Miehen työnperässä perässä ulkomaille lähteneet!
Saiko vaimo työpaikan kautta minkäänlaista valmennusta? Millaista?
Itse olen ollut miehen työkomennuksen perässä pari kertaa, enkä ole saanut mitään henkistä tukea. Mietin tässä liikeideaa...
Kommentit (30)
Suomessa on ainakin yksi firma, joka auttaa palaamaan. En ole ihan varma, oliko heillä myös toisinpäin tapahtuvaa koulutusta, luultavasti.
Brysselin merimieskirkon entinen pappi sanoi jossain haastattelussa, että Brysselin kotiäitien keskuudessa alkoholismi on ongelma. Eikös se jotain kerro..
Eli miten aiot estää riiippuvuuksien taipuvaisen ihmisen retkahtamasta riippuvuuteen...
Kyllä yleisesti tiedossa on, että se on rankkaa. Siitä sitten selviää tai ei selviä, muttei siihen ketään voi valmentaa.
Ja kotiäideillä muuten on ihan kotimaassakin alkoholiongelmia. Ihan kaikissa maissa.
oman osasi sinäkin niitä eu-rahoja?
no, kuten sanoin, minä mietin vielä voiko siihen valmentaa ja olisiko tästä ihan liikeideaksi.
Oletko todella sitä mieltä, ettei ihmistä voi valmentaa vaikeuksia varten? Että ihminen joko kestää tai ei kestä? Perustelisitko?
Minusta ihmistä voi valmentaa silloin, kun hän valmennusta tarvitsee. Mutta siihen etsin nyt vastausta, voiko sitä valmennusta antaa jo enneltaehkäisevästi.
ap
kiitos vinkistä! En ollut ajatellutkaan... minulla on oma yritys, jonka kautta teen muutenkin koulutusta.
ap
Tai siis voithan sinä sen myytyä saada, mutta ei siitä ihmisille mitään apua ole.
6
kartoitan tässä tilannetta ja siksi olen kiinnostunut sinunkin mielipiteestäsi! Voisitko siis perustella mielipidettäsi enemmän?
En siis ole puuttumassa mihinkään riippuvuuteen. Vaan yleisellä tasolla siihen, että tuntuu, että ihmiset vain lähetetään ulkomaille ykskaks ilman mitään apua, valmennusta tai mitään. Puoliso saa omaan työhön liittyviä, mutta puoliso ei mitään.
Ihmisen pitää aina itse sopeutua, kukaan ei sopeudu sinun puolestasi. Mietin vain, voikohna sopeutumiseen asennoitumista jotenkin edesauttaa.
ap
Vaimoa että hakisi töitä tai vapaaehtoistyötä?
Miestä että se kieltäytyisi yli 5 tunnin työpäivistä ja shoppailisi enemmän vaimon kanssa?
Firmaa että se kustantaisi vaimoille personal aerobic trainerit?
Sopeutumisen aikana ehkä, ja sitkeät sissit sinne jää ja osa viihtyykin. Etukäteen ei voi tietää, voi vain luulla tietävänsä.
Ja kaikilla on kyllä nuo riskit jo tiedossa ennakkoon. Sitä vain luulee, että itse selviää paremmin kuin joku muu.
6
Mutta kyse kuuluukin, tietävätkö kaikki ne riskit ennakkoon? Minun kokemukseni mukaan eivät.
Voi Borgå...
ap
25 vuotta olen tässä nyt ilmiötä seurannut.
Olen itse kääntäjä ja eu-kuviot enemmän kuin tutut ja mieheni on kv. yrityksessä ja tuttavapiirissä on kymmeniä, ellei satoja komennuksilla olevia tai olleita.
6
Voisitko kertoa, KUKA heitä on valmentanut? Valmentaako miehen työpaikka? Minkä kokoinen työpaikka? Kv-yritys vai kaikki muutkin? Kiinnostaa myös tietää, minkälaista valmennusta he ovat saaneet.
Minä en ole saanut mitään tukea, vaan kaikki huomio on kiinnittyi vain mieheen. Jouduin itse hankkimaan tietoani vauva-lehden ulkosuomalaiset-palstalta.
Kuten sanoin, valmennan yrityksille erilaisia asioita. Mietin, voinko ympätä tämän repertuaariin mukaan. Voi olla, että ei kannata, mutta kuka tietäis..
ap
Ei se riitä eikä auta ketään että sanotaan, että varautukaan ongelmiin. Se auttaa, että erimaitten käytännön kuvioita ja kulttuuria selitetään ihan kädestä pitäen. Siis alkaen virastoissa asioimisesta ja päätyen siihen ettei pidä hermostua vaikka brittipubissa kaikki kutsuvat sinua sanalla " Love" tai minkälaisia harrastusmahdollisuuksia siellä on (eri maitten kansalaisopistokurssit esim on aika erilaisia). Samalla samalle seudulle menevät suomalaiset saisivat tilaisuuden verkostoitua ja muodostaa omia vertaistukiryhmiään. Kurssi pitäisi sitten organisoida jotenkin maittain.
Ja joo, tottaihmeessä Eu- ja työkkäri tukia kannattaa anoa.
Olet minusta nyt vähän yksinkertainen tässä asiassa.
Asioista puhutaan, firmojen sisällä, perheiden kesken, yliopistolla, netissä on paikat piukassa eri maiden ulkosuomalaisten sivuja yms.
Ei se vaadi erikseen mitään auditoriossa pidettävää _valmennuskurssia_. Ei se tieto sieltä yhtään sen paremmin mihinkään uppoa, jos ihminen on jo itse alun perin niin tyhmä, että on valmis syöksymään suin päin minne vaan.
Ja vähän fiksumpi ihminen taas kaivaa tiedon joka tapauksessa. Sitä on kyllä saatavilla.
6
Mä luulen, että Ernst&Young tarjoaa tällaisia palveluja myös. Ainakin he järjestivät muutama vuosi sitten yritysten expatriaattimuuttoja. En tiedä ovatko myyneet tuon busineksen, en heti hoksannut webbisivuilta mitään aiheeseen viittaavaa.
Mä luulen, että yrityksillä saattaa jossain muodossa olla kiinnostustakin. Tosin varmaan suurimmat tarpeet ovat Aasian ja Afrikan kohteissa, joissa arkielämä on aika lailla erilaista kuin Länsi-Euroopan maissa. Auditorio-koulutus ei varmastikaan uppoa kehenkään, vaan on pystyttävä tarjoamaan aika paljon yksilöllisempiä ja räätälöityjä palveluja. Varmaan kannattaa olla kompuksessa noita muuttojärjestelyjä tekevien firmojen kanssa, koska eivät asiakasyritykset halua ostaa yksittäisiä koulutuksia vaan kokonaispaketteja. Kriittistä lienee se konkreettinen maatieto kustakin kohteesta.
Varmaan huonoin markkinointikeino on tarjota palveluja miehen työn perässä muuttaneille naisille, vaan yleensä kaikille puolisoille. Aika paljon yritykset ja myös UM lähettää naisia ulkomaille, joiden miehet ja perhe seuraavat perässä.
En minä ole puhunut mitään auditoriossa istumisesta. En itseasiassa puhu vielä yhtään mistään konkreettisesta - olen vaiheessa numero 0.0 , jolloin minulla on pelkkä ajatus. Ei edes varsinaista liikeideaa. Jotain pientä minulla on pienessä päässäni, mutta enhän nyt sitä voi täällä kertoa.
Toki ihminen saa kaiken selville itsekin. Olenhan minäkin saanut vastaavassa tilanteessa. Minä ajattelenkin tätä lähettävän yrityksen kannalta, katsovatko he, että puolisoa (ei tietenkään vaimoa) pitäisi jotenkin tukea prosessissa. Toisiko tämä tukeminen yritykselle lisäarvoa jollain tasolla.
Nostan siis alkuperäisen kysymyksen: oletko sinä saanut miehesi yritykseltä jotain apua, kun olet lähtenyt ulkomaille?
mutta toisaalta se minun lähtöhalukkuuteni auttoi miestä saamaan paikan. Muitakin halukkaita nimittäin oli pilvin pimein.
Itse olen pari kertaa ulkomailla asunut pidemmän aikaa ja kyllä arki varmaan joka maassa on samanlaista. JOs ei puhu kieltä, kaveripiiri pitää muodostaa ulkomaalaisista, mutta kai sen nyt jokainen tietää muutenkin. Byrokratia kyllä hoituu joka paikassa kun suhtautuu oikein.
Millaisia on ne ongelmat jotka aiheuttavat henkisiä ongelmia ulkomailla?