Hei auttakaa avutonta neulomisessa!!!!
Olen siis neulonut viimeksi vuonna -90 ja nyt haluan omilla kätösillä tehdä lapsille kaulahuivit. No, tein jo yhden huivin, johon neuloin pelkkää oikeaa ja jälki ei ole tasaista. Eli miten saan neulottua tasaista? Pitääkö minun joka toinen kierros neuloa oikeaa ja joka toinen nurjaa? Vai miten ihmeessä tässä onnistun? Vai petäti joka toinen silmukka oikeaa ja joka toinen nurjaa?
Yritin netistäkin tiedoa hakea, mutta en löytänyt. Jos joku löytää hyvät sivut aloittelijalle niin saa laittaa linkin.
Kiitos tuhannesti kuka viitsii minua auttaa. =)
Kommentit (17)
joka toinen kerros oikeaa, joka toinen kerros nurjaa. siten tulee toisesta puolesta sileää.
jos neulot joka toisen silmukan oikein, joka toisen nurin, tulee joustinneuletta.
PS: kokeilemalla oppii...
http: //www. kaspaikka. fi/neulonta-A&O/tekniikka_ja_rakenne/oikea_silmukka. html
Neulo kerroksen aluksi 2-4 silmukkaa oikeaa, sitten keskisilmukat oikealla puolella oikein, nurjalla nurin, sitten kerroksen lopuksi taas aina 2-4 silmukkaa oikeaa. Näin reunoihin tulee " ainaoikeaa" ja keskelle sitä sileää. Ei rullaannu.
Ja tietenkin aluksi ja lopuksi 4-6 kerrosta kokonaan pelkkää oikeaa.
Kun tosiaan tekee pystysuunnassa joka toisen oikein ja joka toisen nurin, tulee ns. helmineuletta. Ei rullaannu ja on kaunis.
Mutta virkkaamalla tosiaan saa tosi nopeaan valmista. Kiinteitä silmukoita vaan! Langaksi suosittelen Novitan Jengaa, koukku kokoa 8. Lapsen kaulahuivin tekee yhdessä illassa.
Se käsialakin kyllä tasottuu sitä mukaa mitä enemmän tekee käsitöitä.
Sileässä oikein neuleessa se käsiala näkyy kaikkein selvemmin eli kun neulotaan oikealla puolella aina kaikki silmukat oikein ja nurjalla puolella kaikki silmukat nurin.
Joustinneuleessa (joka toinen silmukka oikein ja joka toinen nurin) käsialan vaihtelu ei näy kovin selvästi, mutta huivista voi tulla kapea.
Kauniin kaulaliinan saa tehtyä myös ainaoikein neuleena eli neulot kaikki kerrokset oikein. Tätä kaulaliinaa voi pitää miten päin vaan kun siinä ei ole selvää oikeaa tai nurjaa puolta.
voisin joka kierroksen aloittaa oikealla, etten mene sekaisin...
Kiitos linkistä. =)
Vierailija:
Mutta siinä on sitten se ongelma, että se kaulahuivi menee rullalle, eli ei ole huivi vaan pötkö.. Mua sellainen haittaa omassa huivissa, ei välttämättä kaikkia :)Jos haluat tehdä rullaamatonta, mutta nättiä, tee joka toinen silmukka nurjaa ja joka toinen oikeaa. Jos teet aina nurjat päällekkäin, tulee sellainen ihan siisti pystyraita. Ja jos teet niin, että nurjan päällä on oikea ja oikean päällä nurja, saat helpolla kuvion ja neule tuntuu vähän paksummalta.. :)
En kyllä aivan täysin ymmärtänyt, että miten sen nyt sitten teen...
Mutta yritän... ;)
Eli luovutan ja yritän opetella tuon nurja oikein hurja oikein tavan...
Voisiko joku vielä vääntää rautalangasta, että miten se tapahtuu. Luon silmukat. Sitten neulon oikean, nurjan, oikean, nurjan jne. Jos viimeinen ompelemani on oikea niin kummalla sitten aloitan seuraavan kierroksen? Oikealla?
Kiitos. =)
ps. En sitten osannut tehdä sitä nurjaakaan silmukkaa, mutta onneksi netistä löysin hyvän ohjeen sen opetteluun. ;)
Mähän sanoin, että olen aloittelija... =(
Haluaisin kuitenkin saada huivin aikaiseksi ja netistä en oikeasti löydä ohjetta.. =(
Eli jos sulla on pariton määrä silmukoita, saat aina aloittaa ja lopettaa oikealla. Niinkuin itse ajattelitkin.. Hyvin sulla on homma hallussa, opit kyllä tunnistamaan silmukat ja soveltamaan niitä.. Tsemppiä! :)
Ei tää nyt ihan tunnu sujuvan... Mulla on 25 silmukkaa.. aloitin oikealla ja sitten taisin seuraavan rivin alussa aloittaa nurjalla, joten tein väärin... Mutta nyt viidettä kertaa löin silmukat uudestaan ja aloitan ja lopetan nyt sitten vain oikealla.
Sitä kysyisin vielä, että jos aloitus kuitenkin tulee nurjalla niin miten se onnistuu kauniisti? Mielestäni minulla ei oikein onnistu.
Kiitos tsempeistä. =)
Mutta kyllä sulla käsiala siitä tasaantuu, opit huomaamaan että milloin pitää pitää lankaa tiukemmalla jnejne
Sä voi koittaa kummalla tulee mielestäsi nätimpi, mä yleensä harrastan jompaakumpaa tyyliä kun teen kaulahuivin:
Siis oletus, että sulla on 25 silmukkaa. Ja teet koko ajan niin, että yksi oikein-yksi nurin-oikein-nurin jne
a) Aloitat ja lopetat ekan kerroksen oikealla silmukalla. Seuraavan kerroksen aloitat ja lopetat nurjalla. Sitten taas oikealla jne
b) Aloitat ja lopetat joka kerroksen oikealla silmukalla (tämä on mun suosikki). Tämä on siitäkin kiva, ettei tartte muistaa mihin lopetti kun lähti muihin hommiin :)
Voisiko joku vielä neuvoa, että sitten kun alan tekemään sitä sileää neulosta ja minun pitää aloittaa nurjalla niin miten saan siitä kauniin? Vai onko mahdollista aloittaa aina oikealla silmukalla?
Kiitos. =)
Poika haluaakin huivin kahdesta väristä. Miten päättelen edellisen värin? Katkaisenko langan ja solmin sen seuraavaan väriin ja jatkan ompelua vai ujutanko kaksi lankaa päällekkäin hiukan matkaa ja sitten vasta katkaisen edellisen värin? Lähteekö lanka purkautumaan, jos en solmi päitä? Heh, Vaikeasti selitetty. ;)
Nyt tää mamma ottaa siiderin ja lähtee lauteille. ;)
Kiitos minua neuvoneille. =) Mukavaa lauantai iltaa kaikille. =)
JOKO pitää hetken (n 10cm rivillä) pitää kahta lankaa yhtä aikaa TAI pätkäistä sen lopemttamsi värin tähän jättäen on 20cm pätkän. Sitten kun olet saanut koko huivin neulottua, otat ison parsinneulan tai (parempi vaihtoehto jos tämmöinen vaan on) pyöreäpäisen kirjo-ommelneulan ja pujottelet sen langanpään (samoin kuin sen pään, jonka aloitat väriä vaihtaessasi) sinne saman värin sen osuuden silmukioden sekaan, niin ettei se pääse purkaantumaan. Jos jätät silleen tai katkaise heti silmulan altaa, purkaantuu se varmasti.
Vierailija:
Poika haluaakin huivin kahdesta väristä. Miten päättelen edellisen värin? Katkaisenko langan ja solmin sen seuraavaan väriin ja jatkan ompelua vai ujutanko kaksi lankaa päällekkäin hiukan matkaa ja sitten vasta katkaisen edellisen värin? Lähteekö lanka purkautumaan, jos en solmi päitä? Heh, Vaikeasti selitetty. ;)Nyt tää mamma ottaa siiderin ja lähtee lauteille. ;)
Kiitos minua neuvoneille. =) Mukavaa lauantai iltaa kaikille. =)
Nyt olisi sitten seuraava ongelma, jota olen nyt ratkonut tunnin verran...
Tyttö haluaa valkoisen huivin, jossa on vaaleanpunainen sydän. Olen nyt yrittänyt ja yrittänyt sitä tehdä, mutta en vaan onnistu.
Ajattelin helpottaa tilannetta ja näin ollen teen koko huivin oikeilla silmukoilla. Huivin leveys on 25 silmukkaa. Miten siis onnistun tekemään tuon sydämen?
Olisin enemmän kuin kiitollinen neuvoista. =)
Mutta siinä on sitten se ongelma, että se kaulahuivi menee rullalle, eli ei ole huivi vaan pötkö.. Mua sellainen haittaa omassa huivissa, ei välttämättä kaikkia :)
Jos haluat tehdä rullaamatonta, mutta nättiä, tee joka toinen silmukka nurjaa ja joka toinen oikeaa. Jos teet aina nurjat päällekkäin, tulee sellainen ihan siisti pystyraita. Ja jos teet niin, että nurjan päällä on oikea ja oikean päällä nurja, saat helpolla kuvion ja neule tuntuu vähän paksummalta.. :)