Suomeen synnyttamaan???
Aihe kiinnostaa muakin. Olisin tulossa synnyttämään EU:n ulkopuolelta ja kiinnostaisi tietää mitä tämä synnyttäminen nyt sitten maksaa... Tai saa maksaa vaikka miljoonan, sillä mähän tulen tänne synnyttämään tai toivon niin. Tästä huolimatta olisi kiva tietää edes noin luku. Tuossa oli mainittu, että kaksi tuhatta euroa... Onko totta?
Jos olet synnyttänyt Suomessa niin otitko yhteyttä suoraan synnytyssairaalaan vai ent. kotisi neuvolaan?
Kommentit (21)
Me asumme mieheni kanssa EU:n ulkopuolella ja synnytin Suomessa. Ulkomailla asuva suomalainen saa synnyttää Suomessa "normaalihinnoilla", jos on KELAn päätös kuulumisesta asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin. Meille se myönnettiin, koska mieheni on Suomen valtion maksamana kehitysyhteistyön tekijänä ulkomailla. Pesti on 2 vuotta eli normaalitapauksessa olisimme tippuneet KELAn ulkopuolelle. Halusin vain korjata tiedon, kun joissakin aiemmissa ketjuissa väitettiin, että vain asumalla Suomessa voi saada oikeuden synnyttää Suomessa normaalihinnoilla. Se ei pidä paikkaansa. Ei synnyttäminen silti halpaa lystiä ole. Me maksoimme perhehuoneesta 52 euroa per päivä ja tuli siitä ihan mukava summa, kun olimme sairaalassa viisi päivää ja ennen synnytystä jouduin osastolle tarkkailuun joiksikin päiviksi, joista kaikista meni 26 euroa, vaikka en olisi ollut kokonaista päivääkään osastolla.
KELAN jasennyytta ei meneta vuodessa, jos puoliso/sina itse olet SUOMALAISEN firman ulkomaille lahettama tyontekija. Itse olimme KELAn jasenia lahes 7 vuotta ulkomailla asumisen aikana, kunnes puoliso vaihtoi ei-suomalaiseen firmaan toihin.
Jasennyytta pitaa vaan hakea "uudelleen" ja perustella syyt, miksi viela kuuluu KELAan. KELA kylla muistuttaa kirjeella tasta asiasta.
Saa synnyttää suomessa jos vaikka tulee "lomalle" suomeen juuri synnytyksen aikoihin. Eivät voi käännyttää pois synnytysosastolta kun vauva on syntymässä. Jos olet EU maasta niin kyseinen maa korvaa sitten kulut suomeen aikanaan. Tarvitset vain EU terveyskortin. Suomalaiset saa KELA:lta sen. Samoin käy jos joku toisesta EU-maasta tarvitsee akuuttia hoitoa suomessa, se kuuluu antaa, ja kyseinen maa sitten korvaa hoidot suomeen.
Myös suomessa synnyttäminen käy toisellakin paikkakunnalla kuin siellä missä olet kirjoilla juuri akuutisti, eivät voi käännyttää pois synnyttävää potilasta. Voihan olla tosiaan että olet lomailemassa ja synnytys käynnistyy esim ennen aikojaan.
Onko kellaan kokemusta voimmeko menna suomeen synnyttamaan, jos niin haluaisimme, vai pitaako synnyttaa taalla Englannissa, joka on taman hetkinen kotimmaamme...
En siis edes tieda haluaisimmeko suomeen synnyttamaan,mutta haluaisin vain tietaa onko se ees mahdollista, ja jos niin mita se meilta vaatii...Kellaan kokemusta???
Kiitollinen ja onnellinen Brampton
Eli siis periaatteessa kuka tahansa (myos ei-suomalainen) voi synnyttaa Suomessa, jos maksaa siita kayvan hinnan (joitakin tuhansia euroja normaalisynnytyksesta, jos olen oikein ymmartanyt) ns. " erityismaksuluokan" potilaana. Jos taas haluat etta Kela korvaa synnytyksesi, taytyy sinun olla Kelan piirissa, eli siis luulisin (itsellani ei ole tasta kokemusta, ehka joku osaa kertoa paremmin) etta kysymykseen tulee vain Suomesta lahetettyna tyontekijana, tai esim. opiskelijana ulkomailla oleskeleva. Jos et itse tieda mika statutksesi on niin varmaankin Kelasta voit sita suoraan tiedustella.
Suomessa pitää synnytyksestä ja muusta perusterveydenhoitoon kuuluvasta hoidosta maksaa, jos potilaalla ei ole Suomessa kotikuntaa, jossa on kirjoilla.
Suomessakaan ei voi pääsääntöisesti lähteä ilmaiseksi kotikunnasta muualle synnyttämään. Ei rovaniemeläisillä ole oikeutta noin vaan tulla vaikka Poriin synnyttämään, joten miten ulkomailla asuvilla se oikeus voisi olla?
Ei Kela korvaa synnytyksestä aiheutuneita kuluja kenellekään - ei Suomessa tai muualla asuville.
Mutta olen nyt itse synnyttanyt kaksi kertaa taalla Lontoossa ja olen ollut erittain tyytyvainen hoitoon. Katilot ja terveydenhoitajat tekevat myos kotikaynteja synnytyksen jalkeen kuuden viikon ajan, joten se on ainakin helpottanut meidan arkea, kun ei itse tarvitse valttamatta lahtea mihinkaan.
Soitin pari kuukautta sitten itse juuri Naistenklinikalle, kun mietin synnytänkö toisen lapseni Suomessa vai täällä nykyisessä kotimaassani EUn ulkopuolella. Sanoivat, ettei ketään käännytetä ovelta, jos on synnyttämään tulossa - mutta että lasku seuraa perässä. Ei Suomessa ketään pistetä kadulle synnyttämään. Ja jos ei kuulu kelaan, niin lasku on huomattavasti suurempi kuin ns. normaaleilla suomalaisilla (joiden laskun lähes kokonaan kela tai kunta tai joku muu taho Suomessa maksaa).
Jos esim. rovaniemeläinen on käymässä vaikka sukulaisissa tai mökillä Porissa ja synnytys alkaa, niin ei Porin sairaalasta käännytetä pois. Samoin jos olet ulkomailta käymässä Suomessa, ja synnytys alkaa, niin kyllä synnytyksesi hoidetaan, mutta ei " ilmaiseksi" , kuten muilla suomalaisilla (en tiedä kriteereitä, mutta luulisin, että kelaan kuuluminen ja sos.turvamaksujen maksaminen Suomeen olisi yksi niistä?)
Ja ainakin Tammisaaressa kävi useita ulkomaalaisia synnyttämässä, ja hoitivat maksunsa itse.
Itse asumme EUn ulkopuolella ja päädyin siihen, että synnytän täällä. Synnytykseni täällä tulee maksamaan noin 10.000 euroa, siis olettaen että tulee normaali alatiesynnytys. Jos tulee komplikaatioita tms tai joudutaan sektioon, hinta on helposti noin 20.000 euroa. Onneksi on synnytyksen kattava vakuutus!!! Monilla suomalaisilla on käsitys, että synnyttäminen on lähes ilmaista, koska Suomessa terveydenhuolto (esim. ilmaiset neuvolat) ja synnytys on hyvin tuettua ja suurin lasku menee ihan muualle kuin itse synnyttäjälle. Jos maksat synnytyksesi kokonaan itse, voi lasku olla melkoinen Suomessakin.
Joidenkin maiden sairasvakuutus korvaa synnytyksen myös Suomessa.Minulla nettituttuja, jotka ovat synnyttäneet Suomessa ja heidän asuinmaansa vakuutus on korvannut tuon synnytyksen. Kannattaa tuokin varmistaa omasta vakuutuksesta. Tosin todennäköisesti tuo ei korvaa, jos ei ole varsin kallis vakuutus. Britaniassa on sellaisia kansainvälisiä vakuutuksia, jotka korvaavat sairaanhoidon ihan ympäri maailman, mutta nuo ovat varsin kalliita. Itse asun Hollannissa ja aikanaan myös noihin Brittivakuutuksiin tutustuin, kun etsimme meille parasta ratkaisua (emme aikoneet jäädä pitkäksi aikaa Hollantiin).
Soitin ja tiedustelin asiaa suomen paasta, ja olemme tervettulleita synnyttamaan Katiloopistolle, luultavasti joudumme itse kustantamaan synnytyksen, joka on kutakuinkin 2000 euroa, sisaltaen jo sairaalapaivat jne...Pitaa tosiaan viela tarkistaa tuo vakuutus puoli, jonkinlainen vakuutus meilla kylla taalla UK:ssa on, mutten jotenkaan usko sen kattavan synnytysta ulkomailla...
Olemme mita luultavammin jokatapauksessa Suomessa lasketun ajan kieppeilla, koska joudumme muuttamaan taalla enkkulassa kaupungista toiseen ja siirtymaajan vietamme suomessa, joten luulempa etta menemme tuttuun ja ihanaa kattariin kolmatta kertaa....Toivotavasti siis jos kaikki hyvin menee...
Sellasta viela etta mitenkas sitten kun vauva on syntynyt suomessa, minka ikaisena saa passin ja voimme lentaa takaisin tanne kotiin???
Kun eikos passiin tarvita nimet ja muut ja ensiksi pitais sitten jarkata ristiaiset jne eikahan niita nyt heti muutaman paivan ikaisena jarjesteta...
Sori kun olen niin toope naissa asioissa, eipa ole ennen tarvinnut moista miettia,kun olemme asuneet suomessa kun vanhemmat lapsemme ovat syntyneet...
Jos jollain viela tietoa naista asioista, olisin enemman kuin kiitollinen tiedoista!!!!
Thanks!
Brampton
Ainakin vuonna 2005 Suomen-passin saanti onnistui ulkomailla asuvalle Suomen kansalaiselle näin:
Synnytin NKL:llä ja kerroin sairaalaan, että tarvitsemme henkilöturvatunnuksen pikaisesti koska asumme ulkomailla ja passi (ja meidän asuinmaassamme myös visa) pitää hakea päästäksemme kotiin. Sairaala ilmoittaa syntyneet väestörekisterijärjestelmään, jota kautta saa henkilötunnuksen.
Kotiutuessamme sairaalasta 3 sairaalapäivän jälkeen menimme suoraan Maistraattiin ilmoittamaan lapselle nimen. Kirkkoon kuuluvat ilmoittavat nimen ilmeisesti seurakunnan virastoon tms. (Ristiäiset eivät kuulu viralliseen nimen antamiseen mitenkään, vaan ovat kastejuhla, jossa lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi.)
Maistraatissa merkitsivät nimen väestörekisteriin ja ajoimme suoraan sieltä poliisilaitokselle anomaan passia. Vauvan pitää olla mukana, koska passinhakijan pitää olla paikalla, ja molempien vanhempien tai sitten valtakirja toiselta vanhemmalta. Poliisilaitoksella katsoivat nimen ja henkilöturvatunnuksen tietokonejärjestelmästä, ja tarkastivat että vauva on kuvansa näköinen, ja passi laitettiin normaalisti hakuun. Passin valmistumisessa kesti normaalin ajan, silloin muistaakseni 10-vuoden passissa viikon verran.
Vauvan passikuvan otimme itse synnärillä digikameralla, ja veimme sen valokuvausliikkeeseen, jossa muokkasivat taustan yksiväriseksi. Vastasyntyneestä vauvastahan on aika vaikea saada kuvaa, jossa silmät auki - näin me saimme hyvän kuvan. En tiedä, onko vaatimuksena että on silmät auki, ehkä ei pienillä vauvoilla.
Me tarvitsimme 10 vuoden passin, koska saamme asuinmaahamme aina vuoden visan, ja jos vauvalla olisi ollut vain vuoden passi, olisimme joutuneet uusimaan hänen visansa aina erikseen muun perheen kanssa. Vauvapassi meni kyllä uusiksi vähän ennen 2v ikää, kun mielestäni kuvan pitää vastata edes suunnilleen lapsen ulkonäköä. Vielä ei kylläkään tullivirkailijoilta ollut tullut huomautusta, joskus vain naureskelua kuvalle. Nyt on sitten lapselle 5 vuoden uusimman tekniikan mukainen passi.
Ja lentämiselle aivan pienen vauvan kanssa ei ole minimi-ikää.
Helpottaa oloa kun saa kaiken omaan paahansa jarjestykseen, siis etta miten asiat hoituu kun ei asuta suomessa ja niin edespain...kiitos kiitos ja kiitos!!!
Brampton =)
Poliisin sivuilta löytyy:
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/1420C6E88D44489BC225701900…
Ovat tiukentuneet ja vauvankin täytyy katsoa suoraan eteen. Itse hankin vauvallemme passia tasan vuosi sitten ja ei onnistunut ihan ensimmäisellä reissulla valokuvaamoon passikuvan ottaminen. Vauva nukkui aina niin sikeästi kun vain vaunuihin laittoi. Kerran sitten onnisti, kiertelin kaupungilla niin pitkään, että vauveli heräsi, kävin ilmoittautumassa karjuvan vauvan kanssa kuvaukseen ja kävin imettämässä vauvelin, että ilme muutttuisi. Tulimme takaisin, kun vauva oli syönyt ja rauhoittunut ja kuvaaja kärsivällisesti räpsi kuvia. Parhaimmasta otoksesta vielä sanoi, että ei välttämättä mene läpi, koska pää oli hieman vinossa, mutta poliisilaitoksella eivät valittaneet yhtään. Söpö kuva saatiin.
Eli ei ihan viime tinkaan kannata passikuvien ottamista jättää, mutta kyllä varmasti onnistuu, kun löytää asiantuntevan paikan!
Hyva etta sait vastauksia. Piti viela sanoa etta tarkista tosiaan etta vakuutuksesi kattaa ainakin osan jos teidan budjettinne ei ole loputtomasti venyva koska tuo 2000 EUR on varmasti normaalisynnytyksen hinta (maksoin itse suurin piirtein noin paljon nielurisaleikkauksesta HUS:issa erityismaksuluokan potilaana kun kaikki meni normaalisti; meilla oli tosin vakuutus joka kattoi 85% hinnasta) ja jos synnytyksessa tulee komplikaatioita (mita ei tietenkaan kukaan toivo, mutta joita silti voi sattua: omassa raskaudessani oli sairaalajakso taalla ulkomailla jonka hinta oli 11 000 EUR - vakuutus maksoi tastakin 85% mutta omavastuukin oli jo tuntuva), jatkohoidon tarvetta sairaalassa aidille tai lapselle jne. niin hinta voi nousta huomattavasti. Kaikkea hyvaa kuitenkin odotukseen!
saatampa nakata tasta oikeen gallupin, mutta kysympa nyt ensin tassa,etta kuinka moni teista on paatynyt synnyttamaan suomeen, ja jos niin miksi???
Ja onko ketaan tehnyt niin,etta vaihtanut kirjat suomeen hetkeksi,saadakseen suomen kelan tuet ja saadakseen vauvalle suomalaisen vakuutuksen (taustaa sen verran,etta meilla muilla lapsilla suomalainen vakuutus,joka todella on ollut tarpeen vauvasta asti kaikkien mahdollisten sairauksien takija, ja nyt mietityttaa,ettemme saa sita samaa vakuutusta talle vauvalle, ja jonain paivana kuitenkin muutamme takaisin suomeen,ja olisi hyva jos se olisi siella ns jo odottamassa...)toivottavasti joku sai selvaa mita tarkoitin...
ihan hirveesti tullu mieleen juttuja,et mites taa ja mites taa asia,jos lahetaan synnyttaan suomeen...
ja varsinkin mies on tallahetkella ihan ressissa asiasta, et kaikki pitais nyt saada selvitettyy...
kertokaa hyvat siskot miten te olette toimineet...
Kuutamolla oleva Brampton
Kun EU:n sisällä kuitenkin akuuteissa sairauksissa hoidetaan ja lasku menee asuinmaan vakuutuksesta. Synnytys sinänsä ei normaalina tähän kuulu, mutta jos tuleekin sitten jotain ongelmia tai lapsella ongelmia, menisivätkö nämä asuinmaan normivakuutuksesta? Kannattaa varmaan tarkkaan ottaa selvää, mitä se asuinmaan vakuutus korvaa ja mitä ei.
hei, ihmettelen miksi tämä hinku lähteä suomeen synnyttämään ? Minulla ainakin on nyt sellainen käsitys että NHS toimii täällä paljon paremmin kuin suomessa. Tehyn lakkoilu ei ainakaa houkuttaisi itseäni lähtemään sinne. Olen synnyttänyt 1. lapseni viime vuonna täällä Skotlannissa ja olin erittäin positiivisesti yllättynyt kokemukseeni, vaikka oli pitkä synnytyskin :)
Synnytyssairaalaanhan pääsee tutustumaan etukäteen ja jos alueella on useampi niin niistä saa valita (ainakin täällä Skoteissa). Toisekseen musta oli kiva päästä kotiin yhden yön jälkeen synnytyksestä ja sen jälkeen kävi kotona hoitsu päivittäin 1. vkon ajan. Ja sen jälkeen vielä kerran viikossa pari kertaa.
Jos teillä on toinen koti Suomessa jonne vauvan voi sitten kotiuttaa niin mikäs siinä. Itse vaan haluaisin olla oman kodin rauhassa ja antaa vauvan tottua " oikeaan" kotiinsa/elinympäristöönsä.
Onkohan UK:ssa samaa käytäntöä kuin täällä eli että pidetään ihan normaalina, että nainen haluaa synnyttää alkuperämaassaan ja täkäläinen vakuutus sen korvaa?
Tarkasta ihmeessä paikallisesta vakuutuslaitoksestasi, miten korvaavat!
Hei Vind! Tarkoitatko paikallisella vakuutuksella oman mutualiteit:in normaalivakuutusta, vai jotain erikseen otettavaa vakuutusta?
Itse mietin Suomeen menemistä, vaikka täällä Belgiassa onkin ihan ok terveydenhuolto. Synnytys nyt vaan on niin intiimi - tapahtuma; haluan mm. puhua suomea kyseisessä tilanteessa.
Kyse on siitä, missä maassa sinulla on sairasvakuutus, ei niinkään siitä kuulutko Kelaan (eli Suomen sosiaaliturvaan). Kelan jäsenyyden menettää jo vuoden ulkomailla asumisen jälkeen. EU-maiden välillä vakuutuksia voi kuitenkin yhdistellä.
Eli jos asut EU-maassa, voit hankkia EU-sairaanhoitokortin jolla saat synnytyksen normaalein poliklinikkamaksuin (eli maksaa saman verran kuin Suomen sosiaaliturvaan kuuluville). Lisäksi vaaditaan, että asuinmaasi sairausvakuutus antaa sinulle oikeuden hakeutua suunniteltuun hoitoon Suomeen (tämä on vain paperilla hoidettava asia). EU:n ulkopuolella asuvat joutuvat valitettavasti maksamaan kokonaiskustannukset (esim. sektio vuodehoitoineen n. 2610€).
Jos haluat hakea takaisin Suomen sosiaaliturvan piiriin, se pitää tehdä 180 päivää ennen laskettua aikaa. Se vaatii myös, että aiot jäädä asumaan Suomeen vauvan synnyttyä. Tämä oikeuttaa mm. hakemaan äitiys- ja vanhempainpäivärahaa.
Äitiyspakkauksen voi saada vain siirtämällä kirjat Suomeen ja oleskelemalla lyhyen aikaa synnytyksen aikoihin Suomessa (pakkausta pitää kuitenkin hakea viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa. Ulkomailta hankittu lääkärintodistus jossa raskaus todetaan, riittää.)
Olen juuri eilen puhunut puhelimessa Kelan tädin kanssa, joten nämä tiedot ovat varmasti ajan tasalla! :)