vaihteessa (21.6.-10.7.)
[size=2][color=0000EE]25.4.
[color=CD2990]Oona1975, (30+3); tyttö 1225 g, 39 cm
[size=2][color=0000EE]23.5.
[color=CD2990]Äp81, poika 1925 g, 44 cm
[size=2][color=0000EE]24.5.
[color=CD2990]joors1, (35+3); poika 2390 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]11.6.
[color=CD2990]Cityäippä, (36+2); poika 3185 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]13.6.
[color=CD2990]Fiikus77, 13.6. ; poika 2840 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]19.6.
[color=CD2990]Senniina, (38+6); tyttö 3730 g, 50 cm
Sannnis, poika
Elisabet73, (37+6); tyttö 3422 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]20.6.
[color=CD2990]Hemppu79, (38+3); tyttö 3990 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]21.6.
[color=CD2990]Miiu77, (40+0); poika 3895 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]23.6.
[color=CD2990]Koala-72, (39+3); poika 3390 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]25.6.
[color=CD2990]-Veruska-, (39+3); tyttö 2826 g, 49 cm
kihara-74, 25.6. klo 15.10; tyttö 4400 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]26.6.
[color=CD2990]claudiina@, tyttö 3210 g, 50 cm
jiippi, (39+5); poika 3630 g, 50.5cm
[size=2][color=0000EE]27.6.
[color=CD2990]Misti, (38+5); tyttö 3430 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]28.6.
[color=CD2990]Kuutar78, (40+2); poika 3620 g, 51 cm
s@nde, (39+6); poika 4485 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]29.6.
[color=CD2990]pals, 29.6. (40+0); poika 3630 g, 51 cm
peetta, 29.6. (40+0); poika 3435 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]30.6.
[color=CD2990]anjuusa, (39+3); poika 3350 g, 50 cm
besero, (40+4); poika 3028 g, 48 cm
[size=2][color=0000EE]1.7.
[color=CD2990]ElluP, (39+3); poika 3525 g, 51 cm
AMS74, (40+3); tyttö 3580 g, 50 cm
@nikki, (40+6); poika 2625 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]2.7.
[color=CD2990]Amalia-Joel, (39+3); tyttö 3770 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]3.7.
[color=CD2990]peipposka80, poika 3255 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]4.7.
[color=CD2990]löllöriini, (40+1); tyttö 3775 g, 51.5 cm
[size=2][color=0000EE]6.7.
[color=CD2990]s@ri@, (40+0); tyttö 3590 g, 50 cm
[color=CD2990]nepu83, (40+4); tyttö 3610 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]7.7.
[color=CD2990]hippaliinu, (40+4); poika 3840 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]9.7.
[color=CD2990]joutur, (40+5); tyttö 3740 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]10.7.
[color=CD2990]melba, (40+4); poika 3100 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]15.7.
[color=CD2990]Monument, (41+3); tyttö 3560 kg
[size=2][color=0000EE]20.7.
[color=CD2990]alli-75 (41+4); poika 4595 g, 55 cm
[size=2][color=0000EE]22.7.
[color=CD2990]Onassis (42+1); tyttö 4026 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE] 7.8.
[color=CD2990]kissantassut (42+3) klo 13.28; poika 4404 g, 55 cm
Kommentit (49)
Vieläkö teidän pinoonne mahtuisi yksi nettipimennossa kesäkuusta alkaen ollut? Kirjoittelin aiemmin tuonne Heinäkuisten pinoon, mutta tyttö syntyikin jo 26.6.
Olen 25v kahden tytön äiti Etelä-Savosta. Ammatiltani olen radiotoimittaja. Esikoinen on nyt 2v ja kuopus maanantaina 5kk :).
MOlemmat tytöt ovat syntyneet sektiolla, sillä minulla on 1tyypin diabetes. KUopuksen kanssa kaikki on nyt mennyt ihan hyvin, tosin nyt viime aikoina hän on itkenyt enemmän kuin muulloin... erityisesti yöt ovat yhtäkkiä tulleet katkonaisiksi.
Jo 2kk iästä alkaen tyttö on nukkunut klo 19-7 heräämättä. Molemmat ovat aina olleet tuollaisia himonukkujia.
Mutta nyt pieni herää yöllä itkemään pariinkin kertaan. Ei kuitenkaan halua syödä, eikä vaipassakaan ole mitään... Taitaa olla hampaita tulossa, vai mitä epäilette?
Meillä syödään kiinteitä kaksi kertaa päivässä, sekä aamuvelli ja iltavelli. Maitoa menee lounaalla ja päivällisellä, sekä joskus välipalana. Puuroa kokeiltiin tänä aamuna ekaa kertaa.
Kiva, jos vielä mahtuisin mukaan!
heather
Hei ja kaikki muutkin, joita kirjoittelu samanhenkisten samassa tilanteessa olevien kanssa kiinnostaa - täähän on avoin foorumi!
Kovasti on ollut nyt kirjoitukia tuosta yhteisöstä. Mullakin päivät niin vaihtelevia ja kiireisiä, että se juuri on suurin syy, miksen ole aloittanut siellä puolella. Täällä jutut on ns. pysyvämpiä kuin tuolla mesessä ja jokainen voi käydä silloin kuin itselle sopii. Mesen ajatuksenahan on, että siellä käydään koko ajan ja kommentoidaan vuoropuhelun omaisesti. Luulen, että tämä puoli sopii monelle paremmin juuri siitä syystä ja käyntien harvetessa tulee juuri ulkopuolinen olo siellä mesessä, kun ei ole seurannut keskusteluja jatkuvasti... Toki kaipaan kovasti " porukoiden" kuulumisia entisten " kesä-heinien" aktiivikirjoittajien elämänmenosta olisi ihan kiva saada päivitystä, mutta ymmärrän, ettei aika riitä roikkumaan koko päivän neteissä ja toistella samoja asioita kahteen paikkaan =D
Noista unien rikkonaisuudesta toistan edellisen viestini kyskän. Onko kukaan perehtynyt vauvojen mielikuvituksen kehittymiseen? Itselle tuli ensin mieleen tuo uusien temppujen oppiminen, kun yölläkin pitää kääntyillä mahalleen, mutta nyt sen loputtua näiden uni-itkujen syyksi miellellään pistäisin UNET?!
Päikkäreistä vielä, ennekuin ukko hermostuu... meillä aamupäiväunet alkaa, kun saatellaan esikoista kouluun joko 8.30 tai 9.30 ja kestävät vaihtelevasti 1-3 tuntia. Sitten ollaan hereillä ja iltapäiväunet alkavat, kun lähdetään isoveikkaa vastaan 12.30-14.15 ja kesto vaihtelee suunnilleen sen saman perin tunnin paikkeilla. Tirsoja otetaan sitten tilanteen salliessa, useimmiten autossa matkalla harrastuksiin tms. Iltaunille (alkaa jo vähitellen kellonsiirtokin helppaamaan) käydään kasin pintaan, mutta joskus kympiltä jäädään sitten pitemmäksi ajaksi untenmaille. Tankkauksia on yön aikana riippuen päiväunien pituuksista, yleensä kaksi - ja aamu alkaa vähän vaihdellen kuuden-kasin välillä.
Mutta nyt tilaa toisillekin - ja viikonloppuja " uudet ja vanhat" !!!
Nikki ja pojat
Tervetuloa joukkoon vaan! Täällä on mukava käydä aina vaihtamassa kuulumisia. Itsekään en ole kirjautunut yhteisöön juuri samasta syystä kuin Nikki, eli kun koneelle ehdin milloin sattuu, on kivempi kirjoitella täällä.
Nikille vielä, en meinannutkaan, että TEIDÄN pitäisi harkita kiinteitä. Jos sellainen käsitys tuli, pyydän anteeksi. Halusin vaan kertoa oman tarinan, jotta tietäisit, että et ole ainoa, jota vauvan punnitukset vähän jännittävät. Mutta on nämä pienipainoiset hippiäiset ihaniakin, kuin keijuja! Mutta niin kai se on, että maidon energiapitoisuuksissa tosiaan on eroja. (Jos joku siis ihmettelee, miksi annoin 3,5-kuiselle soseita enkä lisämaitoa, lisään vielä, että minulla oli maitoa yhä yli tarpeen, eikä vauva lisää maitoa huolinut. Kasvu kuitenkin oli alkanut hiipua. Mutta se siitä.
Meillä Menninkäinen on nukkunut kuin enkeli kaksi viimeistä yötä, kun ei ole tarvinnut piereskellä potun takia. Tai kaksi kertaa on yössä syönyt, mutta tutittaa ei ole tarvinnut, eikä ole älissyt unissaan. Mukavaa, kun on vähän enemmän puhtia päivisin äidilläkin.
Nikki kyseli, voisko tämän ikäisen unia häiritä jo unet. Miksei, eikös ne jotkut ole tutkineet, että aivosähkökäyrien perusteella vauvat uneksis jo masussa...?! Tässä vaiheessahan vauvat muutenkin ovat jo heränneet tähän maailmaan ihan eri tavalla ja kertailevat yöllä opittuja juttuja.
Nyt täytyy mennä. Menninkäisellä meni hermot massullaan lattialla. Ja bataattikin taitaa olla jo kiehunut kattilassa. Suosittelen muuten bataattia kaikille, joiden vauvoilla menee massu kovaksi potusta tai tulee vatsavaivoja. Saa ihan tavismarketista, näyttää potun ja porkkanan risteytykseltä, maistuu hieman makealta ja kypsyy
joutuisasti.
Moip!
vaan uudetkin tänne! Ite yritän roikkua sekä yhteisössä että täällä. Sen verran yhteisöstä, että kyllä se pelaa ihan samalla tavalla kuin tämäkin eikä vaadi jatkuvaa läsnäoloa. Kirjoitukset näkyy samalla tavalla peräkkäin viesteinä kuin tässäkin ja voi kommentoida, jos siltä tuntuu. Uusi viestipino aloitetaan aina to ja su. Ainoa ero mun mielestä on se, että muut eivät pääse sitä lukemaan ja sinne on tullutkin laiteltua kuvia ym. hlökohtaisempaa. Sekään ei ole välttämätöntä, jos ei halua.
Meral meuhkasi koko viime yön, mutta on päivällä nukkunutkin sen edestä. Bataattia meilläkin keitellään kakan panttaamisen takia. Joukkoon olen laittanut joskus porkkanaa.
Nyt kuuluu makkarista ääntä. Taas jäi kesken. Allille sen verran, että Meral nukkuu 3-5 päikkärit riippuen siitä, moneltako aamulla on herätty ja miten pitkään päikkärit kestää.
osaankohan mie tätä oikein.. jos en niin neuvoa saa!!
joka tapauksessa.. olen tainnu vain kerran pari aiemmin laittaa tänne viestiä, kun en ole kerinny enkä oikein osannu. lukenu olen aika paljon näitä juttuja. mulla on heinäkuussa syntyny poika, tarkalleen ottaen 14. päivä. siihen lisäksi nyt 2 vuotias tytteli:)
laskettu aika oli 5.7 ja täällä olen teän juttuja käyny aina lukemassa:D poika oli 4040g ja 52cm syntyessään, ihan hyvän kokonen jo silloin:) nut kyllä tosin aikas sopiva.. eli 4kk mitat oli 7.250kg ja 63.8cm
tässäpä vähän alkuajoista kerron ko ihan uutena tulen:)
Meillä Joonan kans on alku ollu väliin hankalaa. 2 viikon ikäsenä ku pojan massu heitti kertakaikkiaan kokonaan toimimasta. siihen useita konsteja kokeiltiin, valvottiin huudettiin ja itkettiin aikamme.. Sitten viimein 10 ml Levolacia joka aamu ja kokonaan korvikkeelle siirtyminen autto ja helpotti kaikkien meän elämää huomattavasti! :)
tässä siis lyhyesti tämä.. poika on kova syömään ja ei ollu ihan 3kk täyttäny ko sai ekan kerran kiinteää, perunaa ja luumua. saa koko ajan 10ml levolacia joka aamu mutta peruna silti sai vattan taas tyssään siihen paikkaan.. siitä lähtien vähän aikaa vain luumua. nyt on pikkuhiljaa aloteltu peruna-maissisose, luumua, ruusunmarjaa, päärynää, vellejä ja puuroa.. päiväjärjestys on ollu koko ajan oikeastaan aivan nurja. poika on nukahtanu vasta aamuyöllä 2-5 aikaan ja nukkunu puoleen päivään:( nyt sitte kiinteiden mukana vähän päästy rytmiin kiinni:) vellipurkki pitää nälän noin 5 tuntia, maito max 3 tuntia. kiinteä ei siihen tee paljon eroa mutta rauhottaa unta ja on helpottanu masun kans.
muita samantapaisia tapauksia..?
asutaan lapissa ja tosi pienellä paikkakunnalla.. meillä esimerkiksi vauvauinti ei onnistu. ei oikeastaan ole kauheasti muitakaan harrastuksia lasten kans. rauhallinen paikka asua silti:) mutta nyt lopettelen että joku ehkä jaksaa lukea tän loppuun asti :D
luinpas tuossa uusiksi noita vauveleita ja niitten kokoja.. ja korjaan, meän poika ei tunnu sittekään olleen kovin reilun kokonen:) yliaikaisuus tuntuu olevan silti suuri tekijä syntymäpainossa..?
Tultiin esikoisen kanssa juuri naisten messuilta, ja olipas taas kiva aloittaa tämä joulukausi mukavissa merkeissä. No, tosin mä olen sen verran järjetön jouluhullu, että on mulla jo koristeet ja valot esillä...
Tuli yksi kysymys mieleen, mihin olisi kiva saada vastaus, eli oliko niistä viljoista joku sellainen, mitä ei suositeltu annettavaksi alussa? Jotenkin on jäänyt sieltä parin vuoden takaa tuollainen kummittelemaan, mutta en nyt kuolemaksenikaan muista, mikä vilja se oli??
Viime yö oli taas tosi kamala, kun tyttö heräsi kolmelta itkemään ja itki ja itki kuin syötävä. Hyssyttelin sitten aikani pientä sängyssä ja laitoin tutin suuhun, ja rauhoittui vähitellen. Ei tuntunut olevan lainkaan hereillä vaikka itkikin...
Onneksi huomenna on neuvola, niin pitää sieltä vähän kysellä.
Mukavaa sunnuntaita kaikille!
heather
[b]Mökkövantti[/b] kertoikin vauvan syntymätiedot, mutta laittakaahan [b]Heather[/b] ja [b]Satell[/b] ne myös tänne, niin joku meistä lisää ne tuohon ykkössivun listaan (kuka nyt ehtii ensi viikon pinon aloittaa - viime aikoina se olen usein ollut minä, mutta selvennyksenä uusille, että en ole mikään listaemo vaan meillä useampi tekee aloituksia/päivityksiä ym. sen mukaan miten ehditään. Senniina on se alkuperäinen eli odotusajan listaemo :) mutta viime aikoina " vastuuta" on vähän jaettu kun tuli tuo yhteisökin).
Yhteisö kun tuli puheeksi, niin sitä asiaa heti alkuun: ensinnäkin uudet ovat varmasti tervetulleita sinnekin puolelle, osoite löytyy tämän viikkopinon sivulta 3. Ja sieltä samalta sisäänkirjaussivulta pääsee myös tekemään tunnarit, ellei niitä ennestään ole. Se on siis tosiaan Msn-yhteisö, eli toimii samalla lailla keskustelupalstana kuin tämäkin (ei siis live-Mese eli Messenger), paitsi että sinne voi lisätä myös kuvia. Siellä toimimme omilla nimillämme ja naamoillamme (ne jotka haluavat), eli se on siis suljettu yhteisö eikä siellä kirjoiteltua kommentoida täällä julkisella puolella (sellaisia asioita siis, joista voisi päätellä jotakin kirjoittajien henkilöllisyydestä tms.), joten siellä voi jutella vähän vapaammin siinä mielessä kuin täällä. Kuten jo aikaisemmin todettu, samat ihmiset siellä kuin täälläkin, vaikkakin yhteisössä kirjoittelee useampia kuin täällä Vauvan puolella. Aika monet kuitenkin kummassakin. Eli tervetuloa myös [b]Heather [/b] ja [b]Mökkövantti[/b] tosiaan kummalle puolelle vain tai molempiin, täälläkin kyllä juttua riittää!
Ja vielä ns. omanapaisista viesteistä sanoisin, että minua ne eivät häiritse, kuten olen usein ennenkin todennut. Päin vastoin, kuulumisia on ehdottomasti mukava lukea! Itse asiassa en kovasti tykkää tästä nettipalstatermistä Oma Napa, minusta se on oikeastaan aika ruma nimitys kivalle asialle. Vielä lyhyesti ulkopuolisuuskeskusteluun: onhan selvää, että joka kerta ei ehdi kommentoida jokaiselle jotakin, olisihan se mahdotontakin (varsinkin yhteisössä, jossa viestejä voi tulla kymmeniä päivässä). En siksi odotakaan, että minulle aina joku jotakin vastaisi; " ei aina" on kuitenkin eri asia kuin " ei (juuri) ikinä" . Välillä meinasi tosissaan usko loppua, kun ei pariin viikkoon juurikaan kukaan muu kuin AJ reagoinut mitenkään mihinkään mitä kirjoitin, tai Onnin kuviin/synttäreihin/neuvolakuulumisiin/muihin kuulumisiin, ja onpa sellaista sattunut siis ennenkin. Mutta tämä nyt vain selvennyksenä edelliseen kirjoitukseeni, ei valituksena eikä missään nimessä moitteena ketään yksittäistä ihmistä kohtaan, ja se siitä muutenkin. Aion ihan edelleenkin roikkua yhteisössä mukana ja jos se sitten menee pelkäksi yksinpuheluksi ajatusten vaihtamisen ja keskustelun sijaan, menköön :). Saahan siinä sitä Tassuhoitoa kuitenkin :D. Ja [b]Satell[/b] myös, uutena on hankalaa tulla porukkaan joka tuntee jo toisensa pitkältä ajalta, mutta ei kun sekaan vain! Kyllä alat vähitellen muistaa kuka on kuka jne.
Mökillä meni ihan mukavasti, kun viime viikonloppuna olimme jo vähän miettineet miten mitäkin tehdään. Siellä kun on kaivovesi, tosi kylmät lattiat ynnä muuta sellaista, mikä vähän hankaloittaa asioita kotioloihin verrattuna. Onsku pääsi myös elämänsä ensimmäiselle promenaadille kun mies otti hänet rintarepussa mukaan käydessämme kyläkaupassa pottuostoksilla (tähän asti Onni on ulkoillut ainoastaan vaunuilla). Tänään sitten testattiin ekan kerran, miten pottu miehelle maistuu, ja olihan se Onnin mielestä todella pahaa. Ilmeet olivat näkemisen arvoisia. En oikein hyvää kuvaa saanut, mutta tökkään yhteisöön jonkun otoksen jahka ehdin.
Yöt ikävä kyllä ovat edelleen " kivaa" hulinaa, (ilmeisesti) tutin puutetta herätään itkemään tunnin välein, vaikka syödäänkin enää vain 2(-3) kertaa yössä. Onneksi tänä aamuna mies nousi Onnin kanssa kasilta ja minä sain nukkua vielä pari tuntia. Vaikka onkin se kestoväsymys päällä :) niin olo on silti ihan erilainen kuin alkuviikosta. Eilen illalla olin niin väsynyt, että sanoinkin miehelle, että höpötä sinä jos haluat mutta älä odota että vastaan, minä en jaksa nyt enää edes puhua.
Ai niin, tärkein meinasi unohtua: Onni kierähti lauantai-iltana ekan kerran selältä mahalleen! Ihan vielä se ei onnistu " automaattisesti" , eli hän aina välillä muistaa miten se tehtiinkin ja sitten ei onnistukaan, mistä tulee kiukku. Tänään Onsku pääsi nyt kotona uudestaan ympäri, eli kyllä hän kehittelee sitä koko ajan.
[b]Senniinalle[/b] kiinteistä vielä, että (käsittääkseni) nykysuositus on siis täysimetys 6 kk asti ja sitten kiinteiden kimppuun järjestyksessä kasvikset, liha, viljat ja marjat. Se ainakin oli joku ihan Helsingin kaupungin virallinen ravitsemussuositus jonka skannasin sinne yhteisöön. En tiedä, vastasiko tämä yhtään kysymykseesi? Siinä taulukossa oli kai jotenkin huomioitu jo aikaisemmin kuin 6-kuisena kiinteiden aloittaminen, se toinen moniste oli pelkästään 6 kk rintaruokituille.
[b]Alli[/b] kyseli päikkäreistä. Onni herää tavallisesti 8 maissa ja nukkuu yleensä 11 ja 14 välillä 2-3 tuntia vähän riippuen siitä, kuinka risainen yö on ollut. Sitten on nukkunut toiset pari tuntia joskus 16 jälkeen. Illalla vielä vetää sellaiset vartin tirsat 21 maissa, yöunille käydään vasta 23 jälkeen :(. Tämä rytmi on siis ollut olemassa noin kuukauden, ennen sitähän meillä nukuttiin miten ja milloin sattuu, jos edes nukuttiin. Nyt tosin viime aikoina kakkospäikkärit ovat alkaneet lyhentyä n. tuntiin ja sen sijaan kolmospäikkärit pidentyä noin puoleen tuntiin. Muuten ok, mutta tuntuu, ettei tuollainen uni ihan kaverille riitä, ja illat ovat taas yhtä kiukkuamista. No, kyllähän me jopa muutaman viikon saimme nauttia hiukan vähemmistä iltakarjunnoista...
[b]Nikille[/b]: en ole perehtynyt vauvojen sielunelämään niin tarkoin :), tarkoitan siis esim. mistään vauvaoppaista, mutta aivan varmasti unetkin vaikuttavat. Unessahan ihminen käsittelee päivän asioita, eli taatusti vauvatkin, ja kun vauvan kokemusmaailma laajenee, se näkyy varmasti unissakin.
Kiva, että [b]Anjuusa[/b] olet välillä saanut nukkua! Minäkin toivon, että kiinteiden aloitus toisi meillekin vihdoin jonkunlaiset yöunet. Onni tosin syö vain 2 kertaa yössä, mutta veikkaan että hän herää (myös) nälkään, taintuu vain tutilla nukkumaan hieman pidempään ennen seuraavaa ruokailua.
[b]Heatherille[/b] vielä viljoista, että ruista ei kuulemma suositella aloitettavaksi kovin aikaisin, vaan viljoista viimeisenä. Ei ainakaan alle vuoden iässä.
Jopas pakkasen kehitti eilisen vesisateen jälkeen.On varmasti liukasta joka paikassa.
Meillä taas hyvin nukuttu yö takana.Vili nukahti ennen ysiä illalla ja aamulla heräs 6.45. Vielä kun äiti malttoi mennä ajoissa nukkumaan,ni kunnon unet oli taatut.:)
Tosta yhteisöstä vielä,et kaipa me aktiivisella kirjottelulla ja osallisuudella keskusteluihin löydämme paikkamme siellä. Ja iso yhdistävä asia on tosiaan nää saman ikäiset lapset,ni luulishan tuota juttua riittävän kirjottamiseen:)
Nyt mentävä, Vilillä on tylsää lattialla.
Palailemisiin ja hyvät viikonloput kaikille!