Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoja vauvoja synnyttäneitä?

Vierailija
01.11.2008 |

kaksi reilu 4,5 kiloista lasta ja yksi vähän pienempi. Ilman ongelmia on synnytykset sujueet. Olen tosin itsekin pitkä (yli 170cm) ja minulla on kuulemma hyvä synnyttäjän lantio.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten synnytys sujui? Oliko vauvan painoa arvioitu etukäteen? Kuinkahan paikkansa pitäviä nuo arviot ovat, omaa vauvaa veikkaltu 4,9 kiloiseksi...

Vierailija
2/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen synnyttänyt kohtuullisen isoja vauvoja, en sentään viisikiloista mutta se 4,5 kiloinen tuntui melko lailla yhtä kamalalta kuin 3,5 kiloinenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olen ajatellutkin että eipä kai se sen kamalampaa ole (ainakaan kovin paljoa) kuin pienemmänkään vauvan synnyttäminen. Pelottaa vaan näin ensisynnyttäjänä että kuinka käy, tai lähinnä se että jos vauva jääkin jumiin tms..

ap

Vierailija
4/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on saanut kaksi isokokoista vauvaa. Esikoista arvioitiin ultran perusteella n. 3500-4000g painoiseksi. Hän oli syntyessään 4700g. Kuopuksen kasvua seurattiin raskauden aikana ja lopulta synnytys käynnistettiin lapsen ison koon vuoksi. Vauva oli 5200g syntyessään. Molemmat synnytykset menivät oikein hyvin.

Vierailija
5/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 171 cm ja aika leveä lantioinen ainakin ulkomitoilta.

ap

Vierailija
6/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 4350g. Synnytys meni ok, imukupilla piti auttaa ja ponnistusvaihe kesti reilusti yli tunnin, mutta ei mitään traumoja. Painoarvio oli 3900g.

Toinen oli syntyessään 4840g ja synnytys oli kauhea, vauva jäi pahasti jumiin, seurauksena apgar-pisteet 2/3/4 ja pysyvä hermovaurio kädessä. Onneksi muutoin terve 4-vuotias. Itse sain toisen asteen repeämät ja esim. pidätyskyky paskan osalta meni 4kk:ksi. Painoarvio oli 4100g

Tulin vahingossa raskaaksi ja sain jo vkolla 14 lupauksen käynnistyksestä ennen kuin vauva kasvaa isoksi. Vkolla 37+5 painoarvio oli 3900g ja lääkäri kysyi, uskallanko synnyttää alakautta, jos puhkaisee kalvot. En vielä tänäkään päivänä ymmärrä, miksi ihmeessä sanoin kyllä, mutta sanoin vaan =D Siitä paikasta saliin, kalvot puhki ja aivan ihmeellisen helposti syntyi vajaan 4t kuluttua vauva, 3570g. Ponnistusvaihe kesti 2 minuuttia ja selvisin ilman ensimmäistäkään tikkiä.

Vierailija
7/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut ei se arvio välttämättä silti ole lähelläkään syntymäpainoa. :) Lapsi voi olla myös todella pitkä, ja siksi "iso".

Itselläni esikoinen arvioitiin noin kolmekiloiseksi enkä osannut "pelätä" synnytystä. No, syntyihän sieltä sitten poika painoltaan 3725g.

Kuopusta kun odotin, veikattiin että voi olla jopa 4,5kg. No, sitten syntyi poika painoltaan 3940g. Että eipä nuo arviot minun kohdallani ainakaan pitäneet yhtään paikkaansa.

Molemmat syntyivät ilokaasun voimalla. Kuopuksella oli todella suuri pää, niin meinas usko loppua kesken synnytyksen... Mutta hyvin siinä kuitenkin kävi. :) Onnea synnytykseen!

Vierailija
8/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on saanut kaksi isokokoista vauvaa. Esikoista arvioitiin ultran perusteella n. 3500-4000g painoiseksi. Hän oli syntyessään 4700g. Kuopuksen kasvua seurattiin raskauden aikana ja lopulta synnytys käynnistettiin lapsen ison koon vuoksi. Vauva oli 5200g syntyessään. Molemmat synnytykset menivät oikein hyvin.

mitä todellisuudessa onkaan :O

ap

Vierailija
9/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jäi pysyvä hermovaurio käteen? Erbin pareesi? Miten vaikuttaa lapsen toimintaan nykyään?

Minulla on nyt rv 29 menossa, että vielähän vauva ehtii tasata kasvuaan ja "kutistua" laskettua aikaa kohden. *toivossa on hyvä elää;)*

ap

Vierailija
10/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pää oli 38 cm. Ihan hyvin syntyi, eikä tullut kuin kaksi tikkiä. Tiedän myös yhden yli viisikiloisen, jolla on Erbin pareesi.

Vierailija
11/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa ennen synnytystä veikattiin syntymäpainoksi 3,5kg. Eli heitti aikas reilusti..

Lapsella murtui synnytyksessä solisluu, ponnistus kesti lähemmäs puoli tuntia mutta ei suurempia repeämiä kuitenkaan tullut, olihan tämä jo kolmas.

Pituuttakin vauvalla oli aika huimat mitat :)

Vierailija
12/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

3960g (esikoinen) aika normi synnytys ponnistus 38min

3860g helppo synnytys, ponnistusvaihe 9min

kolmas leikattiin kun oli perätila.. paino4200g ja54cm!!! ei annettu synnyttää..

Vierailija
13/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkäsin kuollakseni synnytystä, lapsi syntyi 40+3 ja painoi 2900g!! Teki mieli lähettää terveiset sille arvioineelle lääkärille...

Vierailija
14/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi lääkäri äitipolilla esikoista odottaessani, että mun lantiosta mahtuu kyllä helposti tulemaan 5-kiloinenkin, ihanteellinen synnyttäjän lantio, kuulemma.

Esikoinen arvioitiin polikäynnillä rv 41+0 4,1kg ja saman vielä sitten yöllä synnytysvastaanotossakin. Vauvan mitat 4,5kg/51,5cm. Synnytys helppo, eppari ja pari pientä repeämää, ponnistus 5 min.

Kakkonen arvioitiin 10pv ennen syntymää ultralla 3,6kg, kätilön arvio vastaanotossa rv 39+5 4,1kg. Vauvan mitat 5,1kg/53,5cm. Synnytys edellisen kaltainen, pieniä repeämiä, ponnistus 1 min.

Kolmonen käynnistettiin pari pv LA:n jälkeen painoarvion 5kg vuoksi (käsiarvio, ultra antoi vain 4,3kg). Vauva syntyi yöllä rv 40+3, mitat 5,1kg/53,5cm. Synnytys erittäin helppo ja ponnistus 3 min, ei repeämiä tms.

Nelonen samoin kuin kolmonen. Painoarvio käsin 4,2kg, mutta ultralla 4,9kg. Vauva syntyi 40+4, mitat 5,3 kg/55cm. Synnytys nopea, ponnistus 1 min, ei repeämiä eikä muitakaan.

Vauvat ovat olleet terveitä ja kunnossa, ei mitään vammoja synnytyksessä. Mitään kammoja ei ole isoja vauvoja kohtaan jäänyt, sillä vajaan 3 kk päästä ollaan taas menossa tositoimiin. :)

Vierailija
15/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein käyrillä menee korkealla ja sit loppua kohden ei enää, riippuu missä asennossa vauva massussa on

eli ei kovin luotettavaa

minkä kokoinen olet itse lähinnä pituus

ensisynnyttäjältä myös lantio kuvattrava jos epäillään noin isoa vauvaa syntyväksi

kyllä voi olla ongelimia ponnistusvaiheessa, tai voi mennä ihan helposti

mutta varautua kannattaa etukäteen

sinulla on ilmeisestio sokeriongelmaakin kun noin isoa veikataan

onko sokerirasitukset yms tehty ja sokeriton dieetti

Vierailija
16/20 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva menee reilusti yli yläkäyrien, yli 90% käyrällä. 4d ultralla arvio tehty, ja useaan kertaan kokenut lääkäri mittasi niitä mittoja. Pituuteni kerroinkin jo, eli 171 cm. Sokerit kunnossa, eli ei ole siitä kyse.

ap

Vierailija
17/20 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meni tosi hyvin. Lääkäri tosin antoi painoarvioksi viikolla 36, että syntyessään tulee painamaan 3,5-4,5 kiloa :) Aika ympäripyöreää.

Vauva syntyi viikolla 42+0 ja sitä ennen ei ollut mitään synnytystapa-arviota eikä painoarvioita tuon viikon 36 jälkeen. Itse sanoin kätilölle, että on varmaankin iso vauva ja kätilö oli täysin samaa mieltä, mutta jostain syystä vaan vauvan annettiin kasvaa 2 viikkoa yli lasketun ajan. Itse ensisynnyttäjänä olin ihan pihalla enkä älynnyt vaatia minkäänlaisia kokoarvioita. Onneksi.

Sillä jos vauvani todellinen koko olisi tiedetty olisin todennäköisesti ensisynnyttäjänä joutunut sektioon. Nyt synnytys käynnistyi ilman lääkkeitä ja supistukset olivat voimakkaat ja huipputehokkaat ja synnytys ns. helppo. Sairaalaan 8 illalla ja 1.30, parien aquarakkuloiden ja kuumien suihkujen jälkeen, vauva kainalossa. Muutama pikku tikki muistoksi, mutta seuraavana päivänä pystyin istumaan aamiaispöytään ilman donitsia :)

Päänympärys taisi olla 37,5 cm ja ponnistusvaihe kesti 12 minuuttia.

Vierailija
18/20 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kasvuvauhti vaihdella. Minulla kuopusta arveltiin valtavaksi joskus viikoilla 20+ tehdyssä ultrassa (oli samansuuntaisilla käyrillä kuin ap). Iso poika onkin, mutta kuitenkin rv. 41+3 vain 4.2 kg/53 cm, pää tosin yli 38 cm. Ei tikin tikkiä tullut ja muutenkin meni tosi helposti se påonnistusvaihe. Toinen lapsi, isoveli oli vähän pienempi.

minä olen pitkä ja aika leveälantioinen, mikä parantaa todennäköisyyksiä. Toisaalta sisämitoissa voi olla ahtaita paikkoja isommallakin ja tietysti pehmytkudoksen venymiskyky ei riipu synnyttäjän koosta. mutta eipä tämä ihmissuku olisi tässä enää, jos synnytykset olisi kamalan merkittävä ongelma.

Vierailija
19/20 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoi 4220 g eli hyvin piti arvio paikkaansa. Synnytys sujui hyvin paitsi vauvan solisluu murtui. Toivuin nopeammin kuin esikoisen synnytyksestä vaikka esikoinen oli melkein kilon pienempi.

Vierailija
20/20 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta arviosta poika oli ulkona 12 tunnin päästä...

synnytys kesti 3h 30 min ponnistus 11 min

herran mitat kuula 37 cm, pituus 55 cm ja paino 4450g

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi