~~ TOUKOJEN MARRASKUU ~~
Arvon äidit ja lapsoset, se on sitten jo marraskuu. Puoli vuotta tulee täyteen (tai tuli jo) ja taidot karttuu.
Tässä edellisiä sivulta 6: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11389362&p=7&tmo…
Kommentit (32)
Otatko ihan kahen keskistä aikaa esikoisen kanssa? Niin että olette ihan kahdestaan?
Meillä esikoisen uhmaan auttaa huomattavasti se, jos tehdään kaksin jotain. Joskus käydään ihan vaan kaupassa, joskus mennään ulos leikkimään, kirjastoon tms.
miitu taas
hei vaan kaikille!
Mulla on kaksi lasta, tyttö syntynyt 12/03 ja poika 15.5.07.
Jarkko konttaa ja istuu, nousee istumaan ja nukkuu hyvin.
Ollaan syöty lihasoseita jo pari kuukautta, samoin velliä ja puuroa. Aloitettiin 3,5 kk ikäisenä hedelmäsoseilla.
Tyttö ihana ja todella reipas iso sisko. Hoitaa ja hellii, mutta välillä menee turhan rajuksi ja tulee itku.
Kerrassaan ihania lapsia. Ja kolmas lapsi tulossa ens toukokuussa.
Tässä meidän kuulumiset.
pinopuuhissa, kun en uutta löytänyt...
Meille ei kuulu mitään erikoista. Päärynäsose maistuu, samoin maissivelli. Ehkä ens viikolla aloitetaan seuraava maku. Neuvola on vasta loppukuusta ja silloin pitää miettiä flunssarokotus-juttuja.
Kääntymisestä ei Joona vieläkään innostu, mutta eipä tarvi kovasti tavaroita raivata ympäriltä. =)
Mutta hommiin taas, ja kohta kuuluu kumminkin ruokahuutokin...
Syksyistä marraskuuta kaikille!
Äippä ja Joona 5,5kk
Meillä tuli puoli vuotta täyteen 16.10. Eilen poitsu oppi ryömimään ihan yllättäen kun lähellä oli mopo. Ei vissiin voinut vastustaa kiusausta...
Muuten meiiä on paljon sairasteltu. monta korvatulehdusta ja nyt keuhkoputkentulehdus niin ja maitoallergia. poika on muuten iloinen ja ihana. Tästä meidän neljännestä ja viimeisestä olen kyl kaikesta huolimatta jaksanut iloita, vaikka sairastelua on tosiaan ollut ja välillä yössä nukuttu vain pari tuntia.
Kaikille oikein hyvää viikonloppua!!!!
Terveisiä lumisateen keskeltä tampereelta. Täällä on nukuttu huonosti kaksi yötä. Meillä Anette on vauvarokossa ja ollut sen takia vähän kärttynen. Ja nyt esikoinen on ravannut vessassa istumassa, taitaa olla vatsatautia, kun kuumettakin vähän. Esikoinen näki että ulkona sataa lunta ja tietenkin haluis pihalle, mut ei raukka ymmärrä ettei kipeenä voi lähtee..hianoo kun tulee puistossa ripulit housuun :-/
Anette on syönyt jo 2kk soseita ja hyvin maistuu, kukkakaali on ollut ainoo yök-juttu. Lattialla kääntyilee vatsalta selälle ja toisin päin, ja sitten navan ympäri. Yhtenä päivänä osas vähän ryömiäkin, mut se jäi siihen sen harjottelu. Hampaita ei oo vielä näkynyt, mut eihän se niitä vielä tarvikaan :)
Tänään olis työkavereitten kanssa pikkujoulut, mut saa nähdä missä kunnossa noi lapset on, että viittinkö jättää niitä pelkästään iskän hoidettavaks..
hauskaa pyhäinpäivää kaikille..
äite, anette melkein 6kk ja isoveikka 3v
ajattelin minäkin tulla kertomaan kuulumisia pitkästä aikaa miten tää aika meneekin näin nopeasti.
Meillä riina kanssa kierähtelee vatsalleen ja kiertää navansa ympäri ja jonkin verran mennään jo eteenpäin omalla tyylillä ja kauheasti pylly nousis ylös ja välillä ollaan melkein jo konttaus asennossa mutta ei mene eteenpäin vielä onneksi.
Meillä syödään jo kaikkia hedelmäsoseita ja peruna että liha ruokiakin ja puurokin on ihan must iltaisin,meillä kiinteää ruokaa menee 3-4 kertaa päivässä .Mehän alotettiin vellin syönti jo 2kk iässä kun maito ei riittänytkään enään ja oisin tunnin välein joutunut syöttään neitiä ja saman ikäisenä hän lopetti tissinkin samalla kun huomasi että pullo on paljon kivempi.Ja kiinteitä meillä alettiin maistamaan 2.5kk iässä ja puuro tuli iltaruuaksi 3kk iässä pieninä erinä mutta nykyään menee jo 2dl puuroa ja hedelmäsosepurkki pelkästään iltapalaksi.
Meillä neiti on nukkunut kk iästä lähtien yönsä ja nukkuu yhä välillä paremmin välillä huonommin ,nyt kränäsyyttä on tehnyt 2 alahammasta jotka tulivat yhtä aikaa.Päivällä neiti nukkuu niin että on välissä hereillä 1-2h.kauheasti on neidillä asiaa ja vähän aikaa sitten oppi päristelemään ja sillä se välillä itseään viihdyttää.
Meillä vanhemmallakin on koulu alkanut hyvin ja pikkusiskokin otettiin vastaan tosi hyvin olin varautunut pahempaan mutta onneksi8 menikin sitten yllättävän hyvin,onhan meidän esikoinen oppinut jo lukeen ja kirjottamaan ja myös viittomakieliset aakkosetkin opettaja oli opettanut tukemaan oppimista.
Koiratkin " hoitavat" pikkuneitiä ja ovatkin aina ilmottamassa jos neiti itkee.Vaippakin tarkistetaan siltävaralta aina välillä jos ois unohtunut vaihtaa ja kädet,jalat ja naama pestään joka ruuan jälkeen.
meillä jouduttiin siirtymään jo rattaisiin kun vaunukoppa kävi pieneksi ja neiti tykkää tosi paljon istua kun laitan hänet puoli-istuvaan asentoon.
Onko kenenkään muun äiti pimahtanut vauvan syntymisen jälkeen? Meillä äiti ostelee ruokia kaappiinsa ja matkasängyn osti ja nyt kuulemma oli ostanut syöttötuolin huoh.
Arvatkaas kellä oli outoa kun molemmat neidit oli vähän aikaa sitten äitillä yö kylässä.
Neidillä oli neuvola viime kuun puolivälissä ja sillon hän oli 65cm pitkä ja painoi 6.5kg.
Mutta nyt poistun terrorisoimasta tätä sivua ettei tule taas romaania kirjotettua heh.
HeidiS23 +Riina 5.5kk ja Tiia n.8V
pitää ensin kirjoittaa pikaisesti jotain ennenkuin luen teidän kuulumisia.. poitsu nukkuu viimeisiä päikkäreitään ja saattaa herätä milloin vaan. ukkeli nukkuu yleensä 3 päikkärit, aamulla pari tuntia, päivällä tunnin ja näin " iltasella" vielä tunnin-pari. yöunille käydään ysin maissa ja viime yönä heräs vain kahdesti syömään kun on ollut jo pidemmän aikaan levottomat yöt niin kaksi heräämistä tuntui ihanalle. ei se öisin itkeskele mutta tissin haluaa suuhunsa monesti yössä vaikkei söisikään juuri mitään (nukkuu vieressä) tutti ei jostain syystä yöllä kelpaa. mutta aikansa kutakin, kyllä se tissittely ja yölevottomuus vielä joskus loppuu! aamuisin herätään k6-7, myös isot siskot herää samaan aikaan.
