Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasenkätisyydestä

09.11.2007 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen... onko täällä muita oikeakätisiä äitejä, joilla on vasenkätinen lapsi? Meillä ei kummankaan suvussa ole yhtä ainoata vasenkätistä, paitsi meidän eskarilainen tytär. Hän on 3-vuotiaasta asti ollut aivan selkeä vasuri. Ja eihän siitä tietenkään muuta haittaa ole, kuin että pitää hankkia vasenkätisten sakset, oppia itse virkkaamaan ja neulomaan väärin päin jos tyttö haluaa opetella, jne... ja kyllä on silmät avautuneet muutenkin, miten kaikki esineet tässä maailmassa on tehty oikeakätisille! Jo polkupyörän selästä nouseminen on hankalaa, kun jalustin on väärällä puolella. Että kaikki kunnia teille vasurit kun pärjäätte tässä väärin päin tehdyssä maailmassa!

Jos jollakulla on pikku vinkkejä - tavarahankintoja tms - vasurin " elämän helpottamiseksi" , mitä oikeakätinen äiti ei tule ajatelleeksi, niin vinkatkaa!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kirjoitatte kaikki vasureista ihan kuin he olisivat jotain vammaisia??? Kyllä sen oven saa auki ihan samalla tavalla oli sitten vasuri tai ei, ja pyörän kanssa ajaminen ja jalan käyttökin onnistaa ihan sujuvasti vasurilta..tai sitten purkin avaaja??? Hei come on! Nyt teette elämästä vaikeeta ihan turhan takia! En halua loukata ketään tällä mutta ihan oikeesti kyllä elämässä on muitakin, paljon suurempiakin murheita kun esim. se että onko pankkiautomaatin näppäimistö vasemmalla vai oikealla puolella!

Terv. Vasuri, joka kasvanut täysin oikeakätisessä perheessä ja jolla on kaksi lasta, toinen oikeakätinen ja toinen tulossa näemmä vasuriksi.

p.s. ja kyllä sitä virkkaamaan ja kutomaankin oppii ihan mainiosti.

Vierailija
2/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinulla Mamitsu.

Nyt vaan keskusteltiin vasenkätisyydestä ja siihen mahdollisesti liittyvistä ongelmista. Toisilla niitä ON enemmän ja toisilla ei taida olla lainkaan. Todettiin, että elämme " oikeakätisten maailmassa" ja miten useimmiten ei tule mieleenkään mitkä kaikki asiat todella ovat niin päin.

Ei tässä alettu vertaamaan vasenkätisyyttä kaikkiin maailman muihin ongelmiin, sairauksiin, sotiin ja ilmastonmuutokseen. Tässä nyt vaan keskusteltiin vasenkätisyydestä. Totta hitossa on isompiakin probleemia, mutta pitikö jonkun oikeasti tulla se sanomaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kehittymässä 3v tytöstä mitä ilmeisimmin vasuri. Vielä hän tekee juttuja molemmilla käsillä, mutta selvästi piirtäminen ja " kirjoittaminen" vasemmalla kädellä on tulossa vahvemmaksi.

Muita vasureita suvuissamme ei ole.

Niin, siitä artikkelista: siinä puhuttiin oikeastaan puoleisuudesta sillä oikea-vasen -jako ei koske vain kätisyyttä vaan myös silmiä ja jalkoja. Testatkaapa kummallako silmällä katsotte käyttäessänne kameraa tai kummalla jalalla hypitte tai potkaisette palloa.

Meidän melkein vasurikäsi-tyttö on muuten oikeanpuolinen.

Vierailija
4/22 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli anteeksi vain hyökkäävä kannanottoni tuossa aikaisemmin, ei todellakaan ollut tarkoitus loukata ketään.

Hernettä en ole missään vaiheessa vetänyt nenään (Pyhveli), otin vain asiaan kärkevästi kantaa, se lienee sallittua. Vaikka tällä palstalla kyllä useimmiten ei kestetä rakentavaa (tai mitään muutakaan) kritiikkiä keskusteluista, paitsi jos menee kuin lammas mukana ja myöntelee ryhmän mukana asiaa kuin asiaa. No anyway..

Tuo nyt vain sattui olemaan MINUN mielipiteeni asiaan. Satuin vaan ajattelemaan että hohhoh, onko pankkiautomaatinkin näppäimistön puoli jotenkin oikein ajateltu oikeakätisille?? Sitä paitsi niitä on kyllä vasemmallakin puolella..kiinnitin tänään asiaan oikeen huomioni, kiitos sinulle Pyhveli siitä. Muuta joo, vasemmalla näytti olevan.

Nämä asiat nyt vaan sattuu olemaan täysin irrelevant minulle, siksi ehkä koin tämän keskustelun jotenkin tekopyhänä, suomalaisena asian vääntönä. Mutta fair enough, ongelmansa kullakin ja kukin tavallaan. Eli jos haluatte ostaa lapsillenne vasenkätiset sakset ja pyörät ja purkinavaajat ja asentaa ovet " väärinpäin" niin mikäs siinä.

Pointti kai nyt kuitenkin on se ettei se välttämättä ja varmastikaan ole tarpeellista.

Vierailija
5/22 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirjoituksesi, Mamitsu, ei vaan ollut millään muotoa rakentava.

Tämä vasenkätisyyskeskustelukin täällä on ollut ihan asiallista ja leppoisaa, kunnes annoit nämä " rakentavat" lausuntosi.

Olet täysin oikeassa siinä, että vasenkätisyys ei ole mikään vamma, vaan taipumus, jonka kanssa voi elää ihan normaalisti. Minunkaan mielestäni vasenkätisyyttä ei tarvitse mitenkään erityisesti korostaa tai keksimällä keksiä keinoja " helpottamaan" elämää. Olenhan pärjännyt itsekin ja vasta aikuisena olen tajunnut esim. miksi pyörän selkään nouseminen siltä puolelta jossa jalka on, oli minulle niin paljon vaikeampaa kuin toisille. :)

Minulla ei ollut aikoinani edes vasurin saksia ja ihan normaali ihminen minusta kuitenkin tuli. Ainoa kouluun liittyvä traumani koskee vasenkätisyyttäni, mutta edelleen; Se ei tehnyt minusta heikompaa, vaan elämään kuuluu vastoinkäymisiä.

Minä en ole missään kohdassa tarkoittanut, että vasureille pitäisi ovet kääntää tmv. Olen vaan ajatellut asiaa ja tuuminut täällä ääneen, mitkä asiat tässä maailmassa on yleensä laitettu " oikeakätisittäin" .

Vasenkätisethän ovat luonnostaan hyvin sopeutuvaista porukkaa. Siitä ehkä johtuukin juuri se, että moni ei edes huomaa ajatella että tämä voisi olla minulle helpompaa, jos esim. pyörän jalka olisi toisella puolella... tms. Mutta kaiken ei tosiaan tarvitse olla niin hirveän helppoa. Kaikkihan me täällä sopeudumme jatkuvasti vallitseviin olosuhteisiin vahvuuksinemme ja heikkouksinemme.

Eli mitä jos heittäisimme sotakirveen vasemmalla kädellä järveen, ja jatkaisimme keskustelua ystävälliseen sävyyn?

T: Umpivasuri, kömpelökoura Pyhveli

Vierailija
6/22 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, kirjoitus sävyni taisi todellakin olla turhan agressiivinen, ja turhan takia. Anteeksi siitä. Ja oikeassa olet Pyhveli, mitäs tässä turhia kinaamaan tämän asian takia, vasureita ollaan molemmat ja suht koht normaalejakin vielä ;-).

Tuli muuten nyt sitten minullekin mieleen oikeakätinen juttu! Opiskellessani floristiksi teimme juhlarusettia tekstiili nauhasta ja se tekniikka (kuten virkkaaminen ja kutominenkin) oli oikeakätisille suunniteltu, käänsin sen kyllä automaattisesti vasuriksi mitään se enempiä miettimättä ja päädyin sitten opastamaan koko jaoston vasureita niitä tekemään.. Eli kyllä niitä oikeakätisiä asioita vaan kertyy kun oikeen rupeaa miettimään. :)

Terv. Suurisuinen mamitsu

Vierailija
7/22 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisyyden ongelmista ja ongelmattomuudesta vielä:

Olen tullut siihen tulokseen, että vasenkätisiäkin on monenlaisia. On tosiaan ihan umpivasureita jästipäitä (kuten minä) ja sitten niitä jotka ovat vähän molemmanpuoleisia, kirjoittavat kuitenkin vasemmalla, joten ovat " vasureita" . Lisäksi, kuten muussakin kansassa, vasureissakin on lahjakkaita ja lahjattomampia sekä ihan tavan tallaajia. Lahjakkaille sopeutuminen oikeankätiseen maailmaan on paljon helpompaa, eikä vaadi mitään erityisjärjestelyjä tai huomiota. Tavan tallaajalle tai lahjattomammalle asiat eivät ole niin helppoja. Luulen, että ainakin jossakin määrin olen itse kuulunut tuohon jälkimmäiseen ryhmään. Minulle tietyt asiat tuottivat kouluiässä hieman vaikeuksia ja vähän kärsin siitä. Esimerkkinä virkkaaminen ja kirjoittaminen.

Tämän huomion vuoksi yritän nyt opettajana noteerata luokan vasureita edes jollakin tasolla. Jo hyvin varhain huomaa, jos oppilas kuuluu tähän lahjakkaiden vasureiden porukkaan, eikä tarvitse erityishuomiota. Tällöin annan hänen porskuttaa rauhassa eteenpäin...

Joskus kohdalle osuu enemmän tukea tarvitseva vasenkätinen ja tällöin neuvon ja vinkkaan asioissa joissa koen erityistuen tarpeelliseksi.

Opettajana olen huomannut esim. että kirjoitusvihkot on tehty oikeakätisille. Kun oikeakätinen harjoittelee kirjaimia, hän näkee koko ajan mallikirjaimen. Hän voi myös seurata kädenjälkeään kirjoittaessaan ja verrata omia kirjaimiaan mallikirjaimeen samalla kun kirjoittaa. Vasenkätisellä oma käsi peittää mallikirjaimen sekä juuri tehdyt kirjaimet. Näin ollen kirjaimen muoto ja asento viivastolla on tavallaan muistin varassa. Lahjakas vasuri selviää tehtävästä muistin avulla, mutta heikompi vasuri tarvitsee irrallisen mallikirjaimen pulpetille avukseen. Olen seurannut vierestä kuinka vasenkätisen oppilaan käsiala on parantunut silmissä tämän yksinkertaisen homman avulla.

Tässä vain pieni esimerkki tällä kertaa. ;)

Vierailija
8/22 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasenkätinen poikamme päiväkodissa viisivuotiaana opettelikin kirjoittamaan oikealla (kun muutkin kirjoittivat). En tiedä oliko itse vaan niin pänkki ja kontrollifriikki vai oliko päiväkotitädeiltä jäänyt huomioimatta siihen saakka vasenkätinen poikamme.

Sittenpä käytiin toimintaterapeutilla ja lopputuottamana oli, että pääasia ettei vaihtele kättä kesken homman. Nyt siis kirjoittaa kuten oikeakätiset, leikkaa tarvittaessa molemmilla käsillä, syö ja tosiaan nousee fillarin päältä kuten vasenkäsinen muutaman toiminnan mainitakseni. :O

Vierailija
9/22 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä äitini, mieheni että tyttäreni on vasureita. Kai siinä joku vaikuttaa johonkin.

Vierailija
10/22 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla luin koko ketjun kirjoitukset =)

Meillä eskarilainen tyttö joka ihan umpivasuri!

Esikoinen on oikeakätinen ja tämä kakkonen tosiaan vasuri. Nuorimmaisella kynä menee vielä molempiin käsiin, mutta yllättävän usein vasempaan joten saas nähdä tuleeko hänestäkin vasuri (nyt 3v).

Kiitos hyvistä vinkeistä esim. tuon peilin avuksi ottamisesta virkkaukseen yms samoin kuin opelle noiden apukirjainten ottamisesta työpöydälle kirjoitusharjoitusten kanssa.

Tosin meidän eskarilainen on lukenut ja kirjoittanut jo yli 2 vuotta, mutta kyllähän koulussa ne kirjaimet pitää vielä harjoitella erikseen. Nyt kirjoittaa pääasiassa tikkukirjaimin.

Saksia meille ei ole hänelle hankittu. Tosin meillä on sellaiset yleissakset lasten askarteluissa ja niillä ainakin vielä pärjätty hyvin. Samoin ruokailut sujuvat samoin kuin oikeakätisillä paitsi jos käytössä on pelkkä lusikka - se menee vasempaan käteen.

Tyttö on nyt innostunut tietokoneen käyttäjä, ja huomaan, että hänellä on vähän ongelmia hiiren käytössä. Tiedän, että sen voisi muuttaa hänelle vasemmalle ja vaihtaa ilmeisesti nappulatkin päinvastoin, mutta sitten taas tulee ongelmia meidän muiden käytön kanssa. Olen siis toistaiseksi antanut olla näin päin koska hänen tietsikan käyttönsä on ainakin vielä pelkkää pelailua ja mesetystä isovanhempien kanssa.

Opettajalta kysyin, onko vasenkätisyys aiheuttanut hankaluuksia koulussa,niin ei ainakaan vielä ole mitään ilmennyt.

t. äippä

Vierailija
11/22 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikkurakakkara, pianon soittoa kauhistelit kuinka onnistuu vasenkätiseltä..

Itse olen vasenkätinen ja soittanut pianoa aikoinaan reilun 10 vuotta. Piano ei ole kyllä millään lailla oikea- tai vasenkätisten soitin. Molemmilla käsillä on opittava soittamaan yhtä hyvin erikseen ja yhteen, joten kätisyydellä ei ole merkitystä. Usein toki melodia kulkee oikeassa kädessä, ei kuitenkaan aina, mutta sen vasemman käden soittamat jutut ei ole yhtään " vähemmän tärkeitä" lopputuloksen kannalta!

Itse myös opettajan työssä olen joutunut virkkausta ja neulomista opettamaan molemmilta puolilta, eikä se kyllä aina kauhean helppoa ole=)

Itse neulon kuin oikeakätiset mutta virkkaan vasemmalla.

Koulumaailmassa kun oppilaiden kanssa on " kätisyydestä" keskusteltu, niin vasenkätiset ovat hyvin ylpeitä ominaisuudestaan!!

Vierailija
12/22 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koko muu perhe oikeakätisiä ja tokaluokkalainen vasuri. Meidän elämään tuo ei ole mitenkään vaikuttanut. Poika tekee omat hommansa vasurilla siinä missä me muut oikealla. Ei mitään kummempia hankintoja ole jouduttu hänen takiaan tekemään eikä poika ole itse vasenkätisyyttään koskaan ihmetellyt sen kummemmin. Näin meillä...

Vierailija
13/22 |
10.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen aavistuksen " molempikätinen" , kuopus aivan umpivasuri. Onhan se vähän hassua, ei meilläkään kummankaan suvuissa ole vasureita. Enpä vasenkätisyydestä kyllä mitään numeroa ole tehnyt tai huomannut sen vaikuttavan lasten elämään. Taluttavat pyörää eri puolella kun minä, ja katetaan heille aterimet erilailla. Monissa hommissa annan heidän itse miettiä toimintatapansa, esim. millä puolella mikäkin esine on ja miten parhaiten saavat homman tehtyä.

Vierailija
14/22 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasuri, eikä meillä kotona koskaan ollut minulle mitään omia vempaimia. Aikuisiällä olen hommannut vasenkätisten sakset ja huomasinhan toki eron, kun olin tavallisilla Fiskarseilla siihen asti leikannut, että käsi ei enää " kipeydy" , mutta tavalliset askartelusakset nyt menee vieläkin ookoo. Opettaja koulussa opetti kutomaan ja virkkaamaan peilin avulla, joten älä nyt ala opetella vasemmalla moisia hommia - se on opettajan työtä! Eikä siis muutenkaan ole mielestäni tarpeen ostaa lapselle omia vasurin tavaroita. Itse en ihan umpivasuri ole: pyörä toimii kuin oikeakätisillä, syön haarukalla ja veitsellä " normaalisti päin" , lyön pesäpalloa " oikealta puolelta" jne.

Vierailija
15/22 |
11.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskarilainen tyttö on vasuri, onhan sitä ihmetelty mistä moinen ominaisuus on tullut=) Joskus jopa mietin kun synnytyksessä tuli erbin pareesi oikealle puolen, voiko olla siitä mutta taitaapa olla vaan sattuma.

Ainoa ongelma on virkkaaminen ja kutominen, haluja olisi ihan kamalasti käsitöiden pariin, justiinsa äsken virkkaamista koitettiin ja ei siitä mitään tule, kiitokset edelliselle tuosta peilivinkistä, kokeillaan sitä!! Äiskäkään kun ei millään taivu väärään suuntaan virkkaamaan, kumma jos lapselle vaikeaa itselleen väärään suuntaan..

Nyt kun aattelen niin pyöräänsä taluttaa todellakin " väärältä puolen" jos pidemmästi taluttaa, kyytiin kyllä hyppää ja pois tulee " normaalisti" .

Vierailija
16/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä kokeilla peiliä, kun virkkausinto seuraavan kerran iskee.

Sekin tuli tässä mieleen, että tyttö haluaa aloittaa ensi vuonna pianonsoiton. Vaan kun piano ja melkein kaikki kappaleet on tehty oikeakätisille - melodia ja yleensä kaikki vaikeat sointukulut kulkevat oikealla...

Vierailija
17/22 |
13.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meidänkin perheessa vasurit voittaa 3-2 eli isukki + kaksi lasta vasureita ja äiti+ tytär oikeakätisiä.

En ole mitenkään erityisesti lastemme vasenkätisyyttä korostanut. Sakset hankittiin sellaiset, joilla ei käsi kipeydy, mutta sitten tajusin, että oikeissa vasureiden saksissahan on terätkin " toisinpäin" . Kokeilin joskus leikata vasurien saksilla (olen itse oikeakätinen) ja sehän oli hankalaa, koska ei nähnyt kunnolla kohtaa jota leikkasi. Lapset ovatkin itse valinneet sellaiset sakset, millä on helppo leikata.

Vasurin pojan virkkaus oli todella työlästä, mutta en tiedä johtuiko se motivaation puutteesta enemmänkin kuin kätisyydestä :-) Koulussa olen opettajille korostanut, että lapsemme on vasuri, että huomioi sen esim. käsitöissä.

Alaluokilla huomasin, että kirjoittaminen on vasurille haasteellista, koska hän peittää omalla kädellään tekstiä sitä mukaa kun kirjoittaa. (Lyijykynä myös helposti sotkee, kun käsi laahaa kirjoituksen päällä.)Ja toisaalta esim, matikan laskutehtävä jää käden alle kun alkaa kirjoittaan vastausta ja sitä sitten täytyy välillä kurkkia laskutehtävää.

Veljeni on myös vasuri ja aikoinaan kun hän soitteli kitaraa, niin kitaran kielet käännettiin toiseen järjestykseen... MUtta pianonsoitossa on kyllä opeteltava vain soittamaan oikeakätisesti... ihan niinkuin autolla ajaminenkin eli vaihdetta on vaihdettava " väärällä" kädellä.

Vierailija
18/22 |
14.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...joten kokemusta on molemmin puolin vasenkätisyydestä koulumaailmassa.

Minun molemmat vanhempani ovat oikeakätisiä, samoin veljeni. Siskoni ja minä olemme perheemme vasurit. Minun omiin lapsiini ei ole vasenkätisyys periytynyt. ( ja sitähän ei edes tiedetä onko se perinnöllistä vai ei)

Minulle ei koskaan hommattu ainoatakaan erityisvälinettä vasenkätisyyteni takia. Edes vasenkätisen saksia en muista omistaneeni, eikä koulussa kukaan kysellyt tarvitsisinko sellaisia askartelutunnilla. Minä pärjäsin ihan hyvin oikeakätisten saksilla, kun en paremmasta tiennyt. Vasta aikuisena olen alkanut käyttää vasurisaksia, kun huomasin, ettei käsi kipeydy niitä käyttäessä. Tosin kotiin en ole niitä hommannut.

Ainoa asia, jonka muistan negatiivisena vasenkätisyyttä ajatellen oli virkkaus. Minulla oli käsityönopettaja, joka ei osannut opettaa minua virkkaamaan vasenkätisesti. Peiliäkin muistaakseni käytettiin, mutta niinkään se ei onnistunut. Niinpä minun oli opeteltava virkkaamaan oikeakätisittäin. No, nyt tästä taidosta on minulle hyötyä, koska olen opettaja. Osaan opettaa kummin päin vaan.

Lukiossa minua joskus häiritsi pitkiä esseitä kirjoittaessa, kun käsi oli aivan mustana kirjoituksen jäljiltä. Lyijykynän lyijyä tarttui käteen ja hihaankin, kun käsi laahasi kirjoituksen päällä. Nykyään käteni on aina liidussa, kun kirjoitan taululle. ;)

Nykyisessä luokassani on peräti 4 vasenkätistä lasta. Minun ei ole tarvinnut huomioida heitä erityisemmin kuin juuri käsityötunnilla ja joskus liikunnassa. (pesäpallo tai kummalla jalalla ponnistaa... tms.)

Mutta tuo mitä kirjoitit oikeakätisten maailmasta on niin totta. Eikä sitä tule edes ajatelleeksi, kun kaikkeen on tottunut. Esim. pankkiautomaatilla numeronäppäimistö on oikealla puolella, autossa monet toiminnot ovat oikealla, purkinavaajia käytetään oikealla kädellä... ja paljon muuta.

Minusta sinun ei välttämättä tarvitse tehdä hankintoja lapsesi vasenkätisyyden vuoksi. Paitsi ehkä nuo sakset. Muita vasureiden tavaroita ei kuitenkaan juuri missään muualla ole käytössä, joten on vaan parempi oppia tekemään asioita oikeakätisittäin.

Toisaalta vasureiden tavarat ovat oikeakätisistä kamalan hauskoja. Hommatkaapa esim. vasurin purkinavaaja ja koittakaa saada purkki auki sillä! Minäkään en meinaa saada, koska olen tottunut avaamaan purkin oikealla!

Vierailija
19/22 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vasenkätinen ekaluokkalainen tyttö. Suvussa minun puoleltani yksi vasenkätinen, muuten olemme kaikki ihan oikeakätisiä.

Eipä ole meillekään mitään erikoisvempaimia ostettu, eikä vasenkätisyys ole muutenkaan aiheuttanut erikoistoimia meidän perheessä. Tyttö kirjoittaa, heittää palloa, ponnistaa ym. vasemmalla, mutta esimerkiksi ruokailuvälineet katetaan kyllä kaikille ihan samaan järjestykseen:) Jos tarjolla esim. vain lusikka, niin tyttö tietysti ottaa sen vasempaan käteensä ja syö vasemmalla.

Koulussa oli opettaja heti hommannut tytölle vasurisakset, mutta kotona on aina leikannut ihan tavallisilla saksilla. Emme ole edes tulleet oikeastaan ajatelleeksi noita vasurisaksia... Käsitöistä tyttö pitää todella paljon, virkkauksen aika ei tosin ole vielä koittanut. Uskoisin, että opettajalla on tähänkin asiaan joku konsti jos tarvetta. Kirjoittaessa teksti tietysti jää käden alle, muttei ole ainakaan vielä aiheuttanut suurempaa harmia.

Meillä vasenkätisyys ei siis ole aiheuttanut minkäänlaista päänvaivaa, ei edes tytölle itselleen, on muutenkin melko sopeutuvainen pakkaus;)

Hauskaa loppusyksyä!

Vierailija
20/22 |
15.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oikeastaan ainoa missä häntä erityisesti huomioidaan, on että olen hankkinut vasurisaksia neutraali- ja oikeakätisten lisäksi. Muut lapset ovat oikeakätisiä samoin lasten isä, mutta minä olen kai osittain molempikätinen - ja lähinnä siksi että nuorempana oli oikea käsi sen verran usein paketissa että oli pakko opetella käyttämään vasentakin osaan asioista.

Pöytä katetaan kaikille samalla tavalla - tosin yksi oikeakätinen lapsi haluaisi jatkuvasti syödä vasenkätisesti mutta tämä vasenkätinen oikeakätisesti...

Kirjoituksenne sai minut odottamaan mielenkiinnolla tulevia virkkaus- tai neulomisharjoituksia.... toki olen muutenkin huomannut, että maailma on oikeakätisten, esim. ihan ovista lähtien. Vasurin on paljon vaikeampi avata jäykkää ulko-ovea kuin oikeakätisen...

Purkinavaajana tämä vasuri käyttää sujuvasti Tupperin purkinavaajaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä