Isojen ENSKOJEN viileä (toivottavasti vain ulkona) loppuviikko
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=11706283&p=3&tmode…
alkuviikon porinat
Kommentit (32)
[color=green]Ollaan lähdössä yksille kolmekymppisille, joten en ehdi syntyjä syviä tällä kertaa alottaa :)
Mutta POPPIKSELLE piti tulla sanomaan, että AAH KUINKA IHANAA SIELLÄ NÄYTTÄÄ OLEVAN!!! Ja täytyy kyllä sanoa, että meistä enskoista juuri sinä taidat olla se, joka tuollaisen reissun nyt ansaitsee =) Oikein hyvää lomaa!!!
Ja MAMMIKSELLE + Oonalle paranemisia!!! Ja muillekin, jos olitte kipeinä.
Hitsi muuten, luin niin vauhdilla päällisin puolin pinon läpi, että AURORAN teksti piti lukea uudestaan: siitä kuin luin MAKKARALLE tarkoitetusta osiosta, että tulehan kertomaan raskausuutisia, hehe!!!
Ja tuo damn facebook! Mun kaveri pakotti tekemään sen toissailtana, ja en ymmärrä siitä hölkäsen pöläystä, vaikka enkku onkin aina ollut kiitettävä... MUR! Siis mitä kivaa siinä on? Oonks mä ainoo outo, joka ei ymmärrä siitä yhtään mitään??? En ymmärrä, ja siksi kaikki aika menee siellä, kun yritän löytää sen syvimmän tarkoituksen koko hommalle ;)
Mutta LEENISPÄ on kuitenkin mun kaveri siellä =) En kyllä tiedä, miten saan otettua keneenkään mitään kontaktia edes... heh... Ihan outo juttu! Mutta tosin mä en koskaan oo harrastanut myöskään irc-galleriaa tms., joten kai tää ottaa aikansa tottua.
Nyt juopottelemaan eri hyvää Uppiksen punaherukka-siideriä, NAM!
Vanha mummo Pi-Ki, joka ei ymmärrä näistä uusista hömpötyksistä, sekä tädillään ja kummisedällään hoidossa oleva Arttu kohta 8,5kk
nyt taisi selvitä eemelin kuumeilu, alhaalle on vihdoinkin puhjennut ensimmäinen hammas, jee! kiukkuinen ja väsynyt mies on kyllä vielä ja räkää riittäää...
mä kanssa tuolla facebookissa hölmöilen ja olis kiva saada teistäkin kamuja, mitenköhän teidät sieltä löytäis?! vihjaiskaapa :o)
ihanalta näyttää poppisen lomailu :o) niin kade kun meidän äippä ja pikkusiskokin on parasta aikaa siellä teneriffalla, mä haluun kans :o)
mut toivottavasti kerkeisin palailemaan ihan ajan kanssa...
ihqua v.loppua kaikille ja vinkkejä miten saan teistä kamuja tonne facebookiin nimimerkillä koukuttunut :0)
pajuska+ su 9kk oleva ulkona nukkuva eemeli
...vai raskausuutisia Makkaralta?!? Juu ei lähivuosina :)
Auroralle pikaisesti vastaan: Nakki syö mun mielestä ihan kunnon satseja kiinteitä. Mitä se sit tarkoittaa niin...no, lounaalla ison purkin liha-kasvissosetta ja päivälliseksi pikkupurkin. Välipalaksi hedelmäsoseen. Aamu- ja iltapuurot on ihan reilun kokoisia satseja myös. Maitoa juo ehkä n. 400ml/vrk (mikä lienee liian vähän...olen sit koittanut antaa jugurtteja). Mitäs O sanoo, jos siell tuossa aamuvarhaisella antaiskin tilkan vettä? Voisko siitä siirtyä pikkuhiljaa jättämään koko huikan pois...? Onks teillä muuten sunnuntaina jotain? Jos nähtäis? Voitais tilata teiltä joku " näin pidät parisuhteen kunnossa yli rakennusvaiheen" -luento :)
Ja joku kyseli 9kk päikkäreistä...Nakki nukkuu yleensä vain yhdet, mutta ne on 3-4h. Noista pitkistä unista huolimatta on kyllä illansuussa aika sippi, vaatisi ehkä siihen vielä pikkutirsat...mutta en ole antanut ottaa, koska tämä itsekäs äiti haluaa pitää klo 20 nukkumaanmenoajasta kiinni kynsin ja hampain (jotta saa pussailla miehensä kanssa rauhassa ;).
Voi Poppis, sanomattakin lienee selvää että olen niiiiiin kade...kuten varmaan moni muukin täällä. Nauttikaahan auringosta meidän muidenkin puolesta!
Hmm, mä en taida löytää nassukirjasta ketään...Auroraakaan sieltä en löytänyt, sun sukunimen olisin sentään tienny :)
Ihanaa viikonloppua kaikille!
Makkara & Nakki
Su passaa hyvin! Käyko teille mikä aika päikkäreiden puolesta? Kun meillä nukutaan siinä 11-13 ja sit taas 16-18. Pistä tekstaria!
Oliver syö aamupalaksi 1 pienen purkin/puuroa, lounaaksi 2 pientä purkkia, päivälliseksi 2 pientä purkkia ja maitoa menee 4 kertaa päivässä yhteensä noin 700ml, jos ei syö kahta purkkia kerta lounaaksi tai päivälliseksi, niin sit menee välipala tai iltapala lisäksi. Eli 3-4 ateriaa päivssä yhteensä noin 4-5 pientä sosepurkkia + maidot noin 700ml/vrk. Luulisi yön pärjäävän, mut ei?!:( Vaan 9-11h...
Ja mä olen kyllä nassukirjassa, laitoitko etunimi sukunimi hakuun?? Mä pistän sulle kohta " kutsun" tulemaan;)
A & O
Moro vaan!
Meikäläiseltä lääkäri kielsi puhumisen, kun flunssa vei äänen aika tehokkaasti. Nyt olis sitten viikko saikkua ja lepoa tiedossa. Meikäläiselle on tooosi helppoa olla puhumatta... Pöh! =S
Mutta täältä löytyy kans yks facebookiin yllytetty, joka ei ihan taida osata käyttää sitä... (Eli et Pi-Ki oo ainoo!) No, yritin ainakin " tökkiä" muutamaa tuttua ja kinuta kavereita. Jos joku tunnistaa mut muitten sivuilta, niin ei kun vaan viestiä tulemaan! =)
Vilkutuksia kaikille!
-Amy ilman ääntä ja Emmi jo nukkumassa-
Heissan! Meidän tyttö simahti äsken syliin kun iltamaitoa annoin. Saa nähdä jäikö vielä nälkä eli herääkö tissille jo alkuyöstä. Päikkärit oli tänään taas ihan lyhkäisiä, joten ihmekös tuo että unetti jo nyt.
Meidän neiti oli tänään ihan tohkeissaan lattialla. Pyöri kellonviisarin lailla ja selällään ollessaan laittoi jalkapohjat lattiaan ja peppu nousi korkealle. Naurua piisasi myös kun tyttönen kävi tässä illalla " lukemaan" hesaria. Kyllä sai lehti kyytiä. =)
Amylle pikaista paranemista! Lukiossa mulla tuli myös tosi paha tauti ja ääni hävisi. Kiva oli olla koulussa ihan hiljaa... Toisaalta mulla silloin puhuminen teki niin kipeetä että ei kauheasti tehnyt edes mieli höpötellä.
Mammis, varmaan ihan hyvä päätös jättää uinnit väliin huomenna. Mulle tuli vähän sellainen olo siitä ketjusta, että sain moitteita kun tyttösen kanssa olen käynyt uimassa. =( Mielestäni ollaan miehen kanssa osattu arvioida ettei viedä tyttöä sellaisessa kunnossa, että tartuttaisi toisia. Terkkarilta asiaa kysyin ja hän oli sitä mieltä, että jos ei kuumetta niin tytön voi viedä uimaan. Tauti on niin pitkään kestänyt, että jos odottaisin tytön olevan täysin kunnossa niin ei mihinkään koko talvena voitais kotoa lähteä. MUKAVIA pikkujouluja sulle. Mitä menette teatteriin katsomaan?
Pi-Ki, sinä oot kotoisin samalta paikkakunnalta kuin eräs ystäväni. Varmaan tunnette toisenne kun käsittääkseni ei mitenkään kovin iso paikka?! =) En viitti nimiä täällä rueta kuitenkaan kertomaan. =) Ihanaa muuten kun sulla riittää energiaa hyväntekeväisyyteen! Hattua nostan sulle!
Poppiksen lomamaiset on aivan UPEITA. Ihanan rentouttavaa reissua koko teidän perheelle!
Kandi, en osannut päättää minkä partakoneen valkkaisin joten mennään joku päivä yhdessä miehen kanssa katsomaan. Tulee varmasti mieluinen. Saa sitten joululahjansa vaikka heti käyttöön.
Sitten kysymys hampaiden pesusta: Onko jotain kikkaa millä tuon kauniin pienen valkoisen etuhampaan saisi pestyä... Tyttönen nimittäin hymyssä suin tunkee kielen eteen ja eilen keksi, että päätä voi heiluttaa hampaita pestessäkin (nenää niistäessä kun pää pyörii hurjaa vauhtia..). Ja sitten minkälaiset iltarutiinit teillä on? Siis missä välissä hampaat pesette? Kun meidän tyttö syö rintaa/pulloa ihan viimeiseksi niin olen ennen sitä harjannut hampaan. Usein on ihan väsynyt ja puoliunessa ruokailun päättyessä niin ei siinä enää hampaiden pesu onnistu.
Nyt levittämään pyykit ja sitten telkun ääreen miehen kainaloon. Mukavaa viikonloppua kaikille!
T. iida-linnea ja tyttönen
[color=teal] Tulinpahan pitkästä aikaa kattomaan, että mitä isoille pikku-enskoille kuuluu. =) Kiva oli lueskella kuulumisia, mut en oikeen osaa mitään ihmeemmin kommentoida.
Poppiksella oli ihania lomakuvia ja monilla Facebook mielessä. =) Mut löytää sieltä kans mm. enska-groupista. Mun täytyy kyllä sanoo, että en ymmärrä Facebook-vouhotusta, mut kai se on kiva et aikuisillakin on oma " irc-galleriansa" . ;D
Omaa napaa sen verran, että me ollaan muuttamassa kuunvaihteessa sinne KALEVAAN! Siis sinne mihin kovasti toivottiinki, mut oli 3vuoden jonot. Eli [color=darkpink] MAKKARA [/color] saa alkaa valmistautua henkisesti Tampereella vierailuun, kun kerran viimeks sanoit, et jos sinne muutetaan ni tuut kylään Nakin kanssa. ;) Heh...
Heidi voi ihan hyvin, tosin nyt on kauhee räkis (<- teki pari poskihammasta ja saattaa olla lisää tulossa). Heidi tykkää kovasti olla perhepäivähoidossa. Se loppuu helmikuun lopussa kun jään äippälomalle. Täytyy sit keksii jotain puuhaa, ettei neiti ala hyppii pitkin seiniä tekemisen ja seuran puutteessa. =)
Masu senkun kasvaa. Tiistaina on rakenneultra - toivottavasti kaikki on siellä hyvin. =) Viltsu on potkiskellu jo viikolta 15+ ja 18+ alko liikkeet tuntuu masun päältä. :) Verensokereissa on ollu pikkusen heittoo ja sen takii on kauheet dieetit päällä. Supistelluki on, mut onneks se on jo helpottanu aika paljon,että ei tod.näk. joudu kohta vuodelepoon.
Eipä kai muuta.. =)
Burde, Heidi 1v ja melkeen 2kk & Vilho-Viljami 19+6
[color=teal] Heidi kans tunkee nykyään kieltä eteen ku pitäis pestä hampaita, mut nyt se vaihe on menos pois. Meillä autto hampaiden pesuun ylipäätään hammastahnan käyttö, mut sitähän suositellaan vasta sit ku on poskihampaat. Me tosin käytettiin joskus harvoin jo ennen poskihampaita ja laitettiin ihan tosi vähän sitä harjan päähän. Siis just just sen verran, että siinä ylipäätänsä oli sitä. Nythän sitä voi laittaa hitusen enempi ku tuli niitä poskihampaita Heidille.
Nii ja sit meillä on aina ollu paljon hammasharjoja Heidille.. Siis niitä on joutunu vaihtaa usein, kun Heidi on saanu itte " pestä" hampaita ja touhuta sen harjan kaa... ja välillä ne on pyöriny millon missäki, ni on sit joutunu heittää pois... Mut siis se ainaki vei Heidiltä sitä " uutuuden viehätystä" siitä harjauspuuhasta.
Nii joo ja suuhygienistien ohje on, että hampaat pitää pestä viimeseks. Sen takii me sillon jossain vaiheessa (11kk?) jätettiin iltapullo pois ja annettiin maitoo iltapalan kanssa lasista.
burde taas
Mies lähti hautajaisiin ( enonsa sellaisiin ) me jätettiin tällä kertaa Ainon kanssa väliin, kun se alkaa olla jo sen ikäinen että ei viihdy kirkossa hiljaa kuitenkaan.
Enkä mä kovin hyvin sitä enoa tuntenutkaan, niin kuin en muitakaan anopin sisaruskatraasta, nähdään yleensä hautajaisissa, ekan kerran miehen isän monttubileissä, kesällä anopin siskon ja nyt olis ollu tää eno.
Mä oon tosi väsyny, Aino huusi taas viimeyönä tunti tolkulla, näyttäis taas olevan hampaita tulossa.
Mä näytän muutenkin ihan hirveeltä, tarttis vissiin mennä johonkin kasvohoitoon, iho on ihan kelmeä ja näppyläinen. Lisäksi vielä ihan kuivakin.
Mä en jaksa nyt kommentoida oikeen mitään.
Jos hampaiden pesusta kuitenkin: Meillä Ainolla on kaksi hammasharjaa, toinen mikä on välillä lattialla ja milloin missäkin, sitä se ei kauheesti suuhunsa laita, kerran mä oon sen keittänytkin.
Iltaisin koitetaan harjata hampaita, mutta A yleensä puree hampaat yhteen ja jyystää harjaa, joka ilta kuitenkin koitetaan sitkeesti harjata jotta tottuisi hommaan.
Kandee varmaan antaa touhuta harjan kanssa omillaankin, me yleesä pestään ensin ja sitten saa vähän aikaa pureskella harjaa ihan huvin vuoksi.
Jospa sitä nyt yrittäisi vähän siivota kun Aino meni maate.
TOSI väsynyt Aa ja melkein yhtä väsynyt Ae
AA ja Burde, kiitos kommenteista hampaiden pesuun liittyen. Tänään tehtiin niin, että tyttönen oli iskän sylissä ja sainkin ihan hyvin harjailtua hampaan ja ikenet. Kovasti pientä nauratti äiskän touhut. =) Ja tänään siis vasta iltamaidon jälkeen hampipesu, koska tyttönen ei niiiiiin rättipoikkiväsynyt että olisi nukahtanut kesken syönnin.
AA:lle toivon parempia unia ensi yönä!
Meidän tyttö sai tänään ihan ihmeellisiä itkukohtauksia ruokailujen yhteydessä. Huusi ihan naama punaisena ja sitten alkoi yskittämään tietysti ja sekös lisäsi itkua.... Jäin miettimään, että tuntuuko lämmin suussa pahalta kun noita hampaita tuloillaan kaiketi lisää? Uusia makuja ei ollut tarjolla vaan vanhoja tuttuja. Tyttö on edelleen flunssainen, joten todnäk viedään kolmannen kerran lääkäriin alkuviikosta. Alkaa tuntumaan epätoivoiselta kun tauti vaan jatkuu ja jatkuu. Pelottaa että mennyt uudestaan korviin. Viimeksi oli nimittäin iso yllätys että oli korvatulehdus, koska ei tytön olemisesta huomannut korvien olevan kipeät.
