**LOKALUTUSET vko 46 PINOON!**
Laitetaas uutta pinkkaa pystyyn, kun edellinen venähti jo niin pitkäks.
Ja se löytyy täältä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11639769&p=3&tmo…
Kommentit (42)
Hei vaan kaikille ja kiva kun on tullut muitakin kirjoittelemaan. Myönnän kyllä että itselläkin jää enemmän pelkäksi lukemiseksi ja aikaa kirjoittamiselle ei jostain syystä jää. Nyt vauva ja esikoinen yrittävät molemmat nukkua ja on omaa aikaa hieman.
Teidän esikoisen saaneiden kommentit elämän mullustuksesta kuullostaa aivan samanlaisilta tuntemuksilta kun itse sain esikoisen. Jotenkin pari-kolme viikkoa tuolloin oli sellainen tunne, että voisiko vauvan saada takaisin mahaan ja että opinkohan ikinä pitämään vauvasta oikeesti. No onneksi tuo aika oli ohi menevää. Nyt onkin ollut aivan erilaista tämän toisen kanssa, paluuta kaksin elämisen kun ei ole millään lailla kun jokatapauksessa esikoinen on jo olemassa. Parisuhteessa meillä ei ole tullut muutoksia vauvan tulon jälkeen, edelleen kuljemme tasaista rataa eteenpäin.
Vauvan kanssa on mennyt todella hyvin. Osaa kyllä ilmaista mielipiteensä jos jokin asia on huonosti. Yleensä itkee varmaan vaan untaan vastaan. On onneksi hetkiä kun on varsin onnellinen herra ja tyytyväinen jopa hetken lattialla tai sitterissä. Kovasti hän seurailee maailmaa, etenkin sitä neuvolasta saatua hymynaamaa, mutta harmiksemme emme ole vielä hymyä tai juttelua häneltä saaneet. Onneksi kaikki yleensä tapahtuu aikanaan. Reilu viikko sitten kävimme neuvolassa ja hyvin oli kasvanut. Syntymämitat olivat 3810g ja 52cm ja vajaan viiden viikon iässä 5010g ja 56,4cm. Rintamaidolla meillä mennään. Ja voi kuinka imettäminen voikaan takuta jos on takkuakseen. Esikoisen kanssa ikinä ei ollut tunnetta, että tästä ei tule mitään, mutta nyt ollut senkin edestä. Ekat kolme viikkoa poika sai korviketta päivittäin ja minä senkun tuskailin maidon riittämättömyydestä. Mutta nyt parisen viikkoa maitoa on piisannut. Ehkä niillä kikkakolmosilla: imetä usein, vaihda rintoja usein... Oli apua. Varmaan osaltaan vaikuttaa myös se, että kahden pienen kanssa lepääminen välillä jää toissijaiseksi asiaksi ja kai sillä levollakin on imetyksen kanssa merkityksensä.
Vauvan nukuttamisesta kovasti olette keskustelleet. Itse puhun kovasti myös KAPALON puoleen. Esikoinen nukkui ekat kolme-neljä kuukautta kapalossa ja muutama päivä sitten kokeilin myös pojalle tätä. Ja voi että kuinka meidän yöt on muuttunut helpoiksi. Herää max kolme kertaa ja ekan pätkän nukkuu jopa 4-5 tuntia. Kapalossa vauva on tiiviisti kun kohdussa, aina lämmin, myös omaan sänkyyn nostaessa ja äidin pelastus: kädet paketissa, ei saa huidottua tuttia suusta:) Esikoisella kapaloliinana käytin ihan lakanaa, mutta todella napakan paketin saa myös ohuehkosta fleese-peitosta. Meillä on sellainen kirjakerhosta lahjaksi saatu peitto ja toimii tähän tarjoitukseen todella hyvin. Jossain kirjakaupoissa olen nähnyt kapalo-kirjasen, jos joku on kiinnostunut ja kapalointi ei suju. Mutta uskon netistäkin jotain löytyvän.
Itse olen toipunut kai ihan hyvin. Painoa on paljon vielä jäljellä, reilu 9kg, mutta kyllä nuo taitaa olla niitä omia hankintoja, että niitä sitten jossain vaiheessa täytyy alkaa tiputtelemaan. Vielä maistuu herkut liian hyvin:) Eilen olin jälkitarkastuksessa, jossa kaikki ok ja ehkäisy kunnossa seuraaviksi vuosiksi. Joku kyseli jäkivuodosta. Mulla verinen vuoto loppui kuukauden jälkeen, jonka jälkeen muuttui ihan niukaksi rusehtavaksi, joka jatkunut edelleen...
Nyt täytyy rientä muihin hommiin kun vielä tuhisevat unessa...
Karpalo ja naperot, kohta 6vk ja 2v4kk
VAUVAN IHO: Miranneli, minkäs ikäinen sun vauvas nyt onkaa? Meidän tytöllä oli pitkään iho todella " suomuinen" , siis tosi kuiva, hilseili kovasti ympäriinsä. Neuvola-th totes sen kuuluvan asiaan, vauva " luo nahkaansa" syntymän jälkeen. No, jokatapauksessa, inhottavalta kuullosti toi teidän terveydenhoitajan käytös. Eipä oo kaikkia luotu palveluammattiin.. :(
JÄLKIVUOTO: täällä oli kans on/off-vuotoa yhteensä noin 5 viikkoa, välillä tuli enemmän, välillä vähemmän ja välissä oli päiviä, ettei tullu mitään. Sitte, ku neiti täytti 6 vko, mulla taisi alkaa menkat, kun alko ihan järkky vuoto ja se kesti 3 pv ja sitten vielä 4 pv epämääräistä vuotoa. Nyt jännään alkaako menkat just sopivasti jälkitarkastukseen..
VALITTAMISESTA/VAUVA-ARJEN IHANUUDESTA: ootteko muut huomannu, miten meillä naisilla/äideillä/suomalaisilla (en osaa päättää, mikä tän aiheuttaa) on sekä raskausaikana että pienen vauvan äiteinä tapana valehdella ihmisille jatkuvasti?
-Raskausaikana, kun kysyttiin kuinka voit tai miten oot jaksanu, vastaus oli useimmiten " ihan hyvin" , vaikka totuus oli, ettei ne supistelut, pakotukset, jomotukset, mammutti- ja rantapallofiilikset, kiristävät ja huonosti istuvat mammavaatteet, turvotukset, katkeilevat yöunet, kylki puuduksissa nukkuminen, närästys, jatkuva vessassa juokseminen, suonenveto jnejne TODELLAKAAN mitään herkkua ollu.
-Sama juttu nyt, kun kotona on pieni vauva ja kysytään, että " mites vauva on antanu nukkua?" tai " itkeekös vauva paljon?" , ni aina sitä vastaa, että " ihan hyvin saan nukuttua, ihan hyvin meillä menee, eipä tuo paljon itkeskele" vaikka olis just edellisenä yönä valvonu vauvan kanssa tunnin kaks ja edellisen illan kuunnellu, kun toinen huutaa mahaansa tai väsymystään kolme tuntia putkeen ja muuta et voi ku toista yrittää rauhotellu sylissä ja miettiä mielessäs sitä paistettua kanan rintafilettä mikä on jo jäähtyny ja niitä paistettuja vihanneksia, mitkä on jo näivettyny sen kanan viereen siinä lautasella, mikä jäi keittiön pöydälle alakertaan joskus tunteja sitten, kun vauva alkoi itkemään. Viimeksi söit puolikkaan proteiinipatukan joskus puolen päivän maissa, senki melkein kokonaan hotkaisemalla kylmän kahvin saattelemana, mikä sekin oli jo aiemmin aamulla pannuun palanu ja tervaksi muuttunu ja hätäsee sait sen sitten jossain vaiheessa kuppiin kaadettua.
Mut ei, eipä sitä vaan kehtaa ääneen sanoa ja alkaa totuuksia laukomaan, kun se kysyjä niitä tuskin kuitenkaan haluaa kuulla.
Jees, sopivasti heräs neitiki nyt. Moi!
S ja tyttö 7vk ja päiviä päälle
Ajattelin vain ilmoittaa, että jäin sille ultrareissulle silloin marraskuun alussa ja synnytys alkoi yöllä. meille syntyi 2.11. tyttö ja paino 4060kg, 52cm. Olen ollut aika huonossa kunnossa, vaikka ollaan kotiuduttukin, särkylääkkeiden varassa, joten ilmestyn heti keskustekuihin kun pystyn kunnolla kauemmin istumaan. tytär syö paljon ja terve. Tänään kaksi viikkoinen joten käväisteen vaunuissa pihalla. Onne kaikille muillekin vauvan saaneille ja erityisesti niille, jotka jaksoivat siinä loppuvaiheessa tsempata viimeisten joukossa olijoita.
Keno100: Onneksi olkoon vauvan johdosta! Harmi, että olet ollut huonossa kunnossa, pikaista toipumista sinne! Miten sun synnytys meni?
MIRANNELI: Voimahalit sinne täältä! Unohda neuvolatädin sanat, tuskin se itsekään tiesi mistä puhui! Kyllä sinä tunnet oman vauvasi, ja jos hänellä on kaksi tissiä niin niitä on kaksi, älä epäile itseäsi! Jos vaivaa mieltä, käytä lastenlääkärissä mutta älä usko kaikkea mitä neuvolatädit sanoo. Minulla oli esikoisen kanssa sellainen vanha neuvolatäti joka sanoi ihan mitä sylki suuhun toi, lietsoi hysteriaa ja ties mitä, unohti merkitä rokotuksia korttiin ja kaikkea, ja vaihdoin neuvolahoitajaa, enkä ole sitä katunut. Sitä paitsi jos sun neuvolatädillä oli huonot silmälasit?! Tai oliko se unohtanut ne kotiin?
IHOSTA: meidän tytöllä iho kesii myös, ja se kuuluu tässä vaiheessa asiaan. Eli Miranneli, sun neuvolatädillä taitaa olla koulutus ja pätevyys hankittu jostain muualta jos sulle rasvauksesta sanoo!
Minulle sanottiin, että ei saa turhia rasvailla muuten iho ei pysty itse suojaamaan itseään, ihon kesintä kuuuluu asiaan tässä iässä!
Ja samalla kylvetyksestä: meillä 3 talvivauvaa joita ei ole kovin montaa kertaa kylvetetty pikkuvauva-aikana (kauheaa!), eikä ole rasvailtukaan, ja ovat terveihoisia vekaroita, ainakin noi kaks vanhinta;) Terkka sanoi just tänään, että pelköstään vesi kuivattaa vauvan ihoa, jota ei kuitenkaan tarttis rasvaillakaan, ja vauvahan ei ole likainen kun ei hikoile eikä heittäydy nuolemaan kaupan lattiaa..
Imetyksestä: En ollut ollenkaan muistanut, miten hirveesti imetys voi sattua, vaikka olen kaksi ennen tätä imettänyt! Kaksi ekaa viikkoa sattui kuin olisi nänneissä ollut 20 neulaa ja itku tuli kans silmään.
M11M1: Kokeile niin, että aloitat välillä kaksi imetystä peräkkäin sillä kipeällä rinnalla, ja tarjoa sitä myös tissuteltavaksi, jo´s tiehyt tukossa, ja tarkista vauvan imuote, että työnnät litistety tissin suuhun niin että vauva haukkaa kuin hampurilaista, ja hänen leukansa tulee kunnolla tissin alle, ei pelkästään suu nännin ympärillä. Vanhasta vauvan puuvillasukasta voi myös tehdä ensiavun liivin sisälle laittamalla vaik riisinjyviä sukan sisään ja lämmittämällä ihan hetken mikrossa, ja sit pikkuinen ryynipussi liiviin hetkeksi ennenkuin imettää.
En ole ennen käyttänyt kuin kertakäyttöisiä liivinsuojia, mutta nyt tilasin Lana Care Extra -merinovillaisia 2 paria enkä enää muuta käytä: ne on koko ajan kuivat (!!!), hellii kipeitä nännejä ja lämmittää rintoja, istuu myös liivien alla niin ettei näy mitään tötteröitä suojia.
Minulle tulee helposti rintatulehdus, ja nyt tuntuu että noi on auttaneet siihenkin.
Mutta nyt tyttö kutsuu, hyvää viikonloppua kaikille!
t. DorisDay ja tyttö su 3vk
Kyllä on ollut kiireviikko, ei ole tällä mammalla ollut montaa hetkeä omaa aikaa ja sen myötä on netissä roikkuminen jäänyt melko vähälle... Kaikenlaista menoa on ollut, ja siihen päälle esikko on sitten alkanut venyttämään nukkumaanmenoaan - eilenkin nukahti vasta 21.30 vaikka vielä 2 viikkoa sitten meni " kiltisti" nukkumaan 2h aikasemmin. Jaiks... Eikä tuo vauvammekaan mikään illantorkku ole, yleensä nukahtaa hänkin siinä kympin pintaan. Vielä kun mies istuu pelinsä ääressä klo. 20-> eikä häntä saa lainkaan häiritä, niin oma aika rajoittuu sitten lähinnä hampaiden pesuun... :/ No, nyt otan takaisin, saa äijä hoitaa muksut tänään ja minä surffaan nyt kuin en koskaan olisi nettiä nähnytkään... ;)
JÄLKIVUOTO aiheuttaa täälläkin päänvaivaa: se loppui jo kertaalleen 2-3 viikkoa synnytyksestä, mutta alkoi sitten uudelleen reippaamman kävelylenkin jälkeen. Sittemmin se ei olekaan kokonaan loppunut, vaan tuntuu täälläkin tulevan vähän on-off-tyyliin. Päälle sitten vielä vähän menkkamaisia jomotuksia, ja nyt en yhtään tiedä mistä on kysymys... Jälkitarkastus on ensi viikolla, ehkä siellä sitten tulee jotain tolkkua tähänkin juttuun. Ainakin haluaisin sen ehkäisyn kuntoon mahd. pian.
NIMI meillä on vieläkin päättämättä, pitää taas viikonlopun kunniaksi kaivaa mietintämyssy esiin... Ristiäiset on kyllä vasta 6.12., että ei onneksi ole vielä mitään paniikkia. Muutama hyvä ehdokas on, mutta jotenkin ollaan vieläkin miehen kanssa aika eri linjoilla. Meillä on nimistä niin erilaiset mielikuvat, että se vaikeuttaa aika paljon yhteisymmärryksen saavuttamista...
Kyselin tätä jo joskus aiemminkin, mutta silloin ei vielä kovin moni tainnut olla palstoilla joten kysynpä nyt uudestaan: pistetäänkö pystyyn KASVUPINO (vai onko meillä jo)? Sinne voisi ilmoitella aina neuvolakuulumiset, ja voisi sitten vertailla lasten kasvua (se kun on tosi kannattavaa ;). Esikon porukan kanssa meillä oli sellainen ja minusta oli hauskaa seurata vähän muidenkin lasten kasvua. Voisin pistää listan pystyyn jos kiinnostusta löytyy...
Niin siitä NUKUTTAMISESTA piti vielä antamani omat " vinkkini" (eipä nämä nyt niin hääppöisiä ole). Itse en näin pientä vielä kauheasti viitsi yrittää nukuttaa, mutta muutaman viikon kuluttua alan pikkuhiljaa pyrkimään johonkin rytmiin. Silloin otan käyttöön ne paljon puhutut rutiinit: iltatouhut aina samalla tavalla samaan aikaan, pikkuhiljaa vauva tajuaa että näiden touhujen jälkeen kuuluu nukahtaa. Ainakin toivottavasti tajuaa... Sehän on hirveästi kiinni lapsen temperamentista että nukahtaako se itse sänkyynsä, joten ei varmaan kannata ottaa mitään paineita siitä. Esikon " opetin" nukahtamaan itse noin 4kk iässä - muistaakseni " huudatin" yksin max. 5min kerrallaan, itkun laadusta riippuen (jos oli tosi hysteeristä, menin heti rauhoittelemaan). Aika nopeasti tuo silloin ymmärsi mistä oli kyse ja oppi sitten nukahtamaan itse syötön ja pienen " juttutuokion" jälkeen.
Eipä meidänkään pikkuneiti tosiaan yksin mihinkään nukahda, syliin ja kantoliinaan mieluiten vaan. Ei tuo nukuttaminen ole minua vielä ärsyttänyt, mutta se vähän häiritsee ettei tuo haluaisi sängyssään nukkua ollenkaan vaan aina vaan äitin kainalossa. Taidankin kokeilla tuota sängyn lämmittämistä, jospa se toimisi... Kun muuten meidän yöt menee niin hyvin niin olisihan se ihan luksusta jos vielä saisi sängynpuoliskonsa itselleen...
Ööh, mitähän vielä? En muista. Niin on vauhti tosiaan päällä että vaikea on pysähtyä ja keskittyä johonkin. Vaipatkin vaihdan tytöille nykyään 3h välein sarjatulena, muuten unohtuu... Ja koko ajan tuntuu joltain tulevan jotain eritettä jostain läpi: kakkaa ja pissaa lapsista, vuotoa ja maitoa äidistä ja nyt jo kissakin pissi väärään paikkaan kaikessa hämmennyksessään... Tässä odottelen mitä tuo isäntä keksii erittää... :S Tällaisista tunnelmista, HYVÄÄ VIIKONLOPPUA SISARET!
Suhni & " Elvi" (jo reilu 1kk!)
Ootte kyllä ihania!!!!! Kiitos tuesta ja siitä, että ootte olemassa!! Minä jo ajattelin, että meidän vauva on ainoa jolla iho kuoriutuu kuin pääsiäismunan paperit. Ja th:nmielestä niiiin tomppeli kun en rasvannut ihoa. Joo, tää on siis kolmas vauva meillä, eikä edes esikoinen kyseessä.
Mutta piristi kyllä teidän tukenne. Kiitos!!!
Miranneli
MIELIALAT Mullakin mielialat vaihtelee. Välillä menee hermot varsinkin tuon imettämisen kanssa, mutta hetken päästä on taas niin hyvä olo, kun lapsi on niin suloinen. On myös outoa olla koko ajan väsynyt ja tietää, että seuraavan kerran nukkuu läpi yön PIIIITKÄN ajan päästä. Illalla on usein ennen nukkumaanmenoa sellainen olo, että hohhoijaa... Ei tässä taaskaan saa nukkua kunnolla....Ihanaa taasen on olla ilman raskausmahaa. Peilistä näkyy taas enemmän se vanha " ketterä" minä.
IMETYS Joku kyseli asioiden tilasta. En ole vielä yötä uskaltanut täysimettää. Päivällä olen imetellyt enemmän korvikkeen ohella sillä seurauksella, että yöt ovat menneet levottomammiksi, koska pojalla on kai nälkä ja haluaa useammin ruokaa. Viime yönä veti kerran 15 minuuttia imetyksen (30min) jälkeen 70 ml korviketta... jeejee.. oli tosi sankarifiilikset, että noinko hyvin se maito riittää... No, paino on noussut komiasti, joten ei nää kokeilut kai ainakaan fysiologista haittaa aiheuta ;) Tänä aamuna olin tosi rikki, koska yöt menee niin hankalaksi. Lapsi heräsi kahden tunnin välein (ennen täyskorvikkeella nukkui 3-4 h putkeen), josta imetin 30 min ja lämmittelin korviketta/syötin 20 min, joten välillä tuntui, että olen joka toinen tunti valveilla ja joka toinen tunti nukun. Aamun ekassa imetyksessa oli nännit NIIIIIN kipeät, etttä olo oli sellainen, että siirryn heti takaisin täyskorvikkeeseen ja heitän pyyhkeen kehään. No, kätilö kotikäynnillä valoi taas uskoa, että maidon määrää voi vielä nostaa. Menen ensi viikon alussa imetysneuvojalle (täällä asuinmaassa on sellainen palvelu, ehkä suomessakin) ja haluan sitten selkiyttää ajatuksiani siitä, että miten tästä on mahdollista jatkaa eteenpäin. Selvää on, että ihan tätä tahtia en jaksa...Joku kyseli miehestä. Ollaan yritetty pitää niin, että mies saisi arkena pääasiallisesti olla osallistumatta yöhyppäämisiin, kun sillä ei ole mahdollisuutta ottaa päivätorkkuja töissä päivisin. Tarpeen mukaan kyllä auttelee.
KANTOLIINA saapui postissa tänään ja se toivottavasti helpottaa elämää, koska poika on melkoinen " takiainen" ja nyt olen kanniskellut sitä mukanani päivät pitkät käsivarsilla. Ainakin nyt illalla viihtyi ihan hyvin kantoliinassa.
ajl
Suunta on onneksi tosiaan parempi. Sunshine kirjoitti samoista tuntemuksista kuin mulla, mäkin olen tosiaan ollut sellainen maailmanmatkaaja ja ura on ollut tärkeä, ja tässä sitä nyt ollaan tenava tississä kiinni. Outoa. Mä en muuten tajua miten yksinhuoltajat selviää!
Imetys tosiaan sujuu meillä hyvin, luojan kiitos. Tyttö myös nukahtaa omaan koppaan ja nukkuu 3 tunnin pätkiä yöllä. Aamuyöstä neljän aikaan jätän sitten perhepetiin nukkumaan kun hän alkaa olla rauhattomampi. Nyt vaan on ollut taas muutama päivä mahavaivaa, eli syötön jälkeen öhkinä alkaa ja kestää tunnin. Siinäpä ei sitten kukaan nuku ennen kuin maha on rauhoittunut. Se on kyllä niin ärsyttävää kun tyttökin nukahtais heti syötön jälkeen helposti mutta ei onnistu kun alkaa mahaa vääntämään. Jätän tänään jekovit- tipan pois, kun tuntuu että maha on ollut nyt huonompi tippojen kanssa. Tässä välillähän hän nukahti heti syötön jälkeen ja veti niitä kolmen tunnin unia, jolloin sai itsekin nukuttua tosi hyvin. Nyt olen ollut aika väsy ja rasittunut koko vauvasta taas. Silloin kun tytön maha on kunnossa niin hän tuntuu oikein kivalta jo, vaikka mitään mielettömiä onnen fiiliksiä ei vielä olekaan.
Jälkivuodosta: mulla kesti vaan 2viikkoa, eli pääsin tosi vähällä.
Kysyiköhän joku ehkäisystä jossain vaiheessa, mä sain jo minipillerit ja aloitinkin ne jo. Kiva ettei kohta tarvi enää pelata kortsun kanssa!
Nimistä ja ristiäisistä oli puhetta. meillä venyy ristiäiset johonkin joulun jälkeen, eli tyttö on jo yli 2 kk. Eka nimi taitaa olla Peppi. Etukäteen oli mielessä vanhoja suomalaisia nimiä kuten Iidaa ja sellaista, mutta tyttö tuntuu liian särmikkäältä tuollaiseen vokaalipitoiseen nimeen :)
Pärjäilkäähään ja erityistsemppia koliikin kanssa kamppaileville!
Riza tyttö 4vko 3 päivää
Meilläkin alkoi noi masuvaivat ja ruuan jälkeiset ölinät d-vitamiinitippojen aloituksen yhteydessä...vaihdettiin sitten " luomutippoihin" muutaman sukulaisen ja tuttavan kovasti kehuessa kyseistä kamaa. En sitten tiedä kemiallisesta koostumuserosta tai muusta salatieteeseen perustuvasta valmistustavasta, mutta ainakin meillä poika pelittänyt paremmin nyt. Toki itkuinen on välillä ihan syyttä suotta (aiheuttaen maratonitkullaan äitilleen kasan ryppyjä ja harmaita katkeilevia hiuksia..) ja yleistemperamentiltaan vaikuttais olevan ns. " haasteellinen" lapsi kun mikään ei ole yleensä hyvä...=¤
Mutta siis Bio-Caren d-vitamiinitippoja suosittelisin, koska niissä ei ole alkoholia tms. vatsakipua mahdollisesti aiheuttavia tekijöitä. Niitä myydään vain Hakaniemen ympyrätalon apteekissa. En tiedä mistäpäin olet kotoisin mutta käsittääkseni lähettävät myös postitse lähimpään apteekkiisi. 15 ml pullo n. 6,5 euroa.
Kaunis, aurinkoinen päivä..jahka päästäis vihdoinkin ulos käymään kun kuume on mullakin laskenut ja elämä tuntuu voittavan. =) Jos vaikka lauantain kunniaksi ottaisi lasillisen punkkua illalla ja koittaisi seurustella miehenkin kanssa..melkein kuin " vanhoina hyvinä aikoina" ..he he. Pitänee kysyä pikkumieheltä lupa kuitenkin, saattaa olla toista mieltä ja piristää meitä 4 tunnin omalla soolokonsertillaan..johon ei enää lasillinen riitä!! :D *vitsi vitsi*
Lauantaita kaikille!
S+ poitsu 1 kk
Me tosiaan asutaan nyt maaliskuun alkuun saakka Kruununhaassa, eli siitä on lyhyt matka Hakaniemen apteekkiin. kannattaa ainakin kokeilla, koska hermot menee sen ähinän kanssa.
Mä olen muuten onneksi saanut vaaviin aika hyvin nukkumaan klo 20-21 aikoihin, jolloin on sitten miehen kanssa yhteistä aikaa pari tuntia " juuri niin kuin vanhaan hyvään aikaan!" Siinä on vaan se, että kun ite valvoo kun tyyppi vetää ekaa kolmen tunnin sikeää untaan, niin sit on entistä väsyneempi seuraavana aamuna. Mutta pakko on pitää parisuhteestakin kiinni.
Ponnistuslahjasta muuten, taitaa olla vähän jenkki-ilmiö mutta moniko on saanut mieheltään ponnistuslahjan? Mä sain Tag Heuerin Formula1 Lady Glamour - mallin kellon, tosi ihana oli!
Riza edelleen
KENOLLE ekaksi ONNEA ONNEA! Samana päivänä sitten synnytettiin :)
PEPSI mimmosilla itkupätkillä teillä koliikki alko? Meillä tuo tyttö on päivisin yksi kitinä kätinä natina :(. Yöt on siis menny vielä hyvin, mutta päivisin en saa tuota millään nukkumaan vaikka on miten väsyny. Tuntuu et aina kun on nukahtamaisillaan ni ottaa mahasta ja herää valittamaan. Tänään meni viisi tuntia, että sain tuon kunnolla rauhoittumaan, mutta nyttenkin unissaan kätisee koko ajan. Ulos on ihan turha ees yrittää kun saan sielläkin rampata alvariinsa. Yöllä sitten lähinnä nukkuu, mutta valittaa unissaan kuitenkin... välillä parahtaa kunnolla itkemään, muttei herää siihen.. Kauhulla odotan että likka oppii itkemään kunnolla (nyt on siis vaan semmosta uikutusta).
jaahas. taas mentävä
väpä ja likka 2vko+
Kumpikos teillä saatiin? Kerron tässä vähän synnytystarinaa lyhennetyssä muodossa. Synnytys oli rankka alkoi pe vasten yöllä kello 3.00 supistuksilla ja tyttö syntyi 21.37 illalla. Sain kaikki mahdolliset puudukset yms. kuitenkin epiduaalipud. laitto kesti tunnin verran ja kaikenlaisia mokia sattui. Lopuksi 2 tunnin ponnistusvaiheen jälkeen tyttö syntyi imukupilla ja minulle tehtiin viilto ja repesin aika pahasti. Loppuvaiheessa lääkärit eivät osanneet päättää imukuppi vai sektio, joten huusin kurkkusuorana, että tehkää nyt jotain kun kivut oli hirveät. Vauvan sokeriarvot oli sairaalas liian alhaiset, joten annettiin pullosta lisäruokaa, joten minun imetys loppui, vaikka tyttö imi heti synnytyssalissa hanakasti. No nyt sitten imetän itse joka syötöllä ensin ja sen jälkeen menee lisäruokaa noin 65ml joka kerta, onhan tyttö tosin isokin syntyessä 4060g ja 52cm. Viikko sitten 3910g, kun hoitsu punnitti kotona. Meillä syödään 3-4 tunnin välein ja välillä tunnin välein ja sitten ruikutaan kerran päivässä oikein kunnolla ja huudetaan iltaisin mahakipuja ainakin pari tuntia putkeen. Mun lääkitys on vaikuttanút varmaankin mahavaivoihin. Pikkuhiljaa parempaan päin. Miten teillä se jäkivuoto ? Mulla alkoi nyt pari viikkoa synnytyksestä taas menkkamainen vuoto, se oli jo pois. Tosin oon jättäny lääkkeitä pois ja liikkunu täs kotona vähä enemmän. Kai se on normaalia?
No nyt pitää mennä.
Keno100 ja tyttö 2vk+1pv
Jälkivuodosta: mulla on jälkivuoto ollut kirkkaan punaista tähän asti, vähenemään päin koko ajan. Tänään jo tullut ruskehtavaa. Edellisillä kerroilla on kestänyt ihan useamman viikon. Varmaan nytkin. Nyt on jo yli kolme viikkoa vuotanut.
Mies on ostanut aina synnytyksen jälkeen kasvohoidon. Nyt osti kasvo-, jalka- ja käsihoidon. Nautiskelen sitten ensivuoden puolella niistä kun voin hyvillä mielin olla pitempään poissa kotoa.
Vauva nukkuu iltapäivästä nykyisin paremmin. Aamupäivällä ja illalla mahaansa kitisee hieman. Ei viihdy vaunuissa sitten yhtään jos vauhti loppuu.
Onneksi kasvaa koko ajan.
Miranneli
Viikonloppu alkaa olla ohi, vaikkei sitä näin äitiyslomalla viikonlopuksi tunnista muuten kuin että mies on enemmän kotona :-).
Meillä on ristiäiset ensi lauantaina. Tilasin voileipäkakun pitopalvelusta, mun äiti tekee täytekakun ja itse väsään muut tarjottavat. Haikarankin sain kakun päälle ostettua, tosin punaisella ruusulla, pitää jostain kehittää siihen sininen ruusu... Hommaa riittää siis ihan kivasti ensi viikolla.
Jälkivuoto näyttää vihdoin loppuneen. Tosin eipä olla seksiä harrastettu, on ollut väsyä oloa ja kaikenlaista muutaki mielessä. No, ehkä tässä joku kaunis päivä. Poitsukin on nukkunut ihan hyvin yöt, viime yönäkin ekan kerran viiden tunnin syöttövälin. Tosin nyt tulee tietty takapakkia kun menin tämän mainitsemaan :-)
Poju näyttää muutenkin olevan rutiinien orja, eilen illalla meillä oli pikkasen hulinaa kun mies laittaa meille kaapistoja ja oli vieraitakin. Pojan unen tulo kesti sitten reilusti yli 23 illalla ja kitinän kanssa. Luulemme että johtui tuosta hälinästä illalla. Toisaalta rutiinit on hyviä, esikoisenkin kanssa pidettiin niistä kiinni ja kaikki meni aina tosi hyvin iltaisin. Toivottavasti onnistuisi pojankin kanssa! Toki välillä voi muutoksia tulla.
Toisen tai kolmannen lapsen saaneet, oletteko huomanneet, että tämän vauvan kanssa ei niin hermoile kuin ekan kanssa? Ekahan oli ikäänkuin " harjoituskappale" jo sallitte ilmaisun. Me ollaan ainakin miehen kanssa huomattu että lunkimmin tulee otettua tämän kanssa. Vauvan itkuakin kestää jotenkin paremmin, eikä tule hermoiltua ihan niin herkästi.
Jouduin jo laittamaan pois kaikki 56 senttiset vaatteet kun poika on jo 57 cm ja selkeästi nuo vaatteet jäi pieniksi. Tuntuu niinkuin miekkonen kasvaisi silmissä! Huomenna tulee jo seitsemän viikkoa ikääkin :-D
Onko lokakuisissa ketään muuta jolla vauva pelkällä pulloruokinnalla? Olen siis huolissani pojan syömisestä kun näyttää nyt syövän jo litran vuorokaudessa. Mitenkähän selviää kun tulee kolme kuukautta, ei taida 1500 riittää ja se on käsittääkseni suositeltu maksimiannos. Enkä haluaisi kovin aikaisin alkaa kiinteitä antamaan...
Hyvää yötä kaikille!
Yrjö ja Veikka 6 vkoa 6 vrk
Otan minäkin nyt osaa tänne vauvapuolen keskusteluun. Kovasti olen juttujanne täältä mielenkiinnolla lukenut.
YrjöLunni: Meillä on poika pelkällä pulloruokinnalla. Ikää pojalla on nyt 6 viikkoa 2 päivää, eli aika samanikäiset veitikat meillä on. Meillä menee maitoa n. 800-900 ml vuorokaudessa, joskus sitä litraakin. Itsekin olen miettinyt onkohan tuo ihan kauhiasti. Meillä vauva on esikoinen eikä ole juuri hajua noista " normaaleista" määristä. Minkähän takia se 1500 ml olisi maksimimäärä vuorokaudessa? Neuvolassa sanottiin vain, että jos vuorokaudessa menee yli litra korviketta ei tarvitse D-vitamiinitippoja antaa.
Meillä on poika kasvanut oikein mainiosti. Painoa oli viime tiistain neuvolassa tullut noin kilo lisää syntymäpainoon, nyt oli 4535 g ja pituus 56 cm. Ristiäiset on ensi viikon lauantaina.
Selma
Mulla on käsitys että 1500 ml vuorokaudessa on suositeltu siksi ettei korvike ja sen sisältämät proteiinit kuormita vauvan maksaa ja munuaisia. Jos jollain on parempaa tietoa, saa vapaasti korjata :-)
Viime yö oli tähän astisista paras: 22-8 yhdellä syötöllä!!! Aivan ihanaa, olen tosi levännyt. Sitten poika vielä posotteli tuonne 11 asti mun vieressä. Uskomaton unikeko välillä. Nytkin nukkuu puoliksi sylissä, pitäis varmaan pistää ulos nukkumaan.
Y ja V 7 vkoa
En ainakaa tuoreempaa pinoa löytäny, joten alotin sitte itse uuden.
Nyt saatan hihkua vähän liian aikaisin, mutta pakko silti kertoa, että täällä sujuu illat ja yöt tosi hyvin! Oon alkanu ymmärtämään, että tytön iltaitkut on suurimmaksi osaksi ollu yliväsymystä, jatkuva hamuaminen on kuulunut tähän väsymykseen myös oireena, mihin mun olis vaan alusta alkaen täytyny ahkerammin tarjota rinnan sijasta tuttia, jotta sen yliväsyitkujen lisäksi ei olis vielä tullu mahavaivaitkujaki.
Perjantai-illasta lähtien oon alkanu laittamaa tyttöä yöunille tuossa klo 18-19 maissa eli sillon oon imettäny, sitten kylvettäny tai hoitanu vähän pienempimuotoiset iltapesut riippuen vähän neidin sekä esikoisen väsymyksen määrästä. Sitten vaan tyttö sänkyynsä ja ei oo tarvinnu kovin kauan vieressä istua/pitää kättä tytön rinnanpäällä/nostella tuttia, ku hää on sinne iha iteksee rauhottunu. Sitte klo 21-22 suunnillee tyttö herää syömään,mutta senki ku hoitaa makuuhuoneen hämärissä ja muistaa röyhtäyttää kunnolla, ni neiti jatkaa tyytyväisenä unia ja saattaa nukkua parhaimmillaan viisiki tuntia putkeen. Yleensä heräilee kuitenki 3-4 tunnin välein öisin ja aamuyöstä uni tuntuu hänellä olevan vähän herkempää ja ähisee ja örisee aika äänekkäästi,mihin oonki ajatellu hankkivani korvatulpat, et sais ite nukuttua.Tyttö ei itke vaan tekee niin kovin äänekkäästi kakkaa etten itekä saa nukuttua..
Toivottavasti nyt jatkuiski elo näin sujuvana. Yleensä tuntuu että ku jostai intoilee, ni sitte tulee takapakkia ja kunnolla.
Isänpäivä meni täällä ihan kivasti, mies tosin heräsi itse ekana, kun halusi ehtiä ajoissa salille eikä meillä ollu hänelle edes lahjaa. Kortti askarreltii esikoisen kanssa.
Nyt meinaa taas pikkunen hermostua tässä sylissä. Mukavaa viikon alkua!
S ja tyttö 7 vk
onnea sannalle menestyksestä! itse olen kanssa kokeillut tuttia silloin kun poika hamuaa rintaa eli/tai pulloa ja hän ei voi olla nälkäinen ja monen kokeilun jälkeen taisin juuri löytää tutin joka ei koko ajan tipu suusta. kokemukseni mukaan vannon nyt aventin nimiin niin pulloissa kuin tuteissa ;) -mainos-
täällä maidon määrä lisääntyy hieman tehopumppauksen tuloksena ja olen aloittanut ruokinnan imettämisellä ja jatkanut korvikkeella. luin että lapsen pitäisi saada maitoa 1/5 tai 1/6 painostaan eli meillä 3500*0,16=560 ml. minusta en kyllä millään pääse noihin lukemiin... no, ei poika nälkäiseltä vaikuta ja paino nousee.
imetyksestä vielä, joka siis tuntuu olevan tämä minun ongelmani. kun nyt tähtään kohti imetystä, niin
- mistä tietää juoko lapsi oikeasti. poika imee ihan hyvin mielestäni mutta saako se maitoa niukasta tuotannostani eli nieleekö se, en aina kuule. välillä tuntuu, että se lutraa tissillä kuin " tutilla" . toisaalta kai se huutaisi, jos ei saisi maitoa. tai sitten se saa korvikkeesta tarpeeksi.
- kauanko imetätte kerralla, erityisesti yöllä, eli kauanko aikaa vie imetys, joka tapahtuu esim 3-4 tunnin välein. kuten huomaatte olen täysin tumpio näissä asioissa. kunhan pääsemme jalkeille tästä niin aion mennä imetysneuvojalle, sairaalassa jo hänet tapasin. mietin näet, että jos poika vain lohtulutraa niin en viitsi ikuisuutta yöllä odotella että päästää rinnasta irti...
muuten on rauhallinen kaveri ja joka päivä olen tyytyväisempi siihen, etä meillä on hänet.
ajl
Tuntuu, että niin moni tyytyy heti pulloon jos imetys ei jostain syystä onnistu. Itse olen huomannut, että mitä vähemmän ressaa sen paremmin alkaa maito herumaan. Helpommin sanottu ku tehty, mutta liika miettiminen, laskeminen ynnämuu hermostuminen imetyksen suhteen pois. Sinulla kun (muistaakseni) on esikoinen kyseessä riittää aikasi hyvin ns " tuttina olemiseen" . Itse tekisin näin: imetän aina kun vauva tahtoo. Jos n. tunnin imettämisen jälkeen vauva näyttää näkäiseltä, hamuilee, itkee niin sitten pullosta vähän maitoa ja sama uudestaan heti kun vauva näyttää nälkäiseltä. Tissillä oleminen jos mikä saa maidon tulemaan kun usko riittää. Imetys on hieno juttu ja siitä nauttii kaikki kun sen saa onnistumaan. Imetys on myös herkkä asia ja toivonkin, ettei kukaan loukkaannu näistä neuvoistani. Ja onhan joka imetetty pisara parempi kun ei imetys ollenkaan ja kokonaan korvikkeillakin kasvaa ihan oikeita ihmisiä ;).
Täällä meillä menee ihan hyvin. Vauveli syö 4-5 h välein suurinpiirtein eikä hirveesti itkeskele. Itselläni menossa vielä rintatulehdukseen antibiootit ja sen takia vauvalle menossa Rela-tipat.
Esikoinenkin reipas tyttö. Hirveä uhma vaan päällä, mutta ei onneks mustasukkainen vauvalle. Hermoja kieltämättä koettelee kun kaikki on ei, ei, ei. Pukeminen aivan kamalaa. Noh.. jos tämä kohta menis ohi kun jaksaa olla kärsivällinen.
Meillä parisuhde kukoistaa. Mies tukee kovasti ja on suurena apuna. Jotenkin tuo synnytys taas lähensi meitä entisestään. Onneksi synnytyksen jälkeiset hormoni-itkut on lähes loppuneet. Ne oli kyllä tosi kurjia.
Nyt saunaan..moikka.
Kirjoittelenpa minäkin, kun tilaisuus siihen tuli nyt.
Minäkin nukutan vauvaa kapaloon käärittynä kyljellään. Öisin nukkuu vieressäni ja välillä ottaa tissiä. Eilen oli neuvola, tytölle kertynytpainoa 4400g (synt.paino 3610g kotiin lähtiessä 3445g) pituutta kertynyt 55cm (syntyessään 51cm) Posket on pullakoitunut. MUTTA minulla alkoi sellainen masis neuvolan jälkeen jotta..vauvan iho on aika kuiva, en ollut rasvannut sitä silloin niin eikös siitä pitänyt th:n sellaiseen syyttävään sävyyn sanoa.." maalaisjärkeä voisi käyttää ja ettei vauvalle tule muita ongelmia siitä" ..plaa plaa plaa. SIIS vauvan iho ei mielestäni niin kuiva kuitenkaan, että siihen ois nýt just tarvinnut laittaa rasvaa. Olen kyllä rasvannut sitä muuten kotona. Sitten katteli vauvan rintoja ja ihoa kuopsutteli ja sanoi;" ei kai tällä oo neljää nisää" . En vieläkään nää niitä ylimääräisiä tissejä tytöllämme. Oon tuijottanut ja tosiaan alan kohta kuvitella, että sillä on neljä niitä tissejä. Sanoin kyllä th:lle etten näe itse mitään ylimääräistä. Th siihen, noh minä katsoin kun iho on vähän erinäköinen siitä kohtaa (vähän alempaa rinnasta). Johtuneeko kuivasta ihosta? Joo, ja mullehan ei sitten muuta tarviikaan, nyt fiilis on tosi paska.
Vika on varmaan kuitenkin minussa itsessäni, mutta se miten asiat esitetäänsitten on toinen juttu..suklaata kuluu paljon. Vauva näköjään itkee, tarttee mennä. Palailen kun taas tulee saumaa.
Voikaa hyvin kaikki!!!!!
Masentunut Miranneli