Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 kk vauva täysimetyksessä. outoa?

Vierailija
12.11.2007 |

täysimetän 5 kk ikäistä vauvaani ja aion aloittaa lisäruoat suositusten mukaisesti vasta 6 kk iässä. viime aikoina olen kuullut ihmisiltä tosi paljon kummastelelvia kommentteja asiaan liittyen. onko 6 kk täysimetys suosituksesta huolimatta jotenkin harvinaista ja outoa? vai ovatko huomauttelijat vain itse epäonnistuneet imetyksessä ja haluavat vittuilla?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maito riittää niin ei sitä lisäravintoa tarvitse antaa. Toinen asia on jos maito ei riitä. Mutta silloinkin varmaan jatkaisin lähinnä korvikkeilla.

Vierailija
2/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysimettänyt 6 kk ja samoin tuttavani (lähes kaikki), joten oudolle kuullostaa. Eikä olla mitään luomuimetyshörhöjä, enemmänkin meidät voisi luokitella uraäideiksi, jotka siis tosin nyt kotona lasten kanssa :)

Onko ystäväpiirisi kouluttamatonta? Luin yhden tutkimuksen jossa todettiin että vähemmän koulutetu imetään vähemmän ja lyhyemmin, joten siksi tuli mieleen? Vai onko kyseessä vanhemmat ihmiset (heidän aikoinaan imetys kun lopeteltiin yleensä viikkojen sisällä, siis joskus 60-luvulla)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v6kk. Sano sen jälkeen, että olit huippu hyvä imettäjä. Ei siis kannata ylpistyä, kun on imettänyt vasta yhtä. Ja tosiaankin monenlaisia kommentteja saa imetti tai ei ja ei kannata siksi menettää huumorintajuaan:)

- Kolmannen lapsen imetys menossa

Vierailija
4/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuopustamme täysimetin sen 6kk ja sitten aloitettiin kiinteät. Tämän toisen lapsen kohdalla osasin ja uskalsin seurata omia vaistojani. Esikoiselle aloitin kiinteät 5kk ikäisenä ympäristön " painostuksesta" .

Vierailija
5/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai edes loukkaantunut kommenteista. olen vaan ihmetellyt, että miksi tällainen suositusten mukainen toiminta aiheuttaa niin paljon kummastelua. vauva on kasvanut normaalisti pelkällä rintamaidolla ja nautin imetyksestä. en oo edes hehkuttanut imetystä tutuille, oon vaan kysyttäessä kertonut, että joo, meillä syödään vielä pelkkää tissiä ja kiinteät aloitetaan vasta 6 kk iässä. ihmettelijät ovat olleet enimmäkseen itseni ikäisiä, eli noin kolmekymppisiä ja pitkälle opiskelleita ihmisiä.

ap

Vierailija
6/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö se koulutus ja ura mainita joka hemmetin ketjussa. Pientä pätemistä!!

No minäpä päden sitten kouluttamattomuudellani ja kotiäitiydelläni.

Vierailija
7/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en päde koulutuksellani (enkä täysimetykselläni), mutta kuten JO mainitsin luin juuri tutkimuksen jossa mainittiin tuosta koulutuksesta ja siksi vaan kysyi kun itseäni ko. tutkimus vähän ihmetytti. Joten älkää nyt turhaa vetäkö herneitä nenään :)

Vierailija
8/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen koulutukseltani " vain" lähihoitaja ;) Sain myös kuulla ihmettelyä ja kommentteja tyyliin " voi lapsi parkaa" . Sekä koulutetuilta ja kouluttamattomilta... Mutta ei niistä kannata välittää. Aina on niitä jotka tietää paremmin (omasta mielestään).

Vierailija
9/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

9

Vierailija
10/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkakin täysin normaalia, joten sen takia ei kannata ylpistyä ;)

Meillä neuvolan täti oli tosi iloinen, kun täysimetin sen 6 kk ja muutenkin jatkoin vielä suht pitkään. Sanoi, että sillä hetkellä kohdalleen oli sattunut vain yksi toinen 6 kk täysimetetty lapsi.

Imetys on muutenkin niin tunteitaherättävä asia, joten siitä ei kannata sen liiemmin jutella. Ei ainakaan rehvastella onnistuneensa.

Vierailija
11/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa neuvolassa joka kerta valistettiin, että kiinteät pitäisi jo aloittaa. Täysimetin silti lapsiani puoli vuotta, koska he kasvoivat hyvin ja olivat terveitä ja tyytyväisiä. Nämä lapset ovat syntyneet v. 88 ja 91. Seuraavien lasten kohdalla ei imetystä enää kummasteltu, koska neuvolassakin jo tiedettiin, että teen, mitä itse haluan. Nuorimmaisen kohdalla ilmoitin heti, että täysimetän lasta puoli vuotta, ja siihen neuvolassa jo kannustettiin. Oli eri terveydenhoitajakin. Nuorin on syntynyt 2002. Lähipiiristä vain anoppi on katsonut kieroon pitkää täysimetystä ja imetystä yleensäkin.

Vierailija
12/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen paino ei jatkanut nousuaan tiheästä imetyksestä huolimatta, joten kiinteät täytyi aloittaa 4 kk ikäisenä. Jatkoin imetystä kiinteän ruoan ohessa 10 kk ikäiseksi.

Kirjoitin tämän siksi, että sain välillä ihmiset ihmettelivät ääneen, kun syötin pienikokoista, eli ikäänsä 4 kk nuoremmaltakin näyttävää vauvaa. Lapsen kasvun kannalta ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin aloittaa soseet.

Vierailija
13/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus ei nimittäin kovin monta vuotta ole ollut tuollainen.

Vierailija
14/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(yli 30 v) äiti ei kestä sitä, miten kiinni äidissään se täysimetetty vauva on. Siksi aloitetaan kiinteät mahdollisimman aikaisin, että saataisiin enemmän sitä omaa tilaa. En siis tarkoita, että aina olisi tästä kiinni, kaikillahan ei maito vaan riitä, mutta tällaisia tapauksia kuitenkin tuttavapiiristä löytyy ja monet siis sanovat asian itse ihan suoraan.

Vierailija
15/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni se oli mitä luonnollisinta, mutta huomasin olevani lähipiirissäni outolintu. Useimmat nimittäin aloittivat kiinteät vauvoilleen siinä 4-5 kk:n iässä. Monia ei imetys voisi vähemmän kiinnostaa, koska se sitoo liiaksi vauvaan!

Mutta minusta tuo on silti niin lyhyt aika ja jos todella haluaa vauvallensa antaa parasta mahdollista niin sitten imettää tuon 6 kk. Olettaen tietysti että imetys sujuu ja vauva kasvaa!

Itse luin niin paljon äidinmaidon eduista etten VOINUT OLLA imettämättä...

Vierailija
16/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

(yli 30 v) äiti ei kestä sitä, miten kiinni äidissään se täysimetetty vauva on. Siksi aloitetaan kiinteät mahdollisimman aikaisin, että saataisiin enemmän sitä omaa tilaa. En siis tarkoita, että aina olisi tästä kiinni, kaikillahan ei maito vaan riitä, mutta tällaisia tapauksia kuitenkin tuttavapiiristä löytyy ja monet siis sanovat asian itse ihan suoraan.

Mutta mitä sitä toisten valintoja haukkumaankaan. Itse en yrittänyt edes opettaa esikoista pullolle, kun ei suostunut paria mallia ottaa. Mutta nyt toista odottaessa olen suunnitellut kyllä imettäväni, mutta silti haluan opettaa hänet myös pullolle, jotta pystyn antaa paremmin aikaa myös esikoiselle!

Vierailija
17/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että nuorempana en olisi niin välittänyt etsiä tietoakaan äidinmaidon hyödyistä...

Vierailija
18/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomasin saman kun imetin lastani. Ensimmäisen kerran hän maisteli pieniä annoksia lusikalla joskus 5,5 kk vanhana ja siitä kesti vielä aikaa siihen että kiinteistä olisi ollut oikein ruoaksi asti. Neuvolassakin vähän patistettiin ja anoppi aina ajatteli että lapsi ei saa tarpeeksi ravintoa, mutta hyvin on kasvanut aina. Ihme että suositukset eivät kuitenkaan tunnu olevan edes neuvolan sisällä käytössä vaikka niitä ohjeita 6 kk:n täysimetyksestä siellä jaellaankin.

Vierailija
19/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yks kaveri kommentoi joka asiaan, että sulla ei varmaan maito enää riitä. Vauva on kiukkuinen kun hampaita tulossa, Vauva nukkunut opari yötä vähän levottomasti -> Tämä kaikki kuulmma johtuu maidon loppumisesta. Niin ärsyttävää... Kaveri on itse kahden lapsen äiti ja aloittanut molemmille kiinteät jo 3 kuukauden iässä ja kokee nyt tosi oudoksi sen kun minä imetän. Meillä vauva siis kohta 5 kuukautta.

Vierailija
20/34 |
12.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa vaan, kyllä sitä soserallia saa ihan tarpeeksi vaikka vähän pidempäänkin oottelisi sen aloittamisen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi