Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska lapsellasi alkoi uhma, milloin oli " huipussaan" ja koska loppui?

Vierailija
18.11.2007 |

Meidän toistaiseksi ainokainen lapsi täyttää näinä päivinä 2v ja olen aistivinani ilmassa sakenevaa uhmaa :)



Mikään ei käy, uusin hokema on itteitteitte ja muutama komea raivokohtauskin ollaan nähty.



Yritän tässä varautua tulevaan ja siksi kyselen. Saa myös laittaa vinkit pinoon, jos sellaisia on! Tuttavapiirin ainoa neuvo on oikeastaan ollut: päivä ja raivokohtaus kerrallaan ja muista hengittää. :D

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: 3 (5-13 v)

Vierailija
22/28 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Poika on ollut innoissaan lumesta ja eilen ulkoillessa poika hoksasi " ei tuu lunta" ja pian huusi jo täyttä kurkkua " äitilisäälunta, äitilisäälunta, lisäääääääluntaaaaaaa" :D

Tai sitten mun huumorintaju on tähän aikaan ihan omituinen ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä " uhmaksi" tulee joskus laskettua myös väsymyksestä johtuvaa kiukuttelua, joka on ihan normaalia tavallaan. Ja kieltämättä on tullut siellä kaupassakin karjuvan taaperon äärellä mutistua jotain uhmasta pällistelville mummoille, kun oikeasti muksu on vaan väsynyt. Eipä siinä huvita kauheesti selitellä enempää :).



Ja kyllä sen " puhtaan" uhman sit huomaa. Syödään kaikessa rauhassa sovussa aamiaista. Yhtäkkiä lapsi haluaa tarmokkaasti tietynlaisen mukin. Sitte kun sille sen mukin antaa, halutaankin toisenlainen muki. Ja jos äiti vielä huvikseen tsekkaa mihin tämä kaikki johtaa ja antaa halutun mukin, ei haluta sitten sitäkään mukia. Ja niin edelleen.



Ja toinen mitä en itse oikeasti laske uhmaksi on se kiukuttelu mikä seuraa kun lapsi ei saa mitä haluaa. Siis ei tahallaan kokeile tuollaisia mukijuttuja, vaan ihan oikeasti haluaa jotain ja suuttuu jos ei saa ja heittelee sen seurauksena tavaroita. Mielestäni se on vaan suuttumista ja sen hallinnan opettelua. Toi kikkailu haluamisilla on mun kirjoissa sitä " oikeaa" uhmaa.

Vierailija
24/28 |
18.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei koskaan, osaan kasvattaa lapseni =)

t: 3 (5-13 v)

Minulla on äiti, joka oli myös sitä että uhmattomuus sekä taaperoiässä että murrosiässä on hieno juttu ja hänen ansiotaan. Oikeasti kyse oli negatiivisten tunteiden ilmaisun tukahduttamisesta. Sekä minulla että sisarellani on ollut isoja ongelmia mielenterveyden kanssa, terapiassa on saatu juosta molemmat.

Vierailija
25/28 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan,=)

Vierailija
26/28 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä oikeasti varasi... Hyvä jos olet ihan varma miestä puhut, mutta ihmisellä on sokeita pisteitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/28 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhmaa, joka on oikeasti ihan jotain muuta. Mutta siitä huolimatta tietynlainen vanhempia vastaan asettuminen ja todellisuudessa pätevien asioiden testaus kuuluu jotenkin ihan järjellä ajateltuna asiaan. Ja minä sentään harrastan erittäin pehmeitä kasvatuskeinoja. Esim. olen täysin samaa mieltä kuin Alfie Kohn kirjassaan Unconditional parenting.

Vierailija
28/28 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ajattelen. Lapsi saa olla lapsi, mutta rajat menee toisen ja itsen vahingoittamisessa ja turvallisuudessa. Potkimista, lyömistä, puremista ja kiroilua ei sallita. Annan muiden asioiden mennä aika pitkälti toisesta korvasta sisään ja ulos.



Olen huomannut että suurimmat uhmat ovat tuttavapiirissä temperamenttisilla lapsilla, joilla valtavasti erilaisia rajoituksia. Esim. tiettyihin tavaroihin ei saa koskea, pitää nukahtaa yksinään omaan huoneeseen kun valot sammuu, pitää syödä siististi ilman minkäänlaista hassuttelua, lelut pitää kerätä aina heti takaisin siististi jne.



Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi