Miten isovanhempien pitäisi toimia lahjojen suhteen tilanteessa, jossa toisella lapsellaan on 1 lapsi, toisella lapsella 6?
Esim jos isovanhemmat ovat avanneet säästötilin ensimmäiselle lapsenlapselle ja päättäneet laittaa sinne tietyn summan joka kuukausi. Seuraavan lapsenlapsen syntyessä tehdään samoin, ja edelleen kolmannen, neljännen, mutta sittenpä alkaa rahat loppumaan ja tilanne täytyy ratkaista jotenkin.
Pitäisikö isovanhempien jakaa lahjansa jokaisen lapsenlapsen kesken, vai lastensa perheiden kesken?
Tai miten jaetaan lastenlasten joululahjoihin varattu budjetti?
Kommentit (34)
Jos vaihtoehtona on säästötilit jokaiselle lastenlapselle tai ennakkoperintö samoina summina lapsille, niin kumpi?
Munkin mielestä nämä joululahjajutut on aivan selviä eli kaikille lapsenlapsille krääsää tasapuolisesti ja on lasten oma häpeä, jos lähtevät selvittelemään, onko palapeli arvokkaampi kuin pehmonalle.
En siis ole ap.
Miksei voi laittaa jokaisen lapsen tilille sama summa esim. kerran vuodessa, aina kulloisenkin rahatilanteen mukaan?
Ja rahaa voi jatkossa antaa esim. 18-vuotiaaksi saakka, niin vuosien mittaan uskoisin jokaisen saaneen suunnilleen saman summan.
Isovanhemmat varmaankin haluavat säästää rahaa lapsenlapsilleen, eivät lapsilleen? Joten reilua on jakaa rahat niin tasan kun mahdollista.
Tai sitten isovanhemmat voisivat lakkauttaa lastenlasten säästötilit, ja säästää rahaa yhdelle tilille. Kun isovanhemmat sitten kuolevat, niin summa jaetaan lastenlapsien kesken niin että jokainen saa saman summan. Kaikki saavat saman summan.
Vierailija:
Jos vaihtoehtona on säästötilit jokaiselle lastenlapselle tai ennakkoperintö samoina summina lapsille, niin kumpi?
sillä saaja on eri. Säästötileisssä saajat on lastenlapset, ennakkoperinnössä omat lapset.
Eli jos isovanhemmat laittavat joka kuukausi seitsemän lastenlapsen säästötilille 20e, kuluu rahaa tasaisesti eikä paljon ylimääräistä kerry.
Mutta jos säästötilejä ei ole, voivat isovanhemmat halutessaan antaa ennakkoperintöä, kun tilille on kertynyt iso könttäsumma. Jaetaanko summe lasten kesken, vai lastenlasten kesken? Siinä kai se minun probleemani oli.
jakaa rahat lastensa vai lastenlastensa kesken. päättävät kummin vain, niin tasapuolinen täytyy olla.
Samoin ostaa sen hintaisi lahjoja kun haluua. Anopilla on tapana kysyä ennen joulua mitä lapset haluavat joululahjaksi. Meillä on tapana kertoa, joku korkeintaan 20-25¿ lahjatoive, minusta on noloa pyytää mitään kalliimpaa. Miehen sisko sen sijaan luettelee äidilleen kaikki ihmevempaimet mitä lapset ovat sattuneet haluamaan, tyyliiin kallein kännykkä uutuus. Tämän lisäksi tytär lähtee äitinsä mukaan lahjaostoksille, että varmasti tulee oikeat lahjat, ettei lapsille sitten tule pettymystä.
Anoppia vaan käy sääliksi kun ei edes koskaan pääse katsomaan kun lapset avaavat lahjapakettinsa, tytär kun haluaa aina viettää perhejoulun ydinperheensä kanssa.
Eikä mulla ole hajuakaan mitä se tasapuolisuus tässä asiassa olisi. Pitää toivoa, että lapsenlapsia tulee tasamäärä molemmille lapsille, niin sittenhän ongelma on ratkaistu! :)
Annan lapsenlapselleni jotakin pientä. Itse elän omaa elämääni ja lähden etelään
JOkainen lapsi kasvakoon omassa perheessa. Auttavatko vanhemma lapsia silloin kun on isovanhmeilla tarve?
Vähänkö se on meiltä pois, just ku oltiin laskettu et saatais maksettua velat pois vanhempien avustuksella. S...tana minkä teki meille.
olen perheen iltatähti ja itse olen saanut lapset huomattavasti vanhempana kuin sisarukseni. Niinpä lasteni serkut ovat jo aikuisia, kun taas omani ovat vasta ala-asteikäisiä.
On ilman muuta selvää, että vanhempani elinaikanaan tulevat antamaan siskojeni lapsille enemmän ja arvokkaampia lahjoja kuin mitä omat lapseni tulevat saamaan. En kuitenkaan osaa ajatella tätä mitenkään epäreiluna, ei omille lapsilleni tule antaa arvokkaampia lahjoja vain sen takia, että he vanhempieni elinaikana tulisivat saamaan euromääräisesti saman verran kuin serkkunsa!
Kun taas lahjotaan lapsia, silloin ollaan tasapuolisia heitä kohtaan.
Jos isovanhemmat antavat rahaa lastenlapsilleen, antavat tietysti jokaiselle lapsenlapselle saman verran. Jos taas antavat omille lapsilleen niin silloin heille saman verran.
Vierailija: