Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä tarkoittaa jos äidillä on synnyttäessä streptokokki-bakteeri?

Vierailija
13.11.2007 |

Siis emättimestä/kohdunsuulta tms. löydettynä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni vauva menehtyi saatuaan synnytyksessä streptokokkibakteerin ja verenmyrkytyksen, sepsiksen.

Vierailija
2/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on ihan vakavasti otettava juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvalta bakteeria ei löytynyt. minua ei käsketty hoitamaan itseäni mitenkään, en saanut antibiootteja enkä mitään. Olikohan siinä joku virhe sitten..?

Vierailija
4/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuloksen sain parin päivän päästä. vauvahan olisi siinä vaiheessa ehtinyt jo saada tartunnan synnytyskanavasta, mikäli mulla olisi ollut ko. bakteeri. miksei sitä tutkita jo aiemmin?

Vierailija
5/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten synnytyksen aikana ja heti lapselta otettiin korvasta näyte, joka oli valmis parin tunnin kuluttua.

Vierailija
6/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni löytyi kysyinen bakteeri toisen raskauden yhteydessä ja sain antibiootti kuureja useamman raskauden aikana.. ja sit synnytyksen aikana suoraan suoneen..

Kolmannen ja neljännen synntyksen aikana sain myös antibioottia suoraan suoneen.. Eikä vauvat ole onneksi saaneet tartuntaa..

Ohjeena muistaakseni on nykyään et jos tuo on löytynyt jossain vaiheessa jotain raskautta sen ja myös myöhempien mahdollisten synnytysten yhteydessä tulee antibiootti lääke..

Tuo on siitä " hauska" bakteeri et vaikka ois tehty testi vaikka päivää aikasemmin enne synnytystä se ehtii kulkeutua synnytyskanavaan jos on kulkeutuakseen..

x4

Vierailija
7/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lisää tietoa tästä? googlettamallakin löytyy tosi vähän infoa.

Vierailija
8/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huhhuh. en tiennyt että noin vaarallinen. onneksi lapsi on terve ja elää.

Vierailija
9/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys käynnistyi yhtä-äkkiä viikolla 27. Lähes viikon makasin sairaalassa tipassa, en edes vessaan saanut nousta. Supistukset saatiin rauhottumaan, mutta bakteeri oli aiheuttanut reiän sikiöpussiin ja oli pelko että se leviäisi vauvaan aiheuttaen sepsiksen ja kuoleman. Minun tulehdusarvot nousivat lääkkeistä huolimatta.

Tehtiin keisarinleikkaus rv 27+5. Onneksi vauva säästyi pöpöltä, sai kuitenkin antibioottia.

Patologi totesi, että bakteeria löytyi jo istukasta. Jos olisi odotettu vielä olisi se levinnyt vauvaankin.

Toisen raskauden aikana supistelut alkoivat rv17. Tehtiin testit ja sama bakteeri. Antibioottikuurilla meni ohi. Synnytyksessä kuitenkin sain taas antibioottia.

Vierailija
10/20 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oireita tai haittaa?

Vierailija
11/20 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokassa ei edes testattu. Lääkäri sanoi, että antibiootin laitosta synnytyksen aikana on luovuttu kokonaan! Synnytysten välillä 3 v.

Vierailija
12/20 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Streptokokki-testi oli selvitetty. Muistaakseni tulokset piti ensin soittaa jostain erikseen, koska niitä ei ollut papereissa. En tiedä, mitä olis tapahtunut, jos ne tulokset ei olis löytynyt?

Vierailija
13/20 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

virtsatietulehdus johon sain antibiootteja... asia selvisi niin, että kun olin osastolla lapsi jo vierihoidossa niin neuvolatätini soitti kännyyni ja kysyi että miksi en tullut yliaikais kontrolliin ja sanoin, että olen juuri synnyttänyt lapsen. Sitten hän sanoi, että mulla on virtsatietulehdus ja tarvitsen antibiiootteja.. annoin sitten puhelimen kätilölle ja puhelun jälkeen meni hetki niin oli antibiootit huoneeni pöydällä. (en kyllä tiedä onko virtsatietulehdus sikiölle/vauvalle vaarallinen). Mitään tietoa ei ollut kyllä että se olisi/voisi olla vauvalla... ei mun nähteni ainakaan mitenkään tutkinut....

Vierailija
14/20 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta syntyi siis ainakin meillä melkoinen hässäkkä ekan lapsen kohdalla. Muiden lasten synnytyksissä ei edes kiinnitetty mitään huomiota aiheeseen.

Vierailija
15/20 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka oli aiheuttanut streptokokki. Tulehdusarvot nousi ja oli vuorokausi synnytyksen jälkeen jo lastenpolilla antibioottitipassa. Mulla oli ennenaikaisia supistuksia ja paikat auki ja luultiin, että vauva syntyy kovin paljon aikaisemmin, mutta syntyi sitten vain viikkoa ennen la. Kahdella seuraavalla laitettu heti synnytyksen yhteydessä minulle antibiootit suoraan suoneen ja nyt viimes otetttiin bakteeriviljejy ja osastolla seurattu vauvan vointia tosi tarkkaan.

Vierailija
16/20 |
20.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydettiin se raskausaikana ihan sattumalta eli menin muuten vain tsekkauttamaan itseäni äitipolille ja siellä sitten otettiin testi. Sitten synnytyssuunnittelussa kätilö sanoi, että by the way, sulla on tämmöinen ja miehen ilmeen nähtyään totesi, että se ei sitten ole sukupuolitauti. Ja että ellei synnytys käynnisty jotenkin ennen aikojaan, ei aiheuta toimenpiteitä.

No, synnytys käynnistyi 35+4 spontaaneilla vesienmenolla ja koska se vähän pitkittyi, sain antibioottia koko synnytyksen ajan. Muistaakseni suoneen neljän tunnin välein tai jotakin. Oli vähän tylsää tippaletkussa, mutta koska kyse oli keskossynnytyksestä, en joka tapauksessa saanut synnyttää jakkaralla.

En silloin ajatellut ollenkaan, että tämä olisi mitenkään iso juttu. Jälkeenpäin olen kuullut tapauksissa, joissa kaikki on mennyt päin helvettiä tuon streptokokin takia. On levinnyt lapseen ja se siitä aivotoiminnasta. Tämä siis, jos on ollut helekkarin huono tuuri. Periaatteessa tämän pitäisi olla suht vaaraton juttu, mutta tiedä sitten oliko sattumaa, että pikaisen gallupin tuloksena keskosvanhempien joukossa lähes kaikilla oli tämä streptokokki... Itselleni se ei aiheuttanut siis pientä synnytysepämukavuutta enempää ongelmia, mutta silti vähän mietityttää, että pitäisikö Suomessakin siirtyä Saksan malliin, jossa muistaakseni testataan kaikki äidit tältä varalta.

Vierailija
17/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla löydetty sellasta harvinaista streptokokkia kurkusta... tai ei kai harvinaista mutta sellasta joka ei aiheuta mitään oireita!

Vierailija
18/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä esiintyy vaginan normaalifloorassa (eli limakalvoilla; sekä nielussa että emättimessä, lisäksi sitä on vielä suolistossa) ja sillä ei ole yhteyttä vaginatulehdukseen, mutta se voi aiheuttaa joko ennenaikaisen synnytyksen riskiä tai alatiesynnytyksessä vakavien infektioiden riskiä lapselle. Tämä streptokokki ei ole siis sukupuolitauti. Usein se todetaan vaginatulehduksen tai hiivatulehduksen yhteydessä. Raskausaikana syödyt anti-mikrobilääkkeet eivät useinkaan auta, vaan bakteeri palaa suolistosta hoidon loputtua emättimeen. Siksi beeta-hemolyyttistä bakteeria kantavan synnytys on aina hoidettava antibioottisuojassa eli synnytyksen aikana annetaan suonensisäisesti antibioottia. Kantajuus voidaan parhaiten selvittää vaginaeritteen bakteeriviljelyllä.

Vierailija
19/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdessa edellissä raskaudessa streptokokki, keskimmäistäni odottaessa oli ennenaikaista supistelua johon löytyi syy streptokokista. En saanut antibioottia, kuulemma kun ei läheskään aina auta, viikkoja oli silloin n. 28.

Synnyttämään mennessä sanottiin, että jos pitkittyy, annetaan antibioottia suoneen. Tyttö syntyi neljässä tunnissa enkä saanut antibioottia. Synnärillä oltiin neljä päivää ja tytön tulehdusarvoja seurattiin verikokein. Ei nousseet misään vaiheessa.

Kolmosta odottaessa alko supparit ja emätinkipuilut jo melkeen ensimetreiltä ja rv 13 sain antibioottikuurin, se auttoi hetkeksi mutta supistelut palasivat. Uutta kuuria en saanut.

Synnytystä ei suostuttu käynnistämään kalvojen puhkaisulla streptokokin vuoksi vaan suun kautta tabletilla, keskimmäinen kyllä käynnistettiin kalvot puhkomalla. Ja kolmosen kanssa sain suoneen antibioottia silloin kun synnytys laskettiin käynnistyneeksi.

Vauvaa tarkkailtiin verikokein, hänellä kävi tulehdusarvo 18:ssa, jos olisi noussut yli 20 olisi laitettu poika antibioottitiputukseen, onneksi lähti laskuun itekseen.

Nyt nelosta odottaessa oli supisteluja joskus rv20 ja otettiin streptokokkikoe ja se oli ihme kyllä negatiivinen. Uusi koe pitäisi ottaa vielä lähempänä synnytystä ja vaikka olisi negatiivinen niin vaadin kyllä vauvan tulehdusarvojen seurantaa varmuuden vuoksi.

Vierailija
20/20 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ennenaikaisa voimakkaita supistuksia ja edellinen lapsi syntyi 1 kk ennenaik. ja hän voi huonosti mutta antibiootilla virkistyi parissa päivässä. Silloin toisella kerralla kättärin gyne sanoi että jos synnytys kestää pitkään (oliko se yli 24 h ja taisi olla myös että jos kestää sen verran lapsiveden menemisen jälkeen niin tarttuu vauvaan ja tarvitaan antibiootti). Mutta toka synnytys meni paljon alle ton lapsiveden menemisen jälkeen eikä vauvassa ollut mitään hoidettavaa.

15 prssalla naisista tulisi se.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän