Mitä mieltä olette ilotulituksesta suruliputuspäivänä?
Etra siis järjesti Tampereen toimipisteen avajaisten kunniaksi ilotulituksen tänään (tai siis eilen, kun kello menni jo yli puolen yön).
Itse en ymmärrä, miksei ilotulitusta voitu jättää väliin. Onneksi etran sivuilla on yhteydenottomahdollisuus, niin voi päivitellä käytöstapojen puutetta heillekin.
Kommentit (31)
käytetään rahaa siihen, että tulitetaan taivaantuuliin rikkiseosta, joka osaltaan saastuttaa ilmaa ja maapalloa.
Eiköhän nyt ollut kyse vain tuosta yhdestä päivästä!!!
Eikä koko h*lv*t*n loppuvuoden " PAKKO SUREMISESTA" ...
olisi voinut jättää siltä päivää tulitukset väliin...
Tulisi kunnioittaa muiden surua kuitenkin.
ELämä jatkuu vaikka traagisia asioita tapahtuu. Pakkohan se on jatkua.
Tampereella oli varmasti suunniteltu jo ajat sitten tätä iltaa ja tapahtumaa.
Kuten sanottiin, ei elämä pysähdy vaikka toisella puolella maapalloa tehdään itsemurha iskuja.
Vaikka suomessa tapahtuu kamalia asioita niin joka tapauksessa tapahtuu myös iloisia asioita, ja toivottavasti nekin vähän edes piristää ihmisiä jotka jostain syystä olisi hieman alakuloisia.
Tuskin mitään. Tää on tätä junttien hötinää. Elämä jatkuu, uusia syntyy, asiat unohtuvat ja yhteiskunta pyörii, sattui mitä vain.
Ilotulitus oli kiva piriste niin harmaaseen iltaan. Ei todellakaan moitittava juttu. Pitää ymmärtää, että eihän tuolla ilotulituksella juhlittu jonkun kaukaisen kirkonkylän tapahtumia vaan yrityksen paikalliskonttorin avajaisia.
varmasti tuo ampumistapahtuma on silti jättänyt jälkensä ja puhuttanut heitäkin, joten turhaa vauhkoamista täällä piste.
Mautontahan tuollainen ilotulitus tosiaan oli, ihan hyvin olisivat voineet perua sen. Hehän sitä harkitsivatkin, joten omistakin ajatuksistaan olisivat voineet päätellä muiden reaktiot.
Kuuntelin radiota pitkälle yöhän ke-to -yönä, ja siellä miesjuontaja sai paljon hyvää palautetta musiikkivalinnoistaan. Hän sanoi, että oli kieli keskellä suuta valinnut biisejä, ihan sitä Jokelan jättämää järkytystä mielessäpitäen. Oli paljon kauniita ja rauhallisia ballajeda. Eli toisilla on sitä tunneälyä ja tilannetajua, toisilla ei. ;)
Avajaisia ei tarvitse perua, eikä tarvita naurukieltoa loppuvuodeksi, mutta minusta on mautonta, että kansallisena surupäivänä ilotulitetaan.
Se on juuri käytöstapojen puutetta, meillä ny on tää juhla, eikä me tiedetä miten pitäisi menetellä, ja ollan vähän juntteja - ja ne on maksettukin jo!
Jää minulla tämä firma ikuisiksi ajoiksi junttifirmana mieleen.
Vierailija:
Mitä tekemistä etralla....
Tuskin mitään. Tää on tätä junttien hötinää. Elämä jatkuu, uusia syntyy, asiat unohtuvat ja yhteiskunta pyörii, sattui mitä vain.Ilotulitus oli kiva piriste niin harmaaseen iltaan. Ei todellakaan moitittava juttu. Pitää ymmärtää, että eihän tuolla ilotulituksella juhlittu jonkun kaukaisen kirkonkylän tapahtumia vaan yrityksen paikalliskonttorin avajaisia.
on mukana myyntihinnassa. Ilotulitus on riskibisnestä mainitsemastasi syystä. jokaisella toimialalla on omat riskinsä niin se vaan on.
Vierailija:
Joo mä tiedän tää on tyhmä, mutta miksi ilotulitteiden myyjän pitää aina kärsiä pussissaan kaikki tragediat. Vrt. tsunami?
Ja tässä ketjussa on muutama osoittanut huikeaa empatiakyvyttömyyttä eikä ole tajunnut asiaa lainkaan. Ehdottiko joku, ettei koko loppuvuonna saisi juhlia? Ehdottiko joku, ettei enää saisi hymyillä? Entä ehdottiko joku, että perutaan joulu ja uusi vuosi? Ei, ei ehdottanut, älkää olko typeriä.
Järjen käyttö sen sijaan on sallittua.
Jos koko maata on kohdannut poikkeuksellinen tragedia, jonka vuoksi maa suruliputtaa, niin juuri sinä päivänä kenties olisi asiallista jättää ylenpalttinen iloinen tulittelu väliin, ok? Tämäntyyppisiä tragedioita ei ihan joka viikko tai vuosi onneksi tapahdu, joten ilotulittamisesta pidättyminen juuri tänä kyseisenä kansallisena surupäivänä olisi ollut vain ja ainoastaan hyvien tapojen mukaista. Jos joku ei näin koe, niin fine, mutta väitän, että valtaosa kansalaisista on kanssani samaa mieltä.
Jos olisit itse ollut tämän tragedian osallisena...
Aika moka tuo ilotulitus! Voisi vähän kunnioittaa muiden surua vaikkei nyt ihan pakkoitkeäkään tarvitse?!
Vaikka kuinka on surupäivä, niin lehtimyyjien, bussikuskien, terveysalan ihmisten ja kaikkien muidenkin on tehtävä työnsä.
Ja kouluun on mentävä oppivelvollisten.
Mikään suru ei tarkoita sitä että kaikki pysähtyisi. Jos ilotulituksesta on ilmoitettu ja suunniteltu aikoja sitten, vieraat kutsuttu ja niin pois päin, niin miksi pitäisi kaikki peruuttaa? Ihmiset eivät kuitenkaan koko 24h suruliputukseksi pysähdy paikoilleen vollottamaan. Sitä tehdään muutakin, vaikka surullinen siinä ohessa voi olla.
elämä jatkuu. Kouluun tosiaankin mentiin seuraavana päivänä, mutta ei sillä tavoin, että oltais otettu oppikirja käteen ja jatkettu siitä mihin edellisellä oppitunnilla jäätiin, vaan kyllä siinä pitkään meni opiskelijoiden kanssa keskusteltaessa. Elämä siis jatkuu, mutta joskus elämässä sattuu sellaisia tilanteita, joiden ääreen täytyy pysähtyä ja muuttaa alkuperäistä suunnitelmaa. En minäkään pitänyt koulussa riehakasta tanssituntia, kuten olin aikonut, vaan istuimme hiljaa ja juttelimme.
Ottamatta kantaa oliko se tulitus järkevä vai ei. Mutta mä luulen että jos mun lapsi olisi kuollut Jokelassa, niin mua ei vois vähempää kiinnostaa räjäyttelikö joku tulitteita Tampereella.
Ne jotka täällä vouhottaa on sellaisia jotka eivät oikeasti koe sitä surua tällä hetkellä. Helppo on arvostella kuinka olisi pitänyt tehdä sitä ja tätä ja mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Silloinhan voisimme miettiä että miltä mahtaa tuntua sellaisten lasten vanhempien joilla on uuden vuoden aattona kuollut lapsi, joka vuosi toiset rilluttelee ja räjäyttälee heidän surupäivänään. Eli en mä usko että ne jotka oikeasti surevat ovat sitä mieltä ettei muilla ihmisillä voisi olla hauskaa. Enkä usko että heille tulee parempi olo vaikka ne tulitteet olis jäänyt räjäyttämättä.
Tällä syyttelyllä vaan tehdään koko asiasta taas naurettava. Eli keskitytään siihen mikä oikeasti on olellista ja koitetaan tukea heitä jotka tukea tarvitsee, mutta lakataan päivittelemästä asioita joilla ei ole merkitystä.
ainakin kyseisen asian eli ilotulitusta ei olisi järjestetty. Kutsuvieraat voi kuskata muuallekin, oletan. Olisin ollut myös todennäköisesti itse pois juhlista. Joku olisi saanut korvata minut. Tai sitten olisin peruuttanut koko juhlat. Ts. siirtänyt. Ei se ole vaikeaa, aina on vaihtoehtoja. Ei minulla ole halua loukata kyseisenkaltaisena päivänä ketään. En myöskään oleta että enemmistö kansasta oli juhlatuulella.
Tuskin vieläkään. Ihanaa että on rauhallinen viikonloppu ts. toivon tosiaankin että asia rauhoitetaan myös mediassa nyt hetkeksi. Se on myös järkevää ajatellen jatkoa.
Liittykää Facebookin: EI ilotulitteille- ryhmään.
Miettikää nyt: Ne ilotulitteet oli maksettu etukäteen, vieraat kutsuttu paikalle ajat sitten ja kaikki järjestelyt vieneet ties kuinka paljon aikaa. Miksi ihmeessä tapahtumaa ei olisi saanut toteuttaa suunnitellusti vain siksi, että joku sekopää päätti pösäyttää hengiltä kahdeksan ihmistä, jotka olivat todennäköisesti täysin tuntemattomia näille ilotulitulitusta katsomaan tulleille ihmisille?
Tekopyhää mokoma " kansalliseksi surupäiväksi" julistaminen. Oikeesti maailmassa kuolee kamalien rikosten seurauksina joka päivä tuhansia ihmisiä, mutta eipä heidän kohtalonsa suomalaisia hetkauta.
Kyllä varmasti jokaisen mielestä Jokelan tapahtumat oli järkyttäviä, mutta en silti hyvällä tahdollakaan usko, että muut kuin uhrien tutut ja läheiset heitä mitenkään kovin syvästi surivat.
olen surrut tapahtumaa hyvin paljon, vaikka en tuntenut sieltä ketään.
Aivan naurettavaa kiistellä tästä asiasta. Jokainen joka yhtään osaa ajatella ja tuntea, tajuaa että ilotulittaminen ei ollut sopivaa virallisena suruliputuspäivänä.
Ihmisiä kuolee joka päivä, ja aina joku suree. Tässä oli kuitenkin nyt se ero, että oli yleinen suruliputuspäivä koko maassa ja kaikki varmasti tiesivät sen.
Ihan järjetöntä vedota siihen, että järjestelyt oli tehty jo kauan aikaa sitten. Monet muutkin järjestelyt oli tehty kauan aikaa sitten, mutta niitä muutettiin, kun sattui koko maata ja koululaitosta koskettanut traaginen tapahtuma.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Ihan ok järjestää ilotulitus. Oli muuten tosi tyhmää perua ilotulitukset tsunamin vuoksi.