Huomenna olisi kummipoikamme 6-vuotis synttärit. Ihan kiva mennä käymään pitkästä aikaa ja kuulemaan tuoreet kertomukset eskarilaisen ihmeellisestä maailmasta. =)
Levollista yötä ja kauniita unia kaikille,
iida-linnea ja unten mailla tuhiseva tyttönen
Pikaisesti tulin käymään, Joel kun vielä valvoo. Meni tänään päikkärit vähän sekasin, sain pojan väkisin kiskottua hereille vasta joskus klo20.
Joel oli viime yönä mun äidillä hoidossa. Meillä oli miehen kanssa yhteinen ilta pitkästä aikaa. Teki kyllä ihan hyvää vähän rentoutua. Oltiin Tavastialla kattomassa Viikatetta ja oli ihan mielettömän mahtava. Kuulunut lemppareihin jo useita vuosia. Joelille sieltä löytyi bändin paita, kokoa 90cm ja vaikka on pikkasen iso, oli pakko kokeilla. Oli niin ison pojan näkönen.
Ilta meni muuten tosi hyvin, mutta viimeisten kappaleiden aikana alkoi kamala kipu ensin selässä ja sitten siirtyi mahan puolelle. Kotona otin heti särkylääkettä ja vähän helpotti, mutta sattuu edelleen. Kipu oli niin kova, että kyyneleet valu silmistä eikä voinut nousta edes vessaan. Ninni on kuitenkin paljon tänään liikkunut, mutta silti mietin pitäiskö käydä lääkärissä. Supistellutkin on jonkin verran.
Tänään oltiin miehen isoisoäidin (siis miehen äidin isän äidin) hautajaisissa. Hautajaisista ei oltu tehty mitään kamalaa surujuhlaa vaan iloisissa merkeissä mammaa muisteltiin. Onneksi istumista oli paljon kun ei koko ajan kipuilun vuoksi viitsisi särkylääkkeitä ottaa. Mutta oli kiva nähdä miehen isoisää kun asuu Sveitsissä asti ja käy harvoin Suomessa.
Joel on ottanut nyt joka päivä askeleita ilman tukea. Ensin otti askeleita sivulle päin tiistaina ja keskiviikkona jo otti kolme askelta eteenpäin.
Meillä lähtee toinen koirista ens viikolla astutukseen. Vähän jännittää että miten menee, mutta kun avopille lähtee niin ei onneks kenellekään vieraalle (avoppi siis kasvattaa suur-ja kääpiösnautsereita, Wilma-kääpiömme siis on sieltä " kotoisin" ). Toivottavasti saa paljon pieniä lapsia :)
Anteeksi taas tämä oma napaisuus, yritän lueskellä pinon läpi huomenissa, mikäli särky helpottaa..
Henna, Joel viikkoa vajaa 9kk ja Ninni 23+1
[color=crimson]Mut bongaa kanssa naamakirjasta Tikrun kautta. Tahtoo kanssa lisää kamuja :)
Tänään on niin ihana ilma että ulkoiltiin aamupäivällä 1,5 tuntia. Käy vähän valohoidosta ja mieli ja olo parani nopeasti. Milo nukkui vaunuissa mukavasti koko ajan ja heräsi hyväntuulisena.
Miten muiden 9kk vauvat nukkuu tai on nukkunut päiväunia tän ikäisenä?
Milo on nykyään niin hankala saada päiväunille ja oon miettinyt että jos mä yritän liikaa saada sitä nukkumaan. Että jos Milolla ei vaan olekkaan niin kova uni.
Milo nukkuu tällä hetkellä kahdet unet klo n.11-12 ja 15-17.
Influenssa rokotteesta. Milo ei saa sitä koska se on kehitetty jossakin kananmunassa. Samaten MPR- rokotuksen siirrän kun Milo täyttää jotain neljä ja silloikin se annetaan Taysissa lääkärin valvonnassa. Niin paha toi kananmuna allergia on. Pah..
Emiliina on kyllä niin söpönen typykkä. Ihania lomakuvia. Pitäkää hauskaa.
Jep, jos menis taas jatkamaan kotihommia.
Hermione ja Milo 9kk+