Maitoa, maitoa, enemmän maitoa... apua!
Vauva on 8 pv vanha. Oli vähän pieni syntyessään ja on ollut keltaisuutta. Nukkuisi päivällä mielellään pitkiä unia, yöllä sitten tankkailee maitoa tuon tuosta.
Joten päivällä rinnat ovat täynnä maitoa ja KIPEÄT. Olen herätellyt neljän tunnin välein syömään, mutta syö silloin yleensä vain toisen rinnan ja nukahtaa taas.
Mitä voin tehdä? Herätänkö vauvaa useammin vai pumppaanko vain? Mutta jos pumppaan, maitoahan tulee aina vain lisää ja lisää...?
Kommentit (6)
Mutta tokihan voit vähän pumpatakin, tai kokeile vaikka lypsää käsin pois.
Pumppaa vaan ihan pahin kireys pois, ettei maito suotta lisäänny. Aluksi rinnat paisuvat muustakin kun maidosta, kudosnesteistä tms., rauhoittuu kyllä. Muista pitää huolta rinnoistasi, suihkuttele lämpimällä tai muuten pidä lämpiminä, katso ettei tule kovia möykkyjä mihinkään ettei tule tukosta. Imetystukilistan kotisivuilla on FAQ, siellä oli ohje painamiseen ja minä käytin sitä myös aika paljon. Periaate on että painetaan ennen imetystä rintaa sormilla niin että vauva saa paremman otteen nännistä. Minulla oli nimittäin ongelmana myös se molemmilla lapsilla, etteivät saaneet kunnolla otetta pinkeästä rinnasta. Mutta en tässä sen paremmin osaa selittää, käy kurkkaamassa sivuilta niin siellä oli kuvat jne. Kohta helpottaa varmasti!
Parasta olisi saada päivärytmi toisinpäin, eli enemmän syöttöjä päivälle ja unet pitemmiksi. Yösyöttö nimenomaan lisää maidon tuloa. Jos sinulla on käsikäyttöinen pumppu, niin sillä saa vain enimmät maidot pois, sähköpumpun kanssa pitää olla varovaisempi.
:)
Enpäs vain tiedä, miten sen taikatempun näin pienelle tekee. On aikamoisen työn takana saada hereille edes neljän tunnin välein...
Kiitos hyvistä neuvoista!
ap
eli kannattaa pumpata enin kireys pois ja maito pakkaseen ( voit kerätä useamman pumppauskerran maidot samaan, kun jäähdytät ja säilytät maitoa ensin jääkaapissa )