~~~Huhtihippuset viikkoon 45~~~
Edelliset viikon turinat
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11604853&p=1&tm…
Kommentit (35)
lähes täysin lorvailupäivä tiedossa, niin on hyvää aikaa kirjoitellakin taas vaihteeksi.
Jos omasta voinnista ja ajatuksista nyt aluksi. Aika tuntuu menevän tosi nopeasti, kun vielä pari viikkoa sitten oli sellanen olo, että se ihan mataa ja kiusaa hitaalla kulullaan. Kohtahan sitä on jo puolimatkan krouvi nähty. Housut on nyt kertakaikkiaan alkaneet kiristämään masun kohdalta. Pitäis varmaan ostaa raskaushousut, niin niillä sit pärjäis koko matkan. Meinasin eka ostaa vähän isommat stretch-farkut, mutta sehän nyt olis vähän hölmöä, kun ei niitä sit taas voi käyttää kun muutaman viikon ja synnytyksen jälkeen sama homma. Ainakin viimeksi kutistuin omiin mittoihini ja pienempiinkin tosi nopeasti. Its eajattelin käydä Kampista katsomassa Bebesistä- siellä on tosi kivoja äitiysvaatteita! Niillä on nettikauppakin www.bebes.fi. JOs joku haluaa kurkata. Kiristystä aiheuttaa kasvavan vatsan lisäksi aika varmasti myös painonnousu. Ainakin nyt on sellanen olo, että hyvin on parikin kiloa viime neuvolakäynnin jälkeen voinut tulla. Toisaalta, eipä se nyt kauheesti haittaa. Olin ihan BMI:n alarajoilla tässä alkaessani odottaa.
Voinnista sen verran, että pari kertaa viikossa oon vieläkin saanut oksennella ja illalla joutuu ottaa aika iisisti, kun on niin paha olo. Oon koittanut syödä paljon hedelmiä, mutta vettä pitäis vielä uoda reippaasti enemmän. Pahoinvoinnin lisäksi inhottava oire on pyörrytys. Oon nyt odotuksen aikana jo pyörtynytkin kolme kertaa ja useasti on niin paha olla, että on pakko maata ja nostaa jalat ylöspäin. Verenpaineet ja veriarvot ovat ihan normaalit (ainakin tähän mennessä olleet), joten olen pohtinut, josko oire liittyisi jotenkin tähän kaksosraskauteen. Onkohan kenelläkään muulla tälläista pyörtyilyä tai huimausta?
Viime viikolla oli vähän puhetta liikunnasta. Itse oon käynyt nyt noin kaksi kertaa viikossa uimassa tai jumpassa. Välillä on pitänyt jättää väliin jumppia, kun tuota pyörtyilyä tosiaan on ollut. Lenkkeilyn lopetan aina muutenkin marraskuuhun, joten se jää sitten ensi syksyyn varmaan. Pitää sit keväällä jumpata eka lantionpohjanlihakset kuntoon.
Neuvola on perjantaina ja rakenneultra 23.11. Sen tekee meillä sitten erikoislääkäri noiden kaksosten vuoksi. Toivottavasti osaa myös vastata muihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin, koska tosi vaikea on ollut neuvolasta ainakaan mitään irti saada. Ihan ärsyttää välillä käydä siellä. Tuntuu ettei se oo muuta, kuin verenpaineen ja painon mittaamista. Nettisivuiltakin aika rajoitetusti kaksosraskaudesta tietoa löytyy. Varsinkin synnytysasiat on sellasia mitkä kiinnostaisi. Haluaisin kuitenkin synnyttää ihan normaalisti, mikäli sille ei ole mitään terveydellistä estettä.
Tulipas pitkä juttu. Oikein mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
-Bea, rv 16+4-
Hei!
Kärsin itse kaksosten odottajana tuosta tiedonpuutteesta. Sitten löysin netistä monikkoseurojen sivuilta sellaisen perhevalmennuksen. Ollaan käyty siellä jo kaksi kertaa, on käsitelty monikko-odotus ja synntys. Mennään vielä tutustumaan TYKSiin keskososastollekin. Suosittelen, infoa on tullut paljon! Luulisi että sieltäkin suunnalta valmennusta löytyisi, jos kerta pääkaupunkiseudulta olet?
Tiedän tuon neuvolatunteen, mulla sama ongelma. Huomenna menen uudelleen perjantain jälkeen kuunteluttamaan sydänääniä. Viimeksi kun jäi epäselväksi kuuluiko sieltä vain yhden vai kahden vauvan sydänäänet. Etuseinän istukka vaikeuttaa kuuntelua. Hyvä että seurataan, mutta voisivat mielestäni laittaa sitten vaikka ultraan eikä juoksuttaa siellä edestakaisin. Vaikeaa on töistä aikaa järjestää...
Rakenneultraankin sain ajan tänään, se vasta 7.12. viikolla 21+2. Aika myöhään? Vielä yli 4 viikkoa odottamista, välillä huolestuttaa meneekö kaikki hyvin... Raskausoireiden väheneminen oli kyllä saanut aikaan samaa huolta muillakin.
Ihanaista odotusta.
wilma77 16+5
Bea ja Vilma: Olen tuolta toukukuisista, mutta koska la on 1.5. ja odotan kaksosia käyn teitäkin täällä lukemassa ajoittain. Ajattelin vain mainostaa sivuja, joista saa hyvin toisten kokemuksia... www.phpbbserver.com/monikkoperheet/index.php?mforum=monikkoperheet
Laitetaas ihan ensin galluppia mieltä askarruttavasta aiheesta. Huhtikuisissa kun melkein kaikilla on jo toinen, kolmas tai neljäs tulossa niin tiedätte aiheesta. Elikkäs, kuinka nopeesti ootte edellisten raskauksien jälkeen palautunu ns. entisiin mittoihin? Onko imetys tai muu sellainen saanut sen aikaan vai ootteko joutunu käyttään jotain kikkoja? Tää kiinnostaa erittäin paljon ensikesäisiä häitä silmällä pitäen kun ainakaan tällä hetkellä ei oo hirveesti hinkua pähkäillä mitä syö... Ainakaan vielä... Mulla lähtöpaino oli normaalipainon alarajoilla ja nyt on tullu jo se pari kiloo ylimäärästä.
Bealle, mulla on kans tänään ollu semmosta heikotusta kun on lähteny liikkeelle. Mulla on ollu aiemminkin samanlaista kun ainakin paineet ollu välillä tosi alhaset (99/70) ja sit toi hemoglobiini on kans ollu välillä karkuteillä. Nyt raskaana ollessa paineet ollu koholla, voi tosin johtua jännityksestä neuvolaa kohtaan. Rautaakin jouduin just alkaan syödä. Toivottavasti sulla kuiteski kaikki hyvin. Kurjaa jos ei saa tarpeeksi tietoa tosta kaksosraskaudesta.
Omaan napaan ei mitään ihmeitä. Liikkeitä odotellessa, on kai pari kertaa jo tuntunu, ainakin neuvolan tädin mukaan.
T:Paco rv 16+5
Laitetaas ihan ensin galluppia mieltä askarruttavasta aiheesta. Huhtikuisissa kun melkein kaikilla on jo toinen, kolmas tai neljäs tulossa niin tiedätte aiheesta. Elikkäs, kuinka nopeesti ootte edellisten raskauksien jälkeen palautunu ns. entisiin mittoihin? Onko imetys tai muu sellainen saanut sen aikaan vai ootteko joutunu käyttään jotain kikkoja? Tää kiinnostaa erittäin paljon ensikesäisiä häitä silmällä pitäen kun ainakaan tällä hetkellä ei oo hirveesti hinkua pähkäillä mitä syö... Ainakaan vielä... Mulla lähtöpaino oli normaalipainon alarajoilla ja nyt on tullu jo se pari kiloo ylimäärästä.
Bealle, mulla on kans tänään ollu semmosta heikotusta kun on lähteny liikkeelle. Mulla on ollu aiemminkin samanlaista kun ainakin paineet ollu välillä tosi alhaset (99/70) ja sit toi hemoglobiini on kans ollu välillä karkuteillä. Nyt raskaana ollessa paineet ollu koholla, voi tosin johtua jännityksestä neuvolaa kohtaan. Rautaakin jouduin just alkaan syödä. Toivottavasti sulla kuiteski kaikki hyvin. Kurjaa jos ei saa tarpeeksi tietoa tosta kaksosraskaudesta.
Omaan napaan ei mitään ihmeitä. Liikkeitä odotellessa, on kai pari kertaa jo tuntunu, ainakin neuvolan tädin mukaan.
T:Paco rv 16+5
Ruoanlaiton ohesta :)
Bea, mulla on ollut kauheesti huimausta viikon ajan. Verenpaine on matala 98/60 joten kai se on yksi syypää mutta mua tää hirvittää kun olen kaikki illat esikoisen (1v9kk) yksin kotona ja jos multa oikeesti taju lähtee niin poika voi keksiä mitä tahansa sillä välin! Vielä olen siis selvinnyt näkökentän mustenemisella mutta koska tahansa voi kyllä taju mennä kokonaan. Jos niin käy niin toivottavasti oon nopeasti takaisin ettei mitään vakavaa tapahdu pojalle sillä välin. Miten kauan sulla on kestänyt tajuttomuus? Mä olen jo ennen raskauttakin kärsiny matalasta verenpaineesta mutta ilmeisesti en oo helposti pyörtyvää tyyppiä kun aiemmin ei oo näin läheltä liipannut...
Paco: mulle tuli esikoisesta painoa vain 10kg jotka lähti parissa viikossa synnytyksestä. Ja sitten lähti vielä 10kg lisää parissa kuukaudessa kun jouduin imetysdieetille (maito, muna) jolloin kolkuttelin paino-indeksin alarajaa. Paljon todennäköisesti riippuu esim imetyksestä eli lähteekö käyntiin vai ei. Mulla toi esikko oli melkoinen Hoover ja tissi oli parasta mitä tiesi. Poltti hyvin kaloreita :) Enkä siis todellakaan ajatellut mitä söin kunnes vasta sitten dieetillä ja silloinkin meni irtokarkkeja reilusti...
Emmis jolla ruoka kohta pohjaanpalaanena 15+
[color=dodgerblue]Bea: Mulla on ollu kans semmosta huimausta ja silmissä mustenee.. mut en oo kertaakaan pyörtyny. Nyt en tiiä verenpaineista (viime neuvolasta jo aikaa), mutta Heidiä oottaessa ne oli aika matalalla. Eli siis uskon, että ne johtuu mulla siitä. Mun tuttu on samoilla viikoilla mun kaa ja se oli pyörtyny ainaki kaks kertaa.. En tiä miks, mutta muuten sillä kans kaikki ok.
Paco: Mä täysimetin Heidiä sen 6kk + 4kk osittain. Mä uskon, että se oli mulla oleellinen syy siihen miks paino palautu nopeesti normaaliin, kun en liikuntaa juuri harrastanu. Siis jos ei jotain pieniä kärryttelyjä ym. lasketa. En ny muista, että kuin pian paino oli samassa ku ennen synnytystä, mutta mun mielestä tosi nopeesti pääs palaamaan vanhoihin housuihin takas.
Nii joo ja tossaki vaikuttaa paljon se, että mitä syö synnytyksen jälkeen.. Jotkun kun alottaa/jatkaa mässäilyä (pikaruokaa, karkkia, sipsiä, limppareita jne), ni eihän sillon paino putoo vaikka kuin imettäis. =)
Joulu-keskusteluun sen verran, että me tosiaan muutetaan uuteen kotiin 30.11.-1.12. eli joulu vietetään sitten uudessa kodissa! =) Ollaan kutsuttu mun sisko ja sen mies meille jouluks... ja todennäkösesti ne on tulossa sillon. =) Kivaa! Oon kans aatellu, että panostaisin oikeen kunnolla joulutunnelman luomiseen, muutenkin kuin " henkisessä" mielessä. :D
[color=violet]Oma napa. Me käytiin tänään kalustekaupoilla ja ostettiin uuteen kotiin sänky+yöpöytä & sohva! IHANAA!! Me ollaan haaveiltu niistä jo [b]tosi pitkään[/b] ja nyt on mahtavaa kun saatiin ostettuu ne! :) Ne tulee sit suoraan meidän uuteen kotiin, kunhan ollaan muutettu sinne. =)
Eilen tuntu ekaa kertaa Viltsun liikkeet masunpäältä! Voi että mä olin hangon keksinä ja onnellinen. <3 Ihana Viltsu! Meillä on muuten Vilhamin kaa torstaina neuvola.. Sillon saa tietää labran pissatulokset.
Eipä kai muuta nyt.. Pitää mennä hammaspyykille ja nukkumaan, että jaksaa huomenna taas töissä. =)[/color]
Burde, Heidi 1v1kk ja Viltsu-Vilhami 18+1
Kyllä olen sitten laiska kirjoittelemaan:/ Aina vaan jää! Käyn kyllä lukemassa:) Eilen kävin rakenneultrassa joka oli jo siis rv:lla 18. Vauveli vastasi viikkoja ja la pysyy siis samana 9/4. Kaikki vuodot ovat nyt loppuneet. Mullahan oli jos jonkinlaista vuotoa useita viikkoja. Lääkäri löysi limakalvoilta polyypinkin joka on saattanut olla osa syynä tuhruun jota mulla oli. Polyyppi poistettiin ja se oli ihan vaaraton. Lääkärikin totesi et nyt näyttää kaiki ihan normaalilta...ja se on helpotus! On tämä raskaus ollutkin aika outo.
Jotain galuuppejakin oli. Muistan jonkun kysyneen painon laskusta synnytyksen jälkeen. Mulla on molemmissa aiemmissa raskauksissa paino noussut sopivasti. Ekassa 9 kiloo ja tokassa joku 12. Synnytyksestä pariviikkoo olen mahtunut jo tavallisiin farkkuihini eli minulla on ollut ihanteelliset oltavat:)
Kääk! Muuta galluppia en muistakkaan...sori!
Terkut kaikille mammoille!
elisabeth 17+6
Tämä päivä ei alkanutkaan niin ihanassa aurinkoisessa pakkaskelissä vaan vesisateen keskelle. Kun vaan ei nyt taas pitkään kestäisi tätä pimiää märkää aikaa. Se vetää mielen matalaksi, kun ei viitsi uloskaan lähtiä ja koko kämppä on kuraa ja hiekkaa täynnä.
Bealle ja Wilmalle ¿ parempia vointeja kaksosten odotteluun. Taitaa kaksosraskauksissa nuo oireetkin olla toisinaan tupla luokkaa. :) Toivottavasti löydätte tukea ja neuvoja odotukseen ja tietenkin sitten vauvantuoksuiseen arkeen. Lähipiirissäni on yksi kaksosperhe ja heillä alku oli ainakin melko rankkaa, kun tenavat elivät ihan eri rytmissä. Onneksi saivat apua arkeen. Se taitaa olla melko tärkeää tuplavauvojen kanssa.
Paco ¿ mie en muista yhtään miten tuo palautuminen entisiin mittoihin sujui. Hämärä muistikuva on, että helposti sain mitat takaisin, mutta sitten takapuoli taas leveni ihan omaa laiskuutta ja herkuttelun johdosta. Edelleen noita kiloja kannan. :) Odotusaikana paino nousi sellaiset 12 kiloj, mutta aika pian ne entiset housut mahtuivat jalkaan.
Burde ¿ Onnea uuteen kotiin. Se on mukava tunne kun pääsee tekemään uudesta paikasta oman näköistä. Älä nyt sitten kutienkaan muuton kanssa liikaa itse rehki, vaan anna muiden hoitaa raskaimmat hommat ja keskity sie organisointiin.
( . ) <- Tuo turvonnut masu on ihan omiaan kuvaamaan nykyistä olotilaani. Eilen oli neuvola ja neuvolan tätikin totesi, että onpa hienosti kasvanut masu. Jep, sf mitta oli huikeat 22 ja nyt odotellaan seuraavilla mittauksilla, että rauhoittuuko se siitä vai laitetaanko äippäpolille tarkastuksiin. Täti varmisteli, että onhan siellä vain yksi sikiö. Juu, on ¿ mutta vatsa on sitäkin suurempi. Kaikki muuten ok, mutta paineet on vähän koholla. Painokin on pysynyt kurissa toistaiseksi. Kovasti vauva muksi dopleria, kun ääniä kuunneltiin, vaikka en tuntenut kuin pienen osan liikkeistä. Kova meno kuulemma kuitenkin masussa ja syke reagoi hyvin liikkeisiin. Saattaa siis olla paljon lapsivettä jo, joka sitten myös liikkeitä vaimentaa. Ensi viikolla ultra ja sitten kuun lopulla neuvolaan taas. Seuraava lääkäri on siten ennen joulua. Hyvin siis tuntuu meillä menevän.
Kuullaan taas
Jo-an rv 19 +
oi voi kun väsyttää. ja tänään pitäis vielä jaksaa siivotakin! huh. saatiin eilen yöllä remontti valmiiks (todellakin, viimeinkin!). oon jotenkin ihan jumissa, enkä yhtään muista mitä täällä on viime päivinä puhuttu.
joku painoon liittyvä gallup tais olla? oliko siitä että kuinka nopsasti palautui synnytyksen jälkeen entisiin mittoihin? mullahan painoa tuli esikkoa odottaessa ne ruhtinaalliset 23 kiloa, joista tosin puolet jäi laitokselle. loput lähti aika pitkälti imettämällä ja ihan viimeset ruokavalion keventämisellä ja herkkulakolla. mutta kolme kiloa jäi. nyt painoa on tullu jo viitisen kiloa, vaikken edes herkuttele tai syö rasvaista ruokaa. masentaa lukea noita " olen viikolla 28 ja 4 kiloa tullu tähän mennessä" -viestejä tuolta toisesta ketjusta. _miten_ se on mahdollista!? miten!!? mutta tästähän mä jo avauduinkin kertaalleen, joten jätetään se nyt. mutta siis, olisko menny 9 kuukautta, kun olin suunnilleen taas oman kokoiseni. tän vauvan jälkeen aion kyllä tiputtaa ne loputkin kilot. saa nähdä kuinka käy... ;)
se painoasioista. kävin eilen neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä, kun ei noita liikkeitä oikeen vielä(kään) tunnu. tai tuntuu, mutta niin harvakseltaan, että ehtii ahdistua. mutta siellä pienen sydän jumputti ja hän potki anturia. :) tuli kyllä hyvä mieli. :) samalla sain rakenneajan kolmen viikon päähän. huih! alkaa puolivälikin kohta jo häämöttää!
en nyt oikeen osaa kommentoida muitten viestejä, jotenkin oon niin väsynyt ettei ajatus oikeen kulje. myöhemmin sitte... t.VadelmaMama, rv 17
Kiva lukea kuulumisianne.
Yksi asia vaivaa mieltä, johon todella toivon vastauksia; mulla toinen raskaus, aiemmassa tunsin liikkeet +20 viikolla, nyt menossa rv 16+5 ja ihan joka paikassa sanotaan, että toisesta raskaudesta " tunnet jo perhosen lepatusta jne." En tunne. Vaikka yritän kuulostella ja maata ja seistä ja istua. Ja se vaivaa mieltä.
Miten te, jotka odotatte toista, milloin liikkeet ovat ilmaantuneet. Huolestuttaa niin pirusti...
T. Madde rv 16
vastaan nyt pikaisesti, täytyy jatkaa siivousta... ;)
ite just tossa äskeisessä viestissä puhelin, kuinka vähän liikkeitä tuntuu. jotenkin kai sitä on muistissa esikoisen odotuksen loppuajat, ja se kuinka liikkeitä tuntui joka päivä ja paljon. nyt kuitenkin ollaan niin alussa vasta, että vain ne voimakkaimmat potkut tuntuu. ite tunsin esikoisesta ja tästä suunnilleen samoilla viikoilla ekat liikkeet, mutta nyt kyllä huomaan että istukka etuseinässä vaimentaa liikkeitä tosi paljon.
kannattaa käydä neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä, se helpottaa ahdistusta. täällä turussa on ainakin puhelinaika joka päivä klo 12-13, jolloin voi myös käydä vastaanotolla aikaa varaamatta. äänien kuunteluun ei kuitenkaan mene kuin muutama minuutti, mutta mielenrauhaa se kyllä tuo paljon enemmän. näillä viikoilla varsinaisia neuvolakäyntejä on kuitenkin niin harvoin. ite kävin eilen (siis ihan vaan ääniä kuuntelemassa), ja siinä kun kuunneltiin, niin vauva potki ja liikkui samalla, mutta yhtäkään niistä liikkeistä en tuntenut. että ei niitä kyllä tosiaan vielä kaikkia tunne. kätilö sanoikin että vauva on vielä niiiiin kovin pieni ja hento!
hyviä vointeja ja toivottavasti ahdistus helpottaa! :)
t.VadelmaMama, rv 17 tasan
Tenavat nukkumassa, kukaan ei huuda eikä itke eikä nyhdä hihasta, ei oksenna, ei yski (ainakaan toistaiseksi) eikä kävele unissaan. Mies veneellä pari päivää - olohuoneessa kynttilät palamassa, leivinuuni hohkaa lämpöä ja itse istun minipätkispussi kädessä viltin alla ja luen uusinta kotivinkin joululehteä. IIIIIHANAAA! Täytyy hehkuttaa kun vielä ehtii. ;))
Meillä siis viimeiset puolitoista kuukautta sairasteltu oikein urakalla ja viimeinen vko kaiken huippu. Kuopuksella ensin silmätulehdus, sitten korvatulehdus, itselläni kunnon yskä - vieläkin. Esikoinen alkoi lauantaina oksentaa ja ripuloida. Piti hälyttää mies venelomalta sunnuntaiksi kotiin. Kaikki kolme perheen tytsyä siis sairaana kuten mieheni totesikin =). Nyt ehkä helpottaa (koputan puuta). Vielä me muut ei olla sairastuttu mahatautiin, kuopus oli tänään jo hoidossa, esikoinen menee huomenna eskariin. Itse olen vielä huomisen kotona sairauslomalla, jospa saisin yhden päivän huilattua ennen töihin paluuta, tosin yskä ei ole kyllä yhtään helpottanut. Puhuminen ja pitkällään olo ärsyttävät näköjään eniten...
Burdelle toivottelen onnea uuden asunnon johdosta. Voin kuvitella sen ihanan kutinan, kun pääsee tekemään kotia! Toivottavasti pystyt nyt kuitenkin lepäilemään tarpeeksi, niin saa vilhamikin huilia!
Bealle ja Wilmalle onnea ja kärsivällisyyttä. Kiva, että olo on helpottanut - toisaalta varamsti ikävä tunne, jos ei saa tarpeeksi tietoa! Toivottavasti jaksatte olla sinnikkäitä.
Paco kyseli painosta ennen ja jälkeen =)
En ole vieläkään löytänyt edellisten raskauksien neuvolakortteja (olleet hukassa 2 v. sitten tapahtuneen muuton jäljiltä), mutta muistelisin, että ekassa raskaudessa painoa tuli lopputurvotuksineen noin 15 kiloa, joista heti lähti semmonen 7-8 kiloa, loput valtavat maidontuotannon ;) seurauksena puolen vuoden sisällä. Tokassa painoa ei tullut " kuin" 12 kiloa, ehkä 4 kiloa lähti heti, sitten muutama lisää parin kuukauden kuluessa. Meillä oli kuitenkin edessä muutto ja väliaikaisessa asunnossa muutaman kuukauden vietto ems. joten sain syömällä itseni samaan kuntoon kuin raskauden aikana. Lopulta tajusin ottaa itseäni niskasta kiinni (näin lomakuvat, enkä tunnistanut itseäni pulloposkien takaa - sitä on niin sokea omalle peilikuvalle ja vaikka oli pitänyt ostaa mm. uusia housuja koko ajan) ja liikunnan ja kohtuullisen syömisen avulla sain painon entiselleen. Tosin tämän raskauden jälkeen odottaa muutaman kilon lisäpudotus, mutta se sitten aikanaan. Kahdessa edellisessä raskaudessa olen pystynyt liikkumaan mm. juoksemaan ja astanga joogaamaan tosi pitkään, lopuksi kävelemään ja uimaan, mutta nyt noiden sairastelujen ja pahoinvoinnin seurauksena liikunta jäänyt ihan minimiin. Olokin alkaa olla jo " löysä" , vaikkei painoa ole tullutkaan lisää, niin kunto on kyllä rapistunut. Nyt odotellaan parantumista koko poppoolle ja sitten aloitellaan rauhallisesti taas - jaksaa tämän pimeän ajankin paremmin (lue hermot kestää paremmin niin töissä kuin kotonakin ;)).
No, tulipahan paahdettua. KOittakaa kestää!
Ai niin Merikukka kyseli liikkeistä. Ekassa raskaudessa tunsin liikeet vkolla 17 ja tokassa samoihin aikoihin. Nyt vko 15 menossa ja liikkeitä odotellaan. Älä huolehdi, kyllä ne tuntuvat aikanaan, vaikka kyllä tiedän, että odottavan aika on pitkä!!!
Pahnu14+3
Tuntuu, että aika menee hirveää kyytiä. Vasta palasin töihin ja nyt olen ollut siellä jo kuukauden... Olen aina välillä käynyt pikaisesti lukemassa kuulumisia, mutta viimeksikin kului yhtäkkiä kokonainen viikko ilman...
Täällä kanssa maha kasvaa, tuntuu, että on nyt jo suurempi kuin viimeksi puolessa välissä! Joku taisi jo viime viikon pinossa puhua itkuisuudesta. Sitä on täällä päässä ollut riittämiin. Itkin viime viikolla varmaan joka päivä - taustalla fyysistä ja psyykkistä väsymystä ja riittämättömyyttä. Jotenkin on sellainen olo, ettei tuo ukkokulta (vielä?) oikein hahmota, että vaimo ei ihan kaikkeen kykene entiseen tahtiin. Juuri jaksaa keskittyä ja olla sosiaalinen työpäivän verran ja kotiin tultua tekisi mieli romahtaa, mutta esikoinen rajoittaa moista ihan kiitettävästi... ja siihen päälle hormoonit ja muut... mahdan olla mukavaa seuraa nykyään. Täälläkin siis kovasti odotellaan sitä keskiraskauden auvoista oloa ;-)
Joku kyseli (nimi ehti unohtua) entisiin mittoihin palautumisesta... Muutama kuukausi taisi mennä entisiin mittoihin palautumisessa ja pari kuukautta lisää, niin oltiin jo reilusti miinuksen puolella. Ihmeellinen laihdutuskeino tuo maitobaarin pitäminen. Puolen vuoden jälkeen, kun maidon rinnalle alkoi tulla muuta ruokaa, alkoi paino palautua. Nyt olikin lähtöpaino tasan sama, kuin esikoista odottaessa - ainoastaan lihakset olivat vaihtuneet läskiksi... Liikunnan lisääminen kun jäi melko lailla aikomisen tasolle. Onneksi olen hyötyliikunnan kannattaja, joten jotain on sentään tullut tehtyä.
Joulu on ollut myös keskusteluissa esillä... Sen kummemmin en ole joulua vielä alkanut valmistella, mutta kynttilöitä on alkanut kovasti kulua. Paloaika ja -paikat tosin ovat nyt hieman rajalliset.
Liikkeitä on täälläkin alkanut pikkuhiljaa tuntua - oisko ollut 17 ja risat viime kerralla. Joku toinen jo sanoikin, että nyt niitä sitten odottelee joka päivä tuntuvaksi ja jos menee pidempi pätkä, ettei mitään tunnu, niin hermostuttaa. Kyllä.
Rakenneultra olisi sitten ensi viikolla. Viimeksi en osannut hermoilla tuota ollenkaan, mutta nyt vähän hermostuttaa; hyvän ystäväni ultrassa oli löytynyt epämiellyttäviä uutisia ja raskaus oli jouduttu keskeyttämään. Tuo vähän mietityttää ja oikeastaan varmaan odotankin, että kuulen kaiken olevan kunnossa, ennen kuin uskallaan koko maailmalle kuulottaa raskaudesta... Mahaa ei kyllä enää peitellä (tänään oli eka kertaa äitiysfarkut jalassa), mutta on niitäkin kavereita, jotka asuvat toisella puolella Suomea.
No joo, eiköhän tämä taas riitä tältä erää...
Voimia positiivista mieltä meille kaikille,
=) 17+3
Varoitus! Tästä tulee pitkä viesti, kun tulee pinouduttua niin harvoin ja kun en osaa olla lyhytsanainen...
Kiva kuulla, että niin monilla on pahoinvointi viimein helpottanut.
Sitten gallupeihin ja muihin kyselyihin:
Burde kyseli jo joku aika sitten fiiliksistä, milloin vauva syntyy. Mun esikoinen syntyi rv 39+4 ja kovasti ainakin toivoisin, että tämäkin niillä main. Jotenkin tuli ja tulee peilattua odotusta äitini ja siskoni odotuksiin, joista viisi kuudesta on mennyt yli lasketun ajan (olin itse poikkeus; synnyin rv 37), joten oletin mullakin menevän. Samasta syystä odotin synnytyksen alkavan supistuksilla, mutta vastoin kaavaa menikin lapsivedet.
Onko muuten täällä kellään jo vähintään kahden lapsen äidillä synnytykset alkaneet eri tavalla? Esim. niin että eka vesien menolla ja toinen suppareilla tai toisin päin? Onkohan miten yleistä, että jos eka alkanut vesien menolla, niin myös toinen alkaa samalla tavalla?
ENTISIIN MITTOIHIN PALAUTUMISESTA: Mulla tuli ekassa raskaudessa 15 kiloa, joista iso osa jäi laitokselle ja kuukausi synnytyksestä jäljellä oli enää kilo tai kaksi. Siihen se jämähtikin pitkäksi aikaa, kunnes nyt alkukesästä kiloja tuli lisää niin, että lähtöpainoa oli nyt viisi enemmän kuin ekalla kerralla :( Toistaiseksi tässä raskaudessa on tullut vain ehkä kilo, mutta nykyisellä ruokavaliolla asia korjaantunee pikimmiten ;-)
Mettäntyttö kysyi jo alkuviikosta PESÄNRAKENNUSVIETISTÄ ja KESTOILUSTA. Mulla pesänrakennusviettiä on ainakin jossain määrin jo nyt ja varmasti sitä enemmän, mitä pidemmillä viikoilla mennään. Mulla on kauhea tarve saada kaapit ym. siivottua, kun tietää, ettei vauvan synnyttyä ehdi aikoihin perussiivousta ja -kunnossapitoa lukuun ottamatta paikkoja järjestelemään. Tarkoitus olisi myös mennä ennen joulua äidin ja siskojen kanssa kimpassa kirppikselle myymään ylimääräistä rojua pois.
Meillä majailee myös pieni kestopeppu. Esikoisen kanssa aloiteltiin hiljakseen yhdellä tai kahdella kestovaipalla päivässä, lisättiin
määrää sitten niin, että vain yöt ja päikkärit meni kertiksillä ja nyt jo pitkään on kertistelty vain öisin ja pidemmillä reissuilla. Mies oli alkuun aika avuton kestoilun suhteen (tai sitten tekeytyi avuttomaksi, jottei tarvitsisi vaihtaa vaippaa niin usein ;-) mutta nyt laittaa jo sujuvasti valmiiksi laittamani taskuvaipat pojalle ja osallistuu myös kakkavaippojen pesemiseen - hurraa! Mua ainakin motivoi alkutaipaleella ajatus, että yksikin kesto päivässä tekee 365 kertistä vähemmän kaatopaikoilla. Vaikka kestoilun alkuun pääseminen vaatiikin jonkun verran asiaan perehtymistä, niin täytyy sanoa, että se on kiva " harrastus" - suosittelen lämpimästi!
BURDE: Pelottava ajatus, että sulla on nyt jo suppareita. Pidetään
kaikki peukut ja varpaat pystyssä, että Viltsu pysyisi matkassa. Onnea
uuden kodin johdosta! Aikamoinen tuuri sulla kävi, kun saitte asunnon
noin lyhyellä jonottamisella.
MERIKUKK@: Älä turhaan huolestu vielä, vaikka liikkeitä ei tunnukaan. Mun sisko tunsi esikoistaan odottaessaan liikkeet selvästi aiemmin kuin toista odottaessaan. Toisen liikkeet tuntuivat vasta rv 20+. Mä en itse ole kummassakaan raskaudessa tuntenut sitä " perhosen siiven lepatusta" tms. mistä niin paljon puhutaan vaan mulla ekat tuntemani liikkeet on olleet ikään kuin pikkuinen koputtelisi kohdun seinään. Onko sulla muuten tietoa, onko istukka esim. etuseinässä? Jos näin on, niin liikkeet tuntuu yleensä myöhemmin.
(.) Itsellä liikkeet tuntuu nyt varmasti :) Parin viikon ajan on jo tuntunut yksittäisiä " koputuksia" , mutta kun niitä on pysähtynyt kuulostelemaan ekan jälkeen, niin mitään ei ole tuntunut ja siksi on ollut vähän vainoharhainen olo. Perjantaina pääsen kuuden viikon tauon jälkeen neuvolaan; ihana päästä kuulemaan sydänäänet pitkästä aikaa. Rakenneultra on 16. pvä. Alunperin se oli varattuna 19. päivälle, mutta sain onneksi aiennettua sitä, jos vaikka joukkoirtisanoutumiset toteutuisivatkin.
Sen verran harvakseltaan ehdin pinoutua, että tuppaa nämä viestit helposti kasvamaan romaanin pituisiksi... Toivottavasti jaksoitte kuitenkin lukea!
Hyviä vointeja kaikille!
ronjaruu rv 17+5
pikaisesti vaan liikkeistä kun täällä töissä ei niin paljoa ehdi kirjoittelemaan... Eli mulla tuntui esikoisesta rv20+0 ja senkin jälkeen meni usein päiviä ettei tuntunut. En tiedä oliko istukka silloin edessä vai missä. Nyt ei ole toisesta todellakaan tuntunut vielä mitään mutta nyt tiedän että istukka on edessä liikkeitä vaiventamassa. Joten odottelen varmaan jouluun asti ;) Painoahan näillä pienillä ihmisen aluilla ei montaa grammaa vielä ole joten siinä mielessä ei ole mikään ihme ettei liikkeitä tunnu. Sydänääniäkään en ole vielä kuullut mutta ultrassa nähnyt. Tammikuussa vasta kuuntelevat täällä Ruotsissa. Mutta meillä on täällä työpaikalla doppleri jolla noi hoitsut kuuntelee verisuonivirtauksia ja ajattelin kysäistä jos saisin vähän lainata ;) En oo varma onko ihan sama laite kuin neuvoloiden mut eiköhän se tässä selviä...
Emmis 15+3
Ps.Joulugalluppiin vielä että me ollaan Kiinassa joulu joten jätän varmaan kodinkin koristelun minimiin. Esikko ei vielä ymmärrä eikä välitä niistä ja itseä ei niin huvita koko hössötys joten tuntuu turhalle kun kuitenkin ollaan matkoilla.
täältäpäin vaan. Pojat olleet kuumeessa ja mies oli eka kotona ja nyt minä eilisen ja vielä tämän päivän. Alkavat jo olla terveitä elikkä huomenna taas muksut päiväkotiin ja itse töihin. Pojilla tuntuu olevan virtaa kun sisällä jouduttu olemaan, joten on maalattu eteisen ikkunoihin jo talvi/joulukuvia sormiväreillä ja nyt tekaistiin tämän syksyn ekat piparit. Hauskaa oli ja melkoinen jouluhössö kun olen niin tuntuu että kylläpä ne jouluvalmistelut saavatkin jo alkaa.
Teen yleensä joulukoristeita, kortteja ja kukka-asetelmia ja kransseja. Nyt kun touhua kotona ja päivät töissä niin katotaan nyt mitä saa aikaseksi. Iltaisin on jo niin puhki, varsinkin alaselkää juilii ja issias paukahtaa välillä tosi kipeästi päälle. (samat ongelmat aiemmissakin raskausissa kun kehon painopiste muuttuu ).
Painogalluppiin. Oikeastaan molemmissa raskauksissa tullut n.20kg lisää. Loppuajan verenpaineongelmat ovat keränneet sellaisen nestekertymän että muistutin vesi-ilmapalloa. Synnytyksen jälkeen vessassa tuli rampattua kun nesteet lähti liikkeelle. Ja imetys vei loputkin kilot (esikkoa imetin 6kk, kuukauden ehdin imettää esikkoa ja odottaa kakkosta niin paino laski rajusti ja siinä sitten menetin isäni ja surin ja lakkasin syömästä yms.niin neuvolan täti teki lopun esikon imetyksestä ja passitti mut terapeutille ja sit helpotti. Pikkasen vaan tuo kakkosen odotus meni sumussa)..kakkosta imetin 8kk kunnes olin palaamassa vuorotyöhön ja lopetin imetyksen. Siihen mennessä muistaakseni oli paino jo lähtöpisteessä.
Nyt tullut n.4kg-kauheaa. Ratsastuksen ja pilateksen olen joutunut jättämään, joten pelkällä sauvalenkillä en saa kaloreita tarpeeksi palamaan.No en stressaa, luotan taas imetyksen maagiseen voimaan ;)
Olipa omaa napaa, kestäkää!!!! Tullut kahdessa päivässä mökkihöperöksi kun töissä melkoinen suupaltti ja tietenkin potilaille juttelee yleensä koko päivän..niin nyt kun padot aukesi*************
Neuvola ensi viikolla ja rakenne ultra 3.12. Kiva tarkistaa tilanne, mutta tuntuupa tuo pikku-ukko (siis poika sen täytyy nytkin olla) ilmoittavan sopivasti itsestään-Ihanaa!!!!
-klematis-2poikaa- ja pikku-ukko rv 17+jotain...
Emmasophia taisit kysyä noista mun pyörtyilyistä. Eli ihan muutamia sekunteja on taju kankaalla. Melkein jo siinä, kun kopsahtaa lattialle, niin herääkin. Mutta onhan se olo sen jälkeenkin ihan hirvee ja heikko. Inhottavaa muutenkin, kun koko ajan pitää olla niin varuillaan. Mutta kai se oma keho aina tietää paremmin milloin pitää vaan sit tosiaan lepäillä etc.
Wilma, onko sulla nyt jo jotain ajatuksia kaksosten synnyttämisen suhteen? Olisi kiva kuulla ajatuksia. Ja kaikkien muidenkin ajatuksia synnyttämisestä. Ja tietysti ihan kaikesta muustakin! Askarruttaa kai vaan koko homma itseä nyt niin kovasti, kun pitäis kaks jaksaa....
Liikkeitä olen ollut tuntevinani nyt n. viikon ajan " selvästi" . Varsinkin istuessa tuntuu ihan kohdun pohjalla ja toisaalta ihan ylhäällä. Olisko niin, että toinen koputtelee alhaalle ja toinen ylhäälle. Olispas jo kiva päästä sinne ultraan.
Vielä sellaista, että kyllä täytyy olla onnellinen, ettei oma laskettuaika ole marras-joulukuussa. Kyllä mä olisin ainakin ton Tehyn lakon takia ihan hermona, kun nyt jo kuumottelee. Toivottavasti saisivat nyt onkun tolkun asiaan. Eipä tässä sitten muuta. Lähden lampsimaan tihkusateessa kirjastoon päin. Iloista viikkoa!
Bea, rv 16+6
Pahnu: Toivottavasti tosiaan ootte jo paranemaan päin ja pääsette sairastelusta eroon! Se on tosi rankkaa, kun ei voi oikeen mitään tehdä kun pitäis levätä vaan jne...
Madde: En olis sinuna liikkeistä vielä huolissaan. Vauva on vielä tosiaan niin pieni ja hento, niinku joku jo sanokin, että ei niitä liikkeitä välttämättä tunne. Mulla alko liikkeet tuntuu 3 viikkoo aiemmin mitä esikoisesta.. Enkä niistäkään heti ollu varma ennenku seuraavalla viikolla, kun ne vaan lisäänty... Sitä ennen epäilin tuntemuksia ja omaa tulkintaa,mut tosiaan se osottautu sit lopulta oikeeks.
En ny muista mitä vielä piti kommentoida. Esittelypinosta sen verran, että päivitän sen kunhan joskus pääsen kotiin... =)
Oma napa: Mulla on ny sit huomenna se vapaa ja emmä sit raaskikaan viedä Heidiä hoitoon vaikka alunperin piti. Saa nähä miten se huominen sit menee... Tää ilta oli kyl semmosta rumbaa, että jessus sentäs. Ja vielä pitäis levätä.. Hoh hoh. Toi meidän tuhonaattori on semmonen sankari, että ei sitä pitele mikään! *huoh* Varsinkin nyt täällä anoppilassa se on keksiny miljoona uutta tuhottavaa paikkaa, uusia kiipeilykohteita + sit vielä kissojen kaltoinkohtelu ym. siihen päälle. No.. jospa se huominen menis ihan hyvin, kun mennään omaan kotiin pesee pyykkiä jne..
Vilhami on joutunu supistelujen kohteeks kun oon joutunu taas kantaa Heidiä enempi. :( Mä oon oikeesti alkanu miettii, että mitähän tästä muuttamisestakin oikeen tulee... Tarttee varmaan pyytää apujoukkoja jo ihan pakkaamiseenkin, kun tuntuu, että ei auta paljoo rehkiä tai puuhailla liikaa.
Töissä on ollu melko ok:ta. Ainoo vaan, että siellä on yks asiakas joka on vähän " vaarallinen" ... Ei siis muuten, mutta jos se suuttuu, ni se alkaa rassailee kotonaan aseen piippua, kun aikoo listiä meidät työntekijät. :O Että jepujee.. Sillä on hoitoa jäljellä vielä 1-2kk ja sen jälkeen se menee takas vankilaan. Mä vaan toivon, että tää aika menis nopeesti ja mahd. kivuttomasti.
Mulla olis 20.pv se rakenneultra ja mua on ny alkanu mietityttää, että vaikuttaakohan noi Tehyn systeemit siihen. Hitsi jos se siirtyy tai jotain sen takia. :/
Enpä ny taida kirjotella muuta.. Pitäis vielä jaksaa muutama juttu hoitaa koneella ennenku selkä sanoo viimesen sanan. =) Moi moi.
Burde 18+3?
Ihanaa aamua hippusille. Tänään on ollut niin kaunis pakkasaamu auringon paistaessa, että ei voi olla kuin hyvällä tuulella. Tänään on meillä neuvola, onneksi, sillä tän masuasukin vointi huolestuttaa. mitään oireita ei ole, joten oikeastihan pitöisi olla tyytyväinen, kun olo ja vointi on hyvä. Liikkeitä olen tuntenut jo jonkin aikaa sillon tällöin, mutta tietenkin vertaan edelliseen raskauteen ja silloin masussa oli jatkuva temuaminen. Nyt vain silloin tällöin liikahtaa. Höh, kaikki on tietenkin erilaisia, mutta kuunneellaan edes ne sydänäänet tänään. Rakenneultra on sitten ensi viikolla ja toivotttavasti siellä selkenee tällekin hermoilijalle tilanne. Neuvola kuulmisia tulen päivittämään sitten illemmalla/huomenissa.
Burde - tarroja ja onne kovasti mukaan.
Tytikkä - parempia vointeja ja jaksamista vielä muutamaksi kuukaudeksi töihin.
Viva - mustakin tuntuu, että kohtu olisi jo navan korkeudella. Tänään kai neuvolassa mittaavat. Ei kai sen vielä navassa pitäisi näillä viikoilla keikkua. Mahtaa tuolla pelastusrenkaalla olla vaikutusta asiaan.
Wilmalle - onnekasta kakkosten odotosta ja hyvä että sait parempaa palvelua viimeksi neuvolassa.
Tervetuloa myös uusi kasvo joukkoon.
Rakennultraan kohta puoliin siis joukolla suunnataan. Toivotaan kaikille hyviä ultra kuulumisia. Meinaattkeos tuota sukupuolta kysellä. Mie meinasin ensi viikolla udella. Saas nähä miten akan käy. :)
Palaillaan taas.
Jo-an rv no nyt 19