Voiko olla totta että 60% kansasta kannattaa tehyn vaatimuksia?
Musta se on aivan utopistinen ajatus, kun en itse tunne ketään joka tehylaisia kannattaisi. Kiristykselle ei saa antaa periksi, eli hoitajien on tyytyminen siihen luvattuun 12%+joulurahaan.
Kommentit (60)
mun tutut minut mukaan lukin kannattaa tehyn palkankorotusta. Jos jotkut miettii että joutuu terveyskeskuksessa jonottamaan 4tuntia, niin johtuisiko juuri siitä ettei ole tarpeeksi sairaanhoitajia? nythän on niin että JO TÄLLÄHETKELLÄ sairaanhoitajia opiskelee liian vähän koko kansan lukumäärään verrattaen. Tällähetkellä suomessa 14 sairaanhoitajaa 1000 asukasta kohden kuin monissa euroopanmaissa vain 7. myöskin he joutuvat menemään yksityiselle ja maksamaan siitä. RAKSAÄIJJÄT ja muut " mies" työt saavat niiiin paljon palkkaa että huhhuh! Ja samankaltaista fyysistä työtä (UNOHTAMATTA henkistä) sairaanhoitajat tekevät.
kaikki tuntuvat ajattelevan täällä vain perushoitajia ja lähihoitajia kun korotus kuitenkin nostaisi kätilöiden ja lääkärinmukana kiertävien fysioiden palkkaa..
Täytyy myös muistaa että jos hoitajat saavat palkankorotuksensa maksavathan he enemmän verojakin, joten tutkimuksiin ynnä muihin on varaa. myöskin sairaanhoitajien palkan korotus kannustaisi muita opiskelemaan sairaanhoitajiksi ja siitä tulisi lisää veronmaksajia. (ja niin kuin kaikki ymmärtää, mitä suurempi palkka sitä suuremmat verot.
omalääkäri on venäläinen, lastenlääkäri on venäläinen/slaavi, laboratorionhoitaja on somali....siis minulla. Ja tutun terveysasemalla samoin.
Meidänkin terveyskeskuksessa on venäläinen naislääkäri, Svetlana. Helvatin huonoa suomea puhuu, puhuu välillä venäjää ja suomea sekaisin. Yritä siinä nyt kysyä että mites tätä vaivaa hoidetaan. Paremman vastauksen löytää jopa netistä. En ymmärrä miksi laitetaan lääkäriksi tai sairaanhoitajaksi ihminen joka ei puhu suomea niin että sitä ymmärtäisi ???
tutkimusten mukaan tyytyväisimpiä terveydenhuoltoon ovat juuri niitä terveyspalveluiden suurkuluttajia. Eli mitä enemmän kokemuksia sairaalasta, sitä tyytyäisempi ihmiset ovat palveluihin.
Tyytymättömämpiä ovat ne nuoret aikuiset, jotka joutuvat jonottamaan terveyskeskuksissa tuntitolkulla flunssan kanssa. Eli lähtökohdat ovat hyvin erilaiset. Tietysti pitää mietiä, miten näiden flunssapotilaiden tyytyväisyys lisääntyisi.
Mutta tärkeintä on se, että silloin kun on " oikea hätä" , niin palvelu pelaa.
Toisaalta onhan se aina ollut vähän niin että köytäs saa kärsiä ja rikkaat saa hoitoja. Tämä " lakko" tms vain pahentaa tilannetta.
jotka eivät Tehyn vaatimuksia kannata. Itse en tunne (onneksi) sellaisia lainkaan. Tosin kellään tuttavistani ei ole esimerkiksi kokoomuksen jäsenkirjaa...
Heräsivät vaan liian myöhään... : (
Toivon ja uskon kuitenkin, että oikeus ja kohtuus tapahtuu, mutta joudutaanko käymään pohjalla ensin?
Eikös muuten sairaanhoitajille opeteta äidinkieltä?
" Itse en tunne ketään ketä EI "
Mikä hiton ketä?
Suomessa 14/1000 asukasta kun monessa muussa Euroopan maass 7/1000 asukasta.
Helposti voisi sanoa, että monessa muussa maassa sairaanhoitajat tekevät siis kaksinkertaisen työn suomalaiseen sairaanhoitajaan verrattuna. Ehkäpä siksi heillä on kaksinkertainen palkkakin?
Mitä en ymmärtänyt?
Ymmärsin jopa tuon huonon suomenkielen!
Mistä muuten päättelet tulotasoni?
Omasta mielestäni tienaan hyvin ja tienaan hieman vähemmän kuin hoitajat keskimäärin ja olen sentään ylempi toimihenkilö ja esimiesasemassa.
Kaikki tuttuni, etenkin työkaverini kannattavat TeHyn työtaistelua. Olen töissä yliopistolla tutkijana. En tunne henk. koht. yhtään sairaanhoitajaa.
Ja hallitus on paska, niin paska, ettei mitään rajaa. Kuten HS:ssa oli tänään lainaus " Historiallinen tilanne, kun oppositio joutuu ajamaan hallituspuolueen tekemiä vaalilupauksia."
Siinä se tän palstan vakivastaus.
MINÄ olen paremmin koulutettu ja TIENAAN vähemmän kuin hoitajat, KUKAAN ei siis silloin SAA saada parempaa palkkaa... se kateus, se kateus. Ei ole kenenkään vika että sinun ammattiliittosi ei aja sinulle ja työkavereillesi parempaa palkkaa, eikä teillä ole mahdollisuutta käyttää näin tehokasta työtaistelukeinoa kuin hoitajilla :) Äläkä kehtaa väittää, että sinä olet tyytyväinen palkkaasi, etkä koskaan käyttäisi yhtä alhaisia keinoja kuin hoitajat palkankorotuksen saamiseksi. TAKUULLA jokainen, jolla olisi mahdollisuus saada palkankorotuksen, olisi mukana liittonsa kanssa ajamassa asiaa. Se vaan tuntuu niin helvetin kitkerältä, kun muut saa...:D
Ja mitkähän ne hallituksen vaalilupaukset oli ja eiköhän hallitus ole jo sen tehnyt, mitä lupasi. Paljon enemmän siis kuin yksikään demarihallitus aikoihin.
Kaikilla lääkäreillä ylilääkäriä myöten on tehyn merkki " TAHDON ASIA" rinnassa.
Joku sanoi että siellä missä saa kaksinkertaista palkkaa niin tekevät kaksinkertaista työtä. Kysyn vaan että mitenkähän se on mahdollista??? Esim. minun työssäni siellä teholla on aina kaksi vaikeasti hoidettavaa potilasta, joita on hoidettava ja tarkkailtava joka hetki. Miten ihmeessä kukaan ihminen kykenisi enempään jos ei sitten kasva kaksi uutta kättä ja pari silmää lisää. Niin, ja pari jalkaakin olisi sitten saatava.
Yhtään ylimääräistä aikaa EI työvuoroissani kertakaikkiaan ole.
Työ teho-osastolla on kaikenlisäksi syklittäistä. Hetken saattaa olla rauhallista kunnes yht`äkkiä tulee kaksi monivammapotilasta ovista sisään, samaan aikaa yksi potilaista menee elottomaksi ja tottavie elvytyshaku pirahtaa soimaan. Siinäkin lyö kantapäät kipinää toden teolla että edes jotenkin ehtisi revetä joka paikkaan yhtäaikaa.
60% kannattaa, loput eivät osaa sanoa kantaansa. Siinä ne faktat. Ja luultavasti ne 25% koostuvat nuorista, jotka eivät kuluta terveydenhuollon palveluja kuin flunssa aikana. He eivät osaa nähdä kokonaisuutta, heidän ei ole VIELÄ tarvinnut. Herne on mennyt nokkaan kun nuhaisena on jonottanut päivystyksessä sadan muun kaltaisensa kanssa ja on alkanut pännimään, kun hänen nokkaansa ei hoideta ensimmäisenä. Saattaa olla, että sermin takana on kenties ollut meneillään elvytys tai liuotus, mutta siitähän ei välitetä. Onhan sentään MINUN räkänokkani tärkeämpää.
Joku tuossa kyseli koulutustani ja se on filosofian maisteri. Eli ihan pystymetsästä en ole. Mutta se väite että olisin työstä vieroittunut voi pitää paikkansa. Olen halunnut itse hoitaa lapsemme kotona vähintään kolmivuotiaiksi ja kun niitä kerran on kolme niin siinä on vierähtänyt tämä viisi vuotta ja vielä olen vuoden kotona. Kommunisti en todellakaan ole, vaan sähkönsininen porvari, kuten koko sukuni.
Onko teistä sitten oikein, että joku saa kaiken mitä keksii vaatia ja toiset eivät saa mitään? Kyllä mielestäni olosuhteet on luotava sellaisiksi, että kaikilla on tasapuolisesti hyvä olla. Ja siinä joutuu ottamaan pakostakin toiset huomioon, eikä vain ajamaan omaa asiaansa vilkuilematta sivulleen kertaakaan.
Vaan nyt se on niin että NYT ON MEIDÄN VUORO!!
oma lääkäri, somali, sairaanhoitajana virolainen kuten myös psyk. polin lääkäri on virolainen myös ja kaikki puhuvat aika huonoa suomea.
ELi jos tästä vielä mennään huonompaan suuntaan niin muutan Ruotsiin.