**LOKALUTUSET vko 46 PINOON!**
Laitetaas uutta pinkkaa pystyyn, kun edellinen venähti jo niin pitkäks.
Ja se löytyy täältä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11639769&p=3&tmo…
Kommentit (42)
Mimm.u:
ja kokonaan korvikkeillakin kasvaa ihan oikeita ihmisiä ;).
Hih, juu, iha oikee ihminen mie oon. Ja tosiaan, en oo koskaan tuntenu jääneeni mistään paitsi, suhde äitiini on läheinen, oon tuntenu olevani rakastettu, en kärsi allergioista enkä oo lapsena enkä aikuisenakaan ollu kova sairastamaan. :)
Mutta Ajl:lle vielä: tuntuu tosiaan hienolta ja tutulta tuo sun tahto saada imetys sujumaan. Mulle se on myös tärkeä juttu, oli jo esikoisen kanssa, jolloin meilläkin alussa oli aikamoista takkuamista. Esikoinenhan syntyi ennenaikaisena ja joutui olemaan keskolassa ensimmäiset 3,5 viikkoa elämästään. Jouduin pitämään maidontuotantoa yllä pumpulla, kun vasta kaksiviikkoisesta lähtien sain poikaa imettää ja silloinkin 10-20 min/kerta ja kerran päivässä. Kotona olinkin sitten alkuun ihan hukassa, että saako poika tarpeeksi maitoa ja tarjosinkin ekat viikot vielä pullosta lisää kunnes neuvolassa todettiin, että paino nousee pojalla enemmän kuin hyvin, joten pullo pois ja tissi riitttää.
Sitten seuraavat 3 kk imetys sujui välillä hyvin välillä huonommin. Ihmettelin, kun poika oli rinnalla aina vähintään 30 min, yleensä 45 min, kun kavereilla vauvat saivat vatsat täyteen 10 minuutissa. Lopulta keksin että meillä oli imuotteessa vähän vikaa. Poika oli tietysti tottunut pullotteluun ja kun en ajoissa lähteny imuotetta korjaamaan, niin pikkunen imikin sitten aina väärin eikä saanut riittävän tehokkaasti rintaa tyhjennettyä. Lopulta kun imuote saatiin kuntoon imetinki poikaa 8 kk asti.
Mutta kyllä alkuun siis on ihan normaalia, että vauvat viihtyvät tissillä pitkään. Tämä meidän neitonen nyt tosin on alusta asti ollu ns. tehokas imijä ja ainoastaan silloin kun niitä tiheän imun kausia tulee saattaa syödä välillä reilu puolikin tuntia.
Öisin en oo kelloa kattonu kauanko tuo rinnalla viihtyy, kun nukahdan aina melkein saman tien kun nostan tytön viereen ja herään sitten, kun hän päästää rinnasta irti. Mutta arvioisin, että vähintää vartti siinä yösyötössä menee ainaki..
Mie kanssa kyllä antaisin vauvan olla rinnalla niin pitkään kuin haluaa, ainaki niin kauan, kun haluat siirtyä kokonaan rintaruokintaan. Ehkä hää osittain pitää sinuu " huvituttinaki" , mutta sehän on vaan hyvä tuossa vaiheessa, että rinnat saavat viestiä, että maitoa tarvittaisiin lisää.
Niin, ja nielemisestä vielä. Meidän tytöltä kuuluu nielemisääntä ainoastaan alussa, kun maito alkaa herumaan ja mulla etenki toinen rinta on välillä oikee suihkutissi, niin sen maitomäärän hotkimista ei voi olla kuulematta. Muuten tyttö kyllä syö ihan hissukseen.
Ja sitten omat kuulumiset:
Eipä olis pitäny joo eilen kirjottaa mitää..... Ilta oliki sitten huutoa klo 20.30-24. Tyttö oli aivan väsyny, rauhoittu aina noin 20 minuutiks ja sitten taas alkoi parkumaan. :( Johtu varmaan meidän kauppareissusta, mikä venähti klo 19:ään. Ei pitäs kyllä lasten kaa lähteä edes ostoksille,mutta kun välillä sitä vaan haluaa, että on molemmat perheen päät tekemässä niitä ostopäätöksiä. Yö meniki sitten onneks hyvin. Yks syöttö ennen aamua ja nyt neiti on taas jo ollut 1,5 tuntia unilla. Kyl tää täst.
Kiva kuulla Mimm.ustaki että hyvin menee. :)
Nyt se on vissiin lähdettävä herättelemää tyttöä. Lähen muksujen kanssa kaupungille, kävellen. Vähän hirvittää, että jaksaako esikoinen kuinka pitkään matkustaa siinä seisomatelineellä...
S
Täällä aamutohinat saatu hoidettua, vaavi nukkuu ja muut pienet leikkii.
Eilen saatiin taas jotain pientä aikaiseksi täällä kotosalla, mutta nyt kun on synttäriä, ristiäistä ja joulukin tulossa, niin ei kukkaro veny joka suuntaan, on sitten tuo koti jäänyt odottelemaan hetkeään.
Kaikkeahan sitä vielä haluaisi.
Mutta järjen kanssa hiljalleen hyvä tulee, kai=)
Sanna-P:
Kiva kuulla, että teillä itkeskelyihin selvisi syy, johon vielä auttaa " järjestelyt" .
Väsynyt on meidänkin pikkumies kovin jo aika aikaisin.
Eilen nukkui siskon kanssa piiiitkän päiväunen.
Ensin aloitteli vaunuissa, sujuvasti jatkoi unia autoilun ja kauppareissun ajan ja kotona vielä jatkoi tuhisten sohvalla=)
AJL:
Minä kanssa mietin, että sulla kun esikoinen,niin aikaa sille tuttitissi imemisellekin on vielä.
Se kuitenkin heruttaa maitoa.
Meillä toissapäivänä oli poitsu tooooosi paljon tississä kiinni ja sitä edellisen yön jatkuvasti, sitten illemmalla totesin, että kai se on katsottava onko maitoa edes tullut
(tunsin kyllä ettei paljon, mulla tuntuu selkeästi kun maito tulee, ja se EI tule heti, vaan vauvan pitää aika pitkään imeä eka ja sitten taas saman imetyskerran aikana sama uusiks ennenkuin tulee seuraava ryöppy)
No, isänsä sitten juotti innoissaan pojalle pullosta, joka kaikkien ihmeeksi kelpasi heti ja joikin isin pusutellessa lähes puoli pulloa.
Tuli hieman haikea mieli tälle äidille=(
Päätin olla stressaamatta ja jatkaa normaaliin tapaan imetystä.
Sen jälkeen ei olla pulloa tarvittu ja imetysvälit on palanneet ennalleen.
Aamusta ja aamupäivästä tankkailee, samoin illasta.
Päivälläkin syö aika tiheään, oisko tunnin-parin välein ja yöllä sitten eka väli on 4-5:kin tuntia ja muut yön välit paria tai kolme tuntia.
Ja ennen tuota pitkää väliä, voi olla hyvinkin paljon tissillä, jopa 15min. välein.
Mutta meillä syö todella vähän aikaa kerralla n.10min, ei aina sitäkään.
Huomaan että jos tuputan ja saan pojan syömään samalla kerralla 20min-30min, on tyytyväinen pitkään.
Kyllä se tästä hiljakseen taas välit pitenee, kun vauva saa tuotannon itse sopivaksi, uskon ainakin niin.
Nämä on vaan mun aatteita ja kerroin omasta imetyksestä.
Toivottavasti olis edes hippu apua käytäntöön siellä.
Ja mulle esikoisen kanssa 12v. sitten sanottiin, että 2-3 litraa päivässä juotava, siis itse.
Ja silloin meilläoli aina 2-4 tunnin välit syönneissä, kun noudatin tuota...Kun ehtisi taas, huoh.
Omat juomiset tupaa unohtumaan ja se olis kyllä tärkeää...
Mimmu:
Meillä myös tuolla 1v9kk:lla mukava uhma, hymyilee ja tekee tyhmyyttä, varsinkin kun imetän..
Vaikka kyllä tämä mamma nousee tarvittaessa siitäkin nopsaan=)
Silti koettelee ja tulee myös vähän väliä vauvan vaatteet päällä tai vauvan tutti suussa velmuilemaan, että kyllä ne osaa vedellä oikeista naruista, hih.
Meilläkin parisuhde näyttää taas, jos ei suuremmoiselta, ainakin valoisalta=)
Niitä peittojakin on heiluteltu, juteltu ja oltu " niinkuin ennenkin"
Kai se oli tuo loppuodotus/remontti/uusi perheenjäsen/muutto rumba, kun kaikki alle kuukaudessa tapahtui ja aamusta iltaan oli hommaa..joka sai meidät molemmat niin piukoille, ettei yhteistä säveltä heti taas löytynyt, kun heti härdellin jälkeen piti totutella elämään kuuden lapsen äitinä ja isänä..
Mutta nyt näyttää siltä, että molemmat on toipunu pahimmasta.
Mukavaa viikkoa kaikille pienten tuhisijoiden kanssa.
Tuttiina ja poitsu 3 ja 1/2 viikkoa