Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VOIKO KUMMIUDEN PERUA/IRTISANOA?

Vierailija
04.11.2007 |

En nyt osannut muotoilla tuota kysymystä parhaalla mahdollisella tavalla, mutta tarkoitan sitä, että voiko kerran kummeiksi valittuja henkilöitä " irtisanoa" tehtävistään/kummiudestaan?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entiselle kummitytölle valittiin uudet kummit, ja ne merkattiin kirkonkirjoihin.

Ei kukaan mulle siitä mitään ilmoittanut, ei vaan enää kutsuttu synttäreille eikä muihinkaan juhliin.

Kuulin vaan sitten yhdeltä kaverilta, että olin saanut potkut kummin tehtävistä.

Vierailija
2/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kummit kuitenkin ovat vain lahja-automaatteja ja jos ei tule lahjoja, niin sitten potkaistaan kummit pihalle.



Eikös kannata hyväksyä ihmiset sellaisena kuin he ovat. Jos ristiäistilaisuudessa olleet kummit ovat ymmärtäneet tehtävänsä eri tavalla, niin antaa heidän olla sitä, mitä he ovat. Jos teillä on muita aikuisia, jotka haluavat antaa lahjoja lapsille, niin antaa heidän olla rauhassa antaa niitä lahjoja ilman kumminimikettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sieltä nimeä poisteta vaikka sinne voi lisätä uusia kummeiksi niin alkuperäinen on siltikin kummina.

Vierailija
4/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole lahjoista.

Kyse on siitä, ettei haluta pitää mitään yhteyttä lapseen. Vaikka postista se paketti tuleekin. Ei lapsi tiedä kuka hänen kummi on. Olen sanonut, ettei tarvitse lahjoja laitella jos lapsen elämä ei kiinnosta yhtään.



Jo kun pyydettiin kummiksi toin ilmi mitä haluan kummiksi. Ja todellakin aikoi olal läsnä lapsen elämässä. Ei vaan ole kuulunut mitään kyseisestä naikkosesta.

Vierailija
5/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan virallisesti.

Vierailija
6/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapseni kummi sanoi minun olevan muun muassa maailman huonoin nainen miehelleni, hän käski myös miestäni eroamaan minusta pikaisesti. Myös mieheni inhoaa nykyään kysesistä ihmistä sydämestään, vaikka hänen oma siskonsa onkin. Tämä ihminen on tehnyt perheellemme niin paljon pahaa, ettemme halua lapsemme olevan hänen kanssaan missään tekemisissä.Emme siis varsinkaan halua hänen olevan lapsemme kummi. Kummiksi hänet aikoinaan valitsimme lähinnä mieheni vanhempien painostuksen vuoksi....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kukaan tehnyt niin?

Vierailija
8/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kummiksi merkattua ei voi sieltä poistaa. Uusia kummeja voi lisätä. Eli ainut vaihtoehtosi on vaan katkaista välit ja epävirallisesti perua kummius.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsumatta voi synttärille voi jättää.





Kummius on jotain ihan muuta kuin synttäreille osallistumista.

Vierailija
10/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Kerran kummiksi merkattua ei voi sieltä poistaa. Uusia kummeja voi lisätä. Eli ainut vaihtoehtosi on vaan katkaista välit ja epävirallisesti perua kummius.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tietenkin epävirallisesti. Meillä esikoispojalla sellainen kummi - oma veljeni - johon emme todellakaan pidä yhteyttä. Mutta emme siis aio perua kummiutta, mutta emme vaan ole hänen kanssaan missään tekemisissä. En odota lahjoja, ei muistamista, ei läsnäoloa edes kummiksi pyydettäessäkään.

Vierailija
12/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraa en haluaisi kysyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitten suorita sitä uskonnollista kasvatusta ja johdatusta Jeesuksen luo?



Sitähän se kummius on.



Ei sitä kuka tuo kivoimmat lahjat.



Anna olla. Tuskin asialla on oikeasti mitään virkaa hänelle, lapsellesi tai teille. Kummius on ihan puppua nykypäivänä.



