Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän kaupungissa ei saa viedä lasta hoitoon, jos molemmat vanhemmat ei ole töissä tms!

Vierailija
01.11.2007 |

Asia ei ole mulle ajankohtainen, mutta ihmettelen tätä.

Voiko kunnat/ kaupungit itse määrätä tätä asiaa?

Eivät ota kuulema edes tutustumaan (jos on töihin tms. menossa) aiemmin, ellei kovasti tinkaa.

Ja tässä ketjussa EI keskustella siitä, onko lapsen vieminen hoitoon oikein, jos toinen vanhempi on kotona.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on LAISSA määrätty.

Vierailija
2/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asia täytyy jättää varmaan niin, en uskalla edes alkaa tästä nostaan haloota. Lapsia ajattelen, jos joskus sitten tarhaan menisivät..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni yritti saada lapselle hoitopaikka, vaikka on itse kotona.

Olivat vaan sanoneet että: " Kun meillä on tämä linja että.. "

ap

Vierailija
4/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ehdottaneet muita vaihtoehtoja, avoimia pvk tms. ensisijaisesti?

Vierailija
5/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittavat kerjäys- ja anelupuheluja kotonaoleville, jotka jättäneet päivähoitohakemuksen, vaikka ovat itse kotona pienemmän kanssa....

Vierailija
6/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen vanhempi on kotona, niin päivähoitopaikkaan ei ole mitään saumaa.

Avoimia täällä en tiedä olevan, seurakunnan kerhoja vain.

ap

Vierailija
7/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun vaan laiskat vanhemmat itse hoitamaan lapsiaan!!! On se niin outoa että lapsia tehdään mutta heti lykätään ne hoitoon!!???

Vierailija
8/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani oli jo hyvä hoitopaikka, jonne yritin saada heitä puolipäiväselle vauvan synnyttyä. Ei onnistunut, kun kuulema sitten ei riitä päivähoitopaikat niitä todella tarvitseville. Eli käytännössä lapset oli otettava pois, kun jäin kotiin.

Nyt olen todella iloinen, että voin pitää lapsia kotona ja touhuta heidän kanssaan. Pelkän vauvan kanssa olisin vain tylsistynyt ja isotkin olisivat olleet illalla väsyneitä hoitopäivän jälkeen.

Vierailija
9/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekmarille kokopäiväpaikkaa, ilmoitettiin vaan, ettei onnistu, kun äiti vauvan kanssa kotona... en sitten ole itsekään yrittänyt :( Meillä mies sairauden vuoksi työttömänä, odotellaan kuntoutustukihakemuksen käsittelyä, ja kuntoutuspäätöstä. Minun piti jatkaa opiskeluja nyt syksyllä, mutta ei näin ollen onnistunut, kyllä suututtaa!

Vierailija
10/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän ketjun tarkoitus ei ole miettiä, onko lapsen hoitoonvieminen oikein vai väärin jos vanhempi kotona.

Halusin vain tietää, onko tämä laillista!

Mieleen tuli myös se, että mitenköhän täällä huolehditaan jos äiti vaikka on henkisesti sairas. Pääseeköhän lapsi silti hoitoon..

Niin ja vois miettiä tuota lehtijuttua.. Ihan kiusallaanki.. =)

ap

Vierailija
11/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tällä hetkellä sitä rahaa kyllä valtiolla on enemmän kuin koskaan, kysymys kuuluu koska me vanhemmat alamme vaatia laadukasta hoitoa lapsillemme?

Ja sinänsä olen myös sitä mieltä, että jos toinen vanhempi on terve ja kotona, niin isompien lasten paikka ei ole päiväkodissa.

Vierailija
12/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hakenut lapsilleni päivähoitopaikkaa tammikuusta alkaen. Minulla ei ole vakituista työtä, mutta olin ajatellut aloittaa tammikuussa sijaisuuksien teon ja keikkatyöt. Näin tutustuisin työpaikkoihin (olen uusi tällä seudulla) ja saisin " jalan ovenväliin."

