Syysvauvat vko45
Moi kaikille :)
En ole aikaisemmin osallistunut keskusteluun, mutta ajattelin nyt kirjoitella, kun sattuu olemaan aikaa, kun poika nukkuu ja juon kahvia pöydän ääressä. Innoissani kirjoittelin jo tuohon syysvauvat viikkoon44 aiheeseen vastauksen ja huomasin, että nythän on jo maanantai ja uusi viikko.:)
Sen verran kerron tässä taustaa, että olen 33-vuotias, asustelen Varsinais-Suomessa ja syyskuussa syntynyt poika on esikoisemme.
Pojalla olivat ristiäiset jo 12.10 ja hänestä tuli Alex. Itse pääsin järjestelyissä helpolla, koska isovanhemmat hoitivat järjestelyt ja ristiäiset pidettiin heidän kotonaan. Muuten poika oli kiltisti koko päivän, mutta itse toimituksen ajan tietysti itkettiin.:) Alex on nyt 8vkoa ja 3 päivää vanha.
Vielä on oma maito riittänyt ja täysimetys onnistunut siitäkin huolimatta, että poika vietiin tunti syntymän jälkeen keskolaan hengitysongelmien takia ja muutamaan ensimmäiseen päivään ei päässyt imettämään. Hänellä oli ilmarinta ja infektio. Lypsämällä onneksi maidontuotanto lähti hyvin käyntiin. Noin kolmen tunnin välein Alex syö, joskin joskus väli voi venyä hieman pitemmäksikin ja joskus taas olla hieman lyhyempi.
Alexilla on nyt ollut öisin aika pahat ilmavaivat ja yhtenäkin yönä meni neljään asti ennen kuin pääsin nukkumaan. Tänä aamuna on herätty puoli neljältä ja valvottu kolmisen tuntia, jonka jälkeen pääsin taas nukkumaan. Relatippoja ja Cuplatonia olen antanut molempia ja olen miettinyt, että pitäisiköhän kokeilla Jekovitia Devitolin asemasta, jos se vähän auttaisi. Harmitti lauantaina, kun olisi ollut ainoa yö viikolla jolloin olisin pojan puolesta saanut nukkua, niin sitten oli naapuritalossa bilemeininkiä ja yksi koiristammekin haukkui örinää kuullessaan. Onneksi nuo ilmavaivat ovat ohimenevä vaihe.:) Vaikka väsymys välillä painaa, niin muuten menee aika kivasti.
Alex on sinänsä mielestäni aika kiltti vauva, eikä paljon muuten itkeskele paitsi, kun on ilmavaivoja ja nälkä yllättää. Hän on hymyillyt jo hyvän aikaa ja nauruääniäkin on muutaman kerran kuulunut. Kovasti poika myös välillä juttelee ääntelemällä ja kädet viuhtovat kovasti.
Kantoliina on mielestäni hyvä keksintö ja siinä pojan itku ainakin aika pian loppuu. Kantoreppukin tuli juuri hankittua, mutta sen kanssa en ole vielä oikein päässyt sinuiksi.
Oletteko ottaneet omaa aikaa ja käyneet omissa harrastuksissanne? Itse olen muutaman kerran viikossa käynyt salilla ja isä on sen aikaa vauvan kanssa. Kyllä se ihan hyvää tekee, että pääsee välillä hieman irtautumaan vauva-arjesta. Vaunulenkeillä tulee myös käytyä ja sekin rentouttaa ainakin, jos poika on ollut kovin itkuinen ilmavaivojen takia.
Kuinka moni käy vauvakahviloissa tai perhekerhoissa ja millaisia ovat kokemuksenne niistä? Kuinka moni suunnittelee vauvauintiin menemistä? Vauvauinti voisi olla ihan kiva juttu, mutta täällä ryhmä alkaa marraskuussa ja Alex ei vielä sitä kolmea kuukautta ole silloin täyttänyt, mikä on vähimmäisikä. Vauvakahvilassa olen käynyt kerran ja tarkoitus olisi kyllä käydä siellä aina välillä vaihtamassa ajatuksia muiden äitien kanssa.
Miten meinaatte viettää isänpäivää? Me lähdemme käymään isovanhempien luona 150 km:n päässä ja samalla reissulla käymme myös mieheni pappan luona, joka asuu matkan varrella. Käymme myös viemässä isäni haudalle kynttilän.
Jaahas poika heräilee ja vaunulenkillekin voisi lähteä, kun on niin hieno ilma. Mukavaa viikkoa kaikille.:)
terveisin M&Alex 2kk
Harmittaa oikein kun en ole saanut aikaiseksi tultua tänne kirjoittelemaan... Mutta mielessä olette! :)
Meillä arki sujuu ihan hienosti, Mimosa on tyytyväinen tyttö, keskimäärin kerran viikossa valvoskellaan vähän myöhempään illalla, suurinpiirtein tuonne 01 hujakoille ja sitten vielä ähelletään loppuyö unissaan... Muuten Mimosa nukkuu kivasti, herää syömään yleensä kaksi kertaa, joskus jopa vain kerran puolenyön ja aamukuuden välillä...
Masuvaivat on hoidettu Rela-tipoilla, tosin enpä vieläkään voi juoda kahvia tai teetä, enkä syödä suklaata,ommpoja tai ruisleipää, Mimosan masu sanoo heti vastalauseen! Onneksi löysin kaupasta tosi hyvää kofeiinitonta teetä...
Huomenna olis taas neuvola, jänskättää hitusen miten on paino noussut, viimeeksi oli tuluut sen 1260g vähän alle 3 viikossa... Maito siis maistuu älyttömän hyvin, ja sitä kyllä riittääkin! Välillä meinaa sekä tyttö että äiti hermostua kun tulee vähän liikaakin kerralla (suihkutissi-efekti :) ) mut yleensä sujuu hyvin... Meillä on kanssa välillä annettu tuttelia, tosin viime aikoina harvakseltaan, useimmiten silloin kun ollaan oltu kylässä. Tosin omilla vanhemmillani ollessa tai miehen vanhemmilla olen kyllä imettänyt, sehän on luonnollinen juttu kuitenkin...
Viime viikolla meihellä oli viimeinen isyyslomaviikko, sen kunniaksi vietiin Mimosa hoitoon äidilleni ja lähdettiin vähän shoppailemaan... Meinasi sekä äiti että isi ihan villiintyä ostohuumassa, tuli jo jonkun verran joululahjoja ostettua. Mimosa jäi hereille kun lähdettiin, mutta oli nukahtanut ja nukkuin vielä kun tultiin takaisin. Oltiin pois noin 2,5 tuntia... Joku kyseli vauvan viemisestä yöksi hoitoon, itse en meinaa vielä viedä, luultavasti ekan kerran maaliskuussa kun olemme lähdössä Tahkolle, riippuen tietysti jos imetän vielä niin sitten otetaan vauva mukaan... Mietin nimittäin juuri sitä että kiva olla liikenteessä ja tissit suihkuaa maitoa :D
Éikä tässä vielä olekaan kiirettä lähteä, katsotaan ajan kanssa... Ehtiihän tuota! Tosin miehellä menojalka aina silloin tällöin meinaa vipattaa, ristiäisten jälkeen hän ottikin ja lähti yöelämään, tosin vihaisen puhelun jälkeen tuli nopeasti kotiin... Sovittiin sitten että mennä saa, mutta ei ihan vielä kun tyttö on sen verran pieni, ja vaatii paljon syliä varsinkin iltaisin... Rankkaa kanniskella yksin koko ilta, varsinkin nyt kun tyttö painaa kuutisen kiloa (huomenna tulee tarkka paino...)
Mutta mutta, palaan taas asiaan kunhan ehdin! Jaksuja kaikille!
Nasu_ ja Mimosa 8vkoa 6pv