Paras " laite" 4 kk vanhan vauvan kantamiseen?
Vauva nyt 2 kk ja tammikuussa lähdetään reissuun. Kannattaako hankkia kantoliina, rintareppu vai mikä? Kantoliinan kanssa ainakin kantajan vaihtaminen on hankalaa. Vai onko? Antakaahan vinkkejä, kiitos!
Kommentit (7)
Ergo, Patapum, Hippis......
Kantorepussa jaksat kantaa tuntikausia ja vauvalle asento on ergonomisesti oikea eli et vahingoita vauvasi selkää kuten rintarepussa :)
ne saa solmittua päälle ilman vauvaakin jo valmiiksi. Sitten vain sujauttaa liinasta toiseen. Eikä liinat vie niin paljon tilaakaan kun kaukalot ja kantoreput:)
Jos kannatte pitkiä aikoja päivässä, niin pitkä kantoliina on mukavin (painaa vähiten hartioita). Sen sitominen on hankalinta, mutta ei vie minuuttia pidempään, joten kantajan vaihtaminenkaan ei ole ainakaan minun mielestäni ongelma.
Seuraavaksi miellyttävin minun mielestäni on Ergo-reppu. Nopea käyttää, mutta käy ainakin itselläni hieman alaselälle ja hartioihin. Meillä myös vauva nukkuu paremmin kantoliinassa, kun vauvan pään saa liinan sisään " piiloon" .
Baby Björnin kantolaite on mielestäni huonoin, selkä ja hartiat tulee tosi nopeasti kipeäksi. Mutta senkin sitominen on nopeaa. Sama koskee esim. rengasliinaa.
Valitsette minkä tahansa, niin kannattaa harjoitella ja kokeilla rauhassa kotona. Ihan senkin takia, että vauva ei välttämättä kantolaitteessa viihdy.
Itse olen käyttänyt ihan kudottua pitkää liinaa, vaikka nykyään ne kai ovat jo vanhanaikaisia ;) Mutta kun siihen tottuu, niin se on todella hyvä. Ei meillä kotimaassakaan sitten enää juuri vaunuja tarvittu. Matkoilla, lentokoneessa yms liina ihan ehdoton. Lisäksi kätevä siinäkin, että käyttöikä on pitkä; parivuotiastakin kantaa ihan helposti.
että meillä on reissussa ollut yleensä liina ja Ergo. Itse kannan mieluiten kudotulla liinalla (koska sillä kantaminen on vähiten raskasta minun mielestäni) ja mies taas Ergolla (koska se on helpompi pukea ja kelvollisen hyvä kantaa).
Reissussa meillä kannetaan yleensä tosi paljon, vaunut ei ole koskaan olleet edes mukana.
t. 5
Eri sidontavaihtoehtoja ja menee pieneen tilaan, toimii myös peittona tarvittaessa tai muuna vastaavana tilanteissa mitä reissu tuo tullessaan...
Rintareppua älä ota, se on epäergonominen.
Ergo-kantoreppu, ei mikään rintareppu (esim BB) tai jokin muu KANTOREPPU. Liina tietty aina kätevä.