5kk neuvolassa painoa oli jo kivat 9kg (3540g). 2 vuotias isosisko painaa 11,5kg joten kohta on poika varmaan siskoaan painavampi :)
meillä käännytään mahalleen ja selälleen ja jollain erikoisella tyylillä se liikkuukin aika pitkiä matkoja, tyyli on tosiaan ihan omanlainen!
paljon pyöritän tätä lapsiperheen arkea yksinäni kun mies on töiden takia usein poissa. esim ma lähtee kahdeksi viikoksi työreissulle. käyn lasten kanssa 2 kertaa viikossa kerhossa ja kyläillään paljon puolin ja toisin toisten lapsiperheiden kanssa, joten päivät ja viikot menee nopeasti yksinkin. myönnän kyllä että välillä on rankkaakin. illat varsinkin on aika hässäkkää!
tissi on vielä pääasiallinen ravinnonlähde mutta perunaa, porkkanaa, maissia, kukkakaalia ja päärynää on vähän maisteltu. pikkuhiljaa alkaa kiinteät tulla enempi mukaan. mutta maitoa tulee yllinkyllin niin en kiirehdi soseiden kanssa..
nyt kuuluu vaunuista älämölöä!! on mentävä..
moikka!
Täältä tullaan taas.. Mikäli Upi vastaisi lapsemme konttausopinnoista niin Lumi kävelisi jo :) Eräs ilta opittiin työntämään itseään selällään eteenpäin koska oli pakko päästä koiran luo... Koirasta on tullut erittäin mielenkiintoinen ja viihdyttävä vauvamme mielestä..aikuisväestö kodissamme yhtyy edelliseen mutta sarkasmin kukkasin.
Olin aika heikossa kunnossa fys/psy reissun jälkeen ja koko viikko meni ihan vaan huonoa oloa potiessa. En ollut raskaana ja kas tänään taisivat alkaa ensimmäiset menkat tai jotain sen suuntaista. Imetän yhä mutta ilmeisesti ne voivat silti alkaa. Lumi on pysynyt terveenä koko ikänsä heh ..10 päivä tulee puolivuotta täyteen.
Vauvauinti on ollut tosi mukavaa. Liikettä on niin paljon, että yleensä saan vaan porukalta naurut kun yritän kelluttaa neitiä selällään..pylly pyörii. Tyttö nauttii vedestä ja juo sitä sen mukaisesti. Suosittelen lämmöllä kokeilemaan.
Ring ring..No Urmas tässä terve.. toi pentu ei oikeesti erota mua helistimestä ..sillä on sellanen ilme naamalla niinku mä olisin kovakantinen kuva kirja .. kato no nyt se alko ärjymään..pitää mennä valvoo että emäntä hoitaa
Miekin ilmottaudun.
Meillä menee kivasti. Milja syöny nyt kuukauden verran soseita, ja ihan kaikenlaista ollaan maisteltu. Maissi on parasta, maissipottu sitten. Hedelmäsoseista olen saanut menemään persikka-banaania ja mango-päärynää.
Velliä yritin pullosta antaa, mutta ei kelpaa. Lusikallakin yritin, mutta kaikki nestemäinen mitä tytön suuhun laittaa tulee sieltä myös ulos samoin tein. Vesi, korvike, tissimaito.. kaikki. Mikään muu ei kelpaa kuin tissimaito tissistä. Alkaa pikkuhiljaa olemaan toivoton olo. Maitoa kyllä tulee, ei siinä mitään, mutta.. kyllä te tiiätte. :)
Toisaalta öisin on mukava (Milja syö yössä sen 2-3krt) ottaa toinen sieltä sängystään viekkuun tuhisemaan ja tuoksumaan vauvalta. Sitten takas sänkyynsä ja äitille korvatulpat päähän (mies kuorsaa).
Milja kääntyy selältä vatsalleen, mutta ei osaa takaisin päin. Kovasti on yritystä eteenpäin, ja myöskin istumaan. Istumisen hinku varsinkin on kova. Edelleen on vain se yksi hammas, tosin kuolaa ja kaivaa suuta, että toinenkin saattaa tulla pian.
Vauvauinnissa käymme myös, se on kivaa. Saatiin viime kerralla sukelluttaakin! Se se vasta hauskaa oli, olipa tyttö ihmeissään! Ja siellä on myös mukava nähdä toisia äitejä ja vauvoja. Saa mammakin porista. :D
Kovin onnellinen olen. Tuntuu että tämä aika se vasta mukavaa onkin, alun väsymyksen ja masennuksen jälkeen, tyttö on niin aurinkoinen ja ihanan nauravainen, että mietin miten sitä voikaan rakastaa näin paljon!! <3
ja tyttöhän on nyt 5kk ja 3pvää vanha. 5kk neuvolassa emme ole vielä käyneet niin painoa ja pituutta ei tiedä!
Anteeksi ihan kauheasti kun olen ollut monta kuukautta kirjottelematta! Kauhea ikävä on ollut teitä, mutta en vaan ole edistynyt kirjoittamaan.. No, selityskin löytyy:
Mulla oli yhdessä vaiheessa jonkin asteinen masennus. Inhosin itseäni, suunnittelin jopa kauneusleikkauksia, koska pidin itseäni niin rumana ja läskinä. Itkin ja raivosin ym ym. No, syy löytyi sitten cerazette-minipillereistä. Heti kun lopetin ne, unohtui itseinho ja masennus. Itseasiassa, mieheni heitti ne pillerit roskiin kun ei enää kestänyt katsella minua sellaisena. Pyysihän e monta kertaa minua lopettamaan pillerit, mutta minä vedin siitä vaan herneen palkoineen nenään... Kiitos noiden pillereiden, meillä rakoili parisuhde aikamoisesti ja petipuuhat oli täysin nollassa. Suunnittelin jo eroa, vaikka rakkaus miestäni kohtaan ei ollut hiipunut, päin vastoin! Itselläni oli niin kauhea olla, että en halunnut näyttää sitä tuskaa toiselle. Onneksi lopetin sitten ne pillerit ja sain itseni kuntoon, niin sekä parisuhteen taas raiteilleen. Mutta onneksi tyttö on ollut terve ja ihana, vaikka miten oma olemus masenti, niin tyttö jaksoi aina ilahduttaa :)!
Meillä ollaan niin ihastuttu siihen masulleen kääntymiseen että muutama yökin meni sitä harjoitellessa, mut nyt nukutaan taas kokonaisia öitä, onneksi :)!
Ahaa, nyt rutisee sen verran kovasti tytön vaippa että on pyllypyykin aika :)!
Yritän tästä lähtien kirjotella teille ahkerammin :)! Voikaa hyvin ja toukovauvoille halipusut!
T: Mirmuska ja Janna (viikko ja 2 päivää vajaa 6kk)
Lienee muillaki toukosilla sama juttu, ku on niin hiljasta..
Meillä neiti heräilee vieläkin öisin, mutta ei enään syömään kuiten. Viime yö meni syömättä 23-06, mutta siihen väliin mahtu useampi tutinlaitto. Mulla on kyllä jotenkin niin virta pois, että huh huh.
Mies on tänään kotona, lähti esikoisen kans johonkin. Mulla pitäs laittaa kämpää kuntoon, mutta oikeasti haluisin vaan nukkua.
Ajattelin ukolle sanoa, että viikonloppuna saavat lähteä toisena aamuna vaikka mummolaan, että mä saan nukkua rauhassa. Ei tuu muuten mitään.
Mutta ihanaa on se, että mun omaan reissuun on enää aikaa alle kolme viikkoa! Lähen ystävän kans Ouluun, mennään hotelliin yheks yöks! Ajateltiin ihan vaan syyä hyvin, maata ja kokeilla mun häämeikkiä sekä kampausta. Vähänkö mä ootan sitä reissua!
Mies olikin jo omallaan viime viikonloppuna, joten on sitten mun vuoro.. =)
Meillä tuo pirpana on alkanu nouseen pystyyn! Mihin vaan yltää niin siitä ponkaa ylös.. Pieni vahtiminen. Liikkuu ryömimällä, mutta osaa myös kontata jos kehtaa.
Ihanan kuulosta on myös se, kun alkanu höpöttää että äittä, äitii.. =) En kuiten usko, että se mua sillä tarkottaa, mutta kivan kuulosta se on..
Ja pahoittelut lopuks omasta navasta, ei millään muista kuka kirjotti ja mitä.
Mukavaa talvea (täällä jo ihanan paljon lunta!!) ja joulun odotusta!
miitu, tyttönen 6kk ja 1vko sekä poika ens kuussa 3 v.