oooO HELMET vko 46 Oooo
Päätin nyt pikaisesti aloittaa uuden pinon kun ei ollut kukaan aloittanut vielä. (Heh, ensimmäinen kerta kun aloitan.)
Mutta mun täytyy nyt suunnata töihin..
Linkki edelliseen http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11654390&p=2&tm…
Eipä muuta kuin oikein mukavaa viikkoa kaikille..
Suan ja Nuppu 26+5
Kommentit (44)
taas tosi luotettavat (?!) tulokset: ekalla mittauksella 6,7mmol/l ja toisella 6,1mmol/l. Samasta sormesta, kaksi reikää tein.. =/
Onhan toi alle sen meidän rajan, eli 6,8mmol/l tai alle, mut ei kovin luotettavalta tulokselta silti vaikuta. Jos oikeasti se oiskin ollut päälle 7.. =/
Ihme pelleilyy tollasen laitteen kanssa..
Meillä on raja arvot: paasto 5.1 ja 1.5h ruuan jälkeen 6.8. Nyt on mullakin viikonlopun jälkeen paastoarvo ollut koholla. Ja kun mittaan eri sormesta on tuloksissa isot erot. Eilen toine käsi 6.8 ja toinen 5.8. Aika kova ero..
Viikonloppuna söin pitsaa ja kakkua ja pari konvehtia.. Heti huomaa arvoissa. Kätilö käski läyttää maalaisjärkeä ja sano ettei elämistä saa lopettaa..
Mulla lääkäri sano et se seuraa istukan toimintaa nyt tarkemmin. En tiedä mitä noi sokerit siihen vaikuttaa?? Virtauksia seuras ultralla tosi kauan.
Mun ruokapäivä nykyään:
aamupala: ruisleipää ja funlight mehua,
lounas: valmiskeitto, ruisleipää, vettä
Päivällinen: joku lämmin ruoka, näkkäriä, salaattia
Välipala: hedelmiä
Illalla: marjoja ja jugurttia
Lisäksi tarvin raskausajan multitabsit kalkin takia. Leivälle laitan kevyt leviä ja joskus juustoa.
Kylässä voin kahvin kans ottaa keksin tai pullan.
Raskauden jälkeen seuranta kuulemma ainakin 6kk ja lapsi joutuu kans
seurantaan. Neuvolassa kuulemma pitkään seurataan..
Joululahjoista: Ostan anopille varrellisen rikkaimurin. Oikeen komian punasen. On kuulemma haaveillut. Ajattelin samalla ostaa itsellekki!!
Vauva on meillä kans yöasukki. Herään jokayö 2-3 aikaan vessaan. Sitte alkaa nyrkkeilyharkat.. Pitää olla tosi väsynyt et nukahtaa heti uudelleen.
Nyt ulkosaunaan,
Siirikki ja napero 27+4
Palailtiin sunnuntaina iltana Kanarialta ja vähän vaikee on ollut sopeutua tähän etelä-suomen kylmään ja tosi synkkään ilmaan. Meillä oli ihana lämmin loma, oli ihanaa vaan löhötä ja katsella lasten peuhuamista vedessä. Tutustuttiin erilaisiin perheisiin ja oli kaikin puolin ihanaa. Mä osaan ottaa lasten kanssa lomailun aina rennosti, en kyllä silloin mitään stressaa. Pakkailukin tapahtuu vasta viime tingassa ja jos jotain unohtuis niin kyllähän kaikkee saa, jos vaan passit ja liput muistaa. Lasten riemusta saa niin hyvän olon ja juuri siksi lomailu on ihanaa. Oli ihana nauttia kesästä.
Anna-liisa; naatiskele nyt lomasta. Varmasti hyvä ratkaisu, sillä kyllä supistelut sulla ois vaan jatkunut töissä. Itse oon huomannu sen, että etelässä ei tullut supistustakaan, kun todella lepäili. Mutta kotona jo liian nopea tahti kotitöiden ja koiran taluttamisen kanssa saa supistukset mukaan kuvioihin.
Voi, teidän toisen koiran pois nukkuminen. Onneksi teillä on toinen hauva, niin vähän ikävää ehkä helpottaa. Mutta kyllä mulla on vielä kova ikävä mun maaliskuussa pois nukkunutta 19-vuotiasta koiraa. Mutta onneksi meillä on nytkin koira.
Mullakin mahassa on kovasti liikettä. Ja maha on yhtä iso kuin keksimmäisestä synnärille lähdettäessä!!! eli mun aikaisempiin verrattuna iso ja vielä kolme kuukautta jäljellä!!!! Menee sen mitan kans yläkäyrällä! Miten sulla?
Luuk: Paljon paljon voimia edelleen teille kaikille!!! Ei oo helppoa teillä, kun tuntuu et itsekin suren teidän juttua paljon. Miten sun sisko jaksaa?En vaan voi ymmärtää, miksi tommonen tuska täytyy joutuu kokeen. Puol vuotta vanhan vauvan menetys on aivan järkyttävää!!!! Nyt toivotaan, et saatais lunta koko maahan, että se jollain tavalla vois auttaa surussa. Ainakin itsestä tuntuu, et tää pimeys ei ainakaan auta asiaa!!! Haleja teille kaikille!
Mites teidän muiden se kohdun korkeus mitta menee käyrillä?
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
iitulii72 26 vkoa
Mutta neuvolantäti sanoi että todennäköisesti jossain vaiheessa palautuu normaalille käyrälle. Mulla toi mitta on koko ajan ollut yläkäyrien yläpuolella.. En kuitenkaan viitsi asiasta huolestua, tulee vaan turhaa murhetta jos miettii kaikkea. Kyllä ne neuvolassa sitten sanoo jos tulee aihetta murehtia..
Suan ja Nuppu 27+0
Sf-mitta:
rv 19+2 13cm (neuvolantäti mittas)
rv 23+1 17cm (neuvolantäti mittas)
rv 26+1 24cm (lääkärin mittaama, kuulemma " vinomitta" , epäili itsekin luotettavuutta)
Perjantaina taas neuvola, täti mittaa.. =] Mutta ainakin kaks ekaa mittausta mentiin siis alakäyrällä ja lääkärin " vinomitta" osui keskikäyrän paikkeille, joten näkee nyt missä taas perjantaina mennään. Internetistä hakemani tiedon mukaan (ja raskausajan " opuksista" ) sf-mitta voi heitelläkin vähän, riippuen vauvan asennosta kohdussa...
mut nyt saunaan ettei se pala.. =]
jonttu rv 28+1
Aika rauhallisen seesteistä menoa tällä suunnalla, ei isompia raportoitavia.
Mua on alkanut hurjasti jännittää seuraava neuvolakäynti, kun olen lukenut täältä noita teidän sokerijuttujanne. En muista, että ekassa raskaudessa niistä olisi ollut neuvolassa ikinä mitään puhetta, joten olen aika yllättynyt, kuinka monella täälläkin niitä seuraillaan.
Pk-seudulla on ihan karmivat " kävelykelit" olleet tämän viikkoa. Työmatkoilla pitää köpötellä tosi varovasti, ettei liukastu jäisillä kävelyteillä. Mulla vielä painaa muistissa kaatuminen esikoista odottaessa. Ei ollut mikään kiva kokemus, vaikkei mitään vakavaa käynytkään...
Lueskelin tuota toista ketjua, missä odottajat harmittelivat pinnan kireyttä. Sellaista olen kyllä huomannut itsessänikin. Tai jotenkin tuntuu, että tulee sanottua vähän liian terävällä äänensävyllä, vaikkei tarkottaisikaan. Mies ei onneksi ole moksiskaan, mutta viikonloppu anopin ja appiukon seurassa meinasi muodostua melko mielenkiintoiseksi. Eivät ehkä ihan ymmärrä, miksi lempeäluontoinen miniä nykyään sanoo vähän napakammin asioista. Onneksi ei mitään isompaa yhteentörmäystä kuitenkaan tullut.
Supistuksia tuntuu täälläkin. Eivät onneksi ole kipeitä, mutta välillä tosi ikävän tuntuisia. Ei niitä paljoa tule ja hyvä niin.
Tänään huomasin, että bussin perässä ei kannata enää juosta (varsinkin, kun meidänkin nurkilla niitä menee noin 10 min välein). Tuli aikas huono olo vatsan suunnalle ja taisi pari kertaa supistaakin. Eli tästä lähtien: töihin ei ole enää kiire! =)
Lissula tuskaili " elämä tulee muuttumaan" -kommentteja. Ehkä se tosiaan on sitä, etteivät ihmiset osaa oikein muutakaan sanoa. Ja tottahan se lisäksi on. Ainakin teitä on nyt etukäteen " varoitettu" , että niin käy. Ettei tule sitten yllätyksenä, kuten joillekin ihmisille... (Eikö vauvan kanssa voikaan mennä joka ilta ravintolaan syömään?! Jne)
Mua taas lähinnä huvittaa ne " oletpa lihonut" ja muut vastaavat kommentit. Itsekin tulee välillä lounaan jälkeen vitsailtua, että ´kylläpä tuli syötyä, kun mahakin noin pömpöttää´ yms.
Mies on kyllä ollut tosi ihana, kun olen välillä tuskitellut tooosi isolta tuntuvaa mahaa. Varsinkin vielä muutama viikko sitten maha tuntui suhteettoman isolta viikkoihin nähden. Mies vaan totesi, että isohan sen pitää ollakin!
anna_liisalle mukavaa lomailua! Ota rauhallisesti. Olen sulle vähän kateelinenkin, olisi kiva olla kotona laittelemassa paikkoja kuntoon joulua ja vauvaa varten.
Mut nyt töihin. Olen taas tunnin tehnyt kaikkea muuta... *virn*
Tango ja (disco-)möhö 26+5 (muistaakseni)
ps. Eikös tässä jo aleta viimeistä kolmannesta käydä?
iitulii72:Oli varmasti ihanaa olla lämmössä lomailemassa.Kiva et loma meni hyvin.Uskallitko syödä siellä ihan kaikkea?
Mulla nuo mitat ovat 22+5 sf 22
25+5 sf 24 26+0 sf 26 mulla menee yläkäyrillä tuo mitta.Tuon viimisen mitan teki lääkäri.Maanantaina on neuvola.
On ihanaa ku saa olla kotona ja laittaa vauvalle kaikkia vehkeitä valmiiksi.Aattelin tässä alkaa pesemään vauvan vaatteita laatikkoon.
Meillä tämä kuopus on nyt jo mustasukkanen vauvan tulosta.Saa nähdä sit ku vauva on kotona et mitä tuo 5v. meinaa.
Paljonko teillä muilla on ollut vauvan sydämmensyke?tällä on ollut 145-154.
anna_liisa 28+1
Ihanaa, täällä Pohjanmaalla sataa lunta! Piristystä harmauteen.
Kyllä mä olen viime aikoina ajatellut sitä, miten mukavaa tää raskaana olo onkaan. Vaikka onkin kaikenlaisia vaivoja. Meille on siis tulossa ensimmäinen, ja eilen aloin miehelle puhumaan että miten ihanaa on se, että saa keskittyä perheeseen ja tulevaan lapseen, eikä niin kovasti rassaa enää pikkuasiat töissä tai kotona. Arvojärjestys muuttuu ja oikeasti tärkeät asiat nousee esille. Tai onhan ne aiemmin olleet mulle oikeasti tärkeitä asioita, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan. Tuntuu, että on joussut ja hössöttänyt oravanpyörässä tähän saakka, ja nyt vasta havahtuu katsomaan asiaa eri kantilta. Keskittyy elämän perusasioihin.
Aloitin magnesium-kuurin, mutta vielä ei ole hyötyjä näkynyt. Suonenvedot on siirtyneet sisäreiteen, ja kyllä tottavie osaa ottaa kipeää. Pohkeesta sen kivun saa venyttämällä loppumaan, mutta tuo reisi on kyllä ihan eri kaliiperia! Lisäksi nenä on verillä ja tukossa koko ajan, portaiden nousu aiheuttaa supistuksia, väsyttää rautakuurista huolimatta, mutta kyllä kaikesta huolimatta on niin sanomattoman onnellinen olo ja vatta on rakkautta täynnä.
Sitä on pitänyt kysyä, että ootteko huomanneet seuraavaa vai kuvittelenko vain: kun lähistöllä alkaa itkeä vauva, alkaa omassa vattassa rumba. Kyllähän tuo vattavauva jo kuulee, mutta osaako se tunnistaa vauvan itkun? Vai tunnistaakohan se mun omat muutokset, kun kuitenkin siihen jotenkin reagoin? Vai oonko mä kuvitellut kaiken? Jotenkin huvittavaa, tuntuu että pikkuInkeri käskee mennä auttamaan, kun toisella on hätä. :) <3
Lissula 26+... hmm 4?
Heipat kaikille! En olekaan kirjoitellut pitkiin pitkiin aikoihin, mutta taustaillut kuitenkin ahkerasti. Ihanaa tosiaan kun alkaa kelit muuttua talvisemmiksi, toivo elää valkoisen joulun suhteen. Täällä raskaus etenee hyvin, mitään suuria vaivoja ei ole ja hyvin olen jaksanut.
Lissula: Mulla loppui suonenvedot kuin seinään kun aloin nukkua sukat jalassa. Oletko jo kokeillut?
Villasukat, pitkät paksut polvisukat sekä pyjamahousut jalassa. Ei auta ei. :(
Äippäpolilla käyty. Vauvalla on kaikki kunnossa toistaiseksi ainakin. Painoarvio 1400g yli normaalikäyrän. :(
Ennustettu syntymäpaino noin 4 kiloa jos tämä linja jatkuu...
Sokeriarvoja kytättiin aika sokeasti. Meillä esim toi isänpäivä päivä ei oikein ollut normi päivä kun istuttiin 500 km autossa kun kävästiin pohojanmaalla.
Sokerien mittaamista jatketaan ja
dieettiä pitäis tiukentaa, jottei joutuisi insuliinille. Mitään konkreettisia neuvoja, joita oisin tarvinnut en saanut.:( Että sikäli se kätilön tapaaminen oli aika turha.
Se kävi selville että mun syömisaikataulu on ihan pielessä ja nyt sitten pitää alottaa pakkosyöminen. :( :(
(Että tervetuloa vaan syömishäiriö...)
Yhtään positiivista kannustusta ei tullut, vaikka oon sentäs saanut aamun paastoarvot yli 6 tilanteesta alle 5,8.
mantelipulla ja ipana 28+6
Ihanaa kun Seinäjoellakin on jo valkoinen maa!
Esikoinen oli tietenkin heti lumen tultua hoksannut että sitähän voi syödä.. Viime talvena oli vielä niin pieni ettei vielä moista autuutta huomannut. Että sellaista. No, ei tuo nyt haittaa, kunhan ei keltaista lunta syö.. x)
Aika ylimalkaiset ohjeet olit Mantelipulla saanut. Tai ehkä ne esitettiin vähän töykeästi?Tiedän ainakin omalta kohdaltani että ei yhtään huvita ottaa ohjeita vastaan jos antaja tyrkyttää niitä asenteella " minä tiedän parhaiten" eikä kannustavasti. Toivottavasti jaksat silti. *halaus*
Tänne ei kummallisempia, supistuksia ei enää niin paljon ole, kun muistaa vain levätä. Ensi viikolla uusi neuvola, katsotaan että riittääkö tämä oma lepo vai mitä tehdään. Nyt ainakin näyttää siltä ettei välttämättä tarvitse sairaslomalle jäädä.
Hankin eilen joulukorttivärkkejä! Esikoisen kanssa päästään askartelemaan. Osan joulukorteista kyllä hankin valmiita, ei varmaankaan kaikille jakseta värkkäillä, perhe ja lähimmät ystävät saavat itsetehdyn näillä näkymin.
Mrs.Marple & Kuopus, rv 25+2
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Nyt blondi kysyy tyhmiä, mutta miten teillä on huomattu, et noit sokeriarvoja täytyy tarkkailla??? Aika moni teistä mittailee noita sokeriarvoja.
anna-liisa laittoikin noita kohdunpohjan mittoja, samoilla centeillä mennään 26 viikolla eli vko 23 oli 21cm ja vko 26 oli 26cm. Joo tää mun masu on ihanan iso, tosiaan keskimmäisestä tämmönen vasta kolmen kuukauden kuluttua. Tää maha on jo tosi alhaalla!
anna-liisa kyseli, miten ruokailujen suhtaan toimin etelässä. Mä olin tosi varovainen kaikkien kastikkeiden kans, ja muutenkin katsoin mitä söin. Mut söin tomaattia ja salaattia, ja nyt vaan toivon, et ne oli hyvin pesty. Meen kahden viikon kuluttua tosmoplasma-kokeisiin(en tiedä miten kirjoitetaan), ei oo mulla vasta-aineita veressä, vaikka kissa oli 14 vuotta ja ulkomaan reissuilla oon syöny aina ennen kaikkea mahdollista. Kyl on nyt huono tuuri, jos sen oon saanu nyt!!
Meidän perhe oli eilen elokuvissa Joulutarinan ennakkonäytöksessä, ja kyllä mä tykkäsin ja lapset myös tykkäs(melkein 4 ja 7-vuotiaat).
Tänään on ensi-ilta, menkäähän katsomaan. Lapin ihanissa maisemissa kuvattu ja olihan siellä vähän Turkuakin (Turun joulumarkkinoilla kuvattu pieni pätkä). Mulla tuli lapsuuden joulut mieleen, oltiin aina lapissa mummolassa ja mun pappa oli todellinen jouluihminen ja meillä joulupukki tuli porolla ja reellä!! Nyt täällä Turussa ei ole jouluna ollut edes lunta. Kunpa nyt saisimme lunta!
Mukavaa joulun alusaikaa!!
iitulii72 26+2
Tosin seuraavalla neuvolakerralla sitä ei taas näkynyt. Sokerirasituksessa kuitenkin rasitusarvo meni yli sallittujen rajojen.
Sokerirasitukseen voi joutua kuitenkin muustakin syystä. Esim liian korkea BMI, raskaudenajandiabetes edellisessä raskaudessa, joku aiemmista vauvoista ollut yli 4500g tai jossakin on laitettu äitejä sokerirasitukseen vain sukurasitteen vuoksi.
Tänään soitin taas kätilölle sokeriarvoja viikolta. Oli taas se tympeä kätilö. 1 paastoarvo oli koholla ja muut tosi alhalla. Heti tenttas et mitä on tullu syötyä edellisenä päivänä. Vastasin et marjoja ja jugurttia. Oli pettyny ääni vastassa: No, ihan hyvä iltapala on ollu. Käski soittaa taas ensi viikolla. Selvisi samalla et meidän äippäpoli on irtisanomisista huolimatta auki. Samoin synnäri. Helpotus.
Mantelipulla: Mä olen saanut välillä kannustavaa ruokavalio neuvontaa ja välillä paska kohtelua. Mua motivoi nyt se et jos arvot tosta nousee niin joudun kuulemma 2 yöksi osastolle harjottelemaan pistämistä. Ei todellakaan kiinnosta joutua petiin sairaalaan. Tänään söin eka keksin tälle viikolle. En edes pullaa ole syönyt. Vadelmia jugurtin kans makean nälkään ja jos haluaa makeutta lisää niin lisään makeutussokeria.
Jouluna aion nauttia mut siihen asti aion skarpata. Tsemppiä sullekki. Ainahan ruokavalio ei riitä. Sit vaan piikitetään..
Nyt lähdetään mummolaan. Mummo on tullu kanarialta. Tytär saa kuulemma mekko tuliaisia.
T:näkkärinpurija Siirikki+napero 27+6
Tänään olikin neuvola ja lääkäri. Verikokeet otettiin ja samalla hb ja se taisi olla 126.. Painoa ei ollut tullut kuin 100g viime kerrasta mutta hyvä niin kun minulla tuota lähtöpainoakin oli ihan tarpeeksi. Verenpaine oli koholla ja sitä pitäisi nyt pari kertaa mittailla ja kolmen viikon päästä on sit uusi aika. Lääkärissä sitten paikat oli kiinni ja mallillaan. Eli ei noi supistelut onneks olleet mitään tehneet. Käski lepäillä ja sitä teenkin heti kun tuo meidän pikkuneiti antaa siihen mahdollisuuden. Niin ja sf mitta oli 24 ja vauvan painoarvio 1000g. Siellä se istui mahassa mutta lääkäri heti tuumasi, että kerkiää mainiosti kääntyä vielä raivotarjontaan. Sit viikolla 36 vielä katellaan toi asia. Kauhee vilske ja vilinä kävi kun lääkäri ultraili :) eli sellaista tällä kertaa..
Talvi on tällä hetkellä tosiaankin Kainuussa vaan sehän jo ensiviikolle lupaili lämpimämpää.. Saas nähdä millaiseksi muuttuu tuo maisema vielä. Nyt on kyllä nautittu ulkoilusta ja eilen mies toi potkurinkin tytöille ja ajattelinkin, että illalla lähdetään lenkkeilee kera potkurin. Joululahjoja olen miettinyt ja esikoinen saa ainakin haluamansa cd-levyn ja soittimen. Edeltävä sanoi sopimuksensa irti ja ihmekkös tuo kun se cd-soitin on minun vanha jostain teiniajoilta.. Muuten lyö pää vielä ihan tyhjää. No, omalle äidille kans mietin tuota cd:tä kun kuulin sen puhuvan yksi päivä siitä Samuli Edelmanin virsilevystä. Eli jos se sitä ei itse kerkiä hommata niin ostan sen ja omalle isällä löysin sellaisen shakkipelin. Se on oikea himopelaaja siis tai jotain sudokuihin liittyvää lahja voisi kanssa olla.. minun mummolle olisi isommalla porukalla tarkoitus ostaa potkuri ja toiselle mummolle en vielä yhtään tiedä mitä annan. No, on tässä vielä aikaa ja innolla odotan mitä te muut keksitte, että josko sieltä jotain vinkkiä itsellekkin saisi.
Mutta nyt täytyy mennä laittaa ruoka pöytään ennekuin hermostuvat ihan täysin!!
Vimpula ja 26+3
Voi että harmittaa varmasti! :(
Millainen sinun syömisaikataulu on tähän asti ollut? Mikä siinä oli pielessä? En minäkään ole saanut syömisaikatauluihin mitään opastusta. :/ Kuinka sinun täytyy korjailla nyt syömisaikataulua?
Tsemppiä kovasti!!!
mantelipulla:
Äippäpolilla käyty. Vauvalla on kaikki kunnossa toistaiseksi ainakin. Painoarvio 1400g yli normaalikäyrän. :(
Ennustettu syntymäpaino noin 4 kiloa jos tämä linja jatkuu...Sokeriarvoja kytättiin aika sokeasti. Meillä esim toi isänpäivä päivä ei oikein ollut normi päivä kun istuttiin 500 km autossa kun kävästiin pohojanmaalla.
Sokerien mittaamista jatketaan ja
dieettiä pitäis tiukentaa, jottei joutuisi insuliinille. Mitään konkreettisia neuvoja, joita oisin tarvinnut en saanut.:( Että sikäli se kätilön tapaaminen oli aika turha.Se kävi selville että mun syömisaikataulu on ihan pielessä ja nyt sitten pitää alottaa pakkosyöminen. :( :(
(Että tervetuloa vaan syömishäiriö...)
Yhtään positiivista kannustusta ei tullut, vaikka oon sentäs saanut aamun paastoarvot yli 6 tilanteesta alle 5,8.
mantelipulla ja ipana 28+6
iitulii72:Mulla on kans tuo vatsa tosi alhaalla jo.Siksi se varmaankin painaa välillä niin kovasti tuonne alas ja häpyluuta pakottaa kans jos seisoo liian kauan aikaa.
Mun kaveri joka myös oottaa kolmatta antoi mulle kopion vauvan liikkeitten laskennasta sellasen lapun.Tältä asukilta ei ainakaan toistaseksi tarvi laskea liikkeitä,on niin kova liikkumaan.
Eilen silittelin vauvan vaatteita kaappiin,kyllä niitä on vaan kertynyt ja siskolta sain kans vaatteita.Oikeestaan 70cm ei niin hirveesti ole mutta enhän mää pessytkään ku sellaset mitkä käy molemmille.Sinisiä löytyy sit enempi 70cm.Ootko sinä pessyt vielä vauvan vaatteita?
Meillä täällä pohjois-pohjanmaalla on lunta jo kivasti ja tällä hetkellä pakkastakin on 9 astetta.
anna_liisa28+3
Pikaiset kuulumiset lauantaiaamuna. Oli ihanaa nukkua vähän pitempään. Mies lähti hirvimetsälle joten lasten kanssa vietetään päivää keskenämme. Taidetaan lähteä ostoksille ja pihalle leikkimään lumeen.
Raskausrintamalla on aika tasaista. Maha on kyllä aika alhaalla mullakin ja terkkari sanoi ettei se kolmannessa raskaudessa enää niin ylös nousekaan. Ajoittain on kipuja tuolla alapään liitoksissa mutta vielä on töissä kyetty olemaan. Tämä vauva tykkää musiikista. Heti jos kuuluu radiosta joku menevä kappale alkaa mahassa hirveä rokkaus. Potkut tuntuu jo aika voimakkaina. Ensi viikolla lääkärineuvola. Toivottavasti sf-mitta olis pysynyt käyrillä. Esikoisesta jouduin äitipoliseurantaan kun vauva oli muka pienikokoinen. Mulla on vaan tilava lantio ja pitkä selkä joten maha ei ulospäin niin suureksi tulekaan.
Orjatyölaki tuli sitten voimaan... käytännössä terveydenhuollon ammattihenkilönä myös mut voitaisiin pakottaa suojelutyöhön vaikka olenkin yksityisellä töissä tällä hetkellä. Onneksi on epätodennäköistä että näin kävisi mutta aivan varmasti jäisin sairaslomalle jos joku määräyksen mun ovelle toisi.
Helmikuu2008: mä en ole vielä pystynyt ihan täysin karkkejakaan jättämään pois, suklaapatukka päivässä piristää.. =] Pitää nyt katsoa mitä se neuvolatäti perjantaina mulle sanoo noista mittaustuloksista ja muusta. Itsekin ihmettelen tuota raja-arvojen " heittelehtimistä" paikkakunnittain.. meillä kun se paastoarvon raja on tosiaan tasan 5,0mmol/l ja toinen 6,8mmol/l.. Mihinköhän ne perustuu?! Pitää kysäistä josko neuvolan täti tietäis. =]
En kyllä tiedä vielä mitä siel äitiyspolilla ensiviikolla tapahtuu, kun tosiaan eka aika on obstetrikolle (synnytyslekuri) ja toinen aika lääkärin jälkeen diabeteshoitajalle.. mut taidan kysyä sitäkin perjantaina neuvolantädiltä.. =]
anna_liisa: täällä ainakin on mahassa sellainen elämä kun pitäis nukkumaan alkaa tai kun yöllä herään vessassa käymään, joskus myös päivisinkin, mut liikkeellä ollessa se ei ihan samalta tunnu.. välillä tulee oikein paha olo kun vauva potkii ja liikkuu niin paljon! Ja se vasta sattuukin kun onnistuu virtsarakkoa potkimaan! joten en ihan joka liikkeestä voi sanoa täysin nauttivani.. =]
nyt on iltaisin taas alkanut närästämään (pari viikkoa tais mennä ilman isompia vaivoja) ja yöllä vetänyt jalasta suonta.. =/ no, ehkä tää tästä taas iloks muuttuu!
Nyt mittaamaan verensokerit taas tällepäivälle. =]
jonttu 28+1