Meidän kunnasta juuri eilen soitettiin ja kysyttiin, että onkos minulla jo se työpaikka. Kertoivat, että lapsille olisi perhepäivähoitajalla paikka varattuna. Kerroin, että aloitan sijaisuuksien ja keikkatöiden teon tammikuussa. Johon " täti" vastasi: " JOS SINUN TÖIHIN MENO ON NOIN EPÄMÄÄRÄISTÄ, NIIN ANNAN HOITOPAIKAN TOISILLE. SOITA SITTEN, KUN SINULLA ON SELKEÄMPI TILANNE." Ja lopetti puhelun.

Siis MITÄ!!!! Ja jotkut täälläkin vielä intoilevat, että subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi lakkauttaa.

Vierailija
13/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin asian eteenpäin, vaikka en laittaiskaan lapsia hoitoon. Mua ainakin nyppii, jos joku ottaa lain omaan käteen.

Miksi sinne päiväkotiin pitää selitellä aina sitä hoidon tarvetta, koska voi vain hakea hakupaperit tarhasta ja olla hiljaa. Tarhan henkilökunta ei päätä vapaista hoitopaikoista.

Vierailija
14/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitus päivähoidon johtajalle, en tarkoita tarhan johtajaa.

Vierailija
15/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautetaan, seuraa siitä hyvin erilaisia käytäntöjä ympäri Suomen. Käytännöt voivat vaihdella työntekijästä riippuen. Kyseenalaiseksi voi muodostua esim.

- Saako töistä sairaslomalla oleva vanhempi viedä lastaan hoitoon? Menettääkö lapsi päivähoitopaikan, jos jompikumpi vanhemmista on vaikka kuukauden sairaslomalla?

- Saako pätkätöitä tekevän lapsi hoitopaikkaa, koska vanhempi on välillä työttömänä? Vai menettääkö lapsi aina hoitopaikan, kun vanhemmalle tulee vaikka parin päivän katko työsuhteeseen?

- Miten erotetaan lastensuojelutapaukset, jotka aivan oikeasti tarvitsevat " virikehoitoa" ?

Vierailija
16/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäis poistaa

Vierailija
17/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lasten pitää olla hoidossa, jos jompikumpi vanhemmista on kotona ? Normaalitilanteessa siis.

Vierailija
18/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli äitiyslomalla ollessasi et saa pitää hoitopaikkaa. Tai no, varmaan saisi jos asiaa alkaisi oikein tosissaan ajaa päivähoidon johtajaa ja Keskisuomalaista myöten, mutta kun ihan suoraan sanotaan että jos toinen vanhempi on kotona, niin vain lastensuojelullisin perustein voi saada pitää hoitopaikan. Eipä siinä kauheasti huvita alkaa kinaamaan kun on sitten ikuinen " hankalan ämmän" leima otsassa.

Meillä oli siis kaksi vanhempaa päivähoidossa päiväkodissa ihan kotimme vieressä. Kun jäin äitiyslomalle, paikat meni alta (olisin voinut harkita osa-aikaista hoitoa koska lapset olivat 5½ v ja 4 v) emmekä enää saaneet lapsia siihen päiväkotiin takaisin ja jouduin käymään kunnon tappelun että yleensä sain 3 lasta samaan päiväkotiin. Ja meillä hakemukset jätin sisään kaikille kolmelle kun vauva oli vain muutaman kuukauden. 1½ vuoden " hakuajan" jälkeen edelleen sanottiin etteivät saa kaikkia samaan päiväkotiin. Koko juttu alkoi saada sellasia farssin aineksia että oli pakko tarttua luuriin ja soittaa päivähoidon johtajalle. Onneksi asia sitten järjestyi.

Vierailija
19/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunut vuoden Kuusamossa ja siellä yks jos toinen asia ei oikein toiminut, en siis yhtään ihmettele, että tämäkin näin. Muuten on kyllä ihana kaupunki.

Vierailija
20/30 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis periaatteessa ei saa määrätä, mutta vaihtoehtoja voi ehdottaa. Eli esimerkiksi voi sanoa, että käykää tarkistamassa avoimet päiväkodit ja kerhot ja tulkaa vasta sitten kysymään päivähoitopaikkaa. Tätä jotkut pienten kuntien johtajat tekevät ja kuulemma vanhemmat yleensä käyttävät tämän jälkeen avoimen päiväkodin palveluja eivätkä edes yritä tuoda lasta päivähoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi