Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Ostatteko joululahjat lasten kummeille? Miksi, miksi ei?

01.11.2007 |

Niin, minä olen välillä ostanut ja välillä en ja jotenkin en osaa tehdä päätöstä. Miehen mielestä ei missään nimessä osteta, minusta taas ns. pitäisi tai haluaisin, koska he ovat meille tärkeitä ihmisiä ja muistavat lapsiamme ainakin synttärinä ja jouluna - olisi kai reilua, että hekin saisivat muutakin kuin lapsen kuvia ja piirustuksia? Toisaalta lapsen 1-vuotiskuva tai lapsen omat askartelut varmaan voivat olla lahjoja kummeille?

Miten teette ja millä perusteella? Millaisia lahjoja ostavat ne, jotka niitä ylipäänsä antavat?

- tiukkis

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannelle kummille ei osteta. Eli kai se lopputulema on, että kummeille ei osteta lahjoja, mutta kahdelle kummille ostetaan kummiudesta huolimatta :-)

Kaikille kummeille kuitenkin laitetaan jouluksi joku lapsen tekemä juttu (piirustus tms.), tarina menneestä vuodesta sekä valokuva. Kai sitäkin voisi sanoa lahjaksi.

Vierailija
2/12 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olemme antaneet ' lahjaksi' kummeille milloin valokuvan, milloin piirustuksen, milloin itse tehtyjä pipareita jne. Eli lasten tekemisiä lähinnä. En ole ottanut tästä mitään stressiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä pullot viiniä kaikille kummeille, minusta on kiva muistaa kummeja edes pienellä lahjalla. Ja pojat piirtelevät kortit.

Vierailija
4/12 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vastavuoroisuus vain kuuluu hyviin tapoihin, muuten en osaa asiaa perustella. Tuntuisi oudolta, että lapsemme saisivat lahjoja ja muuta muistamista ihmisiltä, joille meillä olisi tarjota vain paljasta kättä...

Eli joka joulu kummit saa paketin. Esikoisen kummeille lapsi itse askartelee jotain ja lisäksi ostamme jotain heille sopivaa, ei mitää suuren suurta, mutta jotain kumminkin. Kuopus on vielä niin pieni, ettei itse osaa askarrella. Siksi hänen kumminsa eivät vielä sellaista lahjaa saa. Mutta esim. tänä jouluna kuopuksen kummit saa 1v. kuvan sekä jotain pientä siihen lisäksi.

Jatkokysymykseesi siis vastaus, kyllä minusta lapsen kuvat ja askartelut on lahjoja myös, ehdottomasti =) Me ollaan haluttu antaa vielä jotain muuta niiden lisäksi, mutta kyllä nekin pelkästään riittäisivät.

Jonkinlainen kummien muistaminen vuosittain on minusta asiallista. Myöhemmin lapsi voi vastata siitä ihan itse (esim. kirjoittamalla joulukirjeen ja juuri askarteluilla ja kuvilla), mutta kunnes lapsi on sen ikäinen että tuo onnistuu, niin vanhempien tehtävä on huolehtia kummit jouluisin. Tämä siis minun mielipiteeni.

Vierailija
5/12 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa sukuamme suhtaudutaan hiukan nihkeästi aikuisten joululahjoihin, joten senkään takia emme osta muuta. Mutta kuvat, askartelut ja lapsen kuulumiset ovat mielestäni erittäin sopivia ja hyviä lahjoja.

Vierailija
6/12 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemme lasten kanssa jotain askarteluja kummeille ja viemme jotain herkullista. Viimeksi taisimme viedä " herkkukorin" ja joku kerta olemme antaneet viiniä. Yhtä hyvin se voisi olla esim. jotain erikoiskahvia tai jotain muuta vastaavaa.

Emme siis osta lahjoja niin että ne olisivat jotain paketoitavaa tavaraa, vaan viemme jotain herkkuja joista tiedämme kummien pitävän.

Vierailija
7/12 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan annettu mm. tyynyliinat johon lapset ovat piirtäneet kuvan, Kauppakassit joihin myös lapset ovat painaneet jotain, Pyyheliinat joihin on painettu lapsen käden kuva ja nimi, valokuva lapsesta kehyksissä, muki jossa on lapsen kuva jne. Jokin kiva esine jossa lapsi näkyy tai johon on itse piirtänyt tms. Lisäksi ovat saaneet ihan lasten piirustuksia ja valokuvia ja lasten tekemiä leivonnaisia. Saman tyyppisiä lahjoja menee myös mummoloihin sillä emme muuten osta lahjoja aikuisille.

Vierailija
8/12 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai muistetaan lasten kummeja, mielestäni se vaan on hyvä tapaista ja kohteliasta, ei sen kummempia perusteluja. Tänän vuonna ajattelin, että tehtäisiin herkkukori (leivotaan pipareita, joulutorttuja, tehdään itse sinappia, sen lisäksi laitetaan viinipullo, suklaata ja ehkä kynttilä mukaan) POjat saavat tehdä kortit itse. Muistamme myös kummien lapsia, tähän mennessä vain yhdellä pariskunnalla on lapsia ja yhdelle on esikoinen tulossa, la on joulukuussa, joten hänellekkin pieni paketti laitetaan, vaikka pieni silloin onkin

Mareila+Pojat

Vierailija
9/12 |
02.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla lapsilla kummeina veljeni vaimoineen (2 veljeä), heille ei lahjoja. Sovittu ettei " perhepiirissä" osteta lahjoja aikuisille. Vastaavasti olen aina ostanut heidän lapsillee lahjat ja olen kummina sinnekin päin. Ostan lahjan heidän pojilleen edelleen vaikka vanhin on jö täysi-ikäinen.

Lapsilla myös ei-sukulaiskummi, toisella keski-ikäinen lapseton pariskunta (ent. työtoverini) ja toisella oma kummityttöni 23-v opiskelija. Heille ostamme lahjat. Vaihdellen erilaisia: aamutohvelit, pyyhkeet, leffaliput, teatteriliput, herkkukori...

Vierailija
10/12 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tapana lahjoa ketään aikuisia jouluna.

Vierailija
11/12 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojan siviilikummeja on muistettu jouluisin paketeilla, jo ennen kummiutta, koska kummeja ovat hyvä ystäväpariskunta ja miehen veli sekä minun sisko. Nyt lahjat ovat sitten yleensä lapseen liittyviä, viime jouluna kuva kehyksissä, tänä jouluna kalenteri, jossa vesseli esiintyy. Tykkään lahjojen antamisesta, joten tuntuu itsestään selvältä muistaa.

Vierailija
12/12 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset itse lahjovat kumminsa. Pieninä lapset ovat painaneet tyynyliinoja, " maalanneet" kynttilöitä, piirrustuksin kuvin ja ketomuksin on täytetty seinäkalenteri, hama helmistä on tehty jääkaappimagneetteja ym. Tänä vuonna isot 7v ja 8v tekevät käsitöinä jouluisetkaitaliinat pienet 4v ja 2v askartelevat ikkuna koristeet ja vauva 2kk painaa jalan kuvan tyynyliinaan. Minulle riittää kun kummit edes lasten edessä ovat onnellisia lahjastaan. Yleensä lasten väkerrykset ovatkin päässeet käyttön mutta on myös tekeleitä jotka ovat oudosti vaan hävineet tai unohtuneet kaapin pohjalle. Meillä lapsetkin unohtavt pian ja tuskin sitä ostettuakaan lahjaa onnistuisi ostamaan niin että se jäisi aina pysyvästi käyttöön.

Kummi on lapselle todella tärkeä ihminen ja haluamme opettaa lapsillemme että tärkeitä ihmisiä muistetaan jouluna pienellä lahjalla. Kummille lahja voidaan tehdä yhdessä. Isin lahjan ostan yleensä itse ja paketoin lasten kanssa samoin isi tekee minun lahjani kanssa. Tänä vuinna käydään yhdessä ostamassa mummolle kanamunaleikkuri jonka hän tilasi jo keväällä. Lapset siis saavat valita ja mietitään yhdessä mikä olisi hyvä ja mistä mummo tykkäisi. Molemmat tavat tulevat tutuksi voi tehdä itse tai ostaa ihan miten aikaa ja rahaa riittää.

nuttu