Asiantuntijat ovat varoittaneet julkisesta sympatiasta P-E:tä kohtaan.
Jos hänestä tehdään jossakin mielessä sankari, voivat jotkut ottaa mallia hänen toiminnastaan. Tämä siis muistutukseksi niille, jotka täällä vouhkaavat siitä, että julkisuuteen pitäisi nostaa yksityiskohtaisia tietoja siitä, miten P-E:tä on kiusattu...ja en nyt tarkoita sitä, että koulukiusaamiseen ei pitäisi puuttua entistä tiukemmin.
Kommentit (31)
Eikä hän ollut mikään kiusattu, vaan sellainen, joka eristäytyy omasta tahdostaan, koska pitää itseään muita parempana. Muut pitävät sellaista tyyppiä lähinnä erikoisena ja outona ja jättävät rauhaan. Karsastaminen ei ole kiusaamista, vaan tämän henkilön itsensä aikaan saama tilanne.
JOS oli kiusattu niin perkele miksi ei saisi tuntea sympatiaa? Silloin tulee mieleen että P-E on yksinkertaisesti sysätty reunan yli ja vastuu on silloin monella muullakin kuin P-E:llä.
Ihan perustavallisessa kodissa hän ei varmaan olisi päässyt kasvamaan ihan noin kieroon, vaikka hänellä olisi ollutkin joku taipumus mielisairauteen.
Hän oli " yli-ihminen" . " Yli-ihmiset" ei ole kiusattuja.
Vai voiko joku sanoa, että Linkola on kiusattu, hänelläkin on joku vastaava yli-ihmisongelma.
Tämä olisi kiusaajienkin terveellistä tiedostaa. Vastuu on tietysti Auvisella kun painoi liipaisinta.
Vierailija:
Ettei kiusaajille vaan tule paha mieli. Pai pai pai.
Ei varmaan liian moni ole ollut LinkolanHitlerinStalinin linjoilla.
Jos hän olisi jäänyt henkiin, niin tilanne voisi olla toinen
Kaikki sympatia PE:n läheisille.
Ja kyllä minä koen suurta SURUA tuon pojan takia. Ja haluan YMMÄRTÄÄ mitä tapahtui ja miksi ja yrittää VAIKUTTAA, ettei noin pahaan kuntoon pääsisi kukaan nuori enää menemään!
lyttäämislinjaa. Kiusaamisesta ei saa tuoda tietoja julkisuuteen, koska hetihän kaikki kiusatut säntäisivät pyssyä hankkimaan. Ei, kiusatun pitää vaan painaa päänsä ja tyytyä osaansa. Ja vaihtaa koulua.
Vierailija:
Jos hänestä tehdään jossakin mielessä sankari, voivat jotkut ottaa mallia hänen toiminnastaan. Tämä siis muistutukseksi niille, jotka täällä vouhkaavat siitä, että julkisuuteen pitäisi nostaa yksityiskohtaisia tietoja siitä, miten P-E:tä on kiusattu...ja en nyt tarkoita sitä, että koulukiusaamiseen ei pitäisi puuttua entistä tiukemmin.
mun mielestä se, että p-e paljastuis koulukiustuks _vähentäis_ sitä vaaraa, että siitä tulis joillekin sankarihahmo. siis näinhän siitä tulis vähän sellainen säälittävä pikkuressukka, joka sekosi, ja samalla ne sen ideologiat ja manifestit ym, joita jotkut ehkä ihailee, jäis sivuun...
vai pelkäättekö, että siitä tuliskin näin sitten joku kaikkien koulukiusattujen sankari..?
en mä tiedä, vaikea juttu.
vaikka oli niin tai näin, ei mulla kyllä sympatiaa/empatiaa p-e:lle liikene...
jotka ITSE eivät halunneet olla tekemisissä tavisten kanssa. Jotka ITSE halveksivat muita, koska muut oli niin tyhmiä ja he itse niiiin älykkäitä ja ERIKOISIA. Jos tälläisellä tyypillä ei ole kavereita, niin eihän sen herran jumala ole niiden kavereiden vika!
Enkä nyt siis tiedä tästä Pekka-Ericin tapauksesta yksityiskohtia, mutta sanon vaan, että automaattisesti ei pidä olettaa, että hän olisi ollut koulukiusattu.
Vierailija:
Toivottavasti sieltä ei nouse samanlaista tapausta.
Kyllä minä tunnen empatiaa sitä poikaa kohtaan, oli tosi sairas poika.
Teki teon, jota ei voi unohtaa, ei ihannoida, ei muuta kuin yrittää ymmärttää miksi?
Ja kun siihen löydetään syy/syitä niin niille asioille aletaan tekemään parannuksia. Niin yksilö kuin yhteisötasolla.
Vierailija:
Eikös joku kertonut jo joku päivä sitten, että P-E on jo saanut itselleen faniyhteisöjä.
Toivottavasti sieltä ei nouse samanlaista tapausta..
Esim. irc-gallerian nimim. leluhommia oli sivuillaan manipuloitu kuva Pekka-Ericistä. Kuvassa P-E:n kasvot oli pistetty jollekin ilmeisesti elokuvahahmolle (muist. ilman paitaa, joku Rambo-tyylinen) ja osoittaa pistoolilla kameraa. Kuvatekstinä jotain " Beware you black asses, Pekka-Eric tulee!!" Kuva oli ihan selvästi sellainen, että siinä naureskeltiin P-E:lle. Varmaan hänen omien puheidensa takia, mutta asenne pilkallinen. Nyt kuva on luonnollisesti poistettu.
Kiusaaminen ei tietenkään oikeuta mihinkään, viimeksi nyt tappamiseen. Oli miten oli, kiusaus on suuren luokan ongelma yhteiskunnassamme, ja tarvitaan jokaisen äidin ja isän panosta, jotta ongelmasta pikkuhiljaa päästäisiin eroon. Ensinnäkin jokaisen on pidettävä huolta siitä, että omat lapset voivat hyvin - kiusaajahan purkaa omaa pahaa oloaan. Toisaalta niille hyvinvoivillekin lapsille on pienestä pitäen opetettava kaikkien ihmisten arvostamista, välittämistä ja hyvää kohtelua.
Esim. oma poikani on hyvin sosiaalinen ja hänen on helppo saada kavereita. Poika on pieni, 4 v, mutta keskustelen hänen kanssaan hyvin usein erilaisista tilanteista, joita on ollut kerhossa tai kavereiden kanssa. Kuinka joku lapsi on kohdellut toista, miltä se on varmaan tuntunut ja mitä voi tehdä, jos joku tekee jotain kurjaa, yms. Toivon, että hän oppii ajattelemaan asioita näin toisten lasten kannalta, ottamaan huomioon muiden tunteita ja olemaan empaattinen. Tällä hetkellä kasvatus tuottaa tulosta, poika on hyvin herkkä huomaamaan, jos joku on surullinen tms, ja yrittää silloin lohduttaa. Eihän tämä takaa, että kouluiässä tai teininä olisi edelleen empaattinen, mutta ainakin yritän panostaa tähän asiaan.
Nuorna vitsa väännettävä. Toivottavasti jokainen äiti ja isä ymmärtävät, että kiusaamisen vähentäminen on meidän yhteinen tehtävämme.
...Itse kiusasin 7-vuotiaana luokkakaveria, jolla lähetimme nimettömiä seksuaalissävytteisiä pilkkakirjeitä. Kun asia tuli esiin, niin opettaja kuin vanhempani suhtautuivat siihen melko kevyesti: sain jälki-istuntoa ja kotona selkääni, homma oli sillä selvä. Nyt jälkikäteen ajattelen, että asiaa olisi voinut selvittää paremminkin. Ensinnäkin idea kiusaamiseen tuli tavallaan uhrilta: hän kertoi minulle ja toiselle kiusaajalle tarinoita seksiin pakottamisesta, ja toistimme näitä tarinoita kirjeissä. Jälkikäteen epäilen, että hän oli joutunut hyväksikäytetyksi (heidän kotonaan asui vanhempi, erikoinen alivuokralainen). Toisaalta itse voin hyvin pahoin ja kärsin henkisestä sekä fyysisestä perheväkivallasta, johon myös olisi voitu puuttua, jos asiaa olisi selvitetty paremmin.
Vakiintunut media antoi Tuusulan koulutragediasta oikeaa tietoa ja taustainformaatiota. Media onnistui tehtävässään, arvioi sosiaalipsykologian professori Karmela Liebkind Helsingin yliopistosta.
Myös mediapsykologi, psykologian tohtori Anu Mustonen näkee median pääosin onnistuneen tehtävässään..
..Niille medioille antaisin kiitosta, jotka ovat tuoneet tämän teon alkeellisuuden ja tuomittavuuden esiin. On tärkeää, että teon seurauksia, kuten uhrien kärsimystä, tuodaan esiin. Tämä estää sitä, että tekijästä tulisi muiden mieleltään häiriintyneiden keskuudessa ihailtu, pohtii Mustonen.
Siis että taustalla oli kiusaaminen? minusta hän oli syrjäytynyt, masentunut, ihmisvihaaja mutta jolla oli ylisuuria luuloja itsestään ja jolla todella paha olla.
Minä en ole ainakaan nähnyt missään kirjoitettuna että häntä siis olisi todistettavasti kiusattu.