Jos teillä on arvokoruja, käytättekö niitä vain juhlissa vai arkenakin?
Minua on alkanut harmittaa, kun kauniille timanttisormukselle on niin vähän käyttöä. Käyn harvoin juhlimassa. Toisaalta on kiva, että voi sitten hienommilla ja arvokkaammilla koruillakin juhlistaa niitä kertoja, mutta toisaalta taas on sääli, että ihanaa sormusta tulee pidettyä niin vähän. Olen miettinyt, voisiko sitä käyttää ihan töissäkin. Vaikka aina perjantain kunniaksi tai jotain vastaavaa ;-)
Olen ns. siisteissä sisätöissä, ja korujen käyttö on kyllä sallittu töissä. Yleensä minulla kuitenkin on vain kihla-ja vihkisormukset ja joku yksinkertainen kaulakoru (esim. kultasydän ohuessa ketjussa, kivihelmet tms.) sekä korvikset. Tuo timattisormuskaan ei ole sinänsä mikään huomiotaherättävän suuri tms, mutta tähän asti olen siis pitänyt sitä vain juhlakäytössä.
Miten muuten käytätte kalliimpia korujanne, vaikka juuri timanttikoruja?
Kommentit (22)
Mulla on 1800- luvulta koruja jotka kaiketi aika kalliita, mutta en pidä koskaan. Sitten on koruja jotka ovat arvokkaita ja niihin on tunneside, niitä pidän ihan kuten muitakin koruja.
Pääsääntöisesti pidän vain vihkisormusta, joka on kaunis mutta edullinen, ei antiikkia.
Tunnearvo on minulle tärkeämpi kuin rahallinen arvo.
puhuttiin suomalaisnaisten korujenkin käytöstä. Hän ihmetteli kun naiset pitää meillä vain vihkisormusta ja jotain pienenpieniä korvanappeja. Vähän uskallusta korujen pitoon hei!!
EIkä korujen tarvi olla arvokkaita, arkena käyt hyvin edulliset korut (isot sormukset, esim hopeiset on aika edullisia). Arkikoruilla voi leikitellä, ei niitä tarvitse ottaa vakavasti. Ja kun ostaa edullisia, saa joka sesonkiin jonkun trendikorun päivittämään omaa pukeutumistaan. Sitten jos todella tuntee oman tyylinsä voi panostaa upeaan rannekelloon, rannerenkaaseen tai näyttävään kaulakoruun, mikä on käyttäkelpoine vuosikausia.
Koruilla voi uudstaa vanhaa asua.¨
Ja ruumiinrakenne vaikuttaa korujen käyttään. EI pyöreäkasvoiselle isoja korvakoruja, tosin ei pikkunappejakaan isoposkiselle. Ei ohuita sormuksia naiselle, jolla paksut sormet, vaan näyttäviä sormuksia, jotka saavat sormet näyttämään siroimmilta. Paksuun kaulaan ei lyhyitä kaulakoruja, jotka vain korostavat paksua kaulaa, vaan silloin sopii pitkä, roikkuva koru/ketju.
Ja uskokaa jo, ne pasminat kaulassa on aivan out!!!
Itse olen se jolla noita koruja on ja myös antiikkisia + vaikka mitä ja kallista, MUTTA arkena teen sellaista työtä etten voi pitää niitä, ja juhliin pääsen 2 kertaa vuodessa. Sinne laitan sitten toki korut vimpan päälle, mutta ei kaikki niitä voi/halua pitää.
Ja mikä nolointa on mielestänio se, että kaulassa roikkuu 3 eri ketjua ja riipusta, sromissa on 9 sormusta jne.
Eli joku linja siinäkin hommassa kaiketi..
JA kun nyt lasken, niin mulla on 8 sormusta. Tosin neljässä sormessa, koska 2 yhteensopivaa sormusta (ei siis ihan mitä tahansa korulippaasta löytyy) näyttää hyvältä.
mulla on muutama todella arvokas timanttikoru (pari sormusta ja riipus), mutta ne ovat malliltaan niin yksinkertaisia, että pidän ihan arkikoruina ts. ne on mulla lähes aina päällä.
Mulla on juhlissa nimenomaan yleensä ei aitoja koruja, jotka ovat näyttävämpiä.
4 sormusta joissa 3:ssa timantteja ja yksi muuten näyttävän kokoinen, kultaiset korvakorut, kello ja kaulakoru.
Juhlissa pidän rihkamapukukoruja koska isompia.
Mielestäni mieheni on antanut timantit ja kultakorut käytettäviksi, ja koska olen muutenkin ihan näkyvä ja näyttävä, pienet napit korvissa ja siinä kaikki näyttäisi aika säälittävältä.
Suomalaiset ovat niin vaatimattomia tässäkin asiassa. Joku sen jo aiemmin sanoikin: Korut on luotu käytettäväksi.
En omista mitään " oikeita" arvokoruja. Paksun näyttävän kultariipuksen rannekoruineen kuitenkin ja timanttisormuksia. Niitä käytän sitten vaihtelevasti. Harmittaa kun kaikkia ei voi pitää kerralla ja aina ei koruja muista vaihtaa, joten monet korut makaavat laatikon pohjalla ja se tuntuu haaskaukselta!
Mulla on kaksi kelloa, jotka ovat Rado ja Raymond Weil. Niitä käytän vaihtelevasti ja mielestäni ovat ihan ok hintaisia. Mutta moni ei varmasti käyttäisi näitä päivittäin.
Toisella taas kymmenien tuhansien korut voi olla jokapäiväisiä.
Ja joillekin sadan euron koru jo liian kallis käytettäväksi päivittäin.
Mulla siis ei sellaisia ole, kun en tiedä ;) Siis missä hintaluokassa liikutaan?
Pidän sitä kyllä ihan " oikeastikin" arvokoruna. Mutta oikeastaan silti tarkoitin arvokoruilla kunkin käyttäjän arvokkaimpia koruja. Jollekin ne voivat sitten olla sadan euron, jollekin kymmenien tuhansien arvoisia. Halusin lähinnä tietää, säästättekö hienoimmat/kalleimmat korunne juhliin vai pidättekö niitä arkenakin. Ja jos pidätte arkena, niin mitä sitten juhlakoruiksi. Jokuhan jo kertoikin, että pitää arvokkaita koruja arkena ja halvempia mutta näyttävämpiä juhlissa.
Ap
minulla on aika isot timanttikorvikset, jotka sain mieheltäni 1-v. hääpäivälahjaksi, ja ne on korvissani aina. Myöskin vihkisormus, jossa viisi isoa timanttia rivissä on tietysti aina sormessa. Juhlia on kuitenkin elämässä aika vähän, mitä niitä juhliin säästämään. Ja olen kotiäiti, lasketaanko se siistiksi työksi ;)
Eli sama rannerengas voi näyttää hyvältä niin villapaidan kuin pikkumustankin kanssa, mutta erilaiselta se näyttää. Ymmärrättekö pointin?
Juhliin mennessä kokonaisuus ratkaisee, ei se kuinka usein/harvoin korua on käytetty. Korun " arvo" ei vähene vaikka sitä olisi käytetty miljoona kertaa.
Ei mulla kamalan arvokkaita koruja ole. Helminauha ja helmet, timanttiset korvikset ja sormus taitavat olla arvokkaimmat. Yleensä käytän niitä vain spesiaalitapauksissa.
Mulla on koruja aika paljon, joitakin koruja olen antanut tyttärelleni, joka on nyt 13-vuotta. En tosin mitään kauhean arvokkaita.
Käytän kaikkia korujani, en samaan aikaan, mutta vaihtelen niitä.
Nyt on kalliit timattikorvakorut korvissa, ne on niin kauniit että ei niitä raaski vaan korurasiassa lepuuttaa.
No mulla on ne timantit niin pieniä, että voi vallan hyvin käyttää myös arkenakin. Sama juttu kuin Sinullakin siinä mielessä, että töissä pitää pukeutua joka tapauksessa siististi jos ei erittäin siististi ja siihen tyyliin kyllä sopisivat hillityt korutkin.
Mulla on perintönä ja lahjaksi saatuina aika paljon koruja, mutta en kovin paljon tule niitä käyttäneeksi. Rintarosseja pidän joskus jakkupuvun kauluksessa.
Ehkäpä sitten voisin käyttää sitä välillä töissäkin. Ei liian usein kuitenkaan, ettei se ala itsestä tuntua liian arkiselta korulta. Mitä jos laittaisin sormuksen töihin vaikka aina liputuspäivinä tai jotain muuta yhtä hassua :)
Ap
Itse pidän kaikkia koruja tasapuolisesti. Hinta ei ratkaise vaan korujen kauneus ja se että ne sopivat toistensa kanssa pidettäviksi.
Laitan töihin jopa timanttisen rannekorun, jossa on n. 50 timanttia yht. 3 caraattia (en muista tarkkaa lukumäärää) ja siihen sopivat muut korut. Luulempa, että kukaan ei hoksaa timanttien aitoutta vaan luulevat kiviä zirkoneiksi. Aivan sama mulle, pidän korua töissäkin koska se on kaunis, en siksi että se on kallein koruni.
Seuraavana päivänä voikin olla sitten vaikka hopeiset siili-korvakorut ja niihin sopivat hopeakorut.
Pidän kaikista kauniista esineistä, joten en ymmärrä miksi upeat korut pitäisi sulloa korurasiaan. Minulla on paljon koruja, ostan niitä itse ja mies aina lahjaksi. Mieskin on todennut pääsevänsä tosi helpolla, koska ei tarvi ikinä miettiä mitä ostaisi. Koruliikkeeseen vaan ja pyytää myyjää suosittelemaan ja aina on kelvannut =)