Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 2 vrk ikäiselle vauvalle antaa äidinmaidonkorviketta (Nan)?

Vierailija
12.11.2007 |

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ne ruokamäärät todellakaan olleet " paria pisaraa" ; ekoina päivinä meni n. 30 ml/syöttökerta.

Vierailija
2/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonto on tarkoittanut asian niin, että vastasyntynyt vauva imee maitoa äidin rinnasta, muutaman pisaran keltaista maitoa, ja se riittää tyydyttämään vauvan maidontarpeen. Maito on tiukasti rinnassa kiinni, vauvan täytyy tosissaan imeä että sitä tulee. Hän ei pysty syömään liikaa.

Pullosta maitoa tulee enemmän vähemmällä imemisellä, ja siksi vauva imee vatsan tupaten täyteen. Vatsalaukku venyy liikaa, ja vauvalle ei riitä se määrä maitoa mikä normaalisti kuuluisi riittää. Vauva siis ylensyö. Mikä taas johtaa vatsakipuihin, itkuun, pulautteluun jne, siis yleensä.

Vierailija:

Eikä ne ruokamäärät todellakaan olleet " paria pisaraa" ; ekoina päivinä meni n. 30 ml/syöttökerta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan opetin molemmat lapset sekä raintamaidolle ja pullomaidolle. Nania annoin silloin. Pmaa maitoa tuli ihan tarpeeksi mutta nania annettiin kuitenkin molemmille niin ei tarvinnut miettiä syömisiä minun ollessa muualla.

Hyvin oppi molempia juomaan ja tissiä ei vieroksunut yhtään kumpikaan vaikka pulloakin sai.

Nyt kaksi tervettä lasta jo koulussa. Toinen ekalla toinen kolmannella.

Kokeile kuitenkin varovaisesti ensin antaa korviketta jos tulee maha oireita.

Vierailija
4/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täysimettänyt 4,5kk ja 6kk ja osittain vuoden ikään molempia. Silti kummatkin vauvat on saaneet vastasyntyneinä lisämaitoa!

Esikoinen oli sairaalassa ekat päivät ja sai peptidituttelia ennen kuin mun maito alkoi 3vrk synnytyksestä nousta. Sen jälkeen ei korviketta tarvittu.

Kuopuksen kanssa kotiuduttiin nopeasti, joten annoin sitten ihan nan-maitoa tasan 2vrk ikäiselle vauvalle pariin otteeseen. Sitten 3vrk kohdalla maito taas nousi ja riitti vauvalle.

Ensin toki imetetään pitkään, molemmat rinnat useaan otteeseen. Mutta jos vauva ei pitkin imetyssessioiden jälkeenkään ole yhtään tyytyväinen, on ihan fiksu veto antaa _vähän_ lisämaitoa. Kuopuksen millit muistan tarkaan, ensin annoin 20ml ja 4 tunnin päästä 30ml lisää =) Eli raukka parka sai kokonaista 0,5dl korviketta...

Mulla maito tosiaan nousi kummallakin kerralla 3vrk synnytyksestä, mutta isot (yli 4kg) vauvat ei pärjänneet sitä aikaa ilman ruokaa.

Vierailija
5/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vauva siis ylensyö. Mikä taas johtaa vatsakipuihin, itkuun, pulautteluun jne, siis yleensä.

Vierailija
6/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiparat ei vaan uskalla luottaa siihen...

Vierailija
7/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itse aikoinaan opetin molemmat lapset sekä raintamaidolle ja pullomaidolle.

Vierailija
8/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta yleensä ekan lapsen kans ollaan sairaalassa se 3 pvää...

Mutta joo voit antaa, ´vaikka kyllä sinulla se vähäinen rintamaitokin riittäisi..

Vierailija
9/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetä, imetä ja imetä, jos vain suinkin jaksat, vaikka tuntuisi, ettei maito riitä. Itselläni maito nousi kunnolla vasta monen vrk päästä. mutta onneksi jaksoin kuitenkin jatkaa, sillä lopulta täysimetin lähes 6 kk.

Vierailija
10/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toisaalta yleensä ekan lapsen kans ollaan sairaalassa se 3 pvää....

Vierailija
11/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan voinut itkettää vauvojani. Olin kai sitten paska äiti, kun ruokin nälkäiset vauvat. Minä en ymmärrä, miksi vauvaa pitäisi huudattaa pari päivää. Ei ole selvinnyt. Hyvin on imetykset onnistuneet, vaikka en tosiaan huudattanut nälkäisiä vauvoja, vaan annoin imetyksen päälle hiukan korviketta.

t. 23

Vierailija:

Äitiparat ei vaan uskalla luottaa siihen...

Vierailija
12/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ensimmäisen vauvan kanssa oli sama ongelma, maitoa ei tullut riittävästi. Yritin imettää, imettää ja imettää epätoivoisesti. Vauva viihtyi 1,5h rinnalla yötä päivää ja piti 20 min tauon, kun oli nälkä. Neuvolassa sanottiin, että äkkiä korviketta, ettet itse pala loppuun.

Mua ottaa päähän noi imetä, imetä jutut...

Vierailija
13/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika siis sai n. 30 ml/syöttökerta, kuten kirjoitin aiemmin. Oli syntyessään 4,5-kiloinen eikä se huuto loppunut ennenkuin sai annoksen maitoa! Minä imetin ja imetin, pisaraakaan ei tullut viikkoon- lopulta vauva raivostui aina nähdessäänkin rinnan, eli pulloruokinnan jatkaminen tuli luonnollisesti. Imettäkää muut jos vain pystytte/jaksatte, mutta älkää nostako itseänne jalustalle!!

Ps. Poika ei kärsi tänäkään päivänä koliikista tms., enkä tunne muitakaan pulloruokittuja, itkuisia vauvoja.

Vierailija
14/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jo synnytyssairaalassa.

Vierailija
15/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin 4500g syntynyt vauva. Jos synnytyslaitoksella sai tuttelia pullosta imetyksen jälkeen 30-40 ml. Ei tosiaan riittänyt oma maito pariin eka viikkoon.

Vierailija
16/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia taistella ja tuskailla imetyksen kanssa viikkoja tai kuukausia, kuin pari hassua tuntia kotiintulon jälkeen (jonkin aikaa ap:kin on taatusti sairaalassa ollut). Luonto on tarkoittanut asian niin, että vastasyntynyt vauva haluaa olla ihan kiinni äidissä. Se ei osaa muuta kuin imeä, ja kuvittelee olevansa yhtä äidin kanssa. Sillä on turvallisin olo äidissä kiinni. Ja kun se imee, se saa paitsi ravintoa myös turvallisuudentunnetta ja mielihyvää, ja nostattaa maitoa äidin rintoihin.

Jos äiti palaa loppuun jo silloin, kun lapsi on kahden vuorokauden ikäinen, ja ärsyyntyy kun vauva on koko ajan tississä kiinni, niin olisiko syytä katsoa peiliin, ottaa pieni reality check, ja miettiä että sainkohan mä vauvan vai otinko marsun/hamsterin?!?

Vierailija
17/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on prolaktiinitaso liian alhainen, joten maitoa ei vaan tule riittävästi. (Tai siis tulevan maidon määrä on jatkuvasti vakio, mikä ei paljon vauvan painoa nosta). Niinpä lapset ovat saaneet lisämaitoa 2 vrk ikäisestä. Ja by the way, tää ei ole mikään kovin harvinainen sairaus edes.

Vierailija
18/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

On ihan eri asia taistella ja tuskailla imetyksen kanssa viikkoja tai kuukausia, kuin pari hassua tuntia kotiintulon jälkeen (jonkin aikaa ap:kin on taatusti sairaalassa ollut). Luonto on tarkoittanut asian niin, että vastasyntynyt vauva haluaa olla ihan kiinni äidissä. Se ei osaa muuta kuin imeä, ja kuvittelee olevansa yhtä äidin kanssa. Sillä on turvallisin olo äidissä kiinni. Ja kun se imee, se saa paitsi ravintoa myös turvallisuudentunnetta ja mielihyvää, ja nostattaa maitoa äidin rintoihin.

Jos äiti palaa loppuun jo silloin, kun lapsi on kahden vuorokauden ikäinen, ja ärsyyntyy kun vauva on koko ajan tississä kiinni, niin olisiko syytä katsoa peiliin, ottaa pieni reality check, ja miettiä että sainkohan mä vauvan vai otinko marsun/hamsterin?!?

Oma vauvanikin tarvitsi lisämaito ekat viikot. Muuten kitisi nälissään vaikka kuinka imetin. Ja omaa maitoa kyllä riitti lopulta vaikka pullosta alussa saikin lisää. Turha sitä vauvaa on nälissään pitää!

Vierailija
19/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se vaan ON niin, että vastasyntyneen elämäntehtävä on imeä, imeä ja imeä, ja olla ihan äidissä kiinni, eihän se pikkuinen muusta tiedä kun on 9 kk ollut kohdussa ja vasta syntynyt tähän maailmaan.

Jos kahdessa päivässä ahdistuu niin kovasti siitä, että oman vauvan vaistot pelaa = se haluaa olla äidissä kiinni niin voi voi, suosittelen ottamaan seuraavalla kerralla vaikka sen marsun kun vauvakuume iskee.

Vierailija:

Vierailija:

Oma vauvanikin tarvitsi lisämaito ekat viikot. Muuten kitisi nälissään vaikka kuinka imetin. Ja omaa maitoa kyllä riitti lopulta vaikka pullosta alussa saikin lisää. Turha sitä vauvaa on nälissään pitää!

Vierailija
20/42 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itselläni ensimmäisen vauvan kanssa oli sama ongelma, maitoa ei tullut riittävästi. Yritin imettää, imettää ja imettää epätoivoisesti. Vauva viihtyi 1,5h rinnalla yötä päivää ja piti 20 min tauon, kun oli nälkä. Neuvolassa sanottiin, että äkkiä korviketta, ettet itse pala loppuun.

Mua ottaa päähän noi imetä, imetä jutut...