Vierailija
14/17 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä halua että lapsesikaan on, niin saahan niissä kirkonkirjoissa lukea mitä hyvänsä. Tuskin se ihminen johonkin tuollaiseen merkintään tulee vetoamaan.



Tai jos ei avointa sotaa halua, niin lakkaat vain kutsumasta enää minnekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärini sanoi, että minun pitää keskustella poikani kanssa päihteiden käytöstä, koska suvussa on skitsofreniaa. Kummi taas nuoleskelee poikaani ja sanoo, että käytä vaan kannabista.

Jos kasvatusperiaatteet menevät täysin ristiin, niin kummi pitäisi voida erottaa.

Vierailija
16/17 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummitus ei edellytä kummilta loppujen lopuksi ja juridisesti yhtään mitään.

Ja toisinpäin.  Ei sillä lapsellakaan ole mitään velvollisuutta kummiin nähden.

Kummiuteen ei voi vedota missään tilanteessa eli kummilla ei ole mitään oikeutta lapseen.  

Joten on ihan turhaa vaivata päätään koko kummiasialla.  On kiva, jos kummi on mukana lapsen elämässä,  mutta ei sitä voi kummilta vaatia.  

Onko sillä niin suurta väliä, vaikka sen kummin nimi siellä kirkonkirjoissa on, on hän sitten tekemisissä lapsen kanssa tai ei.  Voihan se kummi kuollakin, eikä siellä pappilassa aleta vaatimaan uutta kummia kuolleen tilalle.

Jos lasta ei kasteta, ei hänellä silloinkaan ole missään papereissa mitään kummia.  Aika monilla lapsilla nykyään jo on tämä tilanne.  Ja ihan hyvin elämä menee siitä huolimatta... vai mitä?

Joten lisää sinne uusia kummeja sille lapsellesi ihan vapaasti.  Ja entisten nimien siellä olla, koska niitä ei kuulemma sieltä poisteta.  Syy on varmaan se, että seurakunnan paperit ja arkistot on virallisia asiakirjoja, joihin voidaan jälkeenpäin tehdä uusia merkintöjä ja lisäyksiä, päivämäärät näistä tietysti myös lisättynä mutta vanhoja ei poisteta.  Kastetilaisuuden aikaan tilanne oli se mikä oli, eikä se siitä miksikään muutu.

 

 

Vierailija
17/17 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärini sanoi, että minun pitää keskustella poikani kanssa päihteiden käytöstä, koska suvussa on skitsofreniaa. Kummi taas nuoleskelee poikaani ja sanoo, että käytä vaan kannabista.

Jos kasvatusperiaatteet menevät täysin ristiin, niin kummi pitäisi voida erottaa.

Mutta ei se estäisi tätä "erotettua kummia" silti puuttumista poikasi elämään, jos hän on siinä jo muutenkin aikansa ollut.   Tunteehan hän poikasi kumminkin ja poika hänet.

Meillä lapsen kummina oli miehen veli vaimoineen.  Kun lapsi oli vielä pieni, nämä kummit erosi ja vaimo häipyi jonnekin, ei oltu enää tekemisissä.  Sitten se miehen veli meni naimisiin sellaisen ihan juopon naisen kanssa (koska alkoholisoitui itsekin erin jälkeen) ja tämä nainenhan sitten yhtäkkiä keksaisi, että hänhän onkin nyt sitten tämän meidän lapsen kummitäti, kun mies kerran on kummisetä!

Hän puuttui lapsemme elämään vähän liikaakin eikä se tilanteen huomioon ottaen ollut oikein suotavaa.  No koitettiin kestää sen minkä pystyttiin.  Ei annettu lasta kumminkaan heille hoitoon.  Rippijuhliin sitten aikanaan tulivat ihan kännissä.  Hoh hoijaa, no vähitellen ei heistä sitten ollut suurempaa haittaa, kun menivät jo niin pohjalle kumpikin.  On vain naureskeltu nyt jo aikuisen lapsen kanssa, että olipa kummit, mutta rauha heidän sieluilleen.

Mutta "kummitätistä" jäi jotain hyvääkin muistoa, hän oli kätevä ihminen ja teki lapselle kauniita käsitöitä, ne on hänellä tallessa ja käytössä joka tapauksessa